Permalänk
Medlem

Helt ok 2600k, gammal mobo, uppgradera?

Hej!

Sitter med en vattenkyld burk med p8p67 som börjar krångla något och måste bytas. 2600k körs @4,4ghz och klarar upp till 4,6-4,7 utan speciella problem. 16gb ddr3. 980gtx under vattnet, inga problem här.

Jag spelar, surfar, två gånger i månaden bearbetar ca 250 bilder i Lightroom.

Hur ska man göra? Är i stort sett nöjd med nuvarande prestanda.

Alt1 - köpa nytt moderkort med h87 och köra med resten av grejorna
Alt1a - lägga till 980 nr2 för sli /980ti
Alt2 - 5775c och z97 - dyrare
Alt3 - 6700k plus ddr4 plus mobo - dyrast.

Hjälp
Mvh
Kristoffer

Permalänk
Medlem

@krzysgro:

Vad exakt är det som krånglar?

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med nuvarande prestanda borde du väll felsöka datorn i första hand,
Formatera kanske är ett alternativ
Har du SSD ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Hej!

Sitter med en vattenkyld burk med p8p67 som börjar krångla något och måste bytas. 2600k körs @4,4ghz och klarar upp till 4,6-4,7 utan speciella problem. 16gb ddr3. 980gtx under vattnet, inga problem här.

Jag spelar, surfar, två gånger i månaden bearbetar ca 250 bilder i Lightroom.

Hur ska man göra? Är i stort sett nöjd med nuvarande prestanda.

Alt1 - köpa nytt moderkort med h87 och köra med resten av grejorna
Alt1a - lägga till 980 nr2 för sli /980ti
Alt2 - 5775c och z97 - dyrare
Alt3 - 6700k plus ddr4 plus mobo - dyrast.

Hjälp
Mvh
Kristoffer

Alt3 och sälj din 2600k till mig.

edit: Seriöst, bor du i Hässleholm? Då säljs den mellan fyra ögon, omedelbums.

Permalänk
Medlem

Oj, "fäste" till grafikkort har gått sönder, interna usb-portar funkar eller ej (aquaero 6 ses ej bl.a), felaktiga temps och volts rapporteras. Man blir småtrött helt enkelt och vill göra något nytt, typ köpa ny ssd för win10, byta lite WC- grejor och kanske göra en större uppdatering gällande mobo/cpu samtidigt. Pengarna är inget problem men man vill spendera dem rationellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Oj, "fäste" till grafikkort har gått sönder, interna usb-portar funkar eller ej (aquaero 6 ses ej bl.a), felaktiga temps och volts rapporteras. Man blir småtrött helt enkelt och vill göra något nytt, typ köpa ny ssd för win10, byta lite WC- grejor och kanske göra en större uppdatering gällande mobo/cpu samtidigt. Pengarna är inget problem men man vill spendera dem rationellt...

Leta fram ett nytt moderkort här på marknaden och kör vidare. Inte mkt som talar för att en ny processor skulle förbättra speciellt mycket för dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Hej!

Sitter med en vattenkyld burk med p8p67 som börjar krångla något och måste bytas. 2600k körs @4,4ghz och klarar upp till 4,6-4,7 utan speciella problem. 16gb ddr3. 980gtx under vattnet, inga problem här.

Jag spelar, surfar, två gånger i månaden bearbetar ca 250 bilder i Lightroom.

Hur ska man göra? Är i stort sett nöjd med nuvarande prestanda.

Alt1 - köpa nytt moderkort med h87 och köra med resten av grejorna
Alt1a - lägga till 980 nr2 för sli /980ti
Alt2 - 5775c och z97 - dyrare
Alt3 - 6700k plus ddr4 plus mobo - dyrast.

Hjälp
Mvh
Kristoffer

Alternativ 1 blir nog svårt, kommer inte passa...
Men du skulle kunna leta efter ett bra Z77 moderkort..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för svaren. Jag menade z77, inte h87 (skrivfel).

Jag sitter och läser allt om the holy war mellan skylake och broadwell och tvekar till att byta cpu:n, ser ut som man gjorde kanske det bästa köpet inom datateknik för fyra år sedan, via SweC marknad

Ja, har två ssd (830 och 840), det blir en 850 till
Bor i Hässle sedan 2008, en snabb deal är inte utesluten om det blir alt2 eller 3 till slut

Permalänk
Medlem

Att hitta bra Z77 moderkort idag är svårt.
Jag sitter visserligen på ett, men det är inte så klockvänligt att en 2600k skulle trivas då det verkar vara ett "budget" Z77. Det var en av 3 ex, av sista versionen som fanns kvar på marknaden iaf när jag köpte det.

Skulle nog rösta på Alt 2/3, sälj 2600k CPUn till nån som har nytta.
Inte för att du behöver prestandan, eller för att 2600k är dålig, men när hårdvaran (moderkortet) börjar ge upp är det dax att få nytt, även om prestandan räcker.

Personligen hade jag tagit z97/5X75C pga priset över alt 4, speciellt om du är nöjd med det du har. Räkna dock med att dessa inte klockar som skylake, men de är enorma spel CPUer, med bra IPC över tex 4790k.

Oavsett så köp nytt moderkort/CPU och behåll kylning och GPU mm om du inte vill byta, så du får garanti och felfria saker (hoppas man iaf).

Permalänk

Jag kanske kan ha något för dig. Skicka PM!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem