Permalänk
Medlem

Privat leasing för ny bil?

Tjenare på er. Går i tankarna på att införskaffa mig en ny bil, och istället för att ta ett stort banklån undrar jag hur det fungerar med leasing av bilar. Har läst runt lite på internet och det verkar vara ganska klyvt mellan att det fungerar bra/dåligt.

Dock har jag känt själv att leasing vore något som att hyra en lägenhet; man går inte plus på det, men man får tak över huvudet (eller i detta fall, en fin bil) vilket får det att inte kännas som direkt bortkastade pengar för mig.
Sedan kan man ju byta upp sig efter avtalet är slut osv.

Undrar därför om ni här har några erfarenheter kring leasing. Hur har det fungerat för er? Är det något ni rekommenderar andra att också göra? Samt hur fungerar det med service, försäkring och antal mil man får köra?

Tack!

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Om du tar ett lån, så betalar du säkert lite mer i månaden.. Men bilen är din efter 3-7år, beroende på hur lång amorteringstid du tagit.

Privat-leasing betalar du en månadskostnad, där oftast försäkring och service ingår. Men när leasingtiden tar slut, får du lämna tillbaka bilen. Om det då är någon skada på bilen eller att den är onormalt sliten, får du stå för den mellanskillnaden det blir från ett normalt marknadsvärde..... Finns de som fått betala ganska mycket, vid återlämnande av bilen.

Tittade själv på att leasa en bil, men tyckte inte avtalen var så särkilt kundvänliga..

Här är lite bra att tänka på iaf..
http://www.metro.se/nyheter/tank-pa-det-har-innan-du-leasar-b...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har haft min Golf via privatleasing i 1,5 år nu och är nöjd.
Jämföra med att ta ett lån på den så skiljer det inte mycket efter 3 år.
Fördelar med leasing att det är bekvämt, bara lämna tillbaka efter 3år och hämta ut en ny.
Den enda nackdelen är om man kört för långt vilket jag har gjort, har dock en till bil som jag kör så den är snart i fas igen, men ta hellre lite mer mil än för lite för det är en jobbig känsla att behöva tänka på milen hela tiden.
Kommer att leasa en bil till efter denna perioden är slut men kommer att öka upp milen så man slipper ha det i tanke hela tiden.
Inte alltid man kan punga ut med en stor kontantinsats så en till fördel.
Finns både fördelar och nackdelar med leasing men för min egen del så är jag nöjd och fördelarna är fler än nackdelarna.

EDIT: Nu jämför jag mot att ta en ny bil på finans, helt andra aspekter om man köper en äldre eller köper bilen kontant.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Privatleasing är enbart bra om du inte vill ha ett banklån, annars är det inte fördelaktigt överhuvudtaget.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag leasar en Fiesta och har den som andra (första, då jag kör den mer) bil. Jag är mycket nöjd, nu har jag bara haft den i 6 månader så jag har inte lämnat tillbaka den än, men använder man den bara med 'sunt förnuft' så kan inte jag tänka mig att det blir några problem att lämna tillbaka den. Det jag betalar varje månad täcker bil + tillval, service och försäkring, skatt fick jag betala separat. Värt och tänka på att priset drar ju iväg om man börjar välja en massa tillval, precis som när man köper bil, men eftersom det inte är min bil så bryr jag mig faktiskt inte om det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter gärna billigt men t.ex. 3k i månaden blir 108k på 3 år. Lägg sedan till att miltalen ofta är begränsade, att du får betala eventuella skador och att du inte har någon bil efter tiden är slut. Varför behöver du en ny bil? Det är ju de första åren som är extremt dyrt med bilar så jag rekommenderar att du istället köper en bättre begagnad. Låna om du måste ha en bil på en gång, annars skulle jag spara istället. Hade du istället sparat 3k/mån i en indexfond så hade du (i snitt) haft 123k efter 3 år och kan köpa en fin bil. Enda gången jag personligen skulle fundera på en helt ny bil vore om jag hade 300k+ som jag verkligen inte behövde till annat.

Permalänk
Medlem

Privatleasing är framtiden. När du köper en bil så är det du som står med svartepetter i handen när bilen skall säljas. "Garanterat restvärde" är ordet du söker. Det gör att bilhandlaren står för den jobbiga biten när bilen skall säljas.

Pointman: Du kan inte jämföra leasing och banklån. 2 olika ägande koncept. Klart leasing är dyrare för det är totalt överlägset.
Skall du jämföra 2 saker så jämför det som är lika. Dvs Banklån vs Avbetalning hos handlaren.
Du verkar inte ha läst på vad Privatleasing innebär.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Satsa på en 3-5 år gammal bil som du själv anser dig ha råd med. Att leasa är absolut inte lösningen. En ny bil i tre år och sen står du utan bil och har dessutom betalt vad en bättre begagnad bil kostar.

Leasing är bara ett nytt sätt att få folk att köpa nya bilar de egentligen inte har råd med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Privatleasing är framtiden. När du köper en bil så är det du som står med svartepetter i handen när bilen skall säljas. "Garanterat restvärde" är ordet du söker. Det gör att bilhandlaren står för den jobbiga biten när bilen skall säljas.

Pointman: Du kan inte jämföra leasing och banklån. 2 olika ägande koncept. Klart leasing är dyrare för det är totalt överlägset.
Skall du jämföra 2 saker så jämför det som är lika. Dvs Banklån vs Avbetalning hos handlaren.
Du verkar inte ha läst på vad Privatleasing innebär.

Privat leasing är smidigt om man inte kör speciellt mycket och klarar sig på "standard" milen och en bas utrustad mil. Så fort du börjar bocka i extra saker och mera bil så skenar kostnaden. Jag förstår att det är smidigt, men överlägset? Då får du allt komma med lite motiveringar/fakta på det också...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det är dyrare och du är mer låst, både vad gäller miltal och vad du kan/får göra med bilen.
Men något smidigare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Privatleasing är enbart bra om du inte vill ha ett banklån, annars är det inte fördelaktigt överhuvudtaget.

Det vore trevligt om ni kunde utveckla era svar. Jag är också intresserad av detta.
När ni säger att det inte är fördelaktigt, räknar ni på att man lånar för en helt ny bil eller för en bättre begagnad? Det är ganska stor skillnad.

Sen skiljer det rätt mycket mellan leasing avtalen hos olika tillverkare. Sista jag kollade på detta hade faktiskt KIA väldigt bra avtal, jag ringde tom och pratade med dem, och de sa att all normal slitage ingår, även tex små parkeringsskador som går att polera bort osv.

Vore kul om vi kunde göra lite uträkningar för X modell med leasing vs banklån för en helt ny bil. Begagnat är ju inte intressant i detta fallet i min mening. På en ny bil får man ju räkna med Värdeminskning, Slitage, Garantitid, Service kostnad, försäkring m.m. I privatleasing ingår all service, värdeminskning, försäkring osv i priset.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Leasa.

Hej. Inne på min andra leasing bil. För min del är det kanon.
Finns någon konstig mentalitet att det är bättre att äga en 3-5 år gammal bil med lån som skall betalas varje månad. Men service på bil är ju riktigt dyrt nu för tiden. Plus att något lär krångla. Då står man där med lån ,service o rep.

Sen brukar alltid kommentaren komma upp om man repar den eller dyl. Ja blir ju ett försäkringsärende i så fall. För du hadde väl gjort vid det om du haft en ny bil?

Detta är framtiden. Inga insatser på 50000 .

Men valet är fritt vad man vill.

Detta gäller såklart mindre bilar. Större billat blir mycket dyrare.
Skoda fabia 1.2 2000kr i månaden.

La till bilen jag har
Permalänk
Medlem

Hej, kan bara flika in med att det handlar mycket om vad olika saker är värt för just dig. Leasing inkluderar oftast försäkring, servicear samt skatt mm. Kan du även få ett avtal som lovar 50% restvärde efter säg 36 månader, då är det förhoppningsvis 36 ganska problemfria månader. Det är det man måste värdera. Säg att du leasar en bil för 4000/mån i 36 mån. Det blir 144000, och visst det köper dig en hygglig bil. MEN, då står du med flera risker. Du ska först köpa en begagnad bil, vilket alltid är förenat med risk. Du ska sedan vårda och serva bilen under 3 år. Det är en stor faktor x vad det kan kosta. Du kan klara dig med olja, filter & tennstift, då snackar vi kanske 5000 kr. Men det kan också bli turbo-ras, nytt partikelfilter etc, då pratar vi 25-30,000 minst. Sedan ska du lyckas sälja bilen en vacker dag också, och då finns det inga garantier för vad den är värd. Så sammanfattningsvis, på pappret så är ett köp billigare men det är förenad med en stor risk/okänd kostnad. Därför anser jag att om man har lite bättre ekonomi så är det värt att betala lite extra för att slippa allt krångel, risktagande mm.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Vill man ha en nyare bil så är det bästa att förhandla räntan med banken och köpa en bil från en märkeshandlare med runt tusen mil på mätaren (ofta demo eller bilar för internt bruk). Dom har i regel bättre utrustning än de flesta privatleasingbilar som tas ut och du kan göra dig av med den vid behov, utan att det blir svindyrt.

Privatleasingbil osar lyxfällan.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Lönsamheten i att leasa en bil beror precis på hur pass försiktig och hur mycket man tar hand om bilen.
Om du vill bryta kontraket pga. att du står utan jobb eller va det nu kan vara så får du betala en skapligt stor summa

När ditt kontrakt går ut så får du lämna tillbaka bilen och då tar företaget och kollar vilket skick bilen är och då får du betala eventuella reparationer osv. detta gäller inte normala förslitningssaker som du kanske förstår. Du får oftast även ett erbjudande att köpa bilen till nuvarande värdet eller välja att leasa en ny bil.

Som en yngre person är det står att säga om det lönar sig men som en 45-50åring som inte har några barn, stabilt jobb och som tar hand om sin bil så är det ingen snack om saken då lönar det sig att leasa.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hej, kan bara flika in med att det handlar mycket om vad olika saker är värt för just dig. Leasing inkluderar oftast försäkring, servicear samt skatt mm. Kan du även få ett avtal som lovar 50% restvärde efter säg 36 månader, då är det förhoppningsvis 36 ganska problemfria månader. Det är det man måste värdera. Säg att du leasar en bil för 4000/mån i 36 mån. Det blir 144000, och visst det köper dig en hygglig bil. MEN, då står du med flera risker. Du ska först köpa en begagnad bil, vilket alltid är förenat med risk. Du ska sedan vårda och serva bilen under 3 år. Det är en stor faktor x vad det kan kosta. Du kan klara dig med olja, filter & tennstift, då snackar vi kanske 5000 kr. Men det kan också bli turbo-ras, nytt partikelfilter etc, då pratar vi 25-30,000 minst. Sedan ska du lyckas sälja bilen en vacker dag också, och då finns det inga garantier för vad den är värd. Så sammanfattningsvis, på pappret så är ett köp billigare men det är förenad med en stor risk/okänd kostnad. Därför anser jag att om man har lite bättre ekonomi så är det värt att betala lite extra för att slippa allt krångel, risktagande mm.

Lite så jag själv har tänkt. Har ägt 5 bilar i mitt liv, alla begagnade, och det kommer ALLTID stora oväntade kostnader, vilket kan krångla till ekonomin rejält. Men som någon nämnde ovan ska man åka långt med bilen, och vill ha en större dyrare bil så kanske leasing inte är optimalt. Men bor man i stan, jag bor själv i sthlm, och bara ska ha bilen för att åka till sommarstugan eller storhandla på helgerna, så kan nog leasing va jäkligt skönt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Okej, jag förstår inte riktigt hur folk tänker. Detta är bara att nytt sätt att paketera kostnader och risker.

Ett företag går in och tar vissa risker om dom garanterar ett restvärde. Ett företag vill tjäna pengar. Med andra ord lägger dom på en kostnad på samtliga avtal dom har som täcker den risken som dom kan falla ut i vissa av avtalen. Det finns ingen magi i detta och magiska "tjäna pengar".

Köp dig en ny bil på lån eller kontant och ta riskerna själv. Eller slut ett avtal med en part emellan som tar betalt för att befria dig från vissa av riskerna. Det är vad du väljer.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Har själv vart väldigt anti till leasing då jag köpt och sålt MÅNGA bilar genom åren och tappar väldigt sällan på affärerna.
Men nu när man börjar tröttna på det där så inser även jag att små bilar såsom polo etc är inte så värst dyra att leasa och det är fint att plocka ut en helt NY bil som ingen annan fesit in.

Såg detta erbjudandet och blev lite sugen själv:

http://personbilar.toveksbil.se/volkswagen/polo-sommarkampanj...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Flera som säger "man slipper reparationer och service", det gör du även om du köper en ny bil. Nybilsgarantin täcker ju i princip alltid de tre första åren och det ingår ofta även service de första åren. Många bilar är miljöklassade, speciellt små billiga bilar som folk verkar leasa, och kostar då nästan ingenting i skatt. Nej, jag håller fast vid att leasing är ett sätt att övertyga folk att de har råd att köpa en helt ny bil.

Självklart kommer det kostnader (hur man nu kan tycka att det är oväntat?) i form av reparationer etc. när man har bil. Men köp en bil för 50 000 kr och spara skillnaden mot leasingkostnaden så lovar jag att ni i längden har pengar till reparationer, skatt, däck och service.

Sedan verkar folk ha missat lite vad ett restvärde innebär vid privatleasing. Säg att du leasar en bil under 36 månader som kostar 150k och som beräknas ha ett restvärde på 75k. Då blir månadskostnaden (sedan tillkommer annat så klart) för värdeminskningen ~2k. Skulle bilen sedan visa sig ha ett marknadsvärde på endast 50k så får du betala skillnaden mellan restvärdet och marknadsvärdet (25k) eller köpa bilen för restvärdet (75k). Skulle bilens marknadsvärde istället visa sig vara 100k efter 36 månader, så får du fortfarande köpa den för 75k. Det är alltså en risk som leasingtagaren tar och inte bilförsäljaren.

@DwarF Personers ålder, inkomst och familjesituation har väldigt lite med och göra om det är lönsamt med leasing eller inte. En leasingbil kostar X antal kronor att äga i tre år och x antal kronor att köpa och ha i tre år, oavsett ålder/inkomst/familjesituation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Har själv vart väldigt anti till leasing då jag köpt och sålt MÅNGA bilar genom åren och tappar väldigt sällan på affärerna.
Men nu när man börjar tröttna på det där så inser även jag att små bilar såsom polo etc är inte så värst dyra att leasa och det är fint att plocka ut en helt NY bil som ingen annan fesit in.

Såg detta erbjudandet och blev lite sugen själv:

http://personbilar.toveksbil.se/volkswagen/polo-sommarkampanj...

Det där var dock väldigt lite mil. 1500 kör man ju upp snabbt. många avtal jag kollat på har 3000mil inkluderat.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Flera som säger "man slipper reparationer och service", det gör du även om du köper en ny bil. Nybilsgarantin täcker ju i princip alltid de tre första åren och det ingår ofta även service de första åren. Många bilar är miljöklassade, speciellt små billiga bilar som folk verkar leasa, och kostar då nästan ingenting i skatt. Nej, jag håller fast vid att leasing är ett sätt att övertyga folk att de har råd att köpa en helt ny bil.

Självklart kommer det kostnader (hur man nu kan tycka att det är oväntat?) i form av reparationer etc. när man har bil. Men köp en bil för 50 000 kr och spara skillnaden mot leasingkostnaden så lovar jag att ni i längden har pengar till reparationer, skatt, däck och service.

@DwarF Personers ålder, inkomst och familjesituation har väldigt lite med och göra om det är lönsamt med leasing eller inte. En leasingbil kostar X antal kronor att äga i tre år och x antal kronor att köpa och ha i tre år, oavsett ålder/inkomst/familjesituation.

Men vill man köra en gammal bil som kostar 50k istället för en ny bil? Allt eller inget säger jag antingen har jag råd att köpa en ny bil, eller leasa en ny bil, eller så skiter jag i det och åker kommunalt. Har haft 5 begagnade bilar i mitt liv, det är alltid massa krångel, jag orkar inte med den stressen. Hade jag varit kunnig mekaniker och kunde laga mkt själv kanske det hade varit en annan femma

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Men vill man köra en gammal bil som kostar 50k istället för en ny bil? Allt eller inget säger jag antingen har jag råd att köpa en ny bil, eller leasa en ny bil, eller så skiter jag i det och åker kommunalt. Har haft 5 begagnade bilar i mitt liv, det är alltid massa krångel, jag orkar inte med den stressen. Hade jag varit kunnig mekaniker och kunde laga mkt själv kanske det hade varit en annan femma

Absolut, jag håller med. Har man råd och tycker det är värt den extra kostnaden för att slippa besväret är det ju bara att köra på. Men MÅNGA lurar sig och tror att det är billigare att leasa en bil än att faktiskt bara köpa en ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Absolut, jag håller med. Har man råd och tycker det är värt den extra kostnaden för att slippa besväret är det ju bara att köra på. Men MÅNGA lurar sig och tror att det är billigare och leasa en bil än att faktiskt bara köpa en ny bil.

Nej, håller med. Billigare är det aldrig! Det ska man veta man köper smidigheten i det hela. Det billgaste man kan göra är att köpa en sjukt billig bil, för typ 10k och köra den till det inte går längre. bara reparera sånt som inte går igenom besiktningen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hej, kan bara flika in med att det handlar mycket om vad olika saker är värt för just dig. Leasing inkluderar oftast försäkring, servicear samt skatt mm. Kan du även få ett avtal som lovar 50% restvärde efter säg 36 månader, då är det förhoppningsvis 36 ganska problemfria månader. Det är det man måste värdera. Säg att du leasar en bil för 4000/mån i 36 mån. Det blir 144000, och visst det köper dig en hygglig bil. MEN, då står du med flera risker. Du ska först köpa en begagnad bil, vilket alltid är förenat med risk. Du ska sedan vårda och serva bilen under 3 år. Det är en stor faktor x vad det kan kosta. Du kan klara dig med olja, filter & tennstift, då snackar vi kanske 5000 kr. Men det kan också bli turbo-ras, nytt partikelfilter etc, då pratar vi 25-30,000 minst. Sedan ska du lyckas sälja bilen en vacker dag också, och då finns det inga garantier för vad den är värd. Så sammanfattningsvis, på pappret så är ett köp billigare men det är förenad med en stor risk/okänd kostnad. Därför anser jag att om man har lite bättre ekonomi så är det värt att betala lite extra för att slippa allt krångel, risktagande mm.

Tror dock jag många missat ett bättre mellan alternativ. Andrahand med garanti från tillverkarna.
På min Auris tex så köpte jag den hos Toyota ÅF, med deras förlängda garanti (för just begagnat). Man har en fullt servad bil, som Toyota själva anser är bra (de testar dem), som saknar barnsjukdomar.

Jag har garanti på alla större system, som motor, batterier (högspännings), växellåda osv. (Var en listan med ca 20+ saker). Detta har jag till bilen blir 10 år, eller har gått 20000 mil, så länge jag servar den rätt. För mig är riskerna små för problem, och om större fel sker, så tar den extra garantin detta. Att sälja den är inga problem, folk verkar flyga efter dem då det var den 3:e bilen jag jagade (när jag skulle köpa), de andra 2 var redan sålda inom 1 vecka från annons. Detta då de är något otroligt billiga att äga och köra.

Dessa bilar har ett otroligt bra andrahandsvärde för de håller, de är pålitliga och bilen jag köpte hade gått strax över 4000-mil, och inget var "slitet" och bilen var/är fullt utrustad, haft 1 ägare, och väl vårdad. Fick den nyservad och lite annat extra.
Hur betalade jag? Jo jag tog 100kkr i lån på lägenheten hos banken, med låg ränta och genomtänkt avbetalning, som jag själv kan styra. 30kkr från min gamla bil jag sålde och lade till 13kkr som jag sparat. Finns ingen leasing som kommer nära detta.

Du har en risk med leasing också, om du skulle göra något utanför "normalt slitage". Det kan bli ruskigt dyrt... Minns mitt gamla företag skulle lämna in ena leasade bilen, och de lagade för 80kkr för att få den "okej" igen. 80kkr är stor del av en ny bils kostnad, och kan säga att väldigt få tappar så mycket extra på sina "köpta" bilar.

Men som många kan påpeka, den saknar "new car smell"... tja.. och? I slutet av dagen så efter "3 år" har jag inte bränt pengarna på en bil... utan jag HAR en bil, som fortfarande fungerar och jag kan göra vad jag vill med. Jag riskerar inte stå med en dyr extra kostnad som inte räknades med och jag måste inte punga ut nya pengar för en ny bil, utan jag äger det jag betalt för.

Leasing är nog dock en bra lösning i vissa fall. Men man måste vara försiktig med avtalet, krav och hur man använder den. Men för mig är en bil en frihet... jag vill inte behöva tänka på miltal, hur jag använder "min ägodel", eller om jag skulle råka spilla något. Att köra en leasad bil är som att köra en bil du har hyrt av grannen... med alla obekväma situationer du kan behöva hantera när (inte om, utan när) något går fel.

Permalänk
Medlem

Privatleasing ses väll som ett bra alternativ om man alltid önskar ha en ny bil och man själv hade bytt ut en privatägd bil efter 3 år.

Permalänk
Avstängd

Har ägt ett gäng bilar under åren men har leasat både privat och via företaget de senaste tre åren och ska jag vara helt uppriktig så är det så jävla skönt och värt det ifall man inte bryr sig om att faktiskt äga bilen.

Förlängde mitt privata leasingavtal med Mercedes i början av sommaren och plockade ut en sprillans ny E 220 BlueTEC och pyntar ca 5000 kr/mån för 1000 mil/året.

Permalänk
Inaktiv

Leasar en Golf och är nöjda. Vi kommer dock att köpa ny bil till vintern istället. Det är bättre ekonomiskt sett över en 10-års period. Några saker att tänka på:

* se till att du har garanterat restvärde vid leasing

* VW har den garantin, men leasar du hos dom lägg på ca 300/månad i halvförsäkring, ingår ej.

* vid köp av en tre år gammal begagnad bil mer än fördubblas försäkringskostnaden när vagnskadegarantin har gått ut.

* lackskador och dylikt utöver normalt slitage måste betalas vid återlämnandet om du leasar.

* Hos många bilfirmor är det specifika modeller med enbart viss utrustning som kan leasas medan andra kan du välja bilmodell, skräddarsy den utrustning du vill ha , antal mil och hur lång tid du vill leasa. Vw och Skoda har så. Tittade även på Kia när vi skulle leasa och där är det inte alls flexibelt när det gäller utrustning. Å andra sidan är dom lite billigare, bla så ingår väl där försäkring.
* Du kan räkna ut din ungefärliga månadskostnad för en leasing av vw på följande sätt.
- välj bilmodell och bygg ihop den i konfigurationen i vw sajten..
Ta totalpris * 0,6 och dela i 36. Lägg sedan på 300 kr (försäkring).
Kostnad för vinterdäcken ingår ej här.
Detta gäller på 36 månaders leasing. Borde nog stämma hyfsat.

Permalänk
Medlem

Mycket diskution hit och dit. Leasar du med granaterat restvärde betyder det att du bara behöver lämna tillbaka bilen efter färdig leas och tacka för sig. Är man ute efter den tjänsten så går det inte att jämföra med att låna pengar på bank för att köpa en bil.

Scenario 1. Du lånar 500.000 och köper en ovanlig bil med ovanlig utrustning t.ex. efter 3 år när du vill sälja den så är det DITT problem att sälja den till någon som vill betala dess summa. Har du t.ex.
köpt en Land Rover Discovery som har fel färg, fel färg på skinnet och fel motortyp än marknaden efterfrågar så vill en bilhandlare ha 40.000kr i avans för att sälja den åt dig. Ska du sälja den själv kanske du inte ens kan, utan att släppa den snusk billigt, för vilka garantier får köparen vid privat köp? Är det säkert du får tillbaka dina 50% (vilket den borde vara värd)... inget är säkert.

Scenario 2. Du leasar den bilen du vill ha, fastställer med handlaren en summa i månaden. Efter 36 månader (förutsatt att du inte har några övermil, då blir det avgift på dessa) lämnar du tillbaka bilen
och kan sova gott om ni har skrivit under på garanterat restvärde, för då är det upp till bilhandlaren att sälja bilen och lösa ut resten av finansieringen som togs på bilen i början.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det där var dock väldigt lite mil. 1500 kör man ju upp snabbt. många avtal jag kollat på har 3000mil inkluderat.

1500 mil om året räcker gott och väl för medelsvensson.
Jag ligger nog på c:a 1000-1200 mil om året.

Ska man plöja tusentals mil om året så är nog inte leasing det man ska kika på då det kommer kosta skjortan.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Nej, håller med. Billigare är det aldrig! Det ska man veta man köper smidigheten i det hela. Det billgaste man kan göra är att köpa en sjukt billig bil, för typ 10k och köra den till det inte går längre. bara reparera sånt som inte går igenom besiktningen.

Många gamla bilar i en sådan prisklass kommer till snabbt till punkten när rep. kostar mer än vad bilen är värd.. skroten nästa.
Tror att om du köper en hyfsat ny, billig bil med bra garanti, tex Kia ceed, brukar kosta ca 180 000 splittny, och kör den tills den trillar isär, typ +20' mil, är det bästa rent ekonomiskt.