Asus presenterar Sabertooth Z170 Mark 1 med förstärkt kretskort och app-styrning

Permalänk
Melding Plague

Asus presenterar Sabertooth Z170 Mark 1 med förstärkt kretskort och app-styrning

Den extra tåliga modellfamiljen Asus Sabertooth utökas med ett nytt moderkort för Intel Skylake och uppdateras med en uppsjö nya finesser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ruskigt snygg är det iaf.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

TUF-fortifieringen låter som en gimmick.
Thermal Armor låter som en gimmick.
Android-appen låter som en gimmick.

Det låter som om ingen av dessa ovannämnda har något annat än bara värdelösa gimmicks.

Lite coolt med dubbla NIC dock, då kan man köra link aggregation och/eller multi-homing.

Hade hellre sett UEFI 2.5, SMBIOS 3.0, eller stöd för coreboot eller TianoCore.

Permalänk
Medlem

No!!! Tramp Stamp!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Billigare än väntat, med tanke på att flera av de lyxigare modellerna med Z170 Express ligger på över 3000 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

den här hade @deatlev kunnat tappa ned för en trappa

Permalänk
Medlem

En 45mm fläkt på bryggan? Det var fan inte igår man såg en sådan.

*wuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii*

Permalänk
Medlem

Så ett fullstort ATX kort med endast 4 minnesplatser? Why? Att sen merparten av dom allra flesta inte har nån nytta av alla 8 platser är en sak...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

Så ett fullstort ATX kort med endast 4 minnesplatser? Why? Att sen merparten av dom allra flesta inte har nån nytta av alla 8 platser är en sak...

Förvillar du inte det med X99 nu?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Snyggt kort, och billigare än jag trodde. Dock så vet jag inte annars. Som någon påpekade, kylning på kortet. Jag tycker även att det är lite extremt med RAM stickor med kylning, och nu skall man tydligen kyla M2 platsen med. Skulle hellre se att vi lämnat allt med fläktar på moderkortet bakom oss, om det gick.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Känns som dessa high end kort bara ger massa onödiga "finesser" och cool design, typ inget som påverkar prestandan i praktiken. Men säljer det så säljer det..skulle aldrig betala 3000kr för ett moderkort om det inte hade faktiska funktioner jag behövde. Ser inget som motiverar prisgapet mellan detta kort och deras egna Z170-A, är ca 1200kr skillnad i dagsläget. Bygger man ny burk kan man lägga dessa pengar på större SSD eller kraftigare gpu eller kylning istället som faktiskt ger någonting.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Förvillar du inte det med X99 nu?

På menyn står bland annat fyra platser för DDR4-minne
Jag förstår inte varför ett fullstort kort inte skulle ha 8 platser eller är det nåt specifikt för Skylake?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Asus + mITX = Sant ?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

@Adam West:
Kanske för att Skylake endast har Dual channel i dagsläget? Skylake-E som kommer nästa år kanske har Quad Channel.

Permalänk

Snygg!!!

Permalänk

@Adam West: 4stickor har ju varit standard sen sandy-bridge på ATX-kort..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

På menyn står bland annat fyra platser för DDR4-minne
Jag förstår inte varför ett fullstort kort inte skulle ha 8 platser eller är det nåt specifikt för Skylake?

Som med alla Intels plattformar som inte är HEDT så stöder dom bara fyra minnen i två kanaler. Har alltid gjort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

den här hade @deatlev kunnat tappa ned för en trappa

Ja jädrar, detta moderkort hade nog snarare haft sönder trappen och inte tvärtom du!

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Vad är det med all ful plast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

TUF-fortifieringen låter som en gimmick.
Thermal Armor låter som en gimmick.
Android-appen låter som en gimmick.

Det låter som om ingen av dessa ovannämnda har något annat än bara värdelösa gimmicks.

Lite coolt med dubbla NIC dock, då kan man köra link aggregation och/eller multi-homing.

Hade hellre sett UEFI 2.5, SMBIOS 3.0, eller stöd för coreboot eller TianoCore.

Visst kan det vara gimmick för gemene man, men extra skydd/övervakning behövs i vissa branscher, t.ex. så vet jag ett företag där man skyfflar runt sina datorer som gör grafik för TV-sändningar, då är det bra om de klarar av att bli inslängda i en bil/buss, åka runt, etc. 20-100 gånger utan att saker lossnar/går sönder för det skakas lite. Sen personligen skulle jag kunna vilja styra min dators processorkraft när jag gör renderingar av olika slag och inte renderar...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Som med alla Intels plattformar som inte är HEDT så stöder dom bara fyra minnen i två kanaler. Har alltid gjort.

Aaah ok. Fick man nära sig nåt nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

#StuntmanMike du har helt rätt. Jag som tänkte fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför är kortet inklätt i ett eget hölje? Är det inte det man har datorlådan till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför är kortet inklätt i ett eget hölje? Är det inte det man har datorlådan till?

Varför har du kalsonger på dig, räcker det inte med jeans

Inre komfort för dem med plexifönster kanske!?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har Sabretooth AMD TUF, hoppas på en ny version av det.

Visa signatur
Permalänk

Har alltid varit lite skeptisk till dessa med sköldar då man kan hamna i en liten jobbig situation om man behöver byta knappcellen på moderkortet.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Har alltid varit lite skeptisk till dessa med sköldar då man kan hamna i en liten jobbig situation om man behöver byta knappcellen på moderkortet.

Ser ut som att allt som krävs är en vanlig insektsnyckel. Räcker med en tripp till IKEA så kommer man hem med ett dussin.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

@Gender Bender: Vad jag har hört så är det inte bara att skruva isär skiten utan självklart är det en massa termiska paddar som måste bytas ut. I för sig var det ett Maximus Formula som personen på Youtube skulle plocka isär för att just byta knappcellen.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vad är det med all ful plast?

Skrivet av ronnylov:

Varför är kortet inklätt i ett eget hölje? Är det inte det man har datorlådan till?

Det kallas Thermal Armor och som namnet antyder så hjälper det till att styra luftflödet för att få bättre kylning på de viktigaste komponenterna.

Det sitter även en fläkt som kan blåsa runt luft mellan plasten och moderkortet ifall man vill ha mer aktiv kylning.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Personligen hade jag hellst sett att 24-pins kontakten var vinklad, och att den är nån typ av ljusbrun var inte de vackraste.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .