Permalänk

That Yellow Bastard - X99

Hejsan allesammans!

Tänkte presentera mitt senaste lilla byggprojekt - That Yellow Bastard - och första experiment med vattenkylning.

Jag har jobbat på detta lilla projekt i nästan en månad och det blev äntligen klart häromdagen. Jag hade länge gått runt och tänkt på detta projekt sedan jag såg Lian Lis första bilder på chassit PC-O7S. Tog ett bra tag att leta fram en återförsäljare som hade Chassit i lager och det blev till sist beställt ifrån Caseking.de som äntligen fick in några ex. Chassit är otroligt vackert men skönheten matchas av svårigheten att bygga i chassit. Jag har stött på problem vid nästan varje komponentinstallation och varit tvungen att ta till både borr och hacksåg för att få igenom de ändringarna som möjliggjorde det ni ser på bilderna.

Hårdvara:
MB: MSI XPOWER AC X99S
RAM: Kingston HyperX Predator 2666 DDR4 CL13
CPU: Intel Core i7 5820K
GPU: EVGA Titan X SC
PSU: EVGA G2 1600W
SSD: Samsung EVO 850 500GB + Crucial M550 250GB
Case: Lian Li PC-O7SX
PSU kablage: Cablemod E-Series Black/Yellow
Skärm: Samsung UE40JU6675 4K @ 60Hz (kan bekräfta för alla intresserade att det går att köra denna TV i 60Hz med 4:4:4 Chroma till PC:n! Så länge du har stöd för HDMI 2.0 och gör lite inställningar på TV:n.

Watercooling:
CPU Block: EKWB - Supremacy EVO
Radiator: EKWB - EK-Coolstream PE 360
Fans: AKASA - Viper 120 PWM
Pump: EKWB - EK-D5 Vario
Reservoar: EKWB - X-RES 140 (reservoar/pump kombo)
Tubing: EKWB - HD Hard Acrylic Tubing + Primochill soft tube (för dragning på baksidan)
Fittings: EKWB - HDC fittings
Water: EKWB - Yellow Pastel

Jag har fortfarande lite saker o fixa i chassit, bl.a vinyl på that yellow bastard från Sin City som ska läggas på glaset eller reservoaren, alternativt biohazard symbol på reservoar. Beställt lite stickers som ska på fronten samt lite kabelkammar för att ordna upp i kablaget för att få en clean look med svart gult tema rakt igenom. Köpte även en till PCI-E Riser då man endast får med en. Ser lite tajt ut med plats för ett till kort men med lite våld går det nog an.

Modifikationer jag gjort:

- Hacksågat baksida plåt för att få igenom monstret till 16A kabel som följer med EVGAs 1600W
- Hacksågat baksida I/O plåt ännu en gång för att få ut 16A kabeln. Totalt 2 bitar som togs bort.
- Borrat hål i plåten för att kunna skruva fast Pump/reservoar kombon.
- Använt långa skruvar i nätagget för att förlänga Nätagget nedåt, så att monster kabeln till nätagget inte blockerade den sista radiatorfläkten... dessvärre gjorde detta att reservoaren fick monteras snett, vilket blev hyfsat snyggt ändå i slutet.

P.S. Jag vet att den ena tuben ser lite rörig ut, men fick bli en liten ad-hoc lösning för att göra plats för SLI, därav den fula böjningen. Den fyller sin funktion och jag tycker den blev lite charmig.De tidigare bilderna visar en annan sorts lösning då jag använde mig av reservoar toppen som intake, vilket inte rekommenderas så därav blev det en liten ghetto-mod.

Hoppas ni gillart!

Mvh
Helionart

Besök galleriet här

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

5 guldstjärnor för episka bildtexter

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Jubileumsmästare

Snyggt, men ingen vattenkylning på GPU?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk

@Svaniis: halloj! Jag väntar just nu på att köpa en till Titan X, och då fundera på hur jag gör med en till Loop eller om jag slänger in den i samma loop. Men planen finns!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk

@V1pArzZ: Haha spanks!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

När detta bygge kom upp i SWEC flöde bland deras artiklar tänkte jag "nu jävlar få jag se något snyggt!"

Men blev lite besviken av att se ett chassi där man får full överblick av PSU, samt att du som byggt inte har satt över någon skärmning för att skydda ögonen från PSUn. Och nödlösningen på reservoaren, du skulle skickat tillbaka den och köp en annan reservoar och placerat på en annan plats.

Annars är det en snygg setup! Blir dock bara 4P!
Vattenkylning på kortet, (ny res och skydd för PSUn! för 5P)

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Skrivet av Kardizz:

När detta bygge kom upp i SWEC flöde bland deras artiklar tänkte jag "nu jävlar få jag se något snyggt!"

Men blev lite besviken av att se ett chassi där man får full överblick av PSU, samt att du som byggt inte har satt över någon skärmning för att skydda ögonen från PSUn. Och nödlösningen på reservoaren, du skulle skickat tillbaka den och köp en annan reservoar och placerat på en annan plats.

Annars är det en snygg setup! Blir dock bara 4P!
Vattenkylning på kortet, (ny res och skydd för PSUn! för 5P)

Tack för feedback! Ja, blev lite av en nödlösning, men jag gillar nätagget skarpt, därav att jag ville behålla den. Funderar på att byta reservoar men kommer nog göra det när jag skaffar ett till grafikkort för SLI och gör då om loopen litegrann! Tack för din konstruktiva kritik!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

När detta bygge kom upp i SWEC flöde bland deras artiklar tänkte jag "nu jävlar få jag se något snyggt!"

Men blev lite besviken av att se ett chassi där man får full överblick av PSU, samt att du som byggt inte har satt över någon skärmning för att skydda ögonen från PSUn. Och nödlösningen på reservoaren, du skulle skickat tillbaka den och köp en annan reservoar och placerat på en annan plats.

Annars är det en snygg setup! Blir dock bara 4P!
Vattenkylning på kortet, (ny res och skydd för PSUn! för 5P)

Vad är fel med att se nätagget? Jag tyckte det passade bra i detta sammanhang. Sluta mobba nätaggen! Hela deras liv ligger dem i grafik- och moderkortets skugga. I detta bygge fick det skina, och det gjorde det bra när det väl fick inta rampljuset.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk

Inget fel på att se nätagget men det ser lite tomt ut ovanför agget kan man inte sätta en (om det finns?!) vinklad strömkabel till agget och sen flytta upp agget så du får reservoaren rak och snyggare tubbing till den. Plus nått extra gult i högra hörnet upp ser lite tråkigt ut där.

Rätt avis på chassit, mycket snyggt är det men hade nog velat ha det wallmountat.

Permalänk
Medlem

När du har skaffat typ en sån här kabel https://www.cableworld.se/vinklad-stromkabel/vinkel-stromkabe... så får du 5 stjärnor av mig
(https://www.google.se/search?q=apparatkabel+vinklad&espv=2&bi...)

EDIT : om det nu vinklar åt rätt håll vill säga?

I överigt ser allt riktigt bra ut :)!

Permalänk

Ser underbart ut! Enda varningstriangeln i mitt huvud som blinkar är responstiden på skärmen, för det är la en TV?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Tack för feedback! Ja, blev lite av en nödlösning, men jag gillar nätagget skarpt, därav att jag ville behålla den. Funderar på att byta reservoar men kommer nog göra det när jag skaffar ett till grafikkort för SLI och gör då om loopen litegrann! Tack för din konstruktiva kritik!

Var lite rädd för att det skulle vara lite för negativt! Men vad bra att du förstod innebörden i inlägget!
Men en liten skärm som skulle avskärma kablarna men inte hela PSUn kanske ?

Skrivet av Deatlev:

Vad är fel med att se nätagget? Jag tyckte det passade bra i detta sammanhang. Sluta mobba nätaggen! Hela deras liv ligger dem i grafik- och moderkortets skugga. I detta bygge fick det skina, och det gjorde det bra när det väl fick inta rampljuset.

Men anledningen är ju för att tillverkarna gör PSUn så otroligt ful
Vem kom på att man ska sätta kablarna vertikalt ut från agget ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Jag gillade med att se "monsternätagget"
Att reservoaren sitter lite snett, tycker jag ser riktigt bra ut, det får den att sticka ut lite.

Men kan störa mig lite på den krokiga/slingrade vägen som akrylröret fick från Reservoar till CPU:n, då den andra är väldigt bra i vinklar och rak.
Gillar faktiskt dragningen som var på testmonteringen bättre.

Läste att du ville vattenkyla GPU:n med lite senare i loopen, gör det ( !!!!!!!!! )

4/5 av mig fick du.

Bra jobbat!

/skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Ser underbart ut! Enda varningstriangeln i mitt huvud som blinkar är responstiden på skärmen, för det är la en TV?

Tack! Det stämmer att det är en TV, dock så är Input Lag: 27.8 ms vid game mode, Vid PC mode med 4:4:4 chroma enabled så ligger den på 44 ms. Så blir att man slänger om till game mode vid FPS-spel! Uppgraderade från LG-34UM95 och märker faktiskt inte av någon större skillnad vid game mode!

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk

@skog1s: Håller helt o hållet med! Föredrar själv första monteringen, dock så läste jag att EKWB verkligen inte rekommenderar det, ser dock att många andra ändå väljer att köra med införsel via toppen på reservoaret så blir nog att jag kör på det också vid andra loopen med GPU:erna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Avstängd

Grymt bygge

Tror det kan bli riktigt snyggt med vatten på gpu!

Permalänk
Medlem

Riktigt fint bygge, älskar verkligen temat då jag själv är kär i Mpower och Xpower korten :P:)
Men en fråga, är inte 1600w för mycket för de systemet? Eller finns planer för fler gpus :P?

Permalänk
Medlem

Att pumpen ligger lutad som den gör sticker verkligen i ögonen då allt annat såg så bra ut :/

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Men är det bekvämt att ha den tvn som datorskärm?

Permalänk

@matnojje: Tack! Yes, den fungerar faktiskt riktigt bra. Då skärmen klarar 60Hz med 4:4:4 Chroma subsampling gör att den fungerar utmärkt som datorskärm, (så länge du inte är pro-fps lirare) Inputlag på 27 ms, gentemot min förra på 21 ms (lg-34um95) gör att den är helt och hållet duglig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk

@Hagge: Tack, glad att du gillade det! Jag är själv helt såld på Xpower/Mpower också. Japp, planer finns för en till GPU då det endast får plats med 2 st i detta chassi, så fort budgeten tillåter det bara!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk

vad är det för stol du har där?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

1600W till ett system som drar under 500? o.O

Permalänk

@Sekatorur: Med 10 års garanti och SLI planer samt överklockning så tycker jag inte det är så hemskt. Samt att en PSU som ligger på ca 50% load är mer effektivt än ett 600-700W som ligger på 90% Förstår inte riktigt varför man inte skulle ha ett starkt nätagg, drar inte mer ström, faktiskt kan det sänka din elkostnad pga högre effektivitet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

vad är det för stol du har där?

En Dxracer King Series: http://www.maxfps.se/king-series/dxracer/king-gaming-chair-oh...
Tokskön!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

How can you NOT have a watercooled GPU? It's much more important than CPU. GPU gets much hotter and a lot more loud. Aircooled CPU works just fine and are very quiet. So either GPU cooled, or GPU+CPU. CPU only is just amateur style imo

Permalänk

@ParadokS: Well, if you bothered to read the text, you would find out that a second loop is planned when I get another GPU.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Ok, then. looking forward to that

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raklödder:

Nyhetstorka?

Hehe kanske det med det är ju postat natten till en Lördag så Lördagsgodis är aldrig helt fel, snyggt som attan är det iaf.

Permalänk
Medlem

Man blir bara avens tamefan!
Bra gjort!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!