Jakten på den svårgreppade kvantdatorn

Permalänk
Medlem

@wereaz

Ursäkta mig, jag tror att jag kanske missförstod dig. Jag läste att du kallade oss rövhål men det verkar inte ha varit din intention.

Hursomhelst tror jag inte att swec klarar att korrekturläsa sånt här.

Skrivet av JörgenS:

Det var kanske ett slarvigt sätt att försöka uttrycka ett det där emr överlagring är så matematiskt knepigt att man som vanlig lekman inte ska försöka bry sig så mycket om det. Men vill du gärna ha den fullständiga förklaringen så finns den här: http://www.quantiki.org/wiki/Basic_concepts_in_quantum_comput....

Man kan förklara det utan att gå in på matematik, double slit och traveling salesman ger ganska tydliga illustrationer utan någon matematisk formalism. Jag har läst detta inom min utbildning på KTH, jag var inte ute efter någon utförligare förklaring för egen del. Jag menade att det är ett grovt misstag att ens antyda att det är någon perifer detalj när det är själva kärnan vilket bör framgå i en artikel om kvantdatorer.

Skrivet av JörgenS:

En kvantdatorberäkning är aldrig riktigt säker. Den måste kontrolleras på en klassisk dator innan man kan vara säker på att den är rätt.

Nu pratar du om något mycket mer specifikt men ditt uttalande var explicit om kvantfysik, inte en enskild kvantdatorberäkning. Du går till och med så långt att du säger allt inom kvantfysik. Jag citerar:

Skrivet av JörgenS:

Som med allt inom kvantfysiken, kan man inte vara riktigt säker.

Skrivet av JörgenS:

Får jag byta ut ordet "aldrig" mot inom en nära framtid? Kvantdatorn, som den ser ut idag, är inte interaktiv, kommer inom en nära framtid inte att bli interaktiv, a la HAL9000. Den kommer inte att kunna hanteras med tangentbord, eller visa något direkt på en bildskärm, eller kunna samtala, som Siri. Jo, jag spekulerar gärna.

Absolut. Det tycker jag är mycket bättre. Kanske är en trivial teknikalitet i dina ögon men som jag sa i första inlägget så var min intention inte att påpeka alla enskilda fel utan att ge en bild av att det finns väldigt många sakfel i artikeln. Angående sannolikheter på första sidan säger du t.ex.:

Skrivet av JörgenS:

[..]när man läser ut den får man det ena eller det andra värdet, nämligen det värde kvantbiten intog just då med störst sannolikhet[..]

Jag är inte helt säker på vad du försöker säga här men jag tror att detta också är fel. Om spinnet vid individuella mätningar alltid antog värdet som hade störst sannolikhet hade du ju haft ett deterministiskt, klassiskt system och vi behöver ingen statistisk, kvantmekanisk behandling av detta överhuvudtaget. Vid individuella mätningar kan spinnet även anta värden med låg sannolikhet men det är mindre sannolikt.

Det jag gav var ett axplock. Men ni verkar inte jättesugna på att åtgärda det så jag kommer också släppa detta. Här finns i varje fall lite intressant läsning för er som är intresserade: wikipedia-artikeln tidslinje av kvantdatorer.

redigering av citat
Permalänk
Medlem

Tänk maktmotiverade morallösa företag nyttja detta och strypa tillgången från övrig forskning och emellertid hela vägen ner på konsumentnivå.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av akius:

Nu pratar du om något mycket mer specifikt men ditt uttalande var explicit om kvantfysik, inte en enskild kvantdatorberäkning. Du går till och med så långt att du säger allt inom kvantfysik. Jag citerar:
Absolut. Det tycker jag är mycket bättre. Kanske är en trivial teknikalitet i dina ögon men som jag sa i första inlägget så var min intention inte att påpeka alla enskilda fel utan att ge en bild av att det finns väldigt många sakfel i artikeln. Angående sannolikheter på första sidan säger du t.ex.:

Jag är inte helt säker på vad du försöker säga här men jag tror att detta också är fel. Om spinnet vid individuella mätningar alltid antog värdet som hade störst sannolikhet hade du ju haft ett deterministiskt, klassiskt system och vi behöver ingen statistisk, kvantmekanisk behandling av detta överhuvudtaget. Vid individuella mätningar kan spinnet även anta värden med låg sannolikhet men det är mindre sannolikt.

Det jag gav var ett axplock. Men ni verkar inte jättesugna på att åtgärda det så jag kommer också släppa detta. Här finns i varje fall lite intressant läsning för er som är intresserade: wikipedia-artikeln tidslinje av kvantdatorer.

Betyder det att utdata som avläses från q-biten är bestämd med en viss sannolikhet som alltid är mindre än 100%? dvs de svar man får ut ger ett begränsat intervall som man sedan får kontrollera med en vanlig dator för att få ett entydigt svar om det nu går att få ett sådant?

Permalänk

Många bra kommentarer av @akius!

I efterhand ångrar jag att jag inte framförde min kritik ovan mer diplomatiskt, vilket jag tycker akius gör exemplariskt. Jag gillar liksom honom/henne ideen med artikeln. Den verkar ha ett väl avvägt scope, och jag gillar stort att författaren har tagit med exempel på forskning vid svenska högskolor. Jörgen ska också ha en eloge för att ge sig in i den här forumtråden. Givetvis måste man ta sig vissa konstnärliga friheter när man ska skriva en sån här text på ett sätt som är begripligt för en lekman. Dock anser jag att de synpunkter som jag och akius drar upp visar på att det finns mer allvarliga problem med texten än så. Dessa är dessutom bara axplock. Om man ska vara brutalt ärlig har jag svårt att hitta ett stycke jag inte har några reservationer mot.

Efter att ha googlat runt lite får jag hålla med @MichaelJackson om att Jörgen gör bra artiklar, men här verkar han tyvärr ha tagit sig vatten över huvudet.

Skrivet av akius:
Skrivet av JörgenS:

En kvantdatorberäkning är aldrig riktigt säker. Den måste kontrolleras på en klassisk dator innan man kan vara säker på att den är rätt.

Nu pratar du om något mycket mer specifikt men ditt uttalande var explicit om kvantfysik, inte en enskild kvantdatorberäkning. Du går till och med så långt att du säger allt inom kvantfysik.

Jag tycker inte det är korrekt att säga ens för "kvantdatorberäkningar". Tag t.ex. Deutsch's algoritm, som är en deterministisk kvantalgoritm. Sen har vi Feynmann's ursprungliga motivering till kvantdatorer - att använda för att simulera andra kvantmekaniska system, där det rimligen inte finns sätt alls för en klassisk dator att verifiera svaret. Hade Feynmann fel när han föreslog att kvantdatorer kunde vara användbara i det fallet?

Ser ingen anledning att fortsätta raljera om detta. Till eventuella framtida läsare kan jag bara säga att ni borde ta denna artikel med en rejäl näve salt.

//Anders

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tyvärr fick redaktören en gammal version av texten som inte var korrad. Korret föll bort i processen. Jag hoppas den idogt arbetande redaktören snart ska ha hunnit montera in den korrade texten.

Permalänk
Medlem

@akius: Du får gärna komma med ytterligare, detaljerade rättningar på det du tycker behöver rättas - i den korrade texten som jag hoppas dyker upp snart - så ska jag tänka över dem och föra in dem. Jag vill att det ska vara rätt, nämligen.

Får jag bara konstruktivt korr, så för jag in det.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Betyder det att utdata som avläses från q-biten är bestämd med en viss sannolikhet som alltid är mindre än 100%? dvs de svar man får ut ger ett begränsat intervall som man sedan får kontrollera med en vanlig dator för att få ett entydigt svar om det nu går att få ett sådant?

Jag vet inte om detta besvarar din fråga, men jag tror det är relevant:

Hur utdatan beter sig och hur denne ska tolkas varierar beroende vilken typ av beräkning man gör. Det finns deterministiska kvantalgoritmer som Deutsch's algoritm där du teoretiskt sett ska ge ett visst svar med 100% sannolikhet hela tiden. (I praktiken blir saker ibland fel ibland blablabla... inte riktigt 100%) Du har Grover's algoritm, där utdatan (och nu läser man på en hel uppsättning kvantbitar) med sannolikhet nära 100% blir helt rätt svar, och annars blir något slumpmässigt. Shor's algoritm är lite lurig för att den bara delvis körs på en kvantdator, och utdatan från kvantdatorn är inte själva faktoriseringen, men i alla fall finns här inte bara ett "rätt svar" utan massor av sådana, och ingen enskild som är speciellt sannolik att dyka upp.

Om du har en kvantdator som gör fel ganska ofta, eller där det finns en påtaglig sannolikhet att läsa utdatan fel borde man kunna göra något i stil med det du beskriver i de första två exemplen jag gav. För Shor's algoritm tror jag inte man kan göra något sånt för att man i princip kommer få ett nytt svar varje gång algoritmen körs.

//Anders

EDIT: Alltså, i fallet med Shor's algoritm kan du använda en vanlig dator i princip för att testa om du fick ett av de korrekta svaren, men får inga intervall, utan du måste testa varje utdata för sig.

jag var dum
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meepedeep:

Jag vet inte om detta besvarar din fråga, men jag tror det är relevant:

Hur utdatan beter sig och hur denne ska tolkas varierar beroende vilken typ av beräkning man gör. Det finns deterministiska kvantalgoritmer som Deutsch's algoritm där du teoretiskt sett ska ge ett visst svar med 100% sannolikhet hela tiden. (I praktiken blir saker ibland fel ibland blablabla... inte riktigt 100%) Du har Grover's algoritm, där utdatan (och nu läser man på en hel uppsättning kvantbitar) med sannolikhet nära 100% blir helt rätt svar, och annars blir något slumpmässigt. Shor's algoritm är lite lurig för att den bara delvis körs på en kvantdator, och utdatan från kvantdatorn är inte själva faktoriseringen, men i alla fall finns här inte bara ett "rätt svar" utan massor av sådana, och ingen enskild som är speciellt sannolik att dyka upp.

Om du har en kvantdator som gör fel ganska ofta, eller där det finns en påtaglig sannolikhet att läsa utdatan fel borde man kunna göra något i stil med det du beskriver i de första två exemplen jag gav. För Shor's algoritm tror jag inte man kan göra något sånt för att man i princip kommer få ett nytt svar varje gång algoritmen körs.

//Anders

Tack Meepedeep. Förstår jag det här rätt är 'algoritmen' i vart fall delvis HUR kvantdatorn är uppbyggd och lämnar beroende på det ett svar som ligger i ett mer eller mindre begränsat intervall och ibland nära 100%. Tack till er alla som skriver här, tycker det är mycket intressant även om jag inser att min förståelse är högst begränsad.
EDIT: Ska läsa på om Shor's algoritm, där fattar jag inte riktigt poängen med att använda den.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Nu är Städjes rättade version införd!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av JörgenS:

@akius: Du får gärna komma med ytterligare, detaljerade rättningar på det du tycker behöver rättas - i den korrade texten som jag hoppas dyker upp snart - så ska jag tänka över dem och föra in dem. Jag vill att det ska vara rätt, nämligen.

Får jag bara konstruktivt korr, så för jag in det.

Fair enough. Du får avgöra om du tycker detta är konstuktivt, men låt mig lista ett par punkter:

  • Handelsresandeproblemet, TSP, kan inte lösas effektivt med en kvantdator (vad man vet). Detta antyds nu i första stycket, och problemet återkommer i de första två styckena på sida 2. Det här är en viktig poäng iom att TSP är NP-svårt. Med detta i bakhuvudet ser jag inte längre syftet av de första två styckena på sida 2.

  • Du skulle kanske kunna tona ner inledningen lite. Kan du verkligen stå bakom påståendet att kvantdatorn "spås kunna lösa alla våra beräkningsproblem på nolltid"?

  • Jag ser inte hur problemet att testa om ett tal är primtal är relevant här. Detta görs hela tiden på vanliga datorer när man genererar RSA-nycklar, och är därmed inget man behöver en kvantdator för. Som jag har fått kopplingen mellan kryptering och kvantdatorer förklarad så är den att en kvantdator skulle kunna a) faktorisera tal effektivt, vilket skulle innebära att man kan knäcka RSA b) beräkna diskreta logaritmer, vilket låter en knäcka Diffie-Helmann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meepedeep:

[li] Handelsresandeproblemet, TSP, kan inte lösas effektivt med en kvantdator (vad man vet). Detta antyds nu i första stycket, och problemet återkommer i de första två styckena på sida 2. Det här är en viktig poäng iom att TSP är NP-svårt. Med detta i bakhuvudet ser jag inte längre syftet av de första två styckena på sida 2.[/li]
[/ul]

Handelsresandeproblemet togs fram som ett bra exempel att lösa på kvantdator av professor Göran Johansson vid Chalmers institution för tillämpad kvantfysik, vid mitt besök där i december 2012. Vem är jag att säga emot en chalmersprofessor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meepedeep:
  • Du skulle kanske kunna tona ner inledningen lite. Kan du verkligen stå bakom påståendet att kvantdatorn "spås kunna lösa alla våra beräkningsproblem på nolltid"?

Stå bakom. O ja. Att det är dumt, är en annan sak, vilket artikeln vill bevisa. När någon ny, lovande teknikgren dyker upp, spås den alltid guld och gröna skogar och allsköns oseriösa journalister som skriver i dito teknikpublikationer lovar att den nya tekniken ska kunna lösa alla problem. Du läser väl och diggar Illustrerad Vetenskap eller motsvarande? Där spås allting från magiska stenar och marsbostäder en lysande (overifierad) framtid, så även kvantdatorer och resor genom svarta hål.

Det är klart att kvantdatorn inte kan lösa alla problem. Det är just det jag vill framhålla. Och särskilt inte på nolltid. Och särskilt särskilt eftersom tekniken ingalunda är mogen ännu. Just nu är det helt enkelt väldigt ont om kvantdatorer och väldigt ont om praktiska resultat.

Permalänk
Skrivet av JörgenS:

Handelsresandeproblemet togs fram som ett bra exempel att lösa på kvantdator av professor Göran Johansson vid Chalmers institution för tillämpad kvantfysik, vid mitt besök där i december 2012. Vem är jag att säga emot en chalmersprofessor?

Jag har mycket svårt att tänka mig att Göran Johansson sa det. I vilket fall ska han utan tvekan veta bättre än så. En snabb wikipediasökning ger t.ex:
"There is a common misconception that quantum computers can solve NP-complete problems in polynomial time."
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_computing
"[TSP] is an NP-hard problem..."
"the decision version of the TSP [...] belongs to the class of NP-complete problems."
https://en.wikipedia.org/wiki/Travelling_salesman_problem

Skrivet av JörgenS:

Stå bakom. O ja. Att det är dumt, är en annan sak, vilket artikeln vill bevisa. När någon ny, lovande teknikgren dyker upp, spås den alltid guld och gröna skogar och allsköns oseriösa journalister som skriver i dito teknikpublikationer lovar att den nya tekniken ska kunna lösa alla problem. Du läser väl och diggar Illustrerad Vetenskap eller motsvarande? Där spås allting från magiska stenar och marsbostäder en lysande (overifierad) framtid, så även kvantdatorer och resor genom svarta hål.

Låt oss anta att det här är sant. Du säger alltså att du är medveten att allt som står i inledningen är bs? Du var vadå? Ironisk? Du tror inte det här kan misstolkas en smula? Du tror inte att det här kan misstolkas utav bara helvete? Du tror inte att detta får dig att i vissas ögon se ut som en av de "oseriösa jounalisterna" du skriver om? Gör såhär: be en kollega, kompis, whatevs som inte varit inblandad i detta läsa inledningen på artikeln (utan vidare info från dig) och fråga denne vad inledningen påstår att en kvantdator skulle göra "om den kunde byggas tillräckligt omfattande". Jag tror svaret kommer vara raka motsatsen vad du påstår nu. Att du kritiserar kvantdatorer på felaktiga grunder senare får det inte att se bättre ut i min bok. Det ironiska är att det verkligen vore "guld och gröna skogar" om en kvantdator kunde lösa TSP effektivt.

Jag har varken tid eller ork ha ta här diskussionen. Du har uppenbart överskattat din förståelse av ämnet, kanske pga att andra sagt fel till dig jag vet inte, men faktum kvarstår att den här artikeln är under all kritik. Om du verkligen menar allvar med vad du säger om oseriösa journalister, lyd mitt råd - svälj din stolthet och dra tillbaka artikeln. Om inte för läsarnas, så för din egen skull.

//Anders

Permalänk
Inaktiv

Sidan 3...." Avser man exempelvis att dela upp ett primtal i faktorer, dividerar man den beräknade faktorn med primtalet för att se att man fick den andra faktorn. Att faktorisera primtal, det vill säga att dela upp primtalet i två heltal som kan multipliceras med varandra för att ge talet," Hmm.... Korrekturläst?

Permalänk

@anon999 Notera även nykomlingarna:
"Inget primtal är längre för stort för att kunna faktoriseras."
och
"Tyvärr stiger svårighetsgraden i beräkningarna som 2^n av antalet punkter och när man når uppåt 2^300 vilket är ungefär 10^90 blir problemet olösligt på en klassisk dator långt innan man nått till 300 punkter."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meepedeep:

Jag har mycket svårt att tänka mig att Göran Johansson sa det. I vilket fall ska han utan tvekan veta bättre än så.

Denna sweclockersartikel baseras på en tidigare artikel jag skrev i Techworld, vilken korrekturlästes av sagde professor. Det var han själv som tog upp och förklarade TSP-problemet. Jag tror på professorer i allmänhet. Det är en svaghet jag har.

Låt oss anta att det här är sant. Du säger alltså att du är medveten att allt som står i inledningen är bs? Du var vadå? Ironisk? Du tror inte det här kan misstolkas en smula?

Det är till att inte ha någon humor? Det är till att inte förstå ironi, skämt mm liknande utan att man använder smajlisar?

Du tror inte att det här kan misstolkas utav bara helvete?

Allt kan misstolkas. Jag beklagar i så fall.

Ungefär

Permalänk
Medlem

Datavetare har kommenterat felaktigheter i algoritmerna (som jag personligen kan ganska lite om), matematikerna har påpekat felaktigheterna i matematiken och jag kan från ett fysiker-perspektiv säga att fysiken nästan har fler fel än rätt. Jörgen säger att han vill att rätt ska vara rätt men likväl står redan på första sidan en mängd felaktigheter om grundbultarna (sannolikheter, spin, koherenstiderna etc etc) för resten av artikeln, trots påpekande från flera användare. Om man inte begriper ämnet så är det helt ok, men avstå då från att tala om så specifika detaljer som spin. 2012 är också VÄÄÄÄÄLDIGT länge sedan i denna världen. Det känns som den kanske är skriven av någon sån "allsköns oseriös journalist som skriver i dito teknikpublikationer" för IDG.

Jag håller ärligt talat med Anders, artikeln håller för låg nivå. Jag tycker den både från ett litterärt berättarperspektiv och vetenskaplig rigör helt enkelt inte håller nivå. Det känns, precis som jag skrev redan i förra inlägget inte som att ni är särskilt intresserade av att korrigera detta dock och där tappar ni på Swec väldigt mycket i mina ögon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av akius:

Datavetare har kommenterat felaktigheter i algoritmerna (som jag personligen kan ganska lite om), matematikerna har påpekat felaktigheterna i matematiken och jag kan från ett fysiker-perspektiv säga att fysiken nästan har fler fel än rätt. Jörgen säger att han vill att rätt ska vara rätt men likväl står redan på första sidan en mängd felaktigheter om grundbultarna (sannolikheter, spin, koherenstiderna etc etc) för resten av artikeln, trots påpekande från flera användare. Om man inte begriper ämnet så är det helt ok,

Jag tycker faktiskt att det drabbar ännu värre dom som inte begriper ämnet så bra men tycker att det är intressant och i vart fall vill försöka lära sig mer, då är det ännu viktigare att man gör sitt bästa för att inte förmedla rena felaktigheter för lär man ut fel får ju dom man vänder sig till istället försämrad förståelse. Ni som kan ämnet blir ju bara på sin höjd förbannade men blir i vart fall inte missledda. Om Sweclockers inte ser till att det sker någon faktagranskning blir det inget annat än sensationsjournalistik typ kvällstidning.

Permalänk

@akius Lite kul att du av matematiker, fysiker och datavetare kallar mig datavetare, för det är den enda av dom tre jag inte är utbildad som.

@anon999, tror akius menar att det är helt ok om skribenten inte begriper ämnet, men att denne då inte ska gå in i tekniska detaljer denne inte förstår.

@JörgenS Bara så min sista poäng framgår. Din inledning är alltså:
"Tänk dig [*insert massa saker artikeln senare påstår att en kvantdator skulle kunna göra*]. Kvantdatorn har seglat upp som ett fenomen som spås kunna lösa alla våra beräkningsproblem på nolltid."

Jag är kanske bortskämd av bra populärvetenskap, men när jag läser att något "spås" i en populärvetenskaplig text förutsätter jag att författaren menar "spås av vetenskapen/seriösa forskare" och inte "spås av galningar i skogen/skittidningar". Om det stämmer är givetvis en annan sak, och om spådomen går i uppfyllelse ytterligare en. Om detta är tänkt som "Jörgen Städjes replik på någon artikel om kvantdatorer i Illustrerad vetenskap" tror jag den poängen gått förlorad på samtliga läsare.

Ofta när det står fel i populärvetenskapliga texter är en förmildrande omständighet att författarna inte vet bättre. Jag antog att så var fallet här också, men sen kommer du och säger att det är uppenbart för dig att det som spås i inledningen är bs. Undra varför jag tappar mitt tålamod. För att upprepa mig från min första post: Det finns ingen seriös forskare som påstår att en kvantdator skulle kunna göra allt som nämns i inledningen. Och nej, du är inte ironisk, det skulle vara det dummaste någonsin att göra i en populärvetenskaplig text. Däremot var min kommentar sarkastisk och det var barnsligt av mig.

Som en en allmän kommentar. När man får en korr.-kommentar av typen "detta är missvisande/kan feltolkas" är inte ett vettigt svar "Nej, såhär menar jag!". Den som korrläser kan inte se vad som försigår i huvudet på Jörgen Städje, han/hon kan bara se vad som står i texten, och detsamma gäller varje tilltänkt läsare. Har det misstolkats så kan det misstolkas, punkt slut! Denna typ av kommentar på ens text är imo den mest värdefulla just för att den är svårast att avgöra själv, och är verkligen inget som borde nonchaleras på det sätt du har gjort.

Jag ser inte poängen med att korrigera en artikel när den legat ute såhär länge ändå, så frågan är bara om du Jörgen är ok med att ha ditt namn på detta. Om du beslutar dig försöka fixa texten vet du vad som måste göras. Jag föreslår att du börjar med att faktakolla de saker som protesterats mot i forumtråden på egen hand. Jag spår dock att inget väsentligt kommer hända.

Detta får bli det sista sista jag skriver här. Den här diskussionen har tagit fram det värsta i mig. För er som vill se hur en populärvetenskaplig artikel om kvantdatorer ska se ut kan jag varmt rekommendera:
http://arstechnica.com/security/2015/08/nsa-preps-quantum-res...

//Anders

Permalänk
Inaktiv

@Meepedeep Så var det säker. Kul att Sweclockers i vart fall försökte sig på att förmedla information i ett populärvetenskapligt ämne men gör man det utan faktagranskning är det bättre att man avstår.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att artikeln är underhållande, Sweclockers är ju ingen vetenskaplig publikation direkt. Men visst ska det i grunden vara rätt ändå när man väl publicerar en artikel.
Sen är det ju så med just kvantdatorer att det vi tror är rätt idag mycket väl kan vara fel imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon999:

@Meepedeep Så var det säker. Kul att Sweclockers i vart fall försökte sig på att förmedla information i ett populärvetenskapligt ämne men gör man det utan faktagranskning är det bättre att man avstår.

Skrivet av Dem8n:

Jag tycker ändå att artikeln är underhållande, Sweclockers är ju ingen vetenskaplig publikation direkt. Men visst ska det i grunden vara rätt ändå när man väl publicerar en artikel.
Sen är det ju så med just kvantdatorer att det vi tror är rätt idag mycket väl kan vara fel imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är svårt med ironi på nätet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

Det är svårt med ironi på nätet.

Svårt med korrekturläsning och faktagranskning också, men det beror väl på vilka förväntningar på kvalitén man har kanske?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon999:

Svårt med korrekturläsning och faktagranskning också, men det beror väl på vilka förväntningar på kvalitén man har kanske?

Ja det är svårt, men det är inte riktigt vad det handlar om här. Den som vill hitta tvetydigheter kommer alltid att kunna göra det oavsett.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

Ja det är svårt, men det är inte riktigt vad det handlar om här. Den som vill hitta tvetydigheter kommer alltid att kunna göra det oavsett.

