Vilka tangentbord/brytare är värda att pröva?

Permalänk

Vilka tangentbord/brytare är värda att pröva?

Tjenare!
Imorgon hade jag tänkt att dra till Inet/Webbhallen för att pröva lite brytare då jag funderar på att införskaffa mitt första mekaniska tangentbord inom de närmaste veckorna. Så min fråga till er är: Vilka brytare samt tangentbord tycker ni att jag borde pröva?
Tänkte mest använda det till att spela spel såsom CS:GO Min kompis har ett tangentbord med razers gröna brytare, vilka jag tycker är grymt sköna, men vet inte om jag tycker att razers tangentbord verkar så bra med tanke på priset och att de hare fått dåliga reviews.
Så vad tycker ni att jag borde pröva? Motivera gärna också! Tack alla grymma Sweclockers på förhand

Permalänk
Avstängd

Razers brytare är Kailh-brytare. De är billigare kinesiska kopior av Cherry-brytare, som görs i Tyskland eller Japan (inte helt säker vilken). Razer Green motsvarar Cherry MX Blue, och Razer Orange motsvarar Cherry MX Red. Cooler Master och Ducky anses vara bra märken. Kolla på reddit.com/r/mechanicalkeyboards, finns mycket i deras wiki.

Permalänk
Skrivet av Dasdre:

Razers brytare är Kailh-brytare. De är billigare kinesiska kopior av Cherry-brytare, som görs i Tyskland eller Japan (inte helt säker vilken). Razer Green motsvarar Cherry MX Blue, och Razer Orange motsvarar Cherry MX Red. Cooler Master och Ducky anses vara bra märken. Kolla på reddit.com/r/mechanicalkeyboards, finns mycket i deras wiki.

Okej, tack så mycket för den tydliga förklaringen

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Prova allt du har möjlighet att prova! Go nuts...

Men huvudsakligen så finns det 4 stycken olika brytare som anses som "standard". De är röda, svarta, blåa och bruna Cherry MX. Alla med olika egenskaper och känsla. Vad som passar just dig kan bara du veta efter att du har provat dem alla.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Eftersom båda affärerna är utpräglade datorbutiker torde de ha en hel del olika brytare. Ett tips är att inte direkt låsa dig vid just mekaniska brytare, utan prova verkligen så många olika som möjligt. Det kan finnas hybrider och annat som passar dig bättre. Ifall ljudet på mekaniska brytare är något störigt är Cherry MX på gång med tystare brytare om än att jag inte kommer ihåg riktigt när (ett företag har ensamrätt under en viss period och då bara med en motsvarighet av alla övriga färger).

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Bland nyproducerade skall du definitivt prova Topre utöver de Cherry och varianter av Cherry som nämnts ovan. Finns en variant av Topre i CM Novatouch som de har i de flesta datoraffärer.

Permalänk
Skrivet av deeyay:

Prova allt du har möjlighet att prova! Go nuts...

Men huvudsakligen så finns det 4 stycken olika brytare som anses som "standard". De är röda, svarta, blåa och bruna Cherry MX. Alla med olika egenskaper och känsla. Vad som passar just dig kan bara du veta efter att du har provat dem alla.

Okej! Tack så mycket för svaret, vilka är dina favoriter?

Skrivet av LaoLao:

Eftersom båda affärerna är utpräglade datorbutiker torde de ha en hel del olika brytare. Ett tips är att inte direkt låsa dig vid just mekaniska brytare, utan prova verkligen så många olika som möjligt. Det kan finnas hybrider och annat som passar dig bättre. Ifall ljudet på mekaniska brytare är något störigt är Cherry MX på gång med tystare brytare om än att jag inte kommer ihåg riktigt när (ett företag har ensamrätt under en viss period och då bara med en motsvarighet av alla övriga färger).

Vad är en hybrid brytare? o:

Skrivet av Khers:

Bland nyproducerade skall du definitivt prova Topre utöver de Cherry och varianter av Cherry som nämnts ovan. Finns en variant av Topre i CM Novatouch som de har i de flesta datoraffärer.

Vad är skillnaden på Cherry's och Topre's brytare?

Tack för alla svaren :DD

Permalänk
Medlem

Hybridbrytare är som en blandning mellan mekaniska och en annan sorts brytare. Detta är inte mitt expertområde. Ville mest påminna dig om att inte låsa dig vid att de måste vara just mekaniska. På Youtube finns det en del videos om du söker på hybrid switches. Eller än hellre sök på olika brytartillverkare.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem