Permalänk
Medlem

"Fullstort" tangentbord, max 41 cm brett

Jag letar efter ett fullstort tangentbord, dvs ett med "vanlig" layout, som är max 41 cm brett (42 kan funka). Anledningen till att det måste va smalt är att jag har ett skrivbord med en sån här påbyggnad och jag gillar att kunna skjuta in tangentbordet mellan lådorna när jag använder skrivbordet till annat.

Just nu har jag ett enkelt Deltaco-tgb, men jag har börjat störa mig på att sakna vänster skift och att ha en liten enter-tangent.

Förutom layouten har jag inte särskilt höga krav. Ett som kan hantera lite fler knapptryckningar än mitt nuvarande vore bra, just nu klarar det inte WASD + shift + space, vilket är lite störande i fps-spel. Jag har sneglat lite på ett med mekaniska brytare, men det verkar svårt att hitta tillräckligt små. Prisklass är väl ca: 0-500 kr (500-1000 för ett mekaniskt).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Cherry G80-1800 är under 41 cm och erbjuder i princip en helt vanlig layout. Det är nog dessvärre helt omöjligt att hitta ett med svensk layout, men tysk är ganska lätt. Finns på ebay för inte så värst mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Cherry G80-1800 är under 41 cm och erbjuder i princip en helt vanlig layout. Det är nog dessvärre helt omöjligt att hitta ett med svensk layout, men tysk är ganska lätt. Finns på ebay för inte så värst mycket pengar.

Det såg inte så dumt ut! Jag skulle dock föredra ett svart (glömde säga det), och det enda svarta "Cherry G80-1800" jag kunde hitta på ebay verkar va en nytillverkad variant som är bredare.

Permalänk
Medlem

Måste du verkligen ha numpad? Annars finns det ju en mängd av mekaniska tangentbord utan numpad som lär vara mindre än 41 cm långa.

Permalänk
Permalänk
Medlem

EDIT: jag tog och mätte ordentligt och såg att det faktiskt är 44.3 cm brett som är max.

Skrivet av perost:

Måste du verkligen ha numpad? Annars finns det ju en mängd av mekaniska tangentbord utan numpad som lär vara mindre än 41 cm långa.

Måste och måste, jag skulle föredra det. Och det känns som att det måste finnas ngt där ute. Har länge haft ögonen på Steelseries 6v2, men det är 0.5 cm för stort.

Skrivet av RatusDesigns:

Sant, tänkte inte på att man kunde sortera på bredd på prisjakt. Dock är många utan numpad eller i lite väl fräsiga färger, men jag ska kika igenom ordentligt. Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du stå ut med ett vitt så går det att få tag i G80-1800 ganska lätt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=652067

Tyvärr är de mycket svåra att hitta med annat än svarta brytare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Just nu har jag ett enkelt Deltaco-tgb, men jag har börjat störa mig på att sakna vänster skift och att ha en liten enter-tangent.

Usch ja, de där tangentborden är Pure Evil...

Om du vill ha mekaniskt så föreslår jag ett CM Storm Quickfire TK.
Inte lika brett som ett Cherry G80-1800, svart, med bakgrundsbelysning och är bättre på olika tangentbordskombinationer.
Alla tangenter är dock inte tillgängliga hela tiden. Gruppen till höger växlar mellan numeriskt och piltangenter med ett tryck på Num Lock.

Cherry G80-1800 kan man ibland hitta på tyska eBay för någon Euro, plus vanligtvis under tio Euro i frakt till Sverige om de skickar med Deutche Post (Schenker).
Edit: Men det verkar inte finnas någon nu, tyvvär ...
Det är en lite äldre modell och har en lite billig känsla och då ska de inte kosta lika mycket som ett modernt mekaniskt tangentbord tycker jag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.