AMD Radeon blöder marknadsandelar till konkurrenten Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

390X konkurrerar med GTX 980. Och är billigare. Och när hypade AMD? De sa ju inte mycket alls om Fiji innan släpp?
Nä tror det är samma gamla skitsnack när man anklagar AMD för hype när det är ryktesspridning. Och att man mäter helt olika på nVidia och AMD. Folk köpte gärna nVidia när de var varmare, men så fort nVidia släppte kepler så blev plötsligt värmeutveckling viltigast. AMD har vunnit varje segment under toppsegmentet sett till prestanda, värmeutveckling och pris. I toppsegementet har fått nöja sig med att bara leda med pris och ofta prestanda. Ändå väljer folk nVidia. Med Maxwell så går det igen, fast nu har inte AMD längre värmeutvecklingen på sin sida, utan leder bara pris/prestanda hela vägen upp till och med 390X/GTX 980. Då skenar biasen totalt. Framförallt hos icke hårdvaruintresserade gamers.

Fanboysen är inte många men dom har stora käftar helt enkelt. Att många okunniga väljer Nvidia är inte för att dom är fanboys utan för att dom tror att Nvidia alltid är bättre, eller för att kompisen har det. Själv var mitt första Nvidia kort ett 560 som var defekt och som jag bytte och istället har ett 650Ti där. Innan dess var alla datorer AMD. Visserligen var jag inte någon datornörd som idag men ändå

Skrivet av VideoyGTX:

Man kan väll säga att en gtx 980 kostar dryga 700-1000 kr mer än en r9 390x, däremot så presterar den märkbart bättre på 1080p än r9 390x. Detta blir det självklara valet. Åter igen, även jag hoppades på att 300 serien skulle vara i likhet med 980 samt 980ti i prestanda, med nuvarande priser.

R9 290 och 290x var spännande och hade kompetitiva priser, r9 390 och r9 390x är inte spännande, de presterar som överclockade varianter av förregående kort och get inte många procent mer fps. Om man redan sitter på r9 290 och r9 290x finns det ingen anledning att uppgradera till 300 serien, skillnaden är extremt mindre än vad det var mellan 7970 och r9 290/x i prestanda.

Beror väldigt mycket på spel. Enligt SweC tester så är 980 och 390X i 1080p lika bra i FC4 men 980 vinner i BF4.

Permalänk
Medlem

Det blir som vanligt när det gäller IT i USA. Någon federal domare anser att konkursboet AMD är skyldiga NVidia 30 års forskning för oöverträffad konkurrens inom vacker grafik.
=/

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad syftar du på i min text?

Jag syftar på "Dock är det just såna som du, som gjort detta marknadsläget (ta inte illa upp).".

Det är ju AMD som misslyckats, det är inte kunderna som försatt AMD i denna sitsen utan det är helt och hållet AMD själva.
AMD har själva sett till att man fått en B-stämpel genom att komma med halvdana lösningar, CF-stuttering, amatörmässiga reklamfilmer där man försöker smutskasta Nvidia, lansering under pompa och ståt för freesync som visar sig inte fungera utan att tillverkarna byter chip i sina monitorer vilket inte sker förräns långt senare så folk har redan glömt bort nyheten när den släpps. Överklockarens dröm (Fury, Fury X och Fury Nano), strömtörstiga grafikkort när konkurrenten gör samma sak eller mer med betydligt mindre strömåtgång, listan kan göras ännu längre men jag orkar inte ens skriva mer om AMD för då blir man anklagad för att vara Nvidia fanboy.

Det är inte konstigt alls att AMD tappar överallt, man har lyckats skada sitt varumärke genom sina katastrofala lanseringar på CPU-sidan, så pass att många tror att AMD's grafikkort oxå är dåliga eller bara rent av känner avsmak inför att köpa ett grafikkort från dem.

Endast AMD kan rädda AMD, det hjälper inte att vissa medlemmar här stödköper ett grafikkort eller två AMD kommer inte bli bättre för det utan det krävs en förändring som enbart AMD kan åtstadkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Förklara för mig i all enkelhet, vad du menar med funkar bäst elller du kanske menar bäst prestanda . Har svårt och se vad du menar. Listan kan bli lång om du inte specifiserar.

Det får du fråga varje enskild konsument om för det är de som väljer vad de tror eller vet funkar bäst för sina ändamål, det är inget man kan generalisera.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Jag syftar på "Dock är det just såna som du, som gjort detta marknadsläget (ta inte illa upp).".

Det är ju AMD som misslyckats, det är inte kunderna som försatt AMD i denna sitsen utan det är helt och hållet AMD själva.
AMD har själva sett till att man fått en B-stämpel genom att komma med halvdana lösningar, CF-stuttering, amatörmässiga reklamfilmer där man försöker smutskasta Nvidia, lansering under pompa och ståt för freesync som visar sig inte fungera utan att tillverkarna byter chip i sina monitorer vilket inte sker förräns långt senare så folk har redan glömt bort nyheten när den släpps. Överklockarens dröm (Fury, Fury X och Fury Nano), strömtörstiga grafikkort när konkurrenten gör samma sak eller mer med betydligt mindre strömåtgång, listan kan göras ännu längre men jag orkar inte ens skriva mer om AMD för då blir man anklagad för att vara Nvidia fanboy.

Det är inte konstigt alls att AMD tappar överallt, man har lyckats skada sitt varumärke genom sina katastrofala lanseringar på CPU-sidan, så pass att många tror att AMD's grafikkort oxå är dåliga eller bara rent av känner avsmak inför att köpa ett grafikkort från dem.

Endast AMD kan rädda AMD, det hjälper inte att vissa medlemmar här stödköper ett grafikkort eller två AMD kommer inte bli bättre för det utan det krävs en förändring som enbart AMD kan åtstadkomma.

Okej, Fury är inte törstigare än 980TI , men det med pumpen borde gjorts smidigare.

CF MS har även Sli problem med, det roliga är ju att två fury skalar bättre än nvidas motsvarande. Men ja annars har du rätt i att CF haft problem, men skulle inte kört två kort oavsett tillverkare.

Adaptive-sync tar tid att fixa, som någon annan skrev tar 2 år för en standard att gå från papper till verklighet (kan ju stämma rätt bra).

G-sync håller ju på att bli en liten prick i historien. Är inget att satta på i längden, Nvidia tog bara genväg för att vara först med sync AMD tänkte mer långsiktigt och valde en teknik som inte är lika bakåtkompatibel, men ger mer till kunderna i slutändan.

Att slänga på HBM var nödvändigt för att pressa ner strömförbrukningen på GCN tekniken (Fury drar ju mindre än 390x).

PÅ cpu sidan har dom förbättrat sig enormt, har satsat efter bulldozer katastrofen på apu:er och lämnat prestanda segmentet för dom inte kunde konkurrera. Helt enkelt bygga upp sig från grunden igen, verkar ju med Zen dom är tillbaks på banan igen. Men som sagt skulle AMD spöa intel med Zen hade ändå inte kunderna köpt AMD (just för Intel är så inarbetat på företag t.ex).

Som sagt AMD behöver bara se till att dom även får in sina cpu:er i dyrare laptops och inte bara i budget som nu.

Är precis som du inget fanboy, utan sitter ärligt på 670 (så du inte tror det är något rent AMd fanboy även om min profilbild visar motsatsen, som sagt känner att det bättre och behålla den nu när välkänd så att säga ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Dem8n:

Du säger att konsumenten valt det bästa ändå kan du inte generalisera eller motivera, motsägelsefullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

@Dem8n:

Du säger att konsumenten valt det bästa ändå kan du inte generalisera eller motivera, motsägelsefullt.

Nej, jag sa att man valt det som funkar bäst, vad som funkar bäst för dig behöver inte funka bäst för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej, jag sa att man valt det som funkar bäst, vad som funkar bäst för dig behöver inte funka bäst för mig.

Så nu blev det dig från allmän konsument, motsägelsefullt. Får väl tro dig att du representerar alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Så nu blev det dig från generell konsument, motsägelsefullt

Lägg ner fisket nu, du får inget napp här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Lägg ner fisket nu, du får inget napp här.

Du ber mig hålla käften för du har målat in dig i ett hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, Fury är inte törstigare än 980TI , men det med pumpen borde gjorts smidigare.

CF MS har även Sli problem med, det roliga är ju att två fury skalar bättre än nvidas motsvarande. Men ja annars har du rätt i att CF haft problem, men skulle inte kört två kort oavsett tillverkare.

Adaptive-sync tar tid att fixa, som någon annan skrev tar 2 år för en standard att gå från papper till verklighet (kan ju stämma rätt bra).

G-sync håller ju på att bli en liten prick i historien. Är inget att satta på i längden, Nvidia tog bara genväg för att vara först med sync AMD tänkte mer långsiktigt och valde en teknik som inte är lika bakåtkompatibel, men ger mer till kunderna i slutändan.

Att slänga på HBM var nödvändigt för att pressa ner strömförbrukningen på GCN tekniken (Fury drar ju mindre än 390x).

PÅ cpu sidan har dom förbättrat sig enormt, har satsat efter bulldozer katastrofen på apu:er och lämnat prestanda segmentet för dom inte kunde konkurrera. Helt enkelt bygga upp sig från grunden igen, verkar ju med Zen dom är tillbaks på banan igen. Men som sagt skulle AMD spöa intel med Zen hade ändå inte kunderna köpt AMD (just för Intel är så inarbetat på företag t.ex).

Som sagt AMD behöver bara se till att dom även får in sina cpu:er i dyrare laptops och inte bara i budget som nu.

Är precis som du inget fanboy, utan sitter ärligt på 670 (så du inte tror det är något rent AMd fanboy även om min profilbild visar motsatsen, som sagt känner att det bättre och behålla den nu när välkänd så att säga ).

Jag hoppas precis som du att AMD kommer tillbaks med Zen, jag har själv bara använt AMD två gånger, den ena var en 3800+ och just då var AMD bättre än Intel som hade enorma värmeproblem med sina P4:or. Och den andra var en Intel-klon för länge länge sedan.
Zen ser lovande ut ändå, äntligen har man skippat modulerna och kör på QPI-liknande design vilket borde öka på prestandan rejält, det var ju trots allt införandet av QPI som fick Intel att rusa iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Du ber mig hålla käften för du har målat in dig i ett hörn.

Vad exakt är det som du inte förstår?

Jag ger dig ett exempel men du förstår fortfarande inte att varje konsument har sina egna behov och handlar efter dessa.

Vill du ha reda på varför varje konsument köper en viss produkt från en viss tillverkare får du ta och forska vidare på det själv, jag har inte det behovet.

Permalänk
Inaktiv

Av Friterad idag 19:30

lika överprisat som Apple.

Nej, Apple är fortfarande rejält överprisat för att girigheten styr deras hjärnor.

Att du har haft sönder 3st Nvidia kort säger inte mycket. Samtidigt som du har haft otur så har någon annan inte haft några problem överhuvudtaget med sina produkter från samma tillverkare.

Vaddå haft sönder?? Om det plötsligt lägger av och får massa linjer så är det väl inte mitt fel eller är du så hjärntvättad nu som tror att NVidia är FELFRI eller??

"Bättre" beror helt på perspektiv, samt vilken prisklass vi pratar om. När 970 och 980 kom så var ju 970 riktigt bra pris, utpresterade 290X för lägre pris.

Nej, Nvidia har alltid varit i överpris, därför har jag valt bort dem. Dessutom fick jag 1000:- rabatt för 290X, och det tackar man ju inte nej till. Bara den som är Nvidia-frälst.

Så det är tråkigt när användare här ska kalla folk för fanboys hit och dit pga vad dom rekommenderar,

Jag går mycket sällan efter rekommendationer, eftersom det är så märkesinriktat och totalt ologiska val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad exakt är det som du inte förstår?

Jag ger dig ett exempel men du förstår fortfarande inte att varje konsument har sina egna behov och handlar efter dessa.

Vill du ha reda på varför varje konsument köper en viss produkt från en viss tillverkare får du ta och forska vidare på det själv, jag har inte det behovet.

Nu har du helt målat över dig också. Konsumenten köper till stör del efter marknadsföring. Oavsett vad den kan göra eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag hoppas precis som du att AMD kommer tillbaks med Zen, jag har själv bara använt AMD två gånger, den ena var en 3800+ och just då var AMD bättre än Intel som hade enorma värmeproblem med sina P4:or. Och den andra var en Intel-klon för länge länge sedan.
Zen ser lovande ut ändå, äntligen har man skippat modulerna och kör på QPI-liknande design vilket borde öka på prestandan rejält, det var ju trots allt införandet av QPI som fick Intel att rusa iväg.

Jag har en 3500+. När jag fortfarande inte visste något om datorer men hade hört att Intels P4 körde i 3,5 GHz eller liknande medan jag visste att min 3500+ körde i 2,2 GHz tyckte jag att Intel var skit. De måste ju ha mycket högre frekvens för att få samma prestanda, alltså var de dåliga. Av någon orsak förstod jag mig på det och jag tyckte många år efter det att Intel var skit.

Skrivet av Stisse72:

Av Friterad idag 19:30
"Bättre" beror helt på perspektiv, samt vilken prisklass vi pratar om. När 970 och 980 kom så var ju 970 riktigt bra pris, utpresterade 290X för lägre pris.

Nej, Nvidia har alltid varit i överpris, därför har jag valt bort dem. Dessutom fick jag 1000:- rabatt för 290X, och det tackar man ju inte nej till. Bara den som är Nvidia-frälst.

Så det är tråkigt när användare här ska kalla folk för fanboys hit och dit pga vad dom rekommenderar,

Jag går mycket sällan efter rekommendationer, eftersom det är så märkesinriktat och totalt ologiska val.

970 var väldigt prisvärt förrän 290/X sänktes i pris.

Nvidia är inte alltid överpris...
Just nu är 960 billigare än 380, 970 billigare än 390 och 980 Ti billigare än Fury X.
380 är kanske en aning prisvärdare ändå, men beror på spel.
390 vs 970 beror också på spel, men priset hjälper.
980 Ti vinner helt klart i 1080p. I de andra upplösningarna vinner oftast 980 Ti om båda klockas.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Jag hoppas precis som du att AMD kommer tillbaks med Zen, jag har själv bara använt AMD två gånger, den ena var en 3800+ och just då var AMD bättre än Intel som hade enorma värmeproblem med sina P4:or. Och den andra var en Intel-klon för länge länge sedan.
Zen ser lovande ut ändå, äntligen har man skippat modulerna och kör på QPI-liknande design vilket borde öka på prestandan rejält, det var ju trots allt införandet av QPI som fick Intel att rusa iväg.

Ja vi får se vad som händer helt enkelt.

Senast jag ägde själv AMD var 6000+ och 5770 och dessa två rullar än som HTPC (overkill, men då kommer det till nytta än det ska ligga i ett förråd) Men plockat med APU:er och dom är faktiskt trevliga, även fina att klocka.

Funderar på Zen till nästa HTPC bygge, men om den inte får vettigt 4k stöd med HDCP 2.2 så får jag vänta (har ju redan en burk som klarar 1080P perfekt och vill ju inte ha en till som bara klarar 1080P). Men kanske inte blir så vad det verkar, apu:er har ju byggt på föregående GCN arkitektur (även zen kan ju vara så det bygger på GCN 1.1/1.2 , men i för sig bygger Carrizo på 1.2 så kan bli nyare GCN).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Bättre kort!?? Det handlar om lyckad marknadsföring för NVidia, ungefär som med Apple (mobil) som lyckas blåsa så många köpare med sina fantasipriser.

På vilket sätt blåser Apple sina kunder? Lite nyfiken på det.

Visst, de opererar inte budgetsegmentet (snarare tvärt om), men ser inte hur du kan få det till att man blir blåst av Apple.

Har just nu telefoner ifrån både Apple, htc och Microsoft/Nokia, och är nöjd med alla tre.

För att komma tillbaka lite mer "on topic" så tycker jag att både Intel och Nvidia har förtjänat den position som de har idag. Mestadels tack vare klart bättre presterande produkter, klart lägre effektförbrukning, och högre kvalitet och support.

Dessutom så har bägge ovanpå detta varit klart bättre på marknadsföring (men det är en mindre del av det hela jämfört med ovan).

Även om AMD är i den position som de förtjänar, så hoppas jag verkligen att de lyckas vända på skutan.

Om AMD går dåligt så drabbar det inte bara deras kunder, utan oss alla köpare på marknaden. Går de dåligt så hoppas jag att någon kapitalstark ägare som tex Samsung köper upp dem. Hoppas verkligen inte att de går i KK. Det vore det sämsta som kunde hända. För alla.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För att komma tillbaka lite mer "on topic" så tycker jag att både Intel och Nvidia har förtjänat den position som de har idag. Mestadels tack vare klart bättre presterande produkter, klart lägre effektförbrukning, och högre kvalitet och support.

Fair enough att du tycker att nvidia är välförtjänt av sin position, men att säga att intel förtjänar sin plats när dom brutit mot diverse lagar för att totalt förstöra AMD så måste jag sätta ner foten.

Säga vad man vill om Nvidia men Intel är en helt annan best när det kommer till mygel.
https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_v._Intel

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Av Friterad idag 19:30

lika överprisat som Apple.

Nej, Apple är fortfarande rejält överprisat för att girigheten styr deras hjärnor.

Att du har haft sönder 3st Nvidia kort säger inte mycket. Samtidigt som du har haft otur så har någon annan inte haft några problem överhuvudtaget med sina produkter från samma tillverkare.

Vaddå haft sönder?? Om det plötsligt lägger av och får massa linjer så är det väl inte mitt fel eller är du så hjärntvättad nu som tror att NVidia är FELFRI eller??

"Bättre" beror helt på perspektiv, samt vilken prisklass vi pratar om. När 970 och 980 kom så var ju 970 riktigt bra pris, utpresterade 290X för lägre pris.

Nej, Nvidia har alltid varit i överpris, därför har jag valt bort dem. Dessutom fick jag 1000:- rabatt för 290X, och det tackar man ju inte nej till. Bara den som är Nvidia-frälst.

Så det är tråkigt när användare här ska kalla folk för fanboys hit och dit pga vad dom rekommenderar,

Jag går mycket sällan efter rekommendationer, eftersom det är så märkesinriktat och totalt ologiska val.

Och du valde att inte citera mig, exakt varför?

Nej, Apple är fortfarande rejält överprisat för att girigheten styr deras hjärnor.

Vilket bra argument! Fyllt av skitsnack och sådant som man vill höra! Nej men allvarligt talat, det där backar inte upp ditt påstående för fem öre. Samsungs toppmodeller kostar ungefär lika mycket som iPhones gör att tillverka, dom är ungefär lika snabba, båda har bra kameror med mera. Och båda kostar väl också ungefär lika. Att Apple skulle vara giriga medan Samsung inte skulle vara det är skrattretande.

Vaddå haft sönder?? Om det plötsligt lägger av och får massa linjer så är det väl inte mitt fel eller är du så hjärntvättad nu som tror att NVidia är FELFRI eller??

Ja, det är ju olyckligt. Sa jag att Nvidia är felfria? Men är AMD det då? Ditt påstående: Nvidia brister på kvalité. Din uppbackning på det = Noll. Som sagt så är det totalt ointressant att du har haft problem med 3st Nvidia kort, jag äger 3st Nvidia kort som inte har några problem överhuvudtaget (hårdvarurelaterad givetvis, en och annan bug ibland från drivrutiner är ju knappast ovanligt). Om Nvidia brister kvalité, då får du ta fram bevis för det, exempelvis statistik på att Nvidia då kanske har högre procent antal defekta enheter, om det nu är så. Det är upp till dig att bevisa det om du kan.

Nej, Nvidia har alltid varit i överpris, därför har jag valt bort dem. Dessutom fick jag 1000:- rabatt för 290X, och det tackar man ju inte nej till. Bara den som är Nvidia-frälst.

Jättebra att du fick extrapris på ditt 290X. Jag fick mitt 970 för extrapris samt spel på köpet, samma gällde när jag köpte 660 för längesedan. Om Nvidia är överpris så är även AMD det, då dom båda ligger väldigt lika i dom flesta segment gällande pris/prestanda. Men om det nu är så att Nvidia är så mycket dyrare så är det upp till dig att bevisa. Jag väntar.

Jag går mycket sällan efter rekommendationer, eftersom det är så märkesinriktat och totalt ologiska val.

Jaha, rekommendationer är väl mer för dom individer som inte är så insatta, och om du nu är insatt så är det inte så speciellt konstigt att du inte går efter rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Jag mailade lite med företaget Bizlink som gör DP>HDMI 2.0 adaptern och dom säger att den kommer komma ut på marknaden i början av Q4.

This product is not out yet. The launch day is around early Q4. When it's available, we will be shipping them to our European Distributors. Please check back with us accordingly.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av baldViking:

Fair enough att du tycker att nvidia är välförtjänt av sin position, men att säga att intel förtjänar sin plats när dom brutit mot diverse lagar för att totalt förstöra AMD så måste jag sätta ner foten.

Säga vad man vill om Nvidia men Intel är en helt annan best när det kommer till mygel.
https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_v._Intel

Dock har AMD pushat med ny teknik när nvidia snarare väntat.

Sen har vi det nya skräck exemplet g-sync som förstör för kunderna. Bara för dom ville ta genväg för att vara först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vafan har hänt på detta forum? Plötsligt är man fanboy för man vid en tidpunkt föredrar ena framför den andra tillverkaren. Kanske bara råkar vara så att nvidia har gjort ett väldigt bra jobb med maxwell och folk vill ha så mycket prestanda som möjligt för sina pengar? Personliga angrepp tycker jag inte hör hemma på ett tekniskt forum. Fakta är det som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Vafan har hänt på detta forum? Plötsligt är man fanboy för man vid en tidpunkt föredrar ena framför den andra tillverkaren. Kanske bara råkar vara så att nvidia har gjort ett väldigt bra jobb med maxwell och folk vill ha så mycket prestanda som möjligt för sina pengar? Personliga angrepp tycker jag inte hör hemma på ett tekniskt forum. Fakta är det som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är det inte sweclockers-exklusivt. Händer precis överallt just nu känns det som.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Jaha, rekommendationer är väl mer för dom individer som inte är så insatta, och om du nu är insatt så är det inte så speciellt konstigt att du inte går efter rekommendationer.

Ingen idé att fortsätta läsa om ditt trixande med orden, bara det du säger gäller. Inget kul att bli överkörd av en ordkonstnär som låter käkarna löpa ohejdat.
Jag står fast vid min åsikt. Punkt slut. End of Topic!

Permalänk
Medlem

Köper AMD-prylar lite av denna anledningen. Alla som vill undvika monopol borde känna ett plötsligt behov av en FM2 och R7/R9 HTPC.
Den andra anledningen är budgetfaktorn. Och när det kommer till grafikkort lär jag aldrig köpa nvidia dock, de har ett för vidrigt sätt att se sina kunder på. Den mindre aktören har alltid anledning att bry sig mer om sanningsenlighet för att få sina kunder att gilla dem. Och jag är inte direkt ledsen över den långlivade möjligheten med R9 i DX12. Får bara hoppas Zen smyger upp med bra prestanda också, Phenom II är på gränsen till ohållbart nu

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Skrivet av Ownage:

Vafan har hänt på detta forum? Plötsligt är man fanboy för man vid en tidpunkt föredrar ena framför den andra tillverkaren. Kanske bara råkar vara så att nvidia har gjort ett väldigt bra jobb med maxwell och folk vill ha så mycket prestanda som möjligt för sina pengar? Personliga angrepp tycker jag inte hör hemma på ett tekniskt forum. Fakta är det som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Maxwell fungerar grymt bra i 1080p och 1440P , men sen tappar dessa kraft (generellt gör det inte så mycket ändå).

Tycker då det är riktigt fult att göra som dom gjorde med 970 , en sak i budget segmentet men inte med så dyrt grafikkort.

Sen deras satsning på proprietär teknik/programvara är inte kul för hos konsumenter, börjar ju bli som förr där man fick ha viss hårdvara för x spel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Ingen idé att fortsätta läsa om ditt trixande med orden, bara det du säger gäller. Inget kul att bli överkörd av en ordkonstnär som låter käkarna löpa ohejdat.
Jag står fast vid min åsikt. Punkt slut. End of Topic!

Trixande med ord? Det jag skriver är väl inget mer än vanlig, formell svenska eller? Sen är det väl fingrarna som löper och inte käkarna i det här fallet

Problemet med vad du säger är att det inte är åsikter alls, det är påståenden och uttalanden om hur någonting är. Du kan inte säga att det är din åsikt att det är soligt när det är molnigt och ösregnar. Jag har inga som helst problem med att du inte vill köpa Apple eller kanske Nvidia. Vad som är fel är egentligen att du påstår en sak som du inte kan eller verkar vilja backa upp och som dessutom är falskt. Skriv vad du tycker nästa gång, och kom inte med påståenden om hur något är. Då slipper du nog folk som mig som argumenterar emot

PS: Tar det där ang. ordkonstnär som en komplimang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse72:

Ingen idé att fortsätta läsa om ditt trixande med orden, bara det du säger gäller. Inget kul att bli överkörd av en ordkonstnär som låter käkarna löpa ohejdat.
Jag står fast vid min åsikt. Punkt slut. End of Topic!

Lite nyfiken; på vilket sätt är det "trixande" med orden?

Var inte riktigt med på den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

AMD kör helt öppna drivers på linux om jag inte har fel.

Tråkigt, men är så när nvida fått vara ensama med ny gen så pass länge. Få se hur det blir nästa gen.

Hoppas AMD kommer med riktig killer.

Drivrutinerna är "open source" men inte "free software". Dom innehåller proprietära delar. Exakt som Linux-kärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Eftersom Linux på desktop högst har 2-3% av marknaden så tror jag inte att det har någon som helst betydelse.

Tänk på att det säkert inte ens är en tredjedel av de 2-3%:en som kör med dedikerat grafikkort (de flesta nöjer sig med den inbyggda vanliga grafiken i CPU:n).

Vad AMD borde göra, istället för att plöja ner värdefulla resurser på Linux, är att se till att utveckla sina kretsar och se till att kunna leverera konkurrenskraftiga lösningar.

Skall de satsa på drivrutiner så är det Windows de borde lägga alla resurser på. Anledningen att jag alltid valt Nvidia framför AMD, är att även om Nvidias drivrutiner är långt ifrån perfekta eller problemfria, så har AMD alltid varit betydligt värre (för mig - och der är den erfaranheten jag går på).

Får man iväg klart bättre presterande kretsar, med lägre förbrukning, och stabilare bättre drivrutiner (Windows) så löser sig resten hyfsat enkelt.

Det är dock självklart enklare sagt än gjort. Men hoppas för oss alla att AMD verkligen lyckas komma tillbaka.

Betydelse för vad? Det har en mycket stor betydelse när det kommer till frihet. Visst är inte DD-WRT och annat helt fria men vilken explosion och utveckling det har fått på routermarknaden. Jag bryr mig inte något nämnvärt om GNU/Linux (Folkmun Linux) är 2-3% på marknaden även om jag anser det hade varit bra om det hade varit fler. Det jag bryr mig om är frihet och inte vara kontrollerad och styrd av företag med mera. Jag gillar inte bekvämlighetshörnan med att bli dikterad och tvingad. Vi ser dagens samhälle gå i rask takt åt det hållet. Ta till exempel dagens bilar med så mycket elektronik och proprietär mjukvara att om någon får en snilleblixt till att kunna göra så en bil går effektivare så tillåts det inte på grund av mjukvaran blockerar denna uppfinnares potential. Men det är så bekvämt med elektronisk servo och ha en hastighetsmätare som kan ändra färg.

Idag för att läka denna värld så måste frihet stå högt upp på listan, inte vara nyttiga konsumenter. Nya mobiltelefon varje år, konsumera konsumera konsumera... Att lulla omkring idag att jobba, konsumera, rösta och bara acceptera det som händer när friheter efter friheter försvinner så lever vi snart i 1984 och andra böckers beskrivna framtid. Detta för att vi ville spela spel med snyggare grafik eller konsumera nyare plastigare prylar.

Jag ser frihet som ett bland dom bästa konkurrenskrafriga argumenten som finns. Det signalerar "vi litar på våra användare så vi låser inte in dom och begränsar inte deras frihet".

En av anledningarna jag tycker AMD borde släppa sina drivrutiner helt fria är att dom hela tiden ligger ett steg efter. På processorer som grafikkort. Att få deras kombinerade CPU och GPU köra helt fri mjukvara kombinerat med deras stöd för Coreboot (Gammal nyhet. Vet inte hur det är idag. Fast Coreboot är "open source" aka innehåller proprietära delar).