Permalänk
Medlem

i7 4790k @ 4.5ghz. Temps? Bilder finns

Jag har precis köpt en i7 4790k, ASUS Z97A här på marknaden och har installerat Noctua NH-D15
Utöver det har jag köpt: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB, GTX 570

Jag gjorde enligt länken nedan fast till 4500mhz, 1.2V, cache x40, dvs inte ändra DRAM volt osv.
https://www.youtube.com/watch?v=A2tTkWzpeUI

Test Stock -> OC:
Firestrike: 3904 -> 3957
Skydiver: 12850 -> 13232
Cloudgate: 19932 -> 20889
Icestorm: 154815 -> 165394

Laddade hem AIDA64 och körde 10min
Sen tyckte han att man skulle köra AI overclocktuner på Auto (jag har inte XMP?) vilket jag kör, och cache på x40

Hur ser tempsen ut? Ska jag kolla på average under testet eller på det dem smällt upp i max?
Hur ser 3D Mark resultat ut?
Hur tycker ni jag ska gå vidare?
Tips & tricks uppskattas!

Mvh, Alex

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Hur ser tempsen ut? Ska jag kolla på average under testet eller på det dem smällt upp i max?
Hur ser 3D Mark resultat ut?
Hur tycker ni jag ska gå vidare?
Tips & tricks uppskattas!

Mvh, Alex

Tempsen ser ok ut. Men 10 minuter är inget riktigt stabilitetstest.

Jag skulle köra IBT, på minst high.
http://www.majorgeeks.com/files/details/intelburntest.html

Permalänk
Medlem

@Falcon:
Jag förstår att ett längre test är bättre för att säkerställa stabilitet, men jag börjar så här så att jag ser att tempsen är okej vid denna belastning.
Det blev helt andra temps på Intelburntest!
Alla cores kom upp i 73-79 grader vid HIGH, detta känns för högt då jag läste 72 grader var max?

Mvh, Alex

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

@Falcon:
Jag förstår att ett längre test är bättre för att säkerställa stabilitet, men jag börjar så här så att jag ser att tempsen är okej vid denna belastning.
Det blev helt andra temps på Intelburntest!
Alla cores kom upp i 73-79 grader vid HIGH, detta känns för högt då jag läste 72 grader var max?

http://i.imgur.com/xlvhQy1.png

Mvh, Alex

Är inte så högt med tanke på att det är syntetiska tester och därmed sällan om aldrig något du kommer komma upp i vardaglig användning sålänge de håller sig under 80C brukar det vara helt okej, men du kan ju leka lite med volten och se om du kan få ner den lägre och därmed få ner tempen något.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@BaZZe:
Känns ändå för högt med tanke på en NH-DH15 @4.5ghz 1.2V bara?
Tänkte om det blev en liten för stort riskorn med Artic silver 5?
Vad förespråkar SweC;
Riskorn eller en droppe av kylpasta?
Jag har både Artic 5 silver, och noctuas egna. Göra om eller ser det normalt ut?

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

1.19V
Tempen sänkte sig 1-2grader

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

@DrGuld

Jo låter lite högt är inte så himla hög volt men är inte helt orimligt beroende på hur luftflödet ser ut i resten av datorn och beroende på hur du kör fläktarna på kylaren.

Ja det e svårt att säga det ser man ju när man monterar av kylaren.
Dom flesta brukar nog säga riskorn, jag brukar ta något gammalt kort jag har liggande och smeta ut det så det blir ett fint jämt lager.

Du kan ju testa göra om men temperaturerna är inte så himla dåliga, och som jag sa det e syntetiska tester inga temperaturer du kommer komma upp i vardaglig användning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Jag har både Artic 5 silver, och noctuas egna. Göra om eller ser det normalt ut?

Som sagt det är helt OK och ingen fara alls med 80c, under t.ex IBT.
IBT pressar komponenterna rejält!

80c kommer du aldrig se när du gör random grejer med datorn, sitter du ofta och redigerar och/eller gör andra CPU-krävande grejer så kan den gå uppåt 80c.
Men återigen, 80c är helt OK, processorn kommer hålla i många många år.

Det är skillnad på:
Tjunction (Core temp) = 79C
Tj Max (Throttle temp) = 100C

Det finns säkerhetsåtgärder, så processorn börjar "throttla" om den känner av skadliga temperaturer.

