Permalänk

Fråga om hard tubing

Hej tänkte pröva att köra med hard tubing
Så jag köpte EK hard tubing rör 2st 50cm + ett kit med 2st silicon rör och en såg för att kapa rören med.

Nu till frågan rören jag köpte har en innre diameter på 10mm. Allså så testar jag då att använda den tunnare silicon röret/rem som är ca 9.7mm eller så yttrediameter. Men får fanken inte in den i rörer jo ett par cm går det. Men den ska ju kunna åka in längre än det ju. Och jag har testat med smörja siliconen med diskmedel olivolja ja allt tvål men det går inte ändå. De här sakerna ska väl vara kompatibel tycker jag.

Tips tack från er som håller på med detta.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Rent spontant utan att ha den minsta aning eller erfarenhet om detta.. kan du inte bara "slita" lite i silicon rören så att dom töjer ut sig lite på längden och då borde bli liiite mindre i diameter?

Permalänk

Är inne lite på samma spår som @fax110 att när du trycker på silikon tuben så vidgar den sig och du istället borde dra den igenom röret?

Permalänk
Skrivet av fax110:

Rent spontant utan att ha den minsta aning eller erfarenhet om detta.. kan du inte bara "slita" lite i silicon rören så att dom töjer ut sig lite på längden och då borde bli liiite mindre i diameter?

Den blir längre när jag drar i den men återgår till sitt vanliga när jag släpper den igen. Har även testat att rulla in den i sandpapper och dra den igenom det. Och det lossnar lite av det men jag har gjort det nu med olika grovlekar. Men den verkar inte bli mindre i diameter för det.

När man tittar på klipp på tuben om detta så går det så jäkla lätt när de gör det. När jag gör det så får jag ta i så jag ser ut som en japansk sumobrottare insmord i YES diskmedel.

Så här ska det vara tycker jag.
https://m.youtube.com/watch?v=mHpreTceVpw

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Är inne lite på samma spår som @fax110 att när du trycker på silikon tuben så vidgar den sig och du istället borde dra den igenom röret?

Silicon röret är solid asså den är inte ihålig och faktiskt ganska hård ändå. Men jag fattar inte det ska gå ganska lätt att föra in siliconen i plaströret men nä det går inte.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Du får samdpappra ner den lite och sen får du snurra på den samtidigt som du långsamt trycker in den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Du får samdpappra ner den lite och sen får du snurra på den samtidigt som du långsamt trycker in den

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sandpapprat i över 40 min med 40 80 120 220 papper + våt slippapper och visst det lossnar lite men inte mycket. Jag kan tycka att det borde räcka nu. På videon jag länkade drog han bara ett par drag med sandpapper smörjde siliconen o tjoff in i röret.
Rören jag har är nu på 50cm och får i den max 10cm nu. Tur man bara har köpt för att testa/lära sig detta.

Men tackar för tips ändå.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Provat smörja tuben du stoppar den i med olja?

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Provat smörja tuben du stoppar den i med olja?

Precis har provat Yes diskmedel tvål olivolja matolja får in den typ 10cm jag försöker skruva in den men det går jäklar inte.
Här är kitet jag köpte

https://www.inet.se/produkt/5331285/ek-hd-tube-diy-kit#/morei...

Det står att silicon slangen är 9.4mm den borde gå lätt i tuben.

Jag har nu beställt denna och den är på 9.2mm den borde iallafall funka väl.

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/slang/akrylhylsor/1949...

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

@Gunner357 Av ren nyfikenhet, köpte du PETG eller plexi-rör? Har funderingar på att bygga en custom loop, och hard-tubing ser fördjävla fint ut

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

@Gunner357 Av ren nyfikenhet, köpte du PETG eller plexi-rör? Har funderingar på att bygga en custom loop, och hard-tubing ser fördjävla fint ut

Hej jag köpte plexi rör nu bara för att testa/leka lite med. Misstänker att man lär ha sönder en del ibörjan. Men jag har också beställt PETG rör från EKWB som jag ska ha när det är dax att bygga hard tubing loopen. Skulle vara kul om man kan komma igång att böja lite rör men det verkar svårare än jag trodde.

Jag har varit inne på att testa köra med cromade kopparrör men att böja dom med rörböjare är inte så lätt det med. Det är jäkla lätt att de också kinkar sig i böjar. Rörböjar verktygen suger som man kan köpa på diverse affärer de håller inte i rören ordentligt så böjarna blir dåliga.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Hej jag köpte plexi rör nu bara för att testa/leka lite med. Misstänker att man lär ha sönder en del ibörjan. Men jag har också beställt PETG rör från EKWB som jag ska ha när det är dax att bygga hard tubing loopen. Skulle vara kul om man kan komma igång att böja lite rör men det verkar svårare än jag trodde.

Ja, det lär ta några försök att få böjarna att se bra ut. Lägg gärna upp bilder sen, så vi får se hur det blir

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

Ja, det lär ta några försök att få böjarna att se bra ut. Lägg gärna upp bilder sen, så vi får se hur det blir

Haha ja får se om man törs göra det kanske ser förjävligt ut. Får vänta ett par dagar nu på den nya silicon röret ska bli spännande och se hur den är.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Kan bara säga att det gick lättare med silicon röret jag köpte från Aquatuning. Sen har jag köpt så mycket PetG rör så det räcker nog till 3st loopar. Så det gör inte så mycket om det skulle skita sig med ett rör eller två.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Ja efter många om och men så är den klar och så här blev min första Hard tub build iallafall. Lite synd att reservoaren är mycket klarare än PetG tubsen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

@Gunnner357 Snyggt! Hard tubing blir riktigt bra alltså

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av maniac:

@Gunnner357 Snyggt! Hard tubing blir riktigt bra alltså

Kan säga att det gick åt en del rör för man kapade de för kort ibland innan man förstod hur det funkade. Men det håller tätt iallafall. Det duger för mig. Nu är man en erfarenhet rikare inom detta ämne HE HE.

Kan säga att jag tog bort en 240 rad som jag haft bredvid pumpen in för bygget fan det räcker med 2st 480rads ju till och med en 480 skulle räcka till detta bygge.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D