Permalänk
Medlem

Är detta tangentbord bra?

Tjabba !

Just lagt beställning på mitt första mekaniska tangentbord och var lite nyfiken på vad folk hade för erfarenheter om just detta ?

https://www.inet.se/produkt/6102571/corsair-gaming-k95-white-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Tjabba !

Just lagt beställning på mitt första mekaniska tangentbord och var lite nyfiken på vad folk hade för erfarenheter om just detta ?

https://www.inet.se/produkt/6102571/corsair-gaming-k95-white-...

Det är inte bra om du tänker byta ut keycapsen (tangenterna) till andra, då botten raden (ctrl, win, alt å space) är inte standard rad på k95.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

För stort, för fult och för dålig kvalitet för min smak, men smaken är som baken...

Permalänk
Medlem

Hmm här var det inte varmt mottagande

Tips på andra tangentbord med röda brytare?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Hmm här var det inte varmt mottagande

Tips på andra tangentbord med röda brytare?

T.ex CM Rapid -I, diverse Ducky tangentbord m.m. Jag kör själv på ett Ducky Mini (det nya) och är nöjd med det. Det är lite speciellt då det är ett 60% tangentbord (det har alltså 60% av tangenterna av ett fullstort tangentbord).

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på vad du är ute efter. I och med att det har makroknappar blir det mycket större, men kanske har du behov av dem. (Däremot har jag för mig att makroknapparna inte är mekaniska, kan ha varit K90 som var så, jag vet inte.) Det finns en del roliga ljusfunktioner, men egentligen inget helt originellt. Personligen tycker jag att det är rätt snyggt, stilrent till skillnad från andra gaming-tangentbord, även om t.ex. Ducky gör ännu mer avskalade tangentbord i det avseendet.

Sen det där med att nedre raden är konstig, det är nämligen så att tangenterna har en udda storlek, vilket betyder att om du vill byta tangenter kan det bli lite knepigt. Men du får väl helt enkelt fråga dig själv om det ens är något du kommer att göra.

I övrigt är väl Ducky Shine 3 ett lite finare tangentbord (tillägg:) i fullsize, alltså med numeriskt tangentbord och piltangenter. Där kan du också tänka lite över om du verkligen behöver dem, det finns enligt mig inte så många lägen då det är direkt nödvändigt. Är du osäker men ändå vill ha ett mindre tangentbord tycker jag du ska kolla på Cooler Master QuickFire TK då piltangenterna och det numeriska tangentbordet ligger som lager på varandra.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd, som sagt första mekaniska tangentbordet jag köper ( kommer ifrån ett Logitech G19 atm).

Viktiga för mig är:
Sköna brytare ( röda för mig)
Bakgrundsbelyst ( spelar mkt i mörker)
Numpad ( skriva OCR nr utan är ett helvete)
Multimedia knappar använder jah massor idag ( höja/sänka volym, byta låt etc)

Tackar även på förhand för kommande förslag!

Permalänk
Medlem

Kollat in Func KB-460? Var nöjd med mitt med röda brytare innan jag bytte till ett annat tangentbord med brytare som jag gillar bättre. Har de kriterier som du efterfrågar + bra pris, dock har det samma problem som seville57 påpekade rörande ditt föreslagna k95, att bottenraden inte följer standardmått, så det blir problem om du skulle vilja byta ut tangenterna.

Ducky som tidigare föreslagits, Ducky Shine 4 ?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Tack för alla råd, som sagt första mekaniska tangentbordet jag köper ( kommer ifrån ett Logitech G19 atm).

Viktiga för mig är:
Sköna brytare ( röda för mig)
Bakgrundsbelyst ( spelar mkt i mörker)
Numpad ( skriva OCR nr utan är ett helvete)
Multimedia knappar använder jah massor idag ( höja/sänka volym, byta låt etc)

Tackar även på förhand för kommande förslag!

Jag skulle rekommendera Corsair K70: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2815175

Varför?
Jag har haft en hel del tangentbord av olika märken, steelseries, logitech, razer m.m. Köpte K70 för ett tag sedan nu och jämfört med alla dom andra tangentborden som jag fick sagt att de skulle vara robusta med mera, men just nu är jag mest nöjd med K70, inte K70 RGB, orkar inte med att man ska betala mer för att kunna ha fler färger på ett tangentbord, nej en färg räcker och det är detta.

Tangentbordet är lätt att hålla rent, det är för min del väldigt snyggt och stilrent jämfört med många andra tangentbord. Den är byggd i aluminium vilket gör att den är otroligt robust och tål hårda tag, det är Cherry MX röda på denna som du gärna ville ha. Finns alla de inställningar du vill ha och inget extra onödigt som macro-knappar. Handledsstöd finns också såklart vilket är väldigt bekvämt. Jag har inget alls att klaga på detta tangentbord, det är dessutom 100% antighosting vilket jag personligen gärna måste ha.

http://www.corsair.com/en-us/vengeance-k70-fully-mechanical-g...

Kostar en del visst, men för min del, lätt värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Jag skulle rekommendera Corsair K70: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2815175

Varför?
Jag har haft en hel del tangentbord av olika märken, steelseries, logitech, razer m.m. Köpte K70 för ett tag sedan nu och jämfört med alla dom andra tangentborden som jag fick sagt att de skulle vara robusta med mera så är jag mest nöjd med K70, inte K70 RGB, orkar inte med att man ska betala mer för att kunna ha fler färger på ett tangentbord, nej en färg räcker och det är detta.

Tangentbordet är lätt att hålla rent, det är för min del extremt snyggt och stilrent jämfört med många andra tangentbord. Den är byggd i aluminium vilket gör att den är otroligt robust och tål hårda tag, det är Cherry MX röda på dessa också. Finns alla de inställningar du vill ha och inget extra onödigt som macro-knappar. Handledsstöd finns också såklart vilket är väldigt bekvämt. Jag har inget alls att klaga på detta tangentbord, det är dessutom 100% antighosting

http://www.corsair.com/en-us/vengeance-k70-fully-mechanical-g...

Kostar en del visst, men för min del, lätt värt det.

Samma problem som på k95:an, ingen standard botten rad på ctrl, win, alt, space capsen.

Om man skulle få för sig att byta ut keycapsen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

[...] Den är byggd i aluminium vilket gör att den är otroligt robust och tål hårda tag [...]

De allra flesta tangentbord med Cherry MX som finns att köpa idag har en metallplatta i antingen aluminium eller stål i vilken brytarna är monterade. Jag kan inte förstå hur folk verkar tro att det faktum att Corsair skippat den övre delen av tangentbordsskalet och gjort en poäng av att plattan är gjord av aluminium gör att tangentbordet är mer välbyggt. Faktum är att jag skulle vilja säga att Corsairs tangentbord är allt annat än just välbyggda.

Dessutom har vi det faktum seville tar upp ovan. Hur tänkte Corsair när de beslutade sig för den bottenraden. Det finns en anledning till att ingen annan tillverkare kör med den uppsättningen tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

De allra flesta tangentbord med Cherry MX som finns att köpa idag har en metallplatta i antingen aluminium eller stål i vilken brytarna är monterade. Jag kan inte förstå hur folk verkar tro att det faktum att Corsair skippat den övre delen av tangentbordsskalet och gjort en poäng av att plattan är gjord av aluminium gör att tangentbordet är mer välbyggt. Faktum är att jag skulle vilja säga att Corsairs tangentbord är allt annat än just välbyggda.

Dessutom har vi det faktum seville tar upp ovan. Hur tänkte Corsair när de beslutade sig för den bottenraden. Det finns en anledning till att ingen annan tillverkare kör med den uppsättningen tangenter.

Finns fler t.ex: http://www.inet.se/produkt/6101693/qpad-mk-85-pro-gaming-mech...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Näpp, Qpad och många andra tillverkare kör 1.5|1|1.5|6|1.5|1|1|1.5. Det är väl nästan vanligare än standard (1.25|1.25|1.25|6.25|1.25|1.25|1.25|1.25). Corsair däremot kör 1.5|1|1.25|6.5|1.25|1|1|1.5. Om det är svårt att hitta 6u spacebars är det svårare att hitta 6.5or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Näpp, Qpad och många andra tillverkare kör 1.5|1|1.5|6|1.5|1|1|1.5. Det är väl nästan vanligare än standard (1.25|1.25|1.25|6.25|1.25|1.25|1.25|1.25). Corsair däremot kör 1.5|1|1.25|6.5|1.25|1|1|1.5. Om det är svårt att hitta 6u spacebars är det svårare att hitta 6.5or.

OK, tack för infon.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

De allra flesta tangentbord med Cherry MX som finns att köpa idag har en metallplatta i antingen aluminium eller stål i vilken brytarna är monterade. Jag kan inte förstå hur folk verkar tro att det faktum att Corsair skippat den övre delen av tangentbordsskalet och gjort en poäng av att plattan är gjord av aluminium gör att tangentbordet är mer välbyggt. Faktum är att jag skulle vilja säga att Corsairs tangentbord är allt annat än just välbyggda.

Dessutom har vi det faktum seville tar upp ovan. Hur tänkte Corsair när de beslutade sig för den bottenraden. Det finns en anledning till att ingen annan tillverkare kör med den uppsättningen tangenter.

Jag nämnde att detta tangentbord hade en konstruktion med en aluminium platta vilket jag tyckte gjorde den väldigt robust, sen så finns det såklart andra som också har det men dem jag själv har använt har jag blivit missnöjd med efter en tid även ifall de var kände för att tåla mycket tack vare konstruktionen av metall/aluminium. Corsair har jag haft ett tag nu och jag är väldigt nöjd med det och tycker hittills bäst om detta tangentbord och har varit mest robust, sen verkar inte du ha samma tankar. Men så är det ju med alla produkter, alla kommer tycka olika.

Sen det ni pratar om det där med att Corsair inte har den vanliga standarden för knapparna har jag personligen inget alls emot av, jag har inga planer av att byta caps (om jag har förstått er rätt) och sen så går capsen på tangentborden inte direkt lätt sönder heller, och på detta finns det inget tryck för siffror/bokstäver utan är genomskinliga på dem ställena, så för min del kommer jag aldrig byta.

Permalänk
Medlem

Haloj på er allesammans!

Vill börja med att tacka för all respons, i slutändan köpte jag som ovan nämnt ett K95 MEN skickade tillbaka det utan att öppna kartongen för med sina 18 macroknappar blir tangentbordet lite väl stort, får idag ett Corsair K70 RGB mx cherry red vilket jag ser fram emot massvis!

Det ni nämner om att dem inte kör med standard mått på tangenterna blir nog inga problem för har aldrig tidigare bytt enskilda tangenter under mina 15 år som spelnörd, men kan förstå att man vill ha standard mått om man t.ex planerar att byta enskilda knappar till några andra modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Haloj på er allesammans!

Vill börja med att tacka för all respons, i slutändan köpte jag som ovan nämnt ett K95 MEN skickade tillbaka det utan att öppna kartongen för med sina 18 macroknappar blir tangentbordet lite väl stort, får idag ett Corsair K70 RGB mx cherry red vilket jag ser fram emot massvis!

Det ni nämner om att dem inte kör med standard mått på tangenterna blir nog inga problem för har aldrig tidigare bytt enskilda tangenter under mina 15 år som spelnörd, men kan förstå att man vill ha standard mått om man t.ex planerar att byta enskilda knappar till några andra modeller.

Dessa lysdiodnördar, haha xD

Lycka till med det, hoppas du blir nöjd och att det håller en längre tid framöver, jag kör ju med K70 som du säkert läst, ej RGB och jag stortrivs än så länge

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

Dessa lysdiodnördar, haha xD

Lycka till med det, hoppas du blir nöjd och att det håller en längre tid framöver, jag kör ju med K70 som du säkert läst, ej RGB och jag stortrivs än så länge

Haha, jag har väl alltid dissat dioder förr, men Corsairs nya LED-brädor har gjort mig bra sugen på att införskaffa ett sådant nu när tekniken blir öppen för alla tillverkare. MEN DÅ SLÄPPER CHERRY SINA NYA TYSTARE BRYTARE! Och såklart får Corsair ensamrätt på detta i från början igen..=S Så nu ser det ut att bli K65 RGB med tysta brytare(ej röd eller blå). Vill igentligen ha numpad men tangentbordet är mer ivägen när jag spelar var dag för att en/två dagar i månaden kunna betala räkningar och dylikt snabbt och smärtfritt.
Fast jag har ju annat på inköpslistan så dom kanske har släppts fria när det väl blir av..^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Haha, jag har väl alltid dissat dioder förr, men Corsairs nya LED-brädor har gjort mig bra sugen på att införskaffa ett sådant nu när tekniken blir öppen för alla tillverkare. MEN DÅ SLÄPPER CHERRY SINA NYA TYSTARE BRYTARE! Och såklart får Corsair ensamrätt på detta i från början igen..=S Så nu ser det ut att bli K65 RGB med tysta brytare(ej röd eller blå). Vill igentligen ha numpad men tangentbordet är mer ivägen när jag spelar var dag för att en/två dagar i månaden kunna betala räkningar och dylikt snabbt och smärtfritt.
Fast jag har ju annat på inköpslistan så dom kanske har släppts fria när det väl blir av..^^

Haha okej Låter bra det Själv skaffade jag o-ringar för att tysta ner mina brytare, känns också betydligt bättre när man trycker ner dom

Permalänk
Medlem

Vad är det för tysta brytare ni talar om?
Efter en tids användande utav mitt kära K70 rgb så älskar jag kvalitén men fasen vad högljutt det är jämfört med den "vanliga" brytare man är van vid... Och då kör jag även röda,så dessa tysta brytare låter intressant!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Belarion: Gissat på att det är dessa de menar med tysta brytare http://www.sweclockers.com/nyhet/20901-cherry-lanserar-tysta-...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Är inte Razer Blackwidow chroma bra?

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belarion:

Tjabba !

Just lagt beställning på mitt första mekaniska tangentbord och var lite nyfiken på vad folk hade för erfarenheter om just detta ?

https://www.inet.se/produkt/6102571/corsair-gaming-k95-white-...

Har haft precis detta tangentbord ett tag nu, och är SUPER nöjd!bekvämt att skriva på, bra/smidiga extra knappar macro's ljus system osv. Trycker dock på Windows+2 ist för Alt+2 för att göra @, men går att stänga av windows knappen!så inga problem

Det enda minus är att de 18st extra knapparna har plast o inte som resten av tangentbordet!toppen kvalitet om du frågar mig