Permalänk
Medlem

Amerikanskt tangenbord

Ska besälla en laptop, närmare bestämt en Dell XPS 13, och är lite kluven ang. tangentbordet.

Har länge irriterat mig på hur illa placerade vissa tecken är i den svenska tangenbordslayouten (läs {, }, @, $, [, ]), som ofta används i programmering. Tanken om att beställa laptopen med amerikansk tangebord, där dessa tecken är placerade betydligt bättre, slog mig därför. Tyvärr är ju inte programmering det enda jag kommer göra, utan även skriva en hel del, på svenska, engelska och franska.

Är det någon med erfarenhet som kan yttra sig? Någon kör med engelskt tangebord som kan berätta hur det är? Är det lätt att lära sig den svenska layouten "utantill"? Dvs aktivera en svensk layout och skriva utan att tjuvkika.

Har inte tid att testa något med mitt befintliga tangebord, eftersom laptopen ska beställas nu i helgen och jag har fullt upp med annat. Därför ber jag om hjälp.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk

@DrMetius: Varför köra med ett amerikanskt tangentbord när du bara kan ändra om tangentbords språket i Windows (Om de är de du arbetar med)?

Permalänk
Medlem

Skriva utan att kolla på tangentbordet gör väl alla?

Vet att många som programmerar brukar ändra vart vissa saker är på tangentbordet. Dvs bara ändra med mjukvara.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimstorm:

@DrMetius: Varför köra med ett amerikanskt tangentbord när du bara kan ändra om tangentbords språket i Windows (Om de är de du arbetar med)?

Tangentborden är ju fysiskt olika, så att bara sätta en annan layout blir ju inte exakt samma sak.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@evil penguin: Smaken är som baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skriva utan att kolla på tangentbordet gör väl alla?

Vet att många som programmerar brukar ändra vart vissa saker är på tangentbordet. Dvs bara ändra med mjukvara.

Nåja, lite ödmjuk får du nog vara. Jag kikar i alla fall ibland ner på knapparna.

Det är just det jag vill ha svar på. Du har inte lust att fråga om någon av dessa kör med amerikanskt tangentbord? Om inte, fungerar det bra med modifierad svensk layout?

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tangentborden är ju fysiskt olika, så att bara sätta en annan layout blir ju inte exakt samma sak.

Du verkar förstå min situation. Du har möjligtvis ingen erfarenhet av rådande läge?

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem

Det är dessutom vesentlig skillnad på amerikansk vs brittisk layout, första köra ANSI andra kör ISO.

Jag programmerar också ganska mycket, men stör mig inte på svensk ISO, så jag skulle tyvärr säga att hela frågan är en åsiktsfråga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid tangentbordslayouten "United States-International (no dead keys)".

Utan modifiers så är det alltså Amerikanskt.

Via "altgr" kommer man åt de flesta tecken som jag behöver för att skriva på norska, engelska och svenska. Kanske räcker det för franska också -- om inte annat är det bara att öppna upp layouten i Keyboard Layout Creator och ändra de som du behöver.

Det finns en "US International" layout default i Windows (med dead keys dock), och US International utan deadkeys finns också standard i Xorg. Jag använder det oavsett om jag sitter vid min laptop som har nordisk layout, eller vid mina tangentbord som har amerikansk layout.

Några exempel:

  • altgr + l = ø

  • altgr + w = å

  • altgr + a = á

  • altgr + z = æ

  • altgr + p = ö

Krävs lite invänjning, men jag klarar mig inte utan det nu.

e: @DrMetius

e: För linux: `setxkbmap -rules evdev -model -evdev -layout us -variant altgr-intl`

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem

Jag använder också US International ANSI till vardags och tycker det funkar prima. Jag skriver dock mest bara engelska på jobbet ändå och precis som det står skrivet ovan är det inte direkt svårt att skriva å, ä och ö på en internationell engelsk layout.

Sedan är det klart att det är en omställning att gå från svensk till amerikansk layout, främst i och med att enter och left shift ser olika ut. För mig tog det dock inte speciellt lång tid att vänja mig, men det är nog individuellt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag kör med US ANSI layout just för att jag kodar mycket (jobbar med det) och det är hur lätt som helst att skriva på svenska med tangentbordet om man vill.

I linux kan man välja vilken layout man ska ha för varje program man har igång.
Jag har med andra ord svenska i webläsaren och US i sublime, svenska på IRC och skype och engelska i terminalen, osv osv.. Och skulle man vilja skriva Svenska på något av de programmen är det bara trycka ALT + väster shift så skiftar språket (denna genväg får man ställa in själv).

Även i windows har jag ALT + vänster shift för att byta språk, men windows verkar inte komma ihåg vilket språk som gäller för vilket program.

Men hursomhaver så tycker jag personligen att US ANSI är det bästa man kan ha, sen om man vill skriva på svenska skiftar man bara språk i operativsystemet. Värt att tillägga är att jag haft åtskilliga ISO tangentbord i både svensk och UK layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag kör med US ANSI layout just för att jag kodar mycket (jobbar med det) och det är hur lätt som helst att skriva på svenska med tangentbordet om man vill.

I linux kan man välja vilken layout man ska ha för varje program man har igång.
Jag har med andra ord svenska i webläsaren och US i sublime, svenska på IRC och skype och engelska i terminalen, osv osv.. Och skulle man vilja skriva Svenska på något av de programmen är det bara trycka ALT + väster shift så skiftar språket (denna genväg får man ställa in själv).

Även i windows har jag ALT + vänster shift för att byta språk, men windows verkar inte komma ihåg vilket språk som gäller för vilket program.

Men hursomhaver så tycker jag personligen att US ANSI är det bästa man kan ha, sen om man vill skriva på svenska skiftar man bara språk i operativsystemet. Värt att tillägga är att jag haft åtskilliga ISO tangentbord i både svensk och UK layout.

Vad är det med US ANSI som du tycker är så bra, om man jämför t.ex. med UK ISO? Är det inte lättare att programmera med UK ISO, då man har nästan alla tecknen vid Enter-tangenten?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad är det med US ANSI som du tycker är så bra, om man jämför t.ex. med UK ISO? Är det inte lättare att programmera med UK ISO, då man har nästan alla tecknen vid Enter-tangenten?

Man kan ju hårddra det och säga att eftersom många val av vilka tecken som används i olika sammanhang gjorts av amerikaner så är ju dessa val i regel färgade av vad som är praktiskt att skriva i just deras tangentbordslayout.

I slutänden handlar det förstås om tycke och smak men jag tycker ju personligen att om man ska byta till ett annat lands layout så är det vettigast att byta till den amerikanska eftersom den haft störst inflytande på tangentkombinationer i mjukvaror, vilka tecken som används i programmeringsspråk, m.m.
(Förslagsvis då med US Intl. valt så att det fortfarande går att skriva åäö utan att helt byta mappningen.)

Vad gäller specifikt det du nämner, om man föredrar att ha specialtecken i trakterna av enter, så sitter ju faktiskt "\ |" vid enter på US ANSI men nere vid vänstra shift på UK ISO.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag kör med US ANSI layout just för att jag kodar mycket (jobbar med det) och det är hur lätt som helst att skriva på svenska med tangentbordet om man vill.

I linux kan man välja vilken layout man ska ha för varje program man har igång.
Jag har med andra ord svenska i webläsaren och US i sublime, svenska på IRC och skype och engelska i terminalen, osv osv.. Och skulle man vilja skriva Svenska på något av de programmen är det bara trycka ALT + väster shift så skiftar språket (denna genväg får man ställa in själv).

Även i windows har jag ALT + vänster shift för att byta språk, men windows verkar inte komma ihåg vilket språk som gäller för vilket program.

Men hursomhaver så tycker jag personligen att US ANSI är det bästa man kan ha, sen om man vill skriva på svenska skiftar man bara språk i operativsystemet. Värt att tillägga är att jag haft åtskilliga ISO tangentbord i både svensk och UK layout.

Vilket fantastiskt sammanträffande att jag mitt upp i allt ska försöka övergå till linux. Det lutar kanske mot US ANSI då.

Det tråkiga är väl bara om jag ångrar mig efter ett halvår. Men den dagen, den sorgen.

Du märker ingen försämring i kvalitet och hastighet när du skriver längre texter? Jag tänker på feltryck och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem

@DrMetius:

Jag har en Sony Vaio laptop köpt från USA. Klistrade dock på svenska tecken på tangentbordet i stället och ändrade i windows till svenskt tangentbord.
http://www.ebay.com/itm/SWEDISH-FINNISH-TRANSPARENT-KEYBOARD-...

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Icte:

Vad är det med US ANSI som du tycker är så bra, om man jämför t.ex. med UK ISO? Är det inte lättare att programmera med UK ISO, då man har nästan alla tecknen vid Enter-tangenten?

Du har |\ tangenten precis vid enter, enter är bredare och smalare istället för en stor blobb längst ut till höger. Man slipper således sträcka ut sitt lillfinger för att trycka enter.

Sedan sitter även citat knappen (") på shift + 2. På US ANSI sitter de på samma knapp som "ä" på svenska tangentbord.
Det är med andra ord inga större skillnader, men jag tycker att det är värt det, vill ha allt så optimalt det går och känner att ANSI är så optimalt det kan bli om man ska ha standard qwerty layout.

Skrivet av DrMetius:

Vilket fantastiskt sammanträffande att jag mitt upp i allt ska försöka övergå till linux. Det lutar kanske mot US ANSI då.

Det tråkiga är väl bara om jag ångrar mig efter ett halvår. Men den dagen, den sorgen.

Du märker ingen försämring i kvalitet och hastighet när du skriver längre texter? Jag tänker på feltryck och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skriver nog snabbare med ANSI, men det är en vanesak och en försumbar skillnad. Nästan alla tangenter sitter ju likadant som på ett ISO tangentbord.

Koda och terminal hackande går däremot mycket, mycket snabbare när jag kör ANSI layouten.