Phonehouse vägrar kreditera min mobil

Permalänk

Phonehouse vägrar kreditera min mobil

Hej, nu är det så att jag förlängde mitt abonnemang i slutet av förra året och tog ut en iPhone 6 plus, jag har redan lyckats haft telefonen inne på verkstad 3 gånger. Och dom 2 första gångerna jag lämnat har jag fått ut en trasig telefon som dom påstår ska vara "helt ny".. Nu är det inne för tredje gången på verkstad och jag bad butikschefen på phonehouse i borlänge att skriva med en kreditering till verkstaden (för det va tydligen så man skulle göra för att kunna reklamera produkten). Han sa att han skulle skriva en kreditering på en gång, sen när mobilen kommit till verkstaden ringer jag o min moster dit och dom säger att dom inte har fått någon kreditering med skickad men att dom kan lösa det iallafall och att verkstaden skulle höra av sig några dagar efter om 3 olika alternativ jag skulle få, att få tillbaka telefonen. eller häva köpet och det sista kommer jag inte ihåg, MEN! dom hörde aldrig av sig och vi ringer till verkstaden igen och då säger dom att det är butiken som ska sköta detta.. jätte konstigt tycker vi eftersom butikschefen sa att verkstaden skulle ta hand om det. så vi ringer till butiken igen och då säger han att det är verkstaden som ska sköta det iallafall.. vad ska man göra? och vad har jag rätt att få när jag varit tvungen o lämnat in telefonen 3 gånger pågrund av något som deras verkstad alltid gör fel? dom påstår att dom byter ut den till en ny varje gång men den har aldrig funkat som den ska..

Permalänk
Medlem

Du har köpt telefonen av The Phonehouse, du ska inte behöva ha kontakt med någon annan än The Phonehouse och ingen annan än The Phonehouse kan kreditera din telefon.

Verkstaden är sannolikt en tredje part som The Phonehouse eller mobiltillverkaren anlitar.

Erik

Permalänk
Medlem

Du skall rikta dina krav mot säljaren då det är denne du har ett avtal med...allt som rör verkstaden är oväsentligt för dig.

Då säljaren haft tre försök på sig att åtgärda fel och misslyckats föreligger rätt för dig att häva köpet (har det varit samma fel förelåg den rätten redan efter två misslyckade åtgärdandeförsök).

Du skall alltså kontakta Phonehouse och häva köpet. Om de krånglar be din lokala konsumentvägledare kontakta dem å dina vägnar och/eller skicka en anmälan till ARN.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

@PeCe: Vi har bett dom att häva köpet, men det vi får till svar är att apple är så krångliga hit och dit.. Inte så kul att jag som fattig student ska stå och betala 500 kr i månaden för ett abonnemang och en mobil som aldrig fungerar.. Försökte fråga om jag kunde byta till ett annat telefon märker på abonnemanget i samma prisklass. Men nej det går tydligen inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelander75:

@PeCe: Vi har bett dom att häva köpet, men det vi får till svar är att apple är så krångliga hit och dit.. Inte så kul att jag som fattig student ska stå och betala 500 kr i månaden för ett abonnemang och en mobil som aldrig fungerar.. Försökte fråga om jag kunde byta till ett annat telefon märker på abonnemanget i samma prisklass. Men nej det går tydligen inte..

Tyvärr är det nog dags att blanda in konsumentvägledare och/eller ARN då. Du har köpt telefonen av Phonehouse, inte av Apple, så Apples krångel skall inte vara ditt problem

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelander75:

@PeCe: Vi har bett dom att häva köpet, men det vi får till svar är att apple är så krångliga hit och dit.. Inte så kul att jag som fattig student ska stå och betala 500 kr i månaden för ett abonnemang och en mobil som aldrig fungerar.. Försökte fråga om jag kunde byta till ett annat telefon märker på abonnemanget i samma prisklass. Men nej det går tydligen inte..

Var det samma problem alla gånger du lämnade in mobilen? För mig att man kan häva köpet 3:e gången man lämnar in den för samma fel (ska då gå utan att den skickas in på verkstaden).

Nu kan jag ha fel självklart då jag inte har koll på lagarna.

Permalänk
Medlem

Sådant här intressant för alla med abonnemang. Så hur det än går så skriv det här tack.

Jag hoppas du får en lösning som är bäst för dig.

Stå på dig. Ge dig inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icelander75:

@PeCe: Vi har bett dom att häva köpet, men det vi får till svar är att apple är så krångliga hit och dit.. Inte så kul att jag som fattig student ska stå och betala 500 kr i månaden för ett abonnemang och en mobil som aldrig fungerar.. Försökte fråga om jag kunde byta till ett annat telefon märker på abonnemanget i samma prisklass. Men nej det går tydligen inte..

Det är samma skitsnack som Telia m.fl kör med. Stå på dig.. Butiken ska fixa saken åt dig och sedan göra upp med Apple. Du ska inte behöva stå för eventuella problem som butiken kan ha med Apple.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Konsumenträtt*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Apple ÄR krångliga och följer väldigt ofta inte svensk lag.
Den part som får ta kostnaderna i dom flesta fall när det handlar om apple produkter är återförsäljarna heller butikerna trots att det enligt svensk lag ska vara apple som ska ta den kostnaden.

Apple gör dett fult medvetet och hotar återförsäljarna/butikerna om att dom ej får sälja apple produkter längre om dom kräver det dom har rätt till och då apple är så frb populärt och har en ganska stor förtjänst marginal (dvs dyrt skit) så skulle dom förlora MER på det än att ta smällen för rek/rep/etc.

Därav så försöker ju butikerna att slingra sig undan att behöva ta kostnaderna så långt det går.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Apple ÄR krångliga och följer väldigt ofta inte svensk lag.
Den part som får ta kostnaderna i dom flesta fall när det handlar om apple produkter är återförsäljarna heller butikerna trots att det enligt svensk lag ska vara apple som ska ta den kostnaden.

Apple gör dett fult medvetet och hotar återförsäljarna/butikerna om att dom ej får sälja apple produkter längre om dom kräver det dom har rätt till och då apple är så frb populärt och har en ganska stor förtjänst marginal (dvs dyrt skit) så skulle dom förlora MER på det än att ta smällen för rek/rep/etc.

Därav så försöker ju butikerna att slingra sig undan att behöva ta kostnaderna så långt det går.

Så du säger att det är ekonomiskt fördelaktigt för butikerna att sälja Apple-prylar jämfört med att inte göra det, och att butikerna sen försöker slingra sig från ansvaret de åtagit sig för att spara pengar? Butikerna är med andra ord riktiga svin och kunderna måste se till att vara informerade om rättigheter som konsument.

Lite nyfiken - När du skriver att Apple "följer väldigt ofta inte svensk lag" angående att "ta kostnaden", vad är det du då tänker på för lagrum och kostnader? Någon länk där man kan läsa mer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Apple ÄR krångliga och följer väldigt ofta inte svensk lag.
Den part som får ta kostnaderna i dom flesta fall när det handlar om apple produkter är återförsäljarna heller butikerna trots att det enligt svensk lag ska vara apple som ska ta den kostnaden.

Apple gör dett fult medvetet och hotar återförsäljarna/butikerna om att dom ej får sälja apple produkter längre om dom kräver det dom har rätt till och då apple är så frb populärt och har en ganska stor förtjänst marginal (dvs dyrt skit) så skulle dom förlora MER på det än att ta smällen för rek/rep/etc.

Därav så försöker ju butikerna att slingra sig undan att behöva ta kostnaderna så långt det går.

När två företag handlar med varandra finns ingen konsumentköplag. Man måste själv avtala vad som ska gälla om en produkt går sönder. Så det du skriver här är kvalificerad bullshit. Det finns ingen lag som gäller för vad Apple ska stå och inte stå för när en återförsäljare säljer en Appleprodukt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!