CPU fläkt reglerar inte hastigheten vid load

Permalänk
Medlem

CPU fläkt reglerar inte hastigheten vid load

Hej!
Har en ny dator och har problem med att CPU fläkten inte ökar när CPUn blir varmare.
Den snurrar runt 1000-1100 RPM konstant. Smart Fan Mode i Bios är ikryssat men funkar ändå inte.
Jag testade ladda ner MSI Command Center och valde Smart Fan Mode där och då funkar det tills jag startar om datorn igen.

Någon som har en idé på hur jag kan lösa detta?
Moderkort: MSI Z97-G43
CPU: i7 4790K med stockkylare

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hmm ... jag har ett MSI-moderkort som är en generation äldre (Z87), men där kan jag grafiskt sätta fläktstyrningskurvan i BIOS om jag vill. Kan det vara så att du har kryssat i den att köra statiskt på en och samma varvtal? I avsnitt 3-28 i manualen

http://download.msi.com/archive/mnu_exe/E7816v3.0.zip

så står just detta beskrivet. Det ser lite annorlunda ut än vad det gör på mitt MSI-moderkort, men principen är nog densamma. Testa att ratta om i kurvan och se om du kan provocera igång högre varvtal för idle etc. och sätt sedan en lagom kurva.

Min erfarenhet är att detta fungerar bra hos MSI så att man just slipper köra med sådant trams uppe på applikationsnivå i operativsystemet.

En tanke till: kan det vara så att det är p.g.a. command center, smartfan, eller dylika program som kanske ligger och kör av misstag och gör override på din BIOS-inställning? Blir det samma om du bootar en Live-skiva med något annat OS?

Visa signatur

/Joakim