Om det BARA handlade om tvetydigheter och inte uppenbara felaktigheter också. Jag hade väl helt enkelt för stora förväntningar men tack vare andra som postat har man kommit till insikt om att ta informationen här med en nypa salt. Dags att släppa det här nu iaf.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon999:

Om det BARA handlade om tvetydigheter och inte uppenbara felaktigheter också. Jag hade väl helt enkelt för stora förväntningar men tack vare andra som postat har man kommit till insikt om att ta informationen här med en nypa salt. Dags att släppa det här nu iaf.

Hittar du uppenbara felaktigheter får du gärna beskriva exakt vad det gäller och kontakta oss via formuläret (länk i min signatur). Jag tycker det är svårt att hänga med i diskussionen eftersom det mest verkar handla om att vinna debatten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag tycker ändå att artikeln är underhållande, Sweclockers är ju ingen vetenskaplig publikation direkt. Men visst ska det i grunden vara rätt ändå när man väl publicerar en artikel.
Sen är det ju så med just kvantdatorer att det vi tror är rätt idag mycket väl kan vara fel imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Ingen sanning är för evigt. Jag tyckte jag avslutade ungefär i den andan: "Framtiden får utvisa om kvantdatorerna faktiskt är något att räkna med."

Fast vad jag har kunnat notera så har kverulanterna hängt upp sig på handelsresandeproblemet och primtalen. Inte en enda kommentar har kommit kring min behandling av själva tekniken. Det är ett förhållande av 259 ord mot 3631 ord.

Jag är fortfarande intresserad av allt konstruktivt korr, eftersom jag i grunden vill att artiklarna jag skriver ska vara riktiga. Den som har något att komma med och vill skicka en rättad text, kan göra så till jorgen@qedata.se, så ska jag tänka över saken. JAG har inget att vinna på att publicera felaktigheter.

Permalänk

@JörgenS Bara en tanke, vad sägs om att kontakta någon professor i ämnet? @akius föreslog någon, jag tror även Göran Johansson som du själv pratat med skulle vara ett ypperligt val. Typ be dem slänga ett getöga på texten och ge sin åsikt. Det är del av deras uppgift att förmedla sina kunskaper till allmänheten, så jag tror de kommer svara om de bara har tid. Får du svar att texten är ok kan du 100% rättmätigen be mig sticka och brinna. Om inte kan de säkert uttrycka sin kritik mer elegant än pajkastningen jag har inlett här.

Permalänk
Skrivet av JörgenS:

Fast vad jag har kunnat notera så har kverulanterna hängt upp sig på handelsresandeproblemet och primtalen. Inte en enda kommentar har kommit kring min behandling av själva tekniken. Det är ett förhållande av 259 ord mot 3631 ord.

Jag antar att du med tekniken menar din beskrivning av dom faktiska kretsarna och experimenten. Nu är jag inte experimentalist, och jag misstänker att inte akius är det heller, men visst. Det finns kanske några saker som hade mått gott av en genomläsning av en pedantisk fysiker, men jag kan inte se något väsentligt fel i vad du skriver där. Jag ber om ursäkt om jag har antytt något annat.

Om man ska vara helt korrekt är det endast en av kverulanterna som har hängt upp sig på handelsresandeproblemet och primtalen. Jag tycker inte det är rättvist att säga att det är en småsak. Låt oss bortse från fåniga pedantiska detaljer om kvant och primtal. Vad jag har hängt upp mig på är att artikeln:

  1. öppnar med att måla upp en extremt förskönad framtidsvision av kvantdatorn som ingen relevant person håller,

  2. ger en direkt felaktig beskrivning på vad man tänker sig ha en kvantdator till,

  3. drar den mycket märkliga slutsatsen från dagens blygsamma experimentella resultat att eventuella framtida kvantdatorer kommer ha en koherenstid på endast 100-400 nanosekunder och vara så pass opålitliga att man behöver mäta på dom i dagar och fortfarande behöver avsevärd assistans av en vanlig dator för att få ett användbart svar.

Det här är inga ovidkommande sidospår, det här är kvantdatorns "Vad?" och "Varför?".