Gsync eller Freesync? 1440p eller 4K? 60Hz eller 144Hz? Så många kombinationer

Permalänk
Medlem

Gsync eller Freesync? 1440p eller 4K? 60Hz eller 144Hz? Så många kombinationer

Jag är sugen på en bättre skärm. Har just nu en Asus VE278H och en Benq G2220HD och har på sistone blivit väldigt less på 1080p och speciellt tearing. Jag får tearing i Youtube filmer och Cities Skyline, GTA V och flera andra spel, vilket stör mig, så är rätt säker på att jag vill ha Gsync eller Freesync.

1080p är jag inte lika less på, men jag brukar programmera mycket och nu till höst ska jag göra lite hemsidor och plugga lite på distans så mina ögon hade nog uppskattat lite högre upplösning.

Detta kommer ju även korsa över till en grafikkorts tråd, då jag just nu har R9 280 som jag förstår inte har stöd för Freesync, så oavsett vilket alternativ jag använder behöver jag ett nytt kort också. De korten jag funderat på är 390X eller GTX 970 eller t.om. 980 men vet inte vilket som är mest prisvärt. 390X verkar ju det men alla verkar gilla Nvidias kort av någon anledning så jag vet inte.

Alternativen jag funderat på är då:

390X + Acer XG270HUomidpx = 8580 kr (http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2896406&view=o) (eller kanske går ner till 390)
GTX 970 G1 + Asus Swift PG278Q = 9680 kr (http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2895672&view=o)

AMDs alternativ är ju helt klart mer lockande med 390X och priset, men recensionen av skärmen här på sidan klagar på eftersläp osv, vilket verkar vara en trend med Freesync så det oroar mig. Nu vet jag inte hur detta eftersläp ser ut, men är det något likt chroma ghosting eller gamla spel på en HDTV hade det nog varit obrukbart för mig.

Nvidias Gsync verkar ju helt klart fungera mycket bättre, men är dyrare också. Iofs kanske man får vad man betalar för?

Sen finns det ju även 4K jokern. Är det värt att satsa på ännu? I windows hade det ju säkert varit fint, men i spel hade jag ju knappast kunna spela i det iaf så känns lite onödigt. T.om. 1440p tror jag hade varit en stor uppgradering från 1080p när det gäller yta i Windows att lägga fönster på.

60 Hz eller 144 Hz funderar jag också på. Spelar inte särskilt mycket, händer ibland att jag vill spela GTA V (ett av mina favoritspel), men det kan ju hända att jag någon dag vill spela CS:GO eller osu! där det hade varit trevligt med 144 Hz. I Windows lär väl enda skillnaden vara att dra runt fönster kommer se trevligare ut.

Så ja, jag behöver lite rådgivningar. TN-panel eller IPS har jag inte ens nämnt ännu och där vet jag inte heller vad jag föredrar.
Har suttit på 1280x1024 och 1920x1080 med TN panel skärmar hela livet så jag vet inte vad jag går miste om.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Om du sitter mycket vid datorn utan att spela hela tiden borde du definitivt satsa på en IPS skärm. Bättra vinklar, Bättre färger och allmänt bättre bildkvalite.
Om du ska ha 27'' skärm känns 1440p som det bästa alternativet.
Väntar på att min g-sync skärm ska komma så kan inte direkt ge nån personlig åsikt om det, men det ska ju funka bra tydligen.
144hz förbättrar verkligen spelupplevelsen men samtidigt är det kanske inte värt pengarna om du inte spelar särskilt mycket.

Om du fortfarande inte vet vad du vill ha kan du helt enkelt knalla ner till elgiganten/siba/liknande och titta lite på skämar.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Om du sitter mycket vid datorn utan att spela hela tiden borde du definitivt satsa på en IPS skärm. Bättra vinklar, Bättre färger och allmänt bättre bildkvalite.
Om du ska ha 27'' skärm känns 1440p som det bästa alternativet.
Väntar på att min g-sync skärm ska komma så kan inte direkt ge nån personlig åsikt om det, men det ska ju funka bra tydligen.
144hz förbättrar verkligen spelupplevelsen men samtidigt är det kanske inte värt pengarna om du inte spelar särskilt mycket.

Om du fortfarande inte vet vad du vill ha kan du helt enkelt knalla ner till elgiganten/siba/liknande och titta lite på skämar.

Hmm. Vet att vinklarna och färgerna är bättre på IPS men sitter oftast rakt framför mina TN-paneler så vet inte om det hjälp mig riktigt. Iofs vet jag inte vad jag går miste om.

1440p blir det minst, absolut. Gjorde ett litet test där jag tog ner screenshots på Windows i 1080p, 1440p, och 4k och la de sedan i ett bildspel i fullskärm på min 27" skärm. Ser då hur mycket mer yta man har i 1440p samt 4k.

Det blir en väldigt lång promenad då närmaste elgiganten är en 20 mil bort

EDIT: Läste nu igenom artikeln igen för Acer skärmen med freesync och såg att det släppts ny firmware till den som ska fixa eftersläpningarna (http://www.sweclockers.com/nyhet/20534-snabbtitt-benq-xl2730z...)
Frågan är ju då om lagret Netonnet har hos sig är uppdaterade eller inte...

EDIT2: En enorm fördel Acer/freesync skärmar gentemot Gsync verkar ju vara att de har fler anslutningar än bara 1 DP. Väldigt bra för mig om jag vill koppla in min Mac t.ex.

EDIT3: Beställde Acer XG270HUomidpx från Netonnet för 4290. Vill ha 1440p så fort som möjligt, och de få gånger jag spelar kommer jag uppskatta 1 ms och 144 Hz. Osäker på om jag kommer använda Freesync eller inte (YouTube tearingen verkade fixas av att slå på Aero temat i Windows 7 igen) men dörren står ju alltid öppen för det då om jag vill.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Så liten uppdatering, ursäkta att jag bumpar men tycker det är värt att göra det.

Bestämde mig för att avbeställa XG270HU. Jag kontaktade Netonnets support och de var osäkra på om skärmarna hade ny firmware. Så jag avbeställde den...

Beställde sedan istället Acer 27" XB270HU... IPS 1440p 144Hz Gsync. Hela köret. En stor fördel är att den är höj och sänkbar. Jäkligt dyr, men ser det som en investering att det enda jag kan klaga då på är att jag inte har 4k, men tycker det inte verkar vara praktiskt på länge att spela i 4k.

Sedan tror jag inte på AMD Freesync. Har läst flera recensioner och tester av det och det verkar som att Gsync ändå funkar bättre i praktiken. Blir väl att skaffa ett Nvidia kort framöver, men det kanske får vänta tills plånboken har återhämtat sig

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hehe trist att du inte köpte XG270HU, jag sitter på exakt den skärmen och Freesync fungerar perfekt, jag är supernöjd, det är det överlägset bästa sedan SSD och skivat bröd. : D Freesync är obeskrivligt mjukt och skönt. Galet stor skillnad när det är AV / PÅ.

Märkligt att du fick intrycket av att Gsync på något vis fungerar bättre, vart har du läst det? Senaste månaderna har Freesync och Gsync blivit likvärdiga, initialt var det precis som du beskriver men det var "längesedan".

Bästa uppgraderingen jag gjort på År

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Så liten uppdatering, ursäkta att jag bumpar men tycker det är värt att göra det.

Bestämde mig för att avbeställa XG270HU. Jag kontaktade Netonnets support och de var osäkra på om skärmarna hade ny firmware. Så jag avbeställde den...

Beställde sedan istället Acer 27" XB270HU... IPS 1440p 144Hz Gsync. Hela köret. En stor fördel är att den är höj och sänkbar. Jäkligt dyr, men ser det som en investering att det enda jag kan klaga då på är att jag inte har 4k, men tycker det inte verkar vara praktiskt på länge att spela i 4k.

Sedan tror jag inte på AMD Freesync. Har läst flera recensioner och tester av det och det verkar som att Gsync ändå funkar bättre i praktiken. Blir väl att skaffa ett Nvidia kort framöver, men det kanske får vänta tills plånboken har återhämtat sig

Tycker du gjorde rätt där Har den själv och tycker den är underbar, bättre än Swiften jag hade tidigare.
Färgerna är helt fantastiska mot Swiftens TN panel plus att jag föredrar coatingen på Acern.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hehe trist att du inte köpte XG270HU, jag sitter på exakt den skärmen och Freesync fungerar perfekt, jag är supernöjd, det är det överlägset bästa sedan SSD och skivat bröd. : D Freesync är obeskrivligt mjukt och skönt. Galet stor skillnad när det är AV / PÅ.

Märkligt att du fick intrycket av att Gsync på något vis fungerar bättre, vart har du läst det? Senaste månaderna har Freesync och Gsync blivit likvärdiga, initialt var det precis som du beskriver men det var "längesedan".

Bästa uppgraderingen jag gjort på År

Av nyfikenhet, vars och när köpte du din XG270HU? Du kan ju ha råkat få en batch som har uppdaterat firmware, eller så är problemet så litet att bara skärmrecensenter (ord?) märker det.

Mitt intryck kommer ifrån alla Freesync-skärmar recensioner här på sidan som Thomas Ytterberg skrivit. De flesta skärmar med Freesync nämner han något i stil med släp eller eftersläp på nackdelar. Jämfört med hans Gsync skärmar recensioner där han inte nämner det som en nackdel på någon Gsync skärm. Det är ju såklart bara en recensent samt att jag kan ha missat det i brödtexten någonstans (de flesta skärmar har jag bara läst hans Slutsats sida på, det kan jag erkänna).
Såklart kan det ju bara vara dåliga skärmar de han recenserat, men det är då ganska många som har eftersläps problem jämfört med Gsync skärmar

En sak som stör mig dock med Gsync är ju att det bara har 1 displayport. XG270HU hade ju flera portar, t.ex. HDMI och DVI vilket vore perfekt men nå väl. Får lösa det på något annat sätt. Inte för att jag tänkt spela i 144 Hz på min macbook air, men vore trevligt ibland att koppla in den i en 1440p IPS skärm. Får väl sträcka mig bakom datorn och koppla ut den för grafikkortet om det blir ett måste.

Skrivet av Mocka:

Tycker du gjorde rätt där Har den själv och tycker den är underbar, bättre än Swiften jag hade tidigare.
Färgerna är helt fantastiska mot Swiftens TN panel plus att jag föredrar coatingen på Acern.

Får hoppas det. Var ett rejält kliv i priset. Tråkiga är ju att inte kommer kunna använda Gsync ännu med mitt R9 280, så blir några tusen kr till att spendera snart, när jag kommer på ett spel att spela. Jag hoppas på att bli glad av IPS. På t.ex. iPad och iPhone som har IPS skärmar "poppar" ju färgen liksom ut, ser väldigt färgglatt ut, medans på mina TN-paneler ser det grått och tråkigt ut. Hopningsvis har denna skärm liknande effekt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan:

Köpte den i maj/juni hos Netonnet, den fungerar perfekt, är så galet fantastiskt skönt med Sync : ) Jag är säker på att Gsync och Freesync presterar ungefär likvärdigt idag.

Hade jag varit du hade jag faktiskt bytt skärm, om du har ångerrätt kvar.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

390x är bättre än 390 som i sin tur är bättre än 970. (För det mesta)
Skulle helt klart köra på något Freesync baserat, framför allt pga priserna. Problemen du nämner ligger inte i freesync utan i skärmarna (mer exakt scalers där Nvidia tvingar alla använda deras scaler) själva så hitta en bra Freesync skärm bara. Sedan må utbudet kanske inte vara det bästa idag. Har du ork så finns det en hel del sjukt bra Koreanska skärmar med Freesync stöd.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@lambdan:

Köpte den i maj/juni hos Netonnet, den fungerar perfekt, är så galet fantastiskt skönt med Sync : ) Jag är säker på att Gsync och Freesync presterar ungefär likvärdigt idag.

Hade jag varit du hade jag faktiskt bytt skärm, om du har ångerrätt kvar.

Har den döda pixlar eller damm innanför ramen kanske det blir så. Ser dock framemot IPS, men ser inte framemot endast 1 DisplayPort.

Skrivet av philipborg:

390x är bättre än 390 som i sin tur är bättre än 970. (För det mesta)
Skulle helt klart köra på något Freesync baserat, framför allt pga priserna. Problemen du nämner ligger inte i freesync utan i skärmarna (mer exakt scalers där Nvidia tvingar alla använda deras scaler) själva så hitta en bra Freesync skärm bara. Sedan må utbudet kanske inte vara det bästa idag. Har du ork så finns det en hel del sjukt bra Koreanska skärmar med Freesync stöd.

Medveten om att 390X är bättre när man kommer i högre upplösningar, t.ex. 1440p jämfört med ett 980 t.om.
Har dock varit på röda laget i några år nu, sedan jag hade ett 8600GT, så kan ju vara kul att prova gröna laget igen.

---

Jäkla skillnad mellan Inet och Netonnet också. Netonnet hade inte hunnit skicka skärmen på 24 h, vilket var lite tur då jag kunde avbeställa den, jämfört med Inet som skickade den 1.5h efter jag beställt och det har inte ens gått 24h än sedan beställningen och den har kommit mer än halvvägs genom Sverige.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

En sak som stör mig dock med Gsync är ju att det bara har 1 displayport. XG270HU hade ju flera portar, t.ex. HDMI och DVI vilket vore perfekt men nå väl. Får lösa det på något annat sätt. Inte för att jag tänkt spela i 144 Hz på min macbook air, men vore trevligt ibland att koppla in den i en 1440p IPS skärm. Får väl sträcka mig bakom datorn och koppla ut den för grafikkortet om det blir ett måste.

Får hoppas det. Var ett rejält kliv i priset. Tråkiga är ju att inte kommer kunna använda Gsync ännu med mitt R9 280, så blir några tusen kr till att spendera snart, när jag kommer på ett spel att spela. Jag hoppas på att bli glad av IPS. På t.ex. iPad och iPhone som har IPS skärmar "poppar" ju färgen liksom ut, ser väldigt färgglatt ut, medans på mina TN-paneler ser det grått och tråkigt ut. Hopningsvis har denna skärm liknande effekt.

Jag tycker också den kunde haft en DVI åtminstone som man kunnat använda för bara desktop mode med G-sync avstängt eller något.

Jo men så lär du nog tycka tror jag. Speciellt nu när jag kört TN så länge (något år) så känner man verkligen skillnaden med IPS just att färgerna syns så väl och är så rika på "volym" eller vad man ska kalla det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fått skärmen idag. Väldigt trevlig hitills. Leker lite med Eyefinity då jag aldrig kunnat testa det förut (aldrig ägt en Displayport kabel).

Får dock inte in 144 Hz. 85 är det högsta, antar att det är mitt R9 280's fel (ska beställa ett GTX 970 så fort de kommer i Dagens Fynd under 3k eller så)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Bytte med en kompis idag så han fick mitt R9 280 3GB och jag fick hans GTX 660 Ti 2GB. Nergradering för mig men uppgradering på det sättet att jag nu kan utnyttja Gsync och 144 Hz.

Har testat lite iaf. 144 Hz vet jag inte om det är så stor skillnad, helt klart smoothare och jag ser fler muspekare i Windows om jag drar runt musen snabbt, men that's it. Kanske ser skillnaden klarare om jag testar spela i 60 Hz igen.

Gsync däremot tror jag jag märker skillnad av. Kör med samma grafikinställningar som jag körde med mitt R9 280 i GTA V, och då GTX 660 Ti är lite sämre är det inte över 60+ fps hela tiden. Men jag känner inte av det, ligger på typ 52 och märker ingen skillnad när FPSen pendlar både upp och ned. Är detta Gsync effekten eller är det placebo?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Asus släpper en trevlig skärm i rog serien snart, IPS, 1440p, 144hz samt G-sync!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Bytte med en kompis idag så han fick mitt R9 280 3GB och jag fick hans GTX 660 Ti 2GB. Nergradering för mig men uppgradering på det sättet att jag nu kan utnyttja Gsync och 144 Hz.

Har testat lite iaf. 144 Hz vet jag inte om det är så stor skillnad, helt klart smoothare och jag ser fler muspekare i Windows om jag drar runt musen snabbt, men that's it. Kanske ser skillnaden klarare om jag testar spela i 60 Hz igen.

Gsync däremot tror jag jag märker skillnad av. Kör med samma grafikinställningar som jag körde med mitt R9 280 i GTA V, och då GTX 660 Ti är lite sämre är det inte över 60+ fps hela tiden. Men jag känner inte av det, ligger på typ 52 och märker ingen skillnad när FPSen pendlar både upp och ned. Är detta Gsync effekten eller är det placebo?

Det borde aboslut vara G-sync effekten du känner av, den gör spelande i framerates under 60 mycket mer behagligare!