Windows 10 stoppar äldre kopieringsskydd och gör klassiska titlar ospelbara

Permalänk
Medlem

"äldre kopieringsskydden innehåller allvarliga säkerhetshål och utsätter användarna för risker."

Det var ju fint av dem :/ Men det är ju den enda effekt kopieringsskydd faktiskt har. DVS ställer till jävelskap för betalande kunder. Nu är jag ingen professor i ekonomi eller så men det låter inte som någon vidare bra idé om man vill behålla sagda kunder.

Är det Securom i GTA IV. Det har nämligen inte startat sedan Windows 10-uppdateringen.

Edit: Jag tycker Microsoft ska gå ett steg längre och blockera ALLA kopieringsskydd så att företag som sysslar med sådant skit inte får något sålt.

Det finns ingen logik i kopieringsskydd. Piraterna laddar ner ett redan knäckt spel och spelar utan problem. De som betalar får gå genom i och eld innan skiten funkar och sedan kan det när som helst sluta funka, och de får BETALA för det.. Vilket alternativ många helst väljer kan man ju lista ut

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Va? W10 täpper till en säkerhetsbrist som hindrar dina favorit DRM och du får nog...

Det där var sista spiken i kistan med andra ord.
Har upplevt sjukt många små som stora buggar, både prestanda- och designmässigt, alla väldigt irriterande på sina sätt.
För att inte nämna datainsamlingen som man inte direkt har accepterat men som sker i bakgrunden om man inte avaktiverar den.

Har funderat ett tag på att byta tillbaka till 8.1 som faktiskt fungerade väldigt bra, och nu känns det rätt att göra det med tanke på hur ett nytt operativsystem som ska vara en uppgradering egentligen känts som en nedgradering.

Edit:stavning

Permalänk
Medlem

Fast dessa stora säkerhetshål borde dom väll ha hittat mkt tidigare isf? låter mer som en "Dålig ursäkt! från dom nu

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Surt då jag mest spelar lite äldre titlar som MOO 2, D 2, HOMM 3, WBC 2 & 3 m.fl. Vet ej om de drabbas?
Man kan ju alltid köra med en virtual machine, men det krånglar ofta med något...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det Securom i GTA IV. Det har nämligen inte startat sedan Windows 10-uppdateringen.

Det är en av de mer kända spelen med SecureRom ja. De andra är Batman, Crysis samt en bunch mindre kända spel.

Dock Steam versionen som har SecureRom ska fortfarande funka, antar att du använder skiva?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det är en av de mer kända spelen med SecureRom ja. De andra är Batman, Crysis samt en bunch mindre kända spel.

Dock Steam versionen som har SecureRom ska fortfarande funka, antar att du använder disc versionen?

Och om det är en "dålig ursäkt" varför skulle dom då ens ha gjort det? Microsoft tjänar ingenting på detta förutom säkerhet.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det är en av de mer kända spelen med SecureRom ja. De andra är Batman, Crysis samt en bunch mindre kända spel.

Dock Steam versionen som har SecureRom ska fortfarande funka, antar att du använder skiva?

Ja, jag har det på skiva.

Ingen stor sak. Jag fixar det ändå på något sätt jag kanske inte ska gå in på här men jag kan ju alltid läsa artikeln för lite tips Jag har ju ändå köpt spelet så de som skall ha sina pengar har fått dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har ju även Microsoft lagt till följande i sitt användaravtal att dom har möjligheten att stänga av pirat spel/program samt skadlig hårdvara.
Se följande artikel http://www.pcgamer.com/windows-10-can-disable-pirated-games/

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag har det på skiva.

Ingen stor sak. Jag fixar det ändå på något sätt jag kanske inte ska gå in på här men jag kan ju alltid läsa artikeln för lite tips Jag har ju ändå köpt spelet så de som skall ha sina pengar har fått dem.

Man kan väl bara lägga in cd-nyckeln på steam eller? Så funkar det ju med de flesta andra spelen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är rätt av Microsoft. Det har skett ett paradigmskifte i hur Microsoft utvecklar sina produkter (inte bara Windows nu utan även System Center-produkter osv) och jag trivs med förändringen. Mycket mer responsivt tänkande från dem nuförtiden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Att folk fortfarande envisas med att köra Windows, wake up people! Wake uuuup! Sluta stödja ondskan aka Microsoft!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Man kan väl bara lägga in cd-nyckeln på steam eller? Så funkar det ju med de flesta andra spelen.

Beror på, nyckeln måste vara kopplad till någon steam nyckel dvs måste de som släppte spelet ha avtal med Steam om jag förstår det rätt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Tyvärr så har ju även Microsoft lagt till följande i sitt användaravtal att dom har möjligheten att stänga av pirat spel/program samt skadlig hårdvara.
Se följande artikel http://www.pcgamer.com/windows-10-can-disable-pirated-games/

Den artikeln igen? Folk har missuppfattat detta något OFANTLIGT mycket. Det handlar om deras Windows Store. Där de ger sig rätt att kunna deaktivera o.s.v. Det handlar inte om att skanna igenom din dator för att disabla allt de kommer åt.

Det finns _INGEN_ företag där ute som inte ger de själva rätten att häva och disabla din access till spel om de kommer på att du fuskar/kopierar o.s.v. deras produkter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

De flesta spel på Steam/Origin har inte dessa extra DRM skydd oftast bara fysiska utgåvan, men det finns självklart undantag.

Här har du en komplett lista

http://pcgamingwiki.com/wiki/The_Big_List_of_3rd_Party_DRM_on...
http://pcgamingwiki.com/wiki/The_Big_List_of_3rd_Party_DRM_on...

Och har spelet inte stöd för 'VAC' banning så kan du modifiera filerna hur mycket som helst utan någon som helst risk för att bli bannad från steam. Vissa spel kan ha egna online tjänster och banna dig den vägen men du blir inte bannad från steam. När det gäller Origin kan jag inte svara hur de gör.

När det gäller Safedisc, så handlar det bara om fysiska utgåvor.

Notera att de flesta titlar där fortfarande funkar i Win10 även med SecureRom, det beror helt och hållet på vilka delar av kopierings skyddet de har använt, och åter igen handlar det nästan bara om fysiska utgåvor.

okej men då har jag inget större att oroa mig över. då är detta en bra "uppdatering" av microsoft

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Tyvärr så har ju även Microsoft lagt till följande i sitt användaravtal att dom har möjligheten att stänga av pirat spel/program samt skadlig hårdvara.
Se följande artikel http://www.pcgamer.com/windows-10-can-disable-pirated-games/

https://www.youtube.com/watch?v=ETZAiBWkuvM
bara halvt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Man kan väl bara lägga in cd-nyckeln på steam eller? Så funkar det ju med de flesta andra spelen.

Det kan man säkert göra om man har steam. Jag gillar dock inte steam och liknande tjänster utan jag kör direkt från skiva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Den artikeln igen? Folk har missuppfattat detta något OFANTLIGT mycket. Det handlar om deras Windows Store. Där de ger sig rätt att kunna deaktivera o.s.v. Det handlar inte om att skanna igenom din dator för att disabla allt de kommer åt.

Det finns _INGEN_ företag där ute som inte ger de själva rätten att häva och disabla din access till spel om de kommer på att du fuskar/kopierar o.s.v. deras produkter.

Har förklarat den för åtskilliga som bollar artikeln eller andra källor om det. Trist att tech-media gör rubriker av den. Deras store kommer ju vara minimalt använd så det är verkligen en höna av en fjäder.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Tyvärr så har ju även Microsoft lagt till följande i sitt användaravtal att dom har möjligheten att stänga av pirat spel/program samt skadlig hårdvara.
Se följande artikel http://www.pcgamer.com/windows-10-can-disable-pirated-games/

Gäller såvitt jag vet bara om man loggar in med Microsoftkonto.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man kan göra en så kallad class action lawsuit mot utvecklarna som valde att implementera de här piratkopieringskydden. Det får gå ut på så vis att folk begär tillbaka en del av summan för de där spelen mot att de visar upp sina cd-nycklar. Man kan göra det enklare genom att man matar in in sin cd-nyckel på något ställe online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan man säkert göra om man har steam. Jag gillar dock inte steam och liknande tjänster utan jag kör direkt från skiva.

Aha okej. Ja då blir det inte lika lätt men går ju säkert att fixa.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@Password: Jag har ingen källa men jag har för mig att jag läst att det varit uppe hos FTC (Federal Trade Commision) förut.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Entusiast

Mass Effect? Hoppas BioWare patchar spelet på Origin/Steam så det blir spelbart..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Helt rätt av Microsoft.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Spel mellan 2003-2008 med SecuROM eller Safedisk... Typ majoriteten utav alla spel alltså? Vi pratar inte direkt om "några" spel här...

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Super bra, men spärra all DRM.

Permalänk

Så hur fungerar det om man har GTA 3 och installerar en "no-cd patch", kommer MS10 ändå känna av denna patch och radera no-cd filen ? eller kan delar av datorn bli låst?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

De kan vara lite problematiskt att hitta en crack som är anpassad till problemet bara, eftersom de flesta troligen har skapats för att lura kopieringsskyddet(som inte längre startar). Troligen är det mer jobb att få tag i/skapa en crack till spelet som fungerar än att helt enkelt skapa en extra partition med ett äldre os på för att kringgå det.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan man säkert göra om man har steam. Jag gillar dock inte steam och liknande tjänster utan jag kör direkt från skiva.

Ozzed.

Du är (som jag uppfattat det) en smart man.
Du har väldigt bra tankesätt och skriver bra, men det bästa med dig är att du står för vad du tycker, och att du låter andra tycka vad dom vill.

Får man fråga varför du inte gillar Steam? (och liknande tjänster)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Tyvärr så har ju även Microsoft lagt till följande i sitt användaravtal att dom har möjligheten att stänga av pirat spel/program samt skadlig hårdvara.
Se följande artikel http://www.pcgamer.com/windows-10-can-disable-pirated-games/

Kanske ska läsa artikeln igen då det endast gäller XBox Live och Windows Games publicerade av Microsoft själva.

Permalänk
Medlem

De flesta Command & Conquer spelen kör med SafeDisc och jag som inte allt för länge sedan köpte EAs samling för ett litet tag sedan.... Får väl kolla om det går att aktivera dessa titlar på Origin.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.