Sluta oroa dig och börja spara till ett bättre grafikkort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

1.19V
Tempen sänkte sig 1-2grader

Under 1.2v vid 4.5GHz så har du ett bra chip, om den är stabil.

Skrivet av BaZZe:

@DrGuld
Jo låter lite högt är inte så himla hög volt

Sluta oroa killen nu! Det är ju ingen fara, dessutom är det under IBT, som pressar skiten ur grejerna.

Permalänk
Medlem

Precis, ta och spela ett par timmar eller nått och se vad max tempen ligger på.
Jag kör stock och vid tortyrtest så går CPUn upp i över 60-65C, men om jag spelar en hel dag på helgen tex så har jag MAX temp på 54C på CPU och den ligger average på 44C eller nått.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

@Falcon

Oroa honom? läs vad jag skrivit då jag har ju påpekat att det är under max belastning i syntetiska prestanda tester och att det är siffror han inte kommer komma upp i vardaglig användning, dvs det du skriver har jag redan skrivit ovanför om du hade tagit dig tiden att läsa...

Sen är det så att med liknande kylare och temperatur och volt brukar andra ligga runt 5-7C lägre i temperatur och därmed frågade jag honom angående hans luftflöde och fläkt inställningar.

Men jag har också påpekat att det inte finns något farligt med att köra datorn i temperaturerna som är nu.

@DrGuld
Som jag sa innan vid vanlig användning spelande osv så kommer du förmodligen inte komma över 70C knappt om ens det och även om du gör det så är det inte hela världen.

Du kan ju testa montera om din kylare med ny kylpasta och testa lite olika applcerings sätt men det är inte säkert att det kommer göra någon skillnad eller att skillnaden kommer bli så stor om du inte har applicerat den fel eller dåligt som fan till och börja med.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag tror på dåligt luftflöde i lådan. Jag har samma config och min cpu är 73grader efter 1h stresstest. Eller också pastan som nån redan påpekat men mindre troligt.

Permalänk
Medlem

@BaZZe: Jag förstår att det inte är någon fara då jag kommer upp i de temperaturerna i spel, dock tråkigt om jag ligger 5-7 grader sämre med samma specs som andra, om de nu kör HARD på intelburntest.

@CeeM: Burken står för tillfället öppen från sidan då jag måste såga av ett fläktfästa från mitt Antec 1200 på sidofönstret för att få plats med bjässen Dock så står dator i rummet som är solbelagt utan persienner så det blir rätt varmt på dagen!

@Falcon: Vadå, hånar du mitt gtx 570 :D? Får bli när jag är färdig med studierna nästa sommar
@DeFeCT79: Ska kika nästa gång jag lirar!

Verkar som att CORE 0 och 3 maxade 73 grader på Intel burntest HARD medans 1 och 2 maxade 78 grader.
Tycker ni det är normalt med 5 graders skillnad inom corsen?

Ska nog pröva göra rent och ta lite mindre pasta imorgon och se om det gör någon skillnad!
Alex

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

@BaZZe: Jag förstår att det inte är någon fara då jag kommer upp i de temperaturerna i spel, dock tråkigt om jag ligger 5-7 grader sämre med samma specs som andra, om de nu kör HARD på intelburntest.

@CeeM: Burken står för tillfället öppen från sidan då jag måste såga av ett fläktfästa från mitt Antec 1200 på sidofönstret för att få plats med bjässen Dock så står dator i rummet som är solbelagt utan persienner så det blir rätt varmt på dagen!

@Falcon: Vadå, hånar du mitt gtx 570 :D? Får bli när jag är färdig med studierna nästa sommar
@DeFeCT79: Ska kika nästa gång jag lirar!

Verkar som att CORE 0 och 3 maxade 73 grader på Intel burntest HARD medans 1 och 2 maxade 78 grader.
Tycker ni det är normalt med 5 graders skillnad inom corsen?

Ska nog pröva göra rent och ta lite mindre pasta imorgon och se om det gör någon skillnad!
Alex

Vad fick du som maxtemp vid spelande?
Det kan skilja en del mellan cores, om jag inte har helt fel (vilket är mycket möjligt) så kan det bero det på närliggande komponenter på moderkortet som gör att det är olika varmt på olika ställen. Men jag är inte säker på det. Men det brukar skilja mellan cores.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

En session 5vs5 CS:GO max temp 54-59 beroende på core

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro