Intel visar 3D Xpoint på IDF 2015 – får namnet Optane, lansering under 2016

Permalänk
Melding Plague

Intel visar 3D Xpoint på IDF 2015 – får namnet Optane, lansering under 2016

Det vankas rekordhöga överföringshastigheter när Intel och Micron rullar ut nya minnestypen 3D Xpoint. Under IDF 2015 demonstreras tekniken, och får samtidigt officiella produktnamnet Optane.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och vilket gränssnitt kommer användas för att ansluta SSDer som använder sig av denna minnestyp? Kommer dagens gränssnitt flaska kraftigt (om man nu inte räknar med SATA vill säga)?

Hoppas på någorlunda humana priser om det nu ska släppas redan 2016.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Känns som att det är helt rätt ställe att lägga fokus på just nu. Snabbare och säkrare hårddiskar till folket, NU! Skulle vara trevligt om det kom ut vettiga alternativ till mitt nästa datorbygge inom två år. Gärna i kombination med en lika banbrytande processor. (Önsketänkande)

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Standard introduktion.
10000X faster, 1000000X cooler, 100000x slimmer, 100000x MOAR.

Permalänk

ojdå, redan en färdig prototyp! då är det inte så långt borta ändå och verkar funka på mer än pappret

Permalänk

Dålig hastighet, vad är standard på SSD idag? 550 mb/s ? 550000 mb/s låter inte dåligt.

1000x priset också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Detta kommer förändra allt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Peking:

Och vilket gränssnitt kommer användas för att ansluta SSDer som använder sig av denna minnestyp? Kommer dagens gränssnitt flaska kraftigt (om man nu inte räknar med SATA vill säga)?

Hoppas på någorlunda humana priser om det nu ska släppas redan 2016.

Står "kind of" i artikeln. Man lägger helt enkelt detta minne på RAM-bussen så det blir en del av den fysiska minnesrymden, är den modell som kommer ge bäst bandbredd man framförallt lägst latens. Lägre latens -> ännu fler IOPS, framförallt vid låga ködjup.

Men naturligtvis kommer det finnas produkter som kör över NVMe, det blir nog vad vi får nöja oss med på konsumentsidan (i alla fall i närtid).

Edit: såg att jag läst rätt illa, det är _nästa_ generation Xeon som kommer sätta denna minnestyp direkt på RAM-bussen. Initialt kommer man använda via det "vanliga" diskgränssnittet även på servers.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag gissar på 15% prestandaökning och 100% prisökning vid släpp.
Sen stadigt 10% upp i prestanda för varje "ny" generation.
Lr vänta nu. Är jag bara cynisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Kan SSD hårddiskar rent av komma att ersätta RAM-minnen i framtiden som hårddisk cache?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Kan SSD hårddiskar rent av komma att ersätta RAM-minnen i framtiden som hårddisk cache?

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan kanske snarare blir, kan dagens RAM bytas ut mot icke-flyktigt minne i 100 gångers kapacitet och samma hastighet som dagens RAM. En ickeflyktig lagring med bandbredd och latens som är i paritet med RAM. PCIex är för långsamt!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte ett skvatt om minnestekniken eller hur processorn skulle kommunicera med denna och ha så hög hastighet. Men om det stämmer, oj vilket stort steg datorutvecklingen skulle ta.
Att processorn har så långsam kommunikation emot ram och ssd är det som jag upplever begränsar antalet cores vanliga folk vill ha per host. Och vi då köper en förbaskat massa hostar och sprider ut belastningen på, men med snabbare minne kanske man enklare kan köra allt på samma maskin och man har runt 20 cores eller liknande på den.

Jag är dock alltid skeptisk och pessimistisk, det finns så mycket som ska komma men det händer aldrig något. Ta usb 3.1 som exempel som är dubbelt så snabb som Usb 3.0, Apple har väl haft detta i ett halvår, vad är då problemet varför nästan ingen annan tillverkare implementerar den?
Tycker de att dubbel prestanda förbättring är försumbar, likaså den nya vändbara kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Dålig hastighet, vad är standard på SSD idag? 550 mb/s ? 550000 mb/s låter inte dåligt.

1000x priset också?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja jag vet inte exakt hastighet på en NAND chip idag men internt så kör å got som alla SSD diskar någon form av Data tripping (Raid) och skriver till de flesta minnes chip samtidigit i enheten för att öka prestanda, utan detta hadde våra SSD diskar inte varit i närheten lika snabba som de är idag.

Men med det sagt så lär dessa nya diskar vara mycket mycket snabbare oavsätt vad, dock inte 1000x en SSD.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Peking:

Och vilket gränssnitt kommer användas för att ansluta SSDer som använder sig av denna minnestyp? Kommer dagens gränssnitt flaska kraftigt (om man nu inte räknar med SATA vill säga)?

Hoppas på någorlunda humana priser om det nu ska släppas redan 2016.

De enheter som Intel visat upp kör antingen via PCIe eller via RAM-bussen. Över PCIe är det då den bussen som sätter stop men över RAM kommer vi nog se minnet som begränsar.

Skrivet av sgtspiff:

Jag gissar på 15% prestandaökning och 100% prisökning vid släpp.
Sen stadigt 10% upp i prestanda för varje "ny" generation.
Lr vänta nu. Är jag bara cynisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du är bara cynisk eftersom det är färdiga enheter som testades live på scen. Det som visades är vad man kan räkna med från en enhet via PCIe.

Skrivet av anon159643:

Jag vet inte ett skvatt om minnestekniken eller hur processorn skulle kommunicera med denna och ha så hög hastighet. Men om det stämmer, oj vilket stort steg datorutvecklingen skulle ta.
Att processorn har så långsam kommunikation emot ram och ssd är det som jag upplever begränsar antalet cores vanliga folk vill ha per host. Och vi då köper en förbaskat massa hostar och sprider ut belastningen på, men med snabbare minne kanske man enklare kan köra allt på samma maskin och man har runt 20 cores eller liknande på den.

Jag är dock alltid skeptisk och pessimistisk, det finns så mycket som ska komma men det händer aldrig något. Ta usb 3.1 som exempel som är dubbelt så snabb som Usb 3.0, Apple har väl haft detta i ett halvår, vad är då problemet varför nästan ingen annan tillverkare implementerar den?
Tycker de att dubbel prestanda förbättring är försumbar, likaså den nya vändbara kontakten?

Nja detta har en relativt nischad tillämpning som det ser ut idag. 3D Xpoint är långsammare än DDR4 så det kan inte ersätta det rakt av i vanliga datorer. Det kan däremot kanske vara intressant för mer kompakta system som inte behöver likna snabbt primärminne. Då kan man slå ihop lagring och primärminne i ett.

Som det ser ut nu är det snabbare men dyrare än NAND och långsammare än DDR4 men inte volatilt så man tappar inte data när man stänger av strömmen. Det har pratats lite om att det kommer användas som en ny hierarki som ligger mellan RAM och hårddisk/SSD. Tittar man på servrar är de ju perfekta för stora databaser som idag kan få även en snabb SSD att gå på knäna på grund av extremt många små läsningar och skrivningar. Är databasen för stor för att hållas i RAM så tar prestandan en del stryk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som det ser ut nu är det snabbare men dyrare än NAND och långsammare än DDR4 men inte volatilt så man tappar inte data när man stänger av strömmen. Det har pratats lite om att det kommer användas som en ny hierarki som ligger mellan RAM och hårddisk/SSD. Tittar man på servrar är de ju perfekta för stora databaser som idag kan få även en snabb SSD att gå på knäna på grund av extremt många små läsningar och skrivningar. Är databasen för stor för att hållas i RAM så tar prestandan en del stryk.

Ja, när jag läste Anandtechs artikel om det för ett tag sedan så verkar det ju ganska klart att det kommer hamna mellan DDR4 och NAND-baserade SSDer.

Tekniken går inte att skala lika bra som NAND när det kommer till kostnadseffektiv lagringskapacitet och dess latenser skalar heller inte för att utmana DDR4.
Visst kan det kanske ändras framöver men i den närmsta tiden tror jag vi kommer få se produkter som fyller ett mellanbehov.
T.ex. just databas-servrar som du nämner.

Men jag ser även en framtid där NAND-baserade SSDer kanske har en del av sin lagring med Optane så som vissa TLC har en del SLC kretsar, eller som SSHDs fungerar...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att de jämför med Intel 3700 istället för 750 med NVMe?
Intels 750 SSD är ju snabb som tusan redan, med 2D NAND... där även den når 100-300k IOPs.

Istället jämför man med en modell som är utgående för att det ska verka snabbare?

Permalänk
Medlem

Det är ett PCIe kort dom jämför med: DC P3700

Skrivet av Paddanx:

Är det bara jag som reagerar på att de jämför med Intel 3700 istället för 750 med NVMe?
Intels 750 SSD är ju snabb som tusan redan, med 2D NAND... där även den når 100-300k IOPs.

Istället jämför man med en modell som är utgående för att det ska verka snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 69link:

Det är ett PCIe kort dom jämför med: DC P3700

Den släpptes Q2 2014, det han undrar är varför dom inte jämför med SSD 750 som också är PCIe-kort men som släpptes Q2 2015.
http://ark.intel.com/products/86742/Intel-SSD-750-Series-400G...

T.ex. så är 3700 är "bara" speccad till 75.000 IOPS vid slumpmässiga skrivningar medan 750 är speccad till 230.000 IOPS.

Permalänk
Medlem

Tack @Kilroy för det var exakt min poäng

Kan även tillägga att den har upp till 290k IOPs i större enheter: (därav att jag skrev xxx-300k)
http://ark.intel.com/products/86741/Intel-SSD-750-Series-1_2T...

Så om nu 2D NAND hänger med till strax under 300k IOPs... var är dessa 10x skillnader?

Permalänk

Inte troligt det kommer bli billigare, snarare dyrare.

Hastigheten har man inte jätte nytta av som privatperson.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mums, den här blir perfect som hybrid cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte troligt det kommer bli billigare, snarare dyrare.

Än vad?
Kommer bli billigare än ram och dyrare än nand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Än vad?
Kommer bli billigare än ram och dyrare än nand.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte mot nand i första han, även ram med. Ny teknik blir ju inte automatiskt billigare, utan måste ju täcka upp kostnader och nyheten driver ju upp kostnaden

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tänkte mot nand i första han, även ram med. Ny teknik blir ju inte automatiskt billigare, utan måste ju täcka upp kostnader och nyheten driver ju upp kostnaden

Nja, alltså, om det inte blir billigare än RAM så finns det nästan ingen poäng med det.
Vad är fördelen gentemot RAM-drives isåfall?
Om det blir dyrare än RAM per gigabyte så blir jag väldigt förvånad.

Och att det blir dyrare än NAND är en självklarhet. Även i framtiden. På det sättet som "Optane" tillverkas så går det helt enkelt inte att skala det lika effektivt som 3D-NAND även om det också går att tillverka i flera lager.

Sen kan ju tekniken utvecklas till något annat, men inom en överskådlig framtid så kommer NAND vara betydligt billigare per GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Nja, alltså, om det inte blir billigare än RAM så finns det nästan ingen poäng med det.
Vad är fördelen gentemot RAM-drives isåfall?
Om det blir dyrare än RAM per gigabyte så blir jag väldigt förvånad.

Och att det blir dyrare än NAND är en självklarhet. Även i framtiden. På det sättet som "Optane" tillverkas så går det helt enkelt inte att skala det lika effektivt som 3D-NAND även om det också går att tillverka i flera lager.

Sen kan ju tekniken utvecklas till något annat, men inom en överskådlig framtid så kommer NAND vara betydligt billigare per GB.

Optane är inte volatilt vilket skulle vara en tydlig fördel mot RAM även om det var dyrare. Även densiteten kan vara intressant om de kan göra DIMM som är betydligt större än DDR4 för då kan man köra det i tillämpningar som är känsligare för mängden RAM snarare än latenser. Fast användningsområdet hade blivit betydligt mindre. Har det dykt upp några faktiska priser än? Anandtech gissade ju lite vilt på priser baserat på vad som kan vara rimligt från ett marknadsperspektiv. Med tanke på att de verkar vara betydligt enklare design än DDR4 så lär priset nog vara lägre. I alla fall när de får igång produktionen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Optane är inte volatilt vilket skulle vara en tydlig fördel mot RAM även om det var dyrare. Även densiteten kan vara intressant om de kan göra DIMM som är betydligt större än DDR4 för då kan man köra det i tillämpningar som är känsligare för mängden RAM snarare än latenser. Fast användningsområdet hade blivit betydligt mindre.

Jo, men som du säger, dom tillämpningar som skulle tjäna så mycket på det att det är värt det är inte särskilt många.

Skrivet av Zotamedu:

Har det dykt upp några faktiska priser än? Anandtech gissade ju lite vilt på priser baserat på vad som kan vara rimligt från ett marknadsperspektiv. Med tanke på att de verkar vara betydligt enklare design än DDR4 så lär priset nog vara lägre. I alla fall när de får igång produktionen.

Inte vad jag vet, men inte bara ur marknadsperspektiv utan även tillverkningsmässigt så ligger komplexiteten någonstans mellan NAND och DDR.

Men vi vet ju inte riktigt hur dom tänkt lansera det till att börja med, det ska i vilket fall som helst bli mycket intressant att se...

Permalänk
Medlem

Försent,har Lådan byggd jälf Billigt och bra.

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

20GB i cache på en 2TB NAND-flash SSD skulle inte heller vara fel...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Jo, men som du säger, dom tillämpningar som skulle tjäna så mycket på det att det är värt det är inte särskilt många.

Inte vad jag vet, men inte bara ur marknadsperspektiv utan även tillverkningsmässigt så ligger komplexiteten någonstans mellan NAND och DDR.

Men vi vet ju inte riktigt hur dom tänkt lansera det till att börja med, det ska i vilket fall som helst bli mycket intressant att se...

Ett ställe där det hade passat perfekt även om priset var lite högre än vanligt DDR är minne i SSD. Många kör ju idag tabeller och skit i DDR2 eller DDR3 med ca 1 MB per GB NAND. Problemet är ju att det kräver extra kondensatorer för att skydda mot plötsligt strömbortfall för att hindra hela enheten från att bli korrupt. Om man istället kör Optane där försvinner den risken. Slänger man i lite extra som vanlig skrivcache kan man få extra kul prestanda också. Undrar hur priset står sig mot SLC NAND.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24