Windows 10 stoppar äldre kopieringsskydd och gör klassiska titlar ospelbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@PMental
Du modifierar en copyright skyddad mjukvara, det är precis lika olagligt om du inte i EULA har fått okej att göra så.

Vad i självaste får er att tro något annat?

EULA betyder absolut ingenting i Sverige, du förbinder dig inte till någonting alls ens om du trycker "Jag godkänner" under installation. Det räknas EJ som man ingår avtal i Sverige. I USA är det säkert annorlunda och möjligen även i andra europeiska länder, inte i Sverige.

EDIT: Det samma gäller att modifiera "copyright skyddad mjukvara", du får göra precis vad du vill med ett program på din dator. Självklart får du inte sprida det, men det är en helt annan sak.

Skrivet av som99:

Finns dock undantag med spel som blir av med musik eller annat mediainehåll när de crackas (dock kan man lösa det genom att göra en avbild av skivan och CD/DVD emulera den), gäller framförallt äldre spel som inte hade valet av "full" installation, många senare titlar har fixats för det men långt ifrån alla. Så det är en anledning.

Sen får man inte glömma att många som jag är retro samlare, precis som jag stoppar i en diskett i mina Amiga ibland även om jag kan köra det från hårddisk via WHDLoad så förlorar man känslan lite när man kör från hårddisk, visst gör man inte så oftast då det är bekvämt med snabbare laddningstider och mindre klabb men ibland är det mysigt.

Det kan jag köpa till viss del, fast samtidigt är det kanske lite naivt att tro att 15+ år gamla spel skall fungera smärtfritt på senaste Windows. Nyare spel har ju inget problem med full installation och de riktigt gamla fungerar ofta utmärkt antingen via emulatorer eller virtuella maskiner. Själv köper jag ofta de gamla spelen på Steam eller i patchad GoG variant om jag är sugen på att spela dem utan strul, jag betalade förmodligen inte för dem när de var aktuella och de är ofta billiga dessutom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fonus:

Va? W10 täpper till en säkerhetsbrist som hindrar dina favorit DRM och du får nog...

W10 läcker som ett såll ändå.

Men det beror väl på vad man är rädd för. Små hobbyhackare eller euroamerikanskt spionage.

Permalänk
Medlem

Trist, men som andra väl varit inne på, turligt nog funkar Windows 7 ett bra tag till. Smal sak att dualboota, Win7 kräver väl inte mer än max 50GB, spelen kan man ju lägga på samma HD som man har Win10, eller hur man nu har lagt upp det. Möjligt att det är lite krångligt att dualboota om man inte är så säker på datorer - men möjligheten finns så att man kan köra äldre OS; värre på Imacar som har svårt att köra äldre OSX än de skeppades med ibland, sådana spärrar har inte MS satt upp.

(Hur det blir med spel och virtuella maskiner vettetusan i detta fall, men jag kör Win10 Tech Preview under OSX så att jag inte alltid behöver boota upp min "riktiga" Windowsinstallation om jag bara ska mecka lite med ljud/bild/mkv-program som ju är fler/bättre under Win än OSX.)

Bra av MS ändå, nu kanske DRM-ivrarna lär sig (eller så lär sig kunderna).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Jag har haft Windows 10 i snart 3 veckor och operativsystemet har en mängd olika problem. Dator går långsamt, kan inte öppna upp vanliga program och den låser sig. Dessutom är webbläsaren mer låst än vad jag vill ha. Jag har varit trogen Microsoft i 20 år men varnar alla som vill använda Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Att folk fortfarande envisas med att köra Windows, wake up people! Wake uuuup! Sluta stödja ondskan aka Microsoft!

Folk som blir upprörda av att ett DRM system för spel slutar fungera lär ha svårt att välja en annan plattform, om de ska fortsätta spela i betydande utsträckning.

Skrivet av Ozzed:

Det kan man säkert göra om man har steam. Jag gillar dock inte steam och liknande tjänster utan jag kör direkt från skiva.

Jag är helt överens med dig här, dock finns det, och "rekomenderas" från Microsofts sida, NO-CD patchar att använda. Ofta från tredjeparts källor, där man bör vara lite kräsen och verifiera vad man får tag i, så att säga.

Skrivet av Kevlarheart:

Så hur fungerar det om man har GTA 3 och installerar en "no-cd patch", kommer MS10 ändå känna av denna patch och radera no-cd filen ? eller kan delar av datorn bli låst?

Microsoft skiter rimligtvis i om du har en No-CD patch till GTA III. De är ute efter att förhindra hack, och piratkopiering av sina nya speltitlar.

Skrivet av 1up:

De kan vara lite problematiskt att hitta en crack som är anpassad till problemet bara, eftersom de flesta troligen har skapats för att lura kopieringsskyddet(som inte längre startar). Troligen är det mer jobb att få tag i/skapa en crack till spelet som fungerar än att helt enkelt skapa en extra partition med ett äldre os på för att kringgå det.

De flesta patchar jag sett sparkar igång spelet, och skiter i om DRM'en finns där eller inte. I slutändan kommer det antagligen bli en fråga om att prova sig fram, för att se hur individuella titlar beter sig.

Skrivet av mini-z1994:

Dock så är det lite trökigt för games for windows live versioner av spel som konstant behöver skivan i T ex Bioshock 2, det första halo som man även kör nocd patch på kommer tydligen sluta funka pga att man inte har möjlighet att köra med en dvd brännare just nu i datorn.

Emulera skivan med deamon-tools, så torde din No-CD patch lösa problemet.

Skrivet av anon236740:

Om det handlar om CD skivor så är min fråga - vem spelar men CD skivor idag...

Jag? Ozzed med, av allt att döma. Informationen finns tidigare i tråden, du har inte läst den, men kände dig trots det manad att skriva ett inlägg? Hur vore det att faktiskt försöka ta till sig informationen innan man går loss och tuggar i onödan?

Skrivet av Paddanx:

Därför är det en ren smäll på fingrarna att jag nu måste begå brott (som enligt Sverigens polis/åklagare verkar vara värre än att begå mord i detta land, sett till straff och den mängden personal timmar som läggs på det), och hitta pirat-version igen, bara för att kunna spela ett spel jag har lagligt inskaffat.

Fast det behöver du inte. Det är dags att skaffa bara No-CD cra... Ehem, patchen.

Skrivet av Zicsoen:

Att ladda ner och köra exempelvis en noCD-crack på en köpt programvara är väl inte det samma som att ladda ner en piratkopierad version av samma programvara?

Tja... Både ja och nej. Det är just No-CD patchen som möjliggör det lagbrottet man har satt fast folk för. Och patchen i fråga är densamma.

Skrivet av PMental:

Och nej, det är inte olagligt att använda en No-CD till ett spel man äger. Att ens tro att det skulle kunna fungera så i Sverige är bara korkat.

Det är däremot i stora delar av världen, olagligt att ta fram de här patcharna. Även i Sverige. Reverse engineering, i avsikt att kringgå ett kopieringsskydd är aja baja. Och det tas ingen som helst hänsyn till att den som gör det faktiskt måste ha en fungerande version att jobba med (alltså, laglig.)

Skrivet av Paddanx:

Du modifierar en copyright skyddad mjukvara, det är precis lika olagligt om du inte i EULA har fått okej att göra så.

Fast nu är EULAn inte speciellt bindande i Sverige... Det finns andra anledningar till varför det här är förenat med vissa legala bekymmer, men att använda en No-CD patch till ett ärligt köpt, eller på annat sätt förvärvat spel, är ok.

Skrivet av som99:

Sen får man inte glömma att många som jag är retro samlare, precis som jag stoppar i en diskett i mina Amiga ibland även om jag kan köra det från hårddisk via WHDLoad så förlorar man känslan lite när man kör från hårddisk, visst gör man inte så oftast då det är bekvämt med snabbare laddningstider och mindre klabb men ibland är det mysigt.

Tjuvstartar du min A1200 nostalgitripp, kommer jag leta reda på dig, och spöa dig med en av mina många floppy case'ar. Diskarna som regnar ut tar jag dock med mig hem, jag behöver mina original för att göra WHDLoad'ingen laglig.

Skrivet av PMental:

EDIT: Det samma gäller att modifiera "copyright skyddad mjukvara", du får göra precis vad du vill med ett program på din dator. Självklart får du inte sprida det, men det är en helt annan sak.

Som jag skrev ovan, så är det tydligen olagligt att skapa patcharna, (Om man inte gör det på uppdrag av rättighetsinnehavaren, förstås) då man inte får reverse-engineera mjukvara i syfte att kringå kopieringsskyddet. Att använda en fil någon annan har tagit fram torde vara lagligt, men...
I realiteten är det förstås en icke fråga, eftersom ingen bryr sig om hur du spelar ett flera år gammalt spel.

Skrivet av expandtalk:

Jag har haft Windows 10 i snart 3 veckor och operativsystemet har en mängd olika problem. Dator går långsamt, kan inte öppna upp vanliga program och den låser sig. Dessutom är webbläsaren mer låst än vad jag vill ha. Jag har varit trogen Microsoft i 20 år men varnar alla som vill använda Windows 10.

Låter som om din setup har bekymmer, snarare än att det är något fel på Windows 10. Installera om, gör en ren installation, så rättar det mesta nog till sig ska du se.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Aha, så det var därför jag inte kunde få igång Crysis 3! Visste att det var SecuRom relaterat men efter att ha pratat med Origin support i en vecka så kom vi inte fram till en lösning. Fick dock Dragon Age inquisition som kompensation

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

ursäkta ,skrev fortare en jag tänkte kanske . det är fönsterfärgerna jag tänkte på

Sent svar, men det går utan problem att ändra färg xD
Det måste vara rekord när det gäller att prova något nytt. Haha

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Sent svar, men det går utan problem att ändra färg xD
Det måste vara rekord när det gäller att prova något nytt. Haha

det var detta jag tänkte på . tyckte windows 10 var tråkigt bara . men jag måste väl säga att jag inte leta ihjäl mej precis efter inställningar för fönsterfärger ,men det snabba jag kolla så såg jag inte något likvärdigt som i windows 7 (bilden).

men jag prova windows 10 i ca en vecka . har inte kört windows 8 innan så det kanske var därför jag inte gilla det .

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ROCCCA:

http://i.imgur.com/QSu5b39.pngdet var detta jag tänkte på . tyckte windows 10 var tråkigt bara . men jag måste väl säga att jag inte leta ihjäl mej precis efter inställningar för fönsterfärger ,men det snabba jag kolla så såg jag inte något likvärdigt som i windows 7 (bilden).

men jag prova windows 10 i ca en vecka . har inte kört windows 8 innan så det kanske var därför jag inte gilla det .

Den där möjligheten finns faktiskt inte ännu i Windows 10. Men det är på väg nu, för de har lagt in det i bygge 10525 som är för alla betatestare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den där möjligheten finns faktiskt inte ännu i Windows 10. Men det är på väg nu, för de har lagt in det i bygge 10525 som är för alla betatestare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju skit bra tack för infon . vet att många vill ha den möjligheten att ändra .
varför säger Cenorida att det utan problem går att ändra vet jag inte då han/hon inte sa hur ?

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tjuvstartar du min A1200 nostalgitripp, kommer jag leta reda på dig, och spöa dig med en av mina många floppy case'ar. Diskarna som regnar ut tar jag dock med mig hem, jag behöver mina original för att göra WHDLoad'ingen laglig.

Ojoj A1200 nostalgitripp på väg! Jag skall inte spoila för dig. Vilken revision av A1200 har du på intågande och vad för expansion planeras för WHDLoad (Bara minne, processorkort eller enbart SRAM)? Du behöver några extra MB för att köra många multidisk spel, att ta bort preload taggen gör att många multidisk spel fungerar utmärkt om man bara har ett par extra MB fast ram (även många 2-4 floppy spel fungerar på en stock A1200 på det viset).
Har du inte korrekt version av vissa spel kommer du behöva skriva egna slaves. Om du skall hålla dig på den lagliga sidan får du då även köpa amigaforever eller ett par andra Amiga maskiner och använda GrabKick (måste göras även i Amigaforever under WB då romsen är krypterade) för att få tag på lagliga kickstart roms som krävs vid användning av WHDLoad (du kommer inte långt med enbart en 3.1 rom).

Jag väljer dock att inte försvara mig med original spelen jag har i min samling då jag inte vill förstöra dem, dock kommer jag kvickt plocka upp dem du kastar efter mig och sedan så kastar jag tillbaka en kartong med 1000 slumpade DD disketter och springer

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Verkar knepigt att microsoft medvetet blockerar sånt här. Jag vill bestämma själv över mina egna datorer. Vill användaren ta den oerhört stora risken med säkerhetshålen bör den också få göra det, ska inte vara microsofts val att göra.

Känner igen det resonemanget från vaccinmotståndare.

Permalänk

Jag är inget fan av Win10, men att det stoppar malware som securom och safedisk är INTE en negativ sak, utan det ska tvärtom Microsoft ha tack för. Synd bara att de inte hade balls nog att göra det när de här skydden var nya.
Både safedisk och securom innehåller buggiga ring 0 drivers, kan beroende på version innehålla ett rootkit, kraschar med flit program som de anser hjälper till med pirateri (exv Nero Burning ROM och vissa versioner av daemon tools), rapporterar hem, och innehåller kod för att i hemlighet droppa mjukvara på måldatorn. De var malware redan den dag de släpptes, och idag är deras buggar välkända och öppna för exploatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Vilken revision av A1200 har du på intågande och vad för expansion planeras för WHDLoad (Bara minne, processorkort eller enbart SRAM)? Du behöver några extra MB för att köra många multidisk spel, att ta bort preload taggen gör att många multidisk spel fungerar utmärkt om man bara har ett par extra MB fast ram (även många 2-4 floppy spel fungerar på en stock A1200 på det viset).

Jag har en Amiga 1200 (1D4) med ACA 1230/56, (64MB RAM, och aktiv MMU.Jag hde klarat mig med en betydligt långsammare variant, men det var kul...) Indivision AGA MKII, 4GB CF. De senaste gångerna jag grävt fram den har jag försökt få ett 8GB CF, och trådlöst nätverk att fungera, men det går inget vidare... Misstänker att CF kortet inte är helt Amiga kompatibelt, då det fungerar på WinUAE. Riktigt vad jag gör fel med det trådlösa vet jag inte... Och det är inte prioriterat, eftersom jag egentligen inte kan använda det till något i alla fall. Kör ClassicWB 3.1, med 3.0 ROM. ACA 1230 kan läsa in och använda kickrom filer, men det fungerar bra så här, så jag har inte konstrat med det... än i alla fall.

Skrivet av som99:

Om du skall hålla dig på den lagliga sidan får du då även köpa amigaforever eller ett par andra Amiga maskiner och använda GrabKick (måste göras även i Amigaforever under WB då romsen är krypterade) för att få tag på lagliga kickstart roms som krävs vid användning av WHDLoad (du kommer inte långt med enbart en 3.1 rom).

Sant. Jag har löst det via Amigaforever, det var enklast så.

Skrivet av som99:

Jag väljer dock att inte försvara mig med original spelen jag har i min samling då jag inte vill förstöra dem, dock kommer jag kvickt plocka upp dem du kastar efter mig och sedan så kastar jag tillbaka en kartong med 1000 slumpade DD disketter och springer

1000 DD ? Det har jag ju i bara instrumentsamlingen till Octamed.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har en Amiga 1200 (1D4) med ACA 1230/56, (64MB RAM, och aktiv MMU.Jag hde klarat mig med en betydligt långsammare variant, men det var kul...) Indivision AGA MKII, 4GB CF. De senaste gångerna jag grävt fram den har jag försökt få ett 8GB CF, och trådlöst nätverk att fungera, men det går inget vidare... Misstänker att CF kortet inte är helt Amiga kompatibelt, då det fungerar på WinUAE. Riktigt vad jag gör fel med det trådlösa vet jag inte... Och det är inte prioriterat, eftersom jag egentligen inte kan använda det till något i alla fall. Kör ClassicWB 3.1, med 3.0 ROM. ACA 1230 kan läsa in och använda kickrom filer, men det fungerar bra så här, så jag har inte konstrat med det... än i alla fall.

Fin fin maskin, bra moderkorts revision med. Självklart klarar man sig ofta bra nog med en 020 men som sagt det är roligt
Många CF kort är lite lata med CF-IDE standarden och har problem på äldre maskiner som Amiga, men så länge man håller sig till de par största märkerna och skippar ebay kopier som ser original ut klarar man sig ofta fint, otur för dig dock att ditt kort inte går

Nätverk på en Amiga kan ha sina fördelar, att surfa in på Aminet när man behöver något bibliotek eller annan mjukvara är det bekvämt, sidan är simpel och fungerar ypperligt på nästan alla Amiga.

Sen en FTP för att föra över filer över hemnätverket är rätt trevligt med istället för att hålla på med flyttbar media.

Jag kör med ClassicWB dock har jag en e/eprom brännare så jag har modifierade 3.1 kickstart roms på mina Amiga med biliotek som är att föredra att ha i ROM. Men det är om man har specifika krav

Skrivet av -=Mr_B=-:

Sant. Jag har löst det via Amigaforever, det var enklast så.

Perfekt

Skrivet av -=Mr_B=-:

1000 DD ? Det har jag ju i bara instrumentsamlingen till Octamed.

Jag har flyttat många gånger genom åren och släpat runt på många tusen DD disketter och bestämmde mig för ett par år sedan att ta mig tid och under några veckor gå igenom hela min enorma diskettsamling och kasserade alla som hade defekta sektorer och dyl så helt plötsligt satt man med runt 1000st fungerande kvar, Väldiga mängder disketter som hade småkinks som itne gick att reparera, tråkigt men 20+ år gammal magnetmedia håller inte för alltid :/ Så skulle du automatisera och testa alla dina så har säkert en hel del av dina fel på sig med

Edit: Nu får jag sluta vara utanför ämnet haha.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirC79:

Jaha, det var ju inte så kul. Får väl se vilka av mina gamla spel som inte längre funkar då. Hoppas Diablo 2 funkar. Det brukar man ju lira igenom lite då å då.

Ja, om du kör senaste uppdateringen bör det funka, med tanke på att DRM är borttaget sen version 1.2(?) eller nåt. Senaste versionen funkar finfint. Dock så borde du nog köra någon modd för att det ska se bra ut, precis som man gjorde i Win7.

Permalänk
Medlem

jag får inte gta4 att funka på w10 :/

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

Det låter ju skit bra tack för infon . vet att många vill ha den möjligheten att ändra .
varför säger Cenorida att det utan problem går att ändra vet jag inte då han/hon inte sa hur ?

Så sant, dock så kan man ju ändra accentfärg och är inte tvingad till att använda svart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mo0rbid:

jag får inte gta4 att funka på w10 :/

GTA IV fungerar väl inte längre på grund av att "Games For Windows Live" är nedlagt? Samma sak gäller väl för Fallout 3 t.ex. som också använder "GFWL".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

GTA IV fungerar väl inte längre på grund av att "Games For Windows Live" är nedlagt? Samma sak gäller väl för Fallout 3 t.ex. som också använder "GFWL".

Min Fallout 3 aktiverade snällt över Steam. (Trots att det inte står på lådan att det ska gå att aktivera mot Steam, utan att det är en "Games For Windows Live" titel.) GTA IV har jag inte, så ingen information där.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som jag skrev ovan, så är det tydligen olagligt att skapa patcharna, (Om man inte gör det på uppdrag av rättighetsinnehavaren, förstås) då man inte får reverse-engineera mjukvara i syfte att kringå kopieringsskyddet. Att använda en fil någon annan har tagit fram torde vara lagligt, men...
I realiteten är det förstås en icke fråga, eftersom ingen bryr sig om hur du spelar ett flera år gammalt spel.

Det är faktiskt fullt lagligt med reverse engineering av mjukvara i Sverige.

Se: https://lagen.nu/dom/rh/2006:80 (sök i texten efter Reverse engineering) samt paragrafen de grundar detta på: https://lagen.nu/1960:729#P26gS1

EDIT: För eget bruk, sprida får man förstås inte göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ReZZiE:

GTA IV fungerar väl inte längre på grund av att "Games For Windows Live" är nedlagt? Samma sak gäller väl för Fallout 3 t.ex. som också använder "GFWL".

Games for Windows Live finns fortfarande kvar. Dock används det inte i nya titlar och en del av de som använde det har bytt till annat DRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMental:

EDIT: För eget bruk, sprida får man förstås inte göra.

Fast nu är det ju just för spridning som är aktuellt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam

Lite utanför Topic eftersom det är ett tips till W7.
http://www.sevenforums.com/software/157194-read-how-get-rid-s...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawny:

Känner igen det resonemanget från vaccinmotståndare.

Konstigt nog från rökare också... det är väl bara de själva de påverkar, eller hur?

@PMental
Eftersom som du är så insatt i vad man får göra i Sverige, med någon annans mjukvara. Var säger reglerna om att sprida information i hur man ska modifiera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu är det ju just för spridning som är aktuellt...
B!

Hur då? Att ladda hem en No-CD och köra på din dator är fullt lagligt om du äger mjukvaran. Varför skulle du behöva sprida den för att använda den? Visst någon annan hostar den och bryter mot lagen, men det påverkar inte dig som slutanvändare.

Skrivet av Paddanx:

@PMental
Eftersom som du är så insatt i vad man får göra i Sverige, med någon annans mjukvara. Var säger reglerna om att sprida information i hur man ska modifiera den?

Har ingen koll på något specifikt fall (har aldrig hört talas att någon skulle dömts för det), men spontant kan jag inte se något problem med det. Ren spekulation från min sida dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMental:

Visst någon annan hostar den och bryter mot lagen, men det påverkar inte dig som slutanvändare.

Varför ska någon annan behöva göra något olagligt för att slutanvändaren ska kunna spela sitt spel lagligt?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

http://www.rockpapershotgun.com/2015/09/23/windows-update-dis...

Säkerhetshålet täpps nu till i Vista, 7, 8 och 8.1 också vilket leder till att gamla spel med viss DRM slutar fungera även där.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://www.rockpapershotgun.com/2015/09/23/windows-update-dis...

Säkerhetshålet täpps nu till i Vista, 7, 8 och 8.1 också vilket leder till att gamla spel med viss DRM slutar fungera även där.

Så bra då att vi kan välja att inte installera den om vi inte vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så bra då att vi kan välja att inte installera den om vi inte vill

Fast då kan ju samma resultat uppnås genom att själv signera drivrutinen och få det att fungera på 10'an.

Personligen anser jag fortfarande att problemet är att Microsoft överhuvudtaget tillät skiten från början.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.