Mahogny/Stål Datorbord (FINISHED!!!!! med vettiga bilder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Intressant bygge, får man fråga vad ramen väger?

Tror inte den går under "lan dator" klassen iaf

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Desk Master
Skrivet av C4B12:

Intressant bygge, får man fråga vad ramen väger?

Ja själva metallen är kanske 25 kg. Den lär väga ca 70-80 kilo med alla delar och trä och vatten osv.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Khezan:

Ja själva metallen är kanske 25 kg. Den lär väga ca 70-80 kilo med alla delar och trä och vatten osv.

Helt rätt!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Update?? Vill se mer då jag själv funderat på liknande bygge Vad kostade allt material till ramen osv?

Permalänk
Medlem

Mer scratch-bygge åt folket! Snyggt!

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråden nu, riktigt grymt och rejält bygge. Ingen plast och skit för gamingbordet här inte

Permalänk
Desk Master

Hej, haft lite problem med värmepumpar o skit här hemma som kommit i vägen skall försöka tvinga fram en update snart. Är inte sponsorerad så ibland måst man prioritera hur pengarna sätts på olika saker.

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Khezan:

Hej, haft lite problem med värmepumpar o skit här hemma som kommit i vägen skall försöka tvinga fram en update snart. Är inte sponsorerad så ibland måst man prioritera hur pengarna sätts på olika saker.

Mvh

Härligt! Ska bli kul att se

Permalänk
Medlem

Intressant projekt

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Desk Master

Hej igen,

jag har haft problem att få tag i den som ursprungligen skulle hjälpa mig sleeva så nu frågar ja er är det någon som vill göra ett större sleeving arbete. Resultatet måste bli snyggt så jag behöver se vad ni tidigare gjort. Kontakta mig med PM så kan vi diskutera vidare sen.

Arbetet blir ungefär:

Sata kablar för 8 ssd/hdd (2x4). 500mm +1450mm
atx kabel 24 pin + 8 pin +4 pin 1300mm/1400mm/1600mm respektive
molex 1 kabel med 4 uttag 700mm
led belysning mm.

Kommer behöva diskutera vidare detaljer.

Tack

Visa signatur
Permalänk

Du kan kontakta icemodz.com ifall du behöver sleeve! Du kan göra egna "mönster" och liknande där

Permalänk
Desk Master

Nya reservoiaren har börjat jobbas på. Här är lite bilder hur det blir. Kan vara nämnvärt att jag tänkte leda 2 skiljda loopar till samma res som sedan feedar 2 pumpar.

Den borde vara klar om ett par veckor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta ska följas

Permalänk
Desk Master
Skrivet av C4B12:

Intressant bygge, får man fråga vad ramen väger?

Uppskattas:D

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Liten update. Fått lite svetsat det som skall bli ben är klara och börjat göra ett skärmfäste där det svarvas en holk eller vad man nu kallar det. Kommer mera bilder efter jul. God jul und so weiter..

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Bordet står på sina ben äntligen:D

Visa signatur
Permalänk

Ser mycket bra ut!

Permalänk
Desk Master

Här är början till skärmfästet. Svetsat fast en lättare plåt på det svarvade ämnesröret. Kommer sedan att göra en vesