Permalänk

Nytt bygge för kring 12k

Som sagt så är det dags för nybygge. ^_^ Vill ha lite åsikter om detta: Tanken är huvudsakligen gaming (ska klara SW: Battlefront, The Division på "skön" nivå samt liknande spel) och diverse annat smått och gått som visualisering och caddning. Grafikkort kommer införskaffas vid senare tillfälle när jag hittar nåt roligt på kampanj eller rea. Men kortmässigt kommer det nog satsas på Geforce 970 eller Radeon 390 (hittar jag ett 980 eller 390x till konkurrenskraftigt pris så finns även det på kartan men ska helst inte gå över 3,5k) och ett till att börja med för att sedan ha möjligheten att gå över till 2. Klarar man sig på 750W gold+ för SLI/Crossfire? Systemet kommer även troligtvis att vattenkylas i framtiden när jag får lite mer pengar och tid. Åsikter?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8352800/2015-08-14

Har suttit och tittat på MSI Z170 KRAIT GAMING som moderkort. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225124-msi_z170_krait_gaming Någon som har hunnit skaffa någon erfarenhet om man ska satsa på ASUS eller MSI när det gäller Z170?

Som systemdisk har redan en Samsung 850 Evo 250gb införskaffats och som HDDs kommer jag sno från den gamla datorn. Kommer införskaffa saker från massa olika ställen och det är inte mitt första bygge..

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Medlem

Ja de ser bra ut:) och nätagget bör räcka så länge det har tillräckligt med pins för sli/crossfire

Både msi och asus är bra men personligen kör jag helst med asus

Permalänk
Medlem

Om gaming är ditt primära fokus så har Broadwell serien visat sig riktigt grym där,
Om du vill kunna köra SLI/CF så behövs åtminstone 850W nätagg (iaf för Radeon korten, som drar lite mer ström). Billigast i lager är Webhallen för nätagget nedan.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8352928/2015-08-23

Kan tillägga att om du prel. tänkt överklocka GPU:na så bör du köra på 1000W nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Om gaming är ditt primära fokus så har Broadwell serien visat sig riktigt grym där,
Om du vill kunna köra SLI/CF så behövs åtminstone 850W nätagg (iaf för Radeon korten, som drar lite mer ström). Billigast i lager är Webhallen för nätagget nedan.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8352928/2015-08-23
http://www.inet.se/kundvagn/bild/8352928/2015-08-23
Kan tillägga att om du prel. tänkt överklocka GPU:na så bör du köra på 1000W nätagg.

Glömde ang överklocking:/ du har rätt ang ett starkare nätagg ifall det skall överklockas.

Men tycker fortfarande att han ska köra på skylake även om jag håller me dig ang broadwell också. Det är mest för att man får senaste tekniken osv..

Permalänk

@criscros & @Landmark90: Tänkte mest att ifall man vill byta upp processor lite längre fram så kan det vara svårt med Broadwell då Z97 är en "död" familj, så lika bra att satsa på Skylake när jag ändå håller på (även om de nya Broadwell-processorerna för Z97 lockar så känns det mer motiverat att köra Skylake trots just nu minimal prestandavinst).. Gaming är inte enbart primärsyfte även om det kommer bli en hel del sådant men kommer även köra en del CAD så som typ CATIA eller CREO i samband med universitetet och en del 2D-skissning/visualisering då jag håller på en hel del med sånt även där i samband med skolan. Ska jag överklocka så kommer det bli i mer modesta banor om ens överklockning kommer ske.

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizardkitten:

@criscros & @Landmark90: Tänkte mest att ifall man vill byta upp processor lite längre fram så kan det vara svårt med Broadwell då Z97 är en "död" familj, så lika bra att satsa på Skylake när jag ändå håller på (även om de nya C-processorerna lockar så känns det mer motiverat att köra skylake trots just nu minimal prestandavinst).. Gaming är inte enbart primärsyfte även om det kommer bli en hel del sådant men kommer även köra en del CAD så som typ CATIA eller CREO i samband med universitetet och en del 2D-skissning/visualisering då jag håller på en hel del med sånt även där i samband med skolan. Ska jag överklocka så kommer det bli i mer modesta banor om ens överklockning kommer ske.

Som sagt, från min sida, kör på skylake. Det är en ny socket med en "framtid". Ska du överklocka modestly så lär nätagget som du valt räcka.

Permalänk
Medlem

@Wizardkitten
Absolut, man får väl hoppas att de kör på samma chipset några år framöver och inte byter direkt.

När du kör CAD m.m. har du också mer potential att få ut av Skylake än Broadwell, så där har man du ett bra skäl att ta nya arkitekturen. DDR4 ram har mkt potential framför sig också (hoppas man!)

Permalänk
Skrivet av Landmark90:

@Wizardkitten
Absolut, man får väl hoppas att de kör på samma chipset några år framöver och inte byter direkt.

När du kör CAD m.m. har du också mer potential att få ut av Skylake än Broadwell, så där har man du ett bra skäl att ta nya arkitekturen. DDR4 ram har mkt potential framför sig också (hoppas man!)

Tack för hjälpen! Nu är det mesta beställt, kommer gå upp till EVGA SuperNOVA G2 850W så fort det finns i lager (då jag typ inte kommer överklocka). Verkar vara slut i stort sett överallt.. Och blev Skylake och hoppet om att Intel inte överger detta chipset allt för snabbt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]