Permalänk

Ny på Twitch

Hej på er, jag har nu bestämt att streama spel på Twitch. Jag behöver hjälp med inställningar om hur man streamar spel på Twitch då jag är ny där. Jag skulle uppskatta ert hjälp om ni kunde förklara för mig steg för steg om hur man gör inställningar på streama spel på Twitch, t ex inställningar på webbkameran, skärmen och kanske Xbox One. Jag ska köpa Xbox One och en PC skärm, webbkamera och vill jag ville vara förberedd därför skrev jag dessa frågor. Vet ni vilken butik eller nätbutik som säljer mikrofon till Twitch spel? Det behöver inte vara specifik mikrofon men bara man kan använda den till twitch. Jag hörde också att man måste ha en special kabel till Xbox one som man använder till Twitch, vet ni om detta kabel och vart köper man den? Vilka mera saker behöver man köpa för att kunna streama spel på Twitch? Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

http://www.twitch.tv/apps/xboxone
Behöver du inte OBS så fungerar den, annars behöver du video in på datorn.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming123:

Hej på er, jag har nu bestämt att streama spel på Twitch. Jag behöver hjälp med inställningar om hur man streamar spel på Twitch då jag är ny där. Jag skulle uppskatta ert hjälp om ni kunde förklara för mig steg för steg om hur man gör inställningar på streama spel på Twitch, t ex inställningar på webbkameran, skärmen och kanske Xbox One. Jag ska köpa Xbox One och en PC skärm, webbkamera och vill jag ville vara förberedd därför skrev jag dessa frågor. Vet ni vilken butik eller nätbutik som säljer mikrofon till Twitch spel? Det behöver inte vara specifik mikrofon men bara man kan använda den till twitch. Jag hörde också att man måste ha en special kabel till Xbox one som man använder till Twitch, vet ni om detta kabel och vart köper man den? Vilka mera saker behöver man köpa för att kunna streama spel på Twitch? Tack för hjälpen.

Jag vill bara säga åt dig att lugna ner dig lite nu. Jag ser att du har gjort några andra trådar där du vill ha köptips på saker till din streaming. Som det verkar nu så kommer du lägga ner ungefär 20k på komponenter bara för att börja kunna streama över huvud taget.
I och med din okunnighet inom twitch så tar jag det som att du aldrig ens streamat förut. Så jag vill bara ge dig en liten tankeställare och fråga dig om det verkligen är värt att lägga ner 20k på grejer till din stream, när du äldrig ens provat att streama. Det är en väldigt tuff branch. Väldigt många ger sig in i den ett par veckor, sen inser dom hur svårt det är, och ger upp. Gör inte samma misstag som dom.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

gaming123

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk

@morxy49:
Hej, kul att du skrev tillbaka, anledningen jag skrev många trådar var att det var ingen som svarade på mina inlägg tidigare. Jag är ny också här på sweclockers och ber ursäkt om jag skrev för många inlägg. Jag har hört att de svårt i början att tjäna pengar men det tar tid och man får streama varje dag nästan för att få fler "views". Jag är också en tjej och har hört att de är lättare för tjejer att streama spel på Twitch och tjäna pengar. Jag har alltid spelat spel på Playstion, Nintendo och Xbox360 sedan tidigare, då är inte så stort grej om man lägger en kamera på när jag spelar spel och chatta med folk/prata. Jag kan förstå om 20 000kr är mycket men de som har lyckats idag har tjänat mer än 20 000kr idag och inte har de ångrat. Men jag kommer inte lägga 20 000kr på en gång utan jag köper det billigaste. Man måste prova först för att inse om de går bra eller dålig men många som jag har talat med som twitchar och läst på nätet säger alla "tjejer har lättare än killar", eftersom jag är en tjej som borde väl vara inte så svårt, men om jag kan ha fel men man måste ändå prova för inse sanningen. Jag älskar ju själv spel och nu lanserar Fifa 16 med damspelare på så varför inte prova och streama på Twitch.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog alla mikrofoner som kan kopplas in i Xbox one kommer fungera. Det är bara ta reda på någon som kan kopplas in så kommer den fungera.

Webcam behöver du inte köpa eftersom kinect kommer fungera som webcam för dig. Jag tror jag läste att det inte fungerar med någonting annat än just kinect som webcam på Xbone.

Den speciella kabeln du pratar om är förmodligen en vanlig TP-kabel. Alltså en internet sladd inkopplad till internet, annars går det ju inte att streama. Kolla upp först om du har tillräckligt bra upload på ditt internet för att det ska fungera okej.

Den här videon förklarar hur du sätter igång att streama med Xbox One: https://www.youtube.com/watch?v=E1H7lGRSXBs

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

@gaming123:

http://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1262922-open-b...

Om du vill spela in från en annan källa behöver du ett capture card.

Svårare är det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming123:

@morxy49:
Hej, kul att du skrev tillbaka, anledningen jag skrev många trådar var att det var ingen som svarade på mina inlägg tidigare. Jag är ny också här på sweclockers och ber ursäkt om jag skrev för många inlägg. Jag har hört att de svårt i början att tjäna pengar men det tar tid och man får streama varje dag nästan för att få fler "views". Jag är också en tjej och har hört att de är lättare för tjejer att streama spel på Twitch och tjäna pengar. Jag har alltid spelat spel på Playstion, Nintendo och Xbox360 sedan tidigare, då är inte så stort grej om man lägger en kamera på när jag spelar spel och chatta med folk/prata. Jag kan förstå om 20 000kr är mycket men de som har lyckats idag har tjänat mer än 20 000kr idag och inte har de ångrat. Men jag kommer inte lägga 20 000kr på en gång utan jag köper det billigaste. Man måste prova först för att inse om de går bra eller dålig men många som jag har talat med som twitchar och läst på nätet säger alla "tjejer har lättare än killar", eftersom jag är en tjej som borde väl vara inte så svårt, men om jag kan ha fel men man måste ändå prova för inse sanningen. Jag älskar ju själv spel och nu lanserar Fifa 16 med damspelare på så varför inte prova och streama på Twitch.

Du har inte ens börjat men är redan påväg mot det största fallet som de flesta "streamers" har, vara inställd på att tjäna pengar.
Jag streamar ibland när jag spelar på twitch och får kanske 10-20 views tops, men jag gör det för skojs skull och är inte ute efter att göra det till ett jobb, ta en snabb titt över hur många som är online och streamar t.ex LoL, CS eller WoW så kommer du se att det endast är ett fåtal som når över 1000 views, sen tittar du på hur många kanaler som streamar under det och tänker på hur svårt det kommer vara för dig att bli en av toppen. Det är ungefär som att vinna på lotto.

Börja streama utan att lägga ut mängder med pengar och ha kul, se om du ens får någon som tittar in (som du inte känner) det är inte lätt kan jag säga dig och har man inställningen till att tjäna pengar på det så kommer man snabbt bli besviken när man märker att det inte händer direkt (de topp streamers som sitter har oftast hållt på i över ett år innan de började tjäna några pengar alls).

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Låter lite som att du tror att du får allt gratis bara för att du är tjej, vissa tjejer har haft tur på twitch. Men långt ifrån alla tjänar pengar på att streama som tjej. Lycka till dock

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Börja med det du har och se hur det går

Permalänk
Moderator
Moderator

Tjena @Gaming123,

Tror det kan vara bra om jag kikar in i tråden, skriver ett längre inlägg senare ikväll (på mobil just nu) med lite synpunkter från mina år med Twitch.

Till övriga, hon ber om hjälp. Inte en debatt om tjejer på twitch, vill ni prata om det så gör det som bispår i hjälpsamma inlägg visavi hennes frågor om Twitch på ett snyggt sätt. Ok?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Bara xbox spel du skall spela eller ?

Börja med att köpa ett usb capturecard som du använder till din nuvarande dator.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Som gammal bloggare har jag ett tips:

Om du ska orka med att stream:a så måste du gilla att streama och tycka att det är kul även om ingen tittar, så det är lika bra att börja i den endan och fixa capture cards, studiomikrofon och alla andra grejer allteftersom.

Jag har lagt ner exakt inga pengar alls för min stream, efter som den bara vart på kul utan nån egentlig målsättning.

Jag använde OBS för att ta bild, min laptops vanliga webkamera och min vanliga TS mic för ljud när jag spelade PC.
På Ps4 använde jag också min vanliga gamling headset för ljud och struntade i att filma mig själv och matade bara ut på twitch.

Det duger liksom.
Det ger hela upplevelsen att streama.
Kör på det i ett par veckor och se om det är roligt. Lägg sen ner pengar på först bild (tex ett capture card), sen ljud (bra mikrofon, bra lurar) och sist hårdvara för bättre pc grafik.

Permalänk
SpelClockers

Som någon annan skrev så måste du gilla att streama. I början kanske man ska börja med att ha bestämda tider och dagar att streama. Börja med 3 dagar i veckan kanske? Tänk i dessa banor också, vad ska jag ha på min kanal för att folk ska tycka det är kul att kolla på min stream?

Vad är unikt med min stream? Det finns massor med tjejer som streamar, alla tjänar inte pengar. Ska jag ha en "maskot" som symboliserar min stream? En streamare har t.ex. en tjur som symboliserar sin stream.

Ska jag ha en logga som symboliserar mig? Hur ska den se ut, vilka färger och så vidare..

Hur ska jag marknadsföra mig på bästa sätt? Facebook, Twitter, Instagram... You name it..

Sedan tar det tid att skapa sig en tittarbas som alltid kollar när man streamar. Det tar också tid att bli partner på Twitch. Du ska sticka ut från mängden för att kunna bli partner. (det är då du kan tjäna pengar)

Här står kraven för att bli partner: http://www.twitch.tv/partner/signup

Streama är som att underhålla en publik. Så mitt tips är att inte köpa alla dessa prylar som du pratar om, utan börja lite lätt och se om du tycker streaming är kul. Och tycker du det är kul och har fått upp en stadig tittarsiffra som kollar varje gång du streamar. Då skulle jag börja köpa lite prylar.

Lycka till!

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Moderator
Moderator

Hallå igen @Gaming123,

Kan börja med att be dig läsa igenom SweClockers forumregler då du skapat två trådar om samma sak (bör nog renodla din första tråd angående utrustning).

Att bli framgångsrik streamer är ungefär som att starta ett eget företag, du måste driva alltihop och det är helt upp till dig om du kommer att lyckas. Förvänta dig hårda motgångar och en lång kamp upp till toppen. Någon har sagt att det är enklare som tjej, det stämmer till viss del men du har det också svårare eftersom du kommer att få hantera många trakasserande skitstövlar längs med vägen. När man börjar bygga sin följarskara så måste man attrahera tittare, få dem att återkomma och sprida ordet om dig som streamer. Vad är unikt för dig? Hur ska du få dem att återkomma? Har du karisman, ihärdigheten, disciplinen att skapa ett community? Det är grunden till alla framgångsrika streamers, de har börjat från noll och samlat folk, hittat ett koncept och kört på det. Utvecklat, aktivt jobbat och varit envisa som sjutton. Bakom varje stor streamer så finns ett moderator team till chatten, ofta folk med programmeringskunskaper till funktioner eller hemsidor med mera som väldigt ofta ställer upp obetalt.

Min rekommendation är att börja smått med en dator och känn dig för innan du investerar stort.

Så, för att svara på dina frågor: Jag behöver hjälp med inställningar om hur man streamar spel på Twitch då jag är ny där. Jag skulle uppskatta ert hjälp om ni kunde förklara för mig steg för steg om hur man gör inställningar på streama spel på Twitch

Bestäm dig för vilken plattform, hårdvara och mjukvara du ska använda. Det finns FAQ och hjälp instruktioner på Twitch FAQ som beskriver både rekommenderad hårdvara, mjukvara och inställningar. Om du kör streaming från en laptop via ADSL hemifrån så kommer du att få begränsningar på kvaliten du kan spela in och skicka upp till Twitch eftersom din hårdvara är hårt belastad med dels spel och dels konvertering av video inför uppladdning på en liten bandbredd. Väldigt många streamers sitter på i7 processorer (för att kunna spela samtidigt som videon konverteras), kraftiga grafikkort för att inte spelen ska hacka till vid plötsliga framedrops (och därmed sänka tittarupplevelsen), kraftiga fiberlinor för att ha gott om bandbredd att tanka upp livestreams eller egenskapade videos till Youtube.

I vissa fall har streamers valt att köra en extern/intern stream card för att avlasta speldatorns CPU/GPU med videohanteringen. Detta innebär kompromisser i kvalitet beroende på vilken lösning man väljer. Vissa av dem klarar inte av mer än 30 FPS, får ljud problem som måste synkas osv.

Sedan har vi mjukvara där man brukar prata om till exempel Open Broadcaster Software (OBS), Xsplit men det finns flera andra tjänster numera Overwolf, Nvidia Shadowplay, AMD har något liknande som jag inte hittar nu osv. Poängen är att det finns en uppsjö med alternativ. OBS är den vanligast lösningen och enklaste för oss att hjälpa dig med när du väl bestämt dig för hårdvaran.

"...webbkameran, skärmen och kanske Xbox One. Jag ska köpa Xbox One och en PC skärm, webbkamera."

Webbkamera
Det duger med nästan vilken kamera som helst, man visar en ganska liten bild allt som oftast och det är sällan man behöver höga upplösningar som full HD (1920x1080). Diverse kameror på Inet som bör fungera, satsa på åtminstone 720p.

Skärmen
Oklart vad du menar här, du har frågat om en laptop så vet inte om du syftar på en extern skärm som tillbehör? I vilket fall så brukar många streamers ha flera skärmar för att följa information/chat/kontakter/övervakning/spellistor med mera på sidan. Återigen så är inte detta så viktigt annat än för din spelupplevelse eftersom det inte påverkar sändningskvaliteten till tittarna. Jag skulle börja med ett par 24" skärmar.

Mikrofon
"...mikrofon till Twitch spel." Det går att använda vilken mikrofon som helst men man bör undvika headsets med inbyggda (Siberia headset till exempel är skräp).

Jag skulle titta på AntLions ModMic eftersom det är en bra mikrofon för en resonabel kostnad. Till det kan du ha vilka hörlurar du vill ha. Blue Yeti och riktiga casting/studio mikrofoner kan du nog vänta med ett tag.

Exempel på streamers
Swebliss
Svensk tjej som kör hårt på CS, spelar en del på sitt arketypiska utseende men ska inte underskattas. Klipsk och driven streamer.

CohhCarnage
Fantastiskt karismatisk streamer med bra design, bra community känsla, extremt duktigt moderators team.

Sidestrafe
Väldigt principfast streamer som kör utan kamera men ändå lyckas att med skapa inlevelse enbart med rösten.

Nyttiga länkar:
OBS Stream estimator (en koll av din hårdvara och rekommenderade inställningar)

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Tack för ert svar, nu har jag läst ert svar och har tänkt igenom det som ni sade. Ni hade verkligen bra svar och jag uppskattade era åsikter och erfarenheter, ni som twitchar/bloggar så jag har bestämt mig nu att inte köpa en ny laptop och inte lägga 20 tusen kr på alla saker som jag hade tänkt köpa. Jag ska bara köpa en Xbox one för att kunna spela spel via twitch, några st spel och sen ska jag behålla min laptop för kunna se/följa chattet. Jag måste även köpa en PC skärm som tv skärm till Xbox så att man kan se bilden kanske en Full HD/HD ready och en mikrofon. Min fråga är om man spelar Fifa 16 typ karriärspel, manager eller matcher på Xbox one kan man streama på Kinect?, jag menade via Xbox konsol och inte använda hela kroppen som vissa spel har man på kinect. Och jag vill även streama via dator när jag gör Dj musik, kan man använda Kinect då? Vad är "ett capture card"? Och sist, hur snabbt internet ska man ha på Twitch? Jag kollade min internet hastighet nu och jag fick "ta emot filer 29,63 Mbit/s och skicka filer "15,49 Mbit/s". Är detta snabb internet eller?

Permalänk
Medlem

@gaming123: ja det räcker gott och väl

Visa signatur

Dator1: SB 2600k | Corsair H40 | Asus P8Z68-V GEN3 | 8gb Vengeance | EVGA GeForce GTX 670 2048MB FTW | Corsair SSD Force GT 120GB
Dator2: C2D E6750 @ 3760Mhz | Scythe Infinity |Gigabyte EP45-DS3 | Crucial DDR2 BallistiX PC8500 4gb | Gigabyte 8600GT 265mb |

Permalänk
Medlem

Det var mycket att läsa så jag skummade genom många inlägg så ledsen om jag missat nåt.

Jag personligen skulle börja lugnt med att streama direkt från Xboxen vilket funkar mycket bra. Funkar med vilken mikrofon som helst t.o.m. chattheadsetet som följer med funkar skapligt, det hörs klart å tydligt.

Som många redan sagt det är en hård "bransch" att ta sig in i så att satsa en massa pengar före man testat är nog ingen bra idé

Sen när du börjat tänk på att det kräver tålamod, tålamod och mer tålamod innan man blir varm i kläderna. Bra rubriker på streamen är ju en självklarhet men man måste även tänka på vilken typ av tittare man vill locka vilket rubriken styr väldigt mycket.

Men som sagt börja lugnt och spendera inte mer än du behöver innehållet i streamen är så mycket mer värt än dyr utrustning

Visa signatur