Hyresgäst betalar inte hyra och svarar inte

Permalänk
Medlem

Hyresgäst betalar inte hyra och svarar inte

Hej! Min flickvän hyr ut en lägenhet som hon då hyr i andrahand redan. Hon fick hyra ut den för sin hyresvärd. Hyresgästen har nu inte betalt den sista hyran och den månaden innan fattades det lite. Denne svarar inte på SMS, Telefon eller brev. Ringde till mamman och hon sa "Det är ert fel, ni borde kollat om han hade jobb etz." Hyresgästen sa att han jobbade och stod på hans Facebook (Där han har massor med vänner och uppdaterar) Han ska nu flytta ut den 31a Augusti och undrar hur man ska gå tillväga om han inte flyttar ut eller behåller nyckel etz. Han är skyldig 6400:- i nuläget. Vi har försökt kontakta med att han ska betala osv och att han inte kommer undan.

Kontrakt finns.

Att han får hyra lägenheten mot 5500Kr i månaden och i 3 månader. 1 Juni - 31 Augusti.

När ska man dra in Kronofogden etz?

* Vi har hans personnummer och namn. Samt gamla adress till mamman och bror.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tazk3n:

Hej! Min flickvän hyr ut en lägenhet som hon då hyr i andrahand redan. Hon fick hyra ut den för sin hyresvärd. Hyresgästen har nu inte betalt den sista hyran och den månaden innan fattades det lite. Denne svarar inte på SMS, Telefon eller brev. Ringde till mamman och hon sa "Det är ert fel, ni borde kollat om han hade jobb etz." Hyresgästen sa att han jobbade och stod på hans Facebook (Där han har massor med vänner och uppdaterar) Han ska nu flytta ut den 31a Augusti och undrar hur man ska gå tillväga om han inte flyttar ut eller behåller nyckel etz. Han är skyldig 6400:- i nuläget. Vi har försökt kontakta med att han ska betala osv och att han inte kommer undan.

Kontrakt finns.

Att han får hyra lägenheten mot 5500Kr i månaden och i 3 månader. 1 Juni - 31 Augusti.

När ska man dra in Kronofogden etz?

* Vi har hans personnummer och namn. samt Gamla adress till mamma och bror.

Tips, kortvariga hyreskontrakt kan vara vettiga att ha åtminstone en månadshyra i deposition.

Annars kan man kanske skriva in en klausul i kontraktet där man kan behålla rätten att med omedelbar verkan byta ut lås på dörren när denne inte är hemma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Deposition,kontrakt samt referenser är ett måste, brukar vara 3 månader eller som minst 1 mån som sista hyra.
Om denna person inte svarar gå in i lägenheten, skulle det förekomma något så polisanmäl på en gång.
Det finns inget ursäkt att inte betala sin hyra enligt mig då den som hyr ut kan få stora problem!

Permalänk
Medlem

Tycker ni kan dra in Kronofogden/Polisen direkt, Släng ut hans saker och byt lås

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Deposition,kontrakt samt referenser är ett måste, brukar vara 3 månader eller som minst 1 mån som sista hyra.
Om denna person inte svarar gå in i lägenheten, skulle det förekomma något så polisanmäl på en gång.
Det finns inget ursäkt att inte betala sin hyra enligt mig då den som hyr ut kan få stora problem!

Att som hyresvärd olovligt gå in i en privatpersons lägenhet är hemfridsbrott och kommer inte att hjälpa er. I dessa fall kontaktar man advokat och kronofogde.

Permalänk
Medlem

@1r1d1um:

Du har så rätt tänkte inte på det, ansåg dock att han inte längre är hyresgäst då han inte betalt hyra eller om något kontrakt inte finns?
Hur som helst kontakta polisen, det verkar inte finnas några som helst anledningar till att de inte skall bli inblandade.
Ändrar mig , han kanske är på semester och det blev fel på någon bankbetalning ? men jag tror inte på sådant

Permalänk
Inaktiv

om du nu har kontrakt så varför frågar du oss... låter mer som att du vill ge personen en ny chans

Permalänk
Medlem

Nej, nej, undrar bara om vad vi kan göra i denna situationen. Får ju som sagt inte gå in i lägenheten och byta lås (innan den 1a september?)

Permalänk
Medlem

Vad står det i kontraktet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

@1r1d1um:

Du har så rätt tänkte inte på det, ansåg dock att han inte längre är hyresgäst då han inte betalt hyra eller om något kontrakt inte finns?
Hur som helst kontakta polisen, det verkar inte finnas några som helst anledningar till att de inte skall bli inblandade.
Ändrar mig , han kanske är på semester och det blev fel på någon bankbetalning ? men jag tror inte på sådant

Tror knappast det är någon poäng med att kontakta polisen då det endast handlar om ett avtalsbrott. Kronofogden är det @tazk3n bör vända sig till.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Mycket dåliga råd i den här tråden. Ring inte polis. De kan inget göra. Inte advokater heller. Och inte kronofogden heller. En del går med skulder hos fogden i tjugo år.
Om han inte svarar säljer ni skulden till inkasso. Då får ni pengarna samma dag och de tar över indrivningen.
På flyttdagen väntar ni tills han kommer hem så ni kommer in i lägenheten tillsammans. Väl inne så går ni inte ut genom dörren förrän han är ute. Nu kan ni ringa polisen och säga att ni bråkar och han inte vill gå. Polisen kommer direkt på störningar medans vräkningar kan ta flera år. När han väl är ute byter ni lås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

På flyttdagen väntar ni tills han kommer hem så ni kommer in i lägenheten tillsammans. Väl inne så går ni inte ut genom dörren förrän han är ute. Nu kan ni ringa polisen och säga att ni bråkar och han inte vill gå. Polisen kommer direkt på störningar medans vräkningar kan ta flera år. När han väl är ute byter ni lås.

Skulle tro att den som agerar på detta vis gör sig skyldig till hemfridsbrott.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur ser kontraktet ut? Har om ni inte har skrivit något särskilt om utflytt så borde ni kunna skriva till han på facebook att han är vräkt och har 24h på sig att lämna lägenheten samt att han är skyldig att betala den uteblivna hyran och så fort ni ser att han läst meddelandet kan ni börjar räkna ned de 24 timmarna!

Därefter borde det vara fritt fram att gå in i lägenheten.

Men! Det är alltid bra att dubbelkolla med en jurist först. Kostnaden lägger ni sedan på hyresgästen.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Har ni riktig otur så kan ni råka ut för en sådan här situation...
http://www.nattsjo.se/uthyrningsrapport.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Skulle tro att den som agerar på detta vis gör sig skyldig till hemfridsbrott.

Nej det gör man inte.
Från Brottsbalken:"Hemfridsbrott avser både vanligt inbrott och en situationer då en gäst inte vill avlägsna sig. Som bostad räknas en plats som är bebodd och kan således avse både sommarstuga och tält. I fall då flera personer tillsammans bor i en bostad räcker det med att en av dessa ber en gäst som ej bor där att ge sig av och denne person vägrar, för att det skall anses som hemfridsbrott."
Om du delar upp det i två steg så är två möjliga fall av hemfridsbrott aktuella. Först när de tar sig in i lägenheten. Om de går in med nyckel utan honom är det mycket riktigt hemfridsbrott eftersom det är hans bostad. Om de däremot väntar på att han kommer dit och låter han låsa upp och släppa in "för att prata" så är det inga problem. Väl inne ändras rättsläget eftersom även hon bor i lägenheten. Både hon och luffaren omfattas alltså av hemfriden och hon stannar så länge hon behagar. TS måste dock gå om han blir ombedd. Vem som sa vad kan dock vara svårt att avgöra i efterhand. Om de sedan ringer polisen och säger att det är bråk och han inte vill gå så kommer de direkt. Sedan är det bara att visa alla papper och att det är ett tidsbestämt kontrakt så är saken klar.
Om de däremot ringer polisen när han är inne i lägenheten och inte öppnar så kommer de inte ens skicka en bil eftersom han bara kan strunta i att öppna.
Om Ts vill sköta det "rätt" så går han hit http://www.kronofogden.se/Vrakning.html
Problemet är att det tar flera månader. Månader där hyran ska betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Tolkade "Väl inne så går ni inte ut genom dörren förrän han är ute." som att TS skulle vägra lämna lägenheten (dvs om rötägget ville ha ut honom).

Oavsett så anser jag att TS bör följa den "rätta" proceduren för att inte riskera ngt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Även om han säger sig ha en orsak så kan man väl ändå säga via ett skriftligt brev att om utebliven betalning upprepas så kommer det automatiskt skickas till inkasso efter 14 dagar. Han får då en chans till bättring.
Om det finns luckor/dålig info i kontraktet så bör det skrivas om så att han vet vad som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Tolkade "Väl inne så går ni inte ut genom dörren förrän han är ute." som att TS skulle vägra lämna lägenheten (dvs om rötägget ville ha ut honom).

Oavsett så anser jag att TS bör följa den "rätta" proceduren för att inte riskera ngt.

TS är inte skriven på lägenheten, men hans flickvän är, så sekunden hon kommer in genom dörren så är även hon skyddad av hemfriden så ja, hon ska vägra att gå ut. Vräkning är ett civilmål som polisen inte är inblandad i. Om Luffaren däremot blir hotfull, höjer rösten eller kanske till och med fysisk och föser ut henne ur sin egen lägenhet så är det han som gör sig skyldig till Hemfridsbrott/Olaga hot/Misshandel vilket är brottsmål som polisen använder siren för att åka på. Väl där är det bara tala om för polisen vilka ni är och vem han är och ge dom extranyckeln så går polisen in och hämtar ut honom. Medans han är borta byter man låskolv.
Det hon riskerar med den "rätta" proceduren är en process som kan ta upp till ett år medans hon måste betala hyra för en lägenhet hon inte bor i. Läs Kalle Ankas inlägg och läs länkarna till tidningarna.

TS: om hans saker ligger i bananlådor i trappen den första september så sväljer han med största sannolikhet det eftersom han vet att han gjort fel. Han har ju inte ens betalt hyra för Juli och Augusti. Troligen inser att slaget är förlorat och drar vidare till nästa offer. Att han är skyldig er massa pengar motiverar heller inte då alla diskussioner leder till frågan om obetalda hyror.
Om han nu är värsta fullblodspsykopaten och har en total avsaknad av samvete och vill slåss för sin rätt att blåsa folk så kan han nu anmäla din tjej för egenmäktigt förfarande. Då inleds en förundersökning där utredaren frågar din tjej om hon har burit ut grejerna. Om hon sanningsenligt säger att det var luffaren som gjorde det ringer utredaren till Luffaren och frågar honom. Om han också säger nej så läggs utredningen ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Har ni riktig otur så kan ni råka ut för en sådan här situation...
http://www.nattsjo.se/uthyrningsrapport.html

Du som råkat ut för detta?
Helt sjukt vilka människor det finns. Men intressant läsning var det!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Har ni riktig otur så kan ni råka ut för en sådan här situation...
http://www.nattsjo.se/uthyrningsrapport.html

Fyfan vilken tvist, jobbigt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Du som råkat ut för detta?
Helt sjukt vilka människor det finns. Men intressant läsning var det!

Nej, jag har ingenting med dem att göra.
Jag har bara den sidan sparad som ett bokmärke eftersom jag tycker det är en så otrolig berättelse.

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Har ni riktig otur så kan ni råka ut för en sådan här situation...
http://www.nattsjo.se/uthyrningsrapport.html

Fy

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Har ni riktig otur så kan ni råka ut för en sådan här situation...
http://www.nattsjo.se/uthyrningsrapport.html

Fy fan :/ skulle dragit det till indrivning efter en varning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Jag är nyfiken på en uppdatering!

Permalänk
Medlem

Ska åka dit imorgon och se vad som händer! Om han öppnar eller ej.

Permalänk
Medlem

UPDATERING*

Var nyss i lägenheten, vi plingade på och ropade genom brevinkastet, Inget svar.. Vi gick då in och ja, ska lägga in en bild om hur det såg ut. ALL disk hade han (DE) dragit ner och var smutsigt, Stod en stor hög i diskhon som luktade skit och han hade lämna kvar kläder, parfym och massa elektronik saker. Han skrev ett brev där det stod, "Hej och tack för denna sommar, ber om ursäkt för disken och dammsugning som behövs i hemmet, (VI) lämnade mat i kylen och hoppas ni hittar en annan hyresgäst. Sköt om er kram " ungefär. WTF liksom samt en annan lapp där det stod "båda fungerar" Och bredvid låg det en Iphone 1 typ och en rakapparat. Sen hittade vi massor med elektronik laddare till datorer mm samt en låda med 2 skruvdragare en sticksåg och laddare/batteri.

Nyckeln låg där med som tur va. Hur ska vi göra nu? Kronofogden och inkasso? 6400:- som fattas + så ser lägenheten ut som 30 apor bott där i 30 år. Glas osv som inte kommer kunna göras rent så får köpa nya och skitiga täcken+ handdukar.

Riktig soppa detta.

Tror att det bodde 2 stycken där också eftersom det stod "VI lämnade mat i kylen" och hittade tjej perfymer och kläder.

Permalänk
Medlem

Förslagsvis så kollar du vart han bor nu och om det är så att han hyr i andra hand igen, då ringer du till den som hyr ut lägenheten till honom och berättar vad som hänt. Gissar att det kommer komma in pengar på kontot när han fattar att det blir svårt att hitta en ny lägenhet om man gör så här. Annars så är det bara gå vidare med räkningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

UPDATERING*

Var nyss i lägenheten, vi plingade på och ropade genom brevinkastet, Inget svar.. Vi gick då in och ja, ska lägga in en bild om hur det såg ut. ALL disk hade han (DE) dragit ner och var smutsigt, Stod en stor hög i diskhon som luktade skit och han hade lämna kvar kläder, parfym och massa elektronik saker. Han skrev ett brev där det stod, "Hej och tack för denna sommar, ber om ursäkt för disken och dammsugning som behövs i hemmet, (VI) lämnade mat i kylen och hoppas ni hittar en annan hyresgäst. Sköt om er kram " ungefär. WTF liksom samt en annan lapp där det stod "båda fungerar" Och bredvid låg det en Iphone 1 typ och en rakapparat. Sen hittade vi massor med elektronik laddare till datorer mm samt en låda med 2 skruvdragare en sticksåg och laddare/batteri.

Nyckeln låg där med som tur va. Hur ska vi göra nu? Kronofogden och inkasso? 6400:- som fattas + så ser lägenheten ut som 30 apor bott där i 30 år. Glas osv som inte kommer kunna göras rent så får köpa nya och skitiga täcken+ handdukar.

Riktig soppa detta.

Tror att det bodde 2 stycken där också eftersom det stod "VI lämnade mat i kylen" och hittade tjej perfymer och kläder.

Hej!
Jag börjar med att säga att jag tycker inte att du ska hänga ut den här personer på olika sociala medier hur förbannad du än är det hjälper varken dig eller honom, det bästa du kan göra är att driva det vidare genom inkasso och sköta det snyggt då man aldrig riktigt vet vem man har att göra med, jag jobbar själv tillsammans med kronofogden och är ofta ute på jobb där vi utmäter hem och väldigt ofta är det personer med missbruk man har att göra med som kan vara väldigt opålitliga. Men ta det lugnt sköt detta snyggt så lär det lösa sig till slut och lycka till!

Mvh M89

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Hmm... Varför lämnar man sina egna saker i en lägenhet som man hyr ut?

Jag vet att vissa gör så men...Varför?

kanske skulle göra det någon gång med då vill jag ha deposition och flertal meriter. och då bara möbler och inget som man gillar som en stol som man ärvt.

Lär dig att! FOLK ÄR IDIOTER I STÖRSTA ALLMÄNHET! Så varför skall man lite på någon man inte känner. Mitt ex var så där... ligger i generna på vissa så enkelt är det. Tjat, Överpedagogiskt snack så gravt förståndshandikappade skulle fatta går inte in hur många gånger man än förklarar att det där med att diska och ta rätt efter sig själv är något som man bara gör.

Det enda du kan göra är att försöka skicka en räkning men dom där har nog kronofogden på sig redan och då kan du glömma att du kommer se några pengar. Det enda sånt där folk fattar är hot med mera men som du vet så kan man ju själv åka dit så att det visslar om det...Eller själv råka riktigt illa ut.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hmm... Varför lämnar man sina egna saker i en lägenhet som man hyr ut?

Jag vet att vissa gör så men...Varför?

kanske skulle göra det någon gång med då vill jag ha deposition och flertal meriter. och då bara möbler och inget som man gillar som en stol som man ärvt.

Lär dig att! FOLK ÄR IDIOTER I STÖRSTA ALLMÄNHET! Så varför skall man lite på någon man inte känner. Mitt ex var så där... ligger i generna på vissa så enkelt är det. Tjat, Överpedagogiskt snack så gravt förståndshandikappade skulle fatta går inte in hur många gånger man än förklarar att det där med att diska och ta rätt efter sig själv är något som man bara gör.

Det enda du kan göra är att försöka skicka en räkning men dom där har nog kronofogden på sig redan och då kan du glömma att du kommer se några pengar. Det enda sånt där folk fattar är hot med mera men som du vet så kan man ju själv åka dit så att det visslar om det...

Ja med egen erfarenhet så ska man inte lita allt för mycket på andra även om det är ens bästa polare man hyr ut till när det kommer till pengar ska man inte vara allt för generös om det inte gäller kanske exempelvis sin familj.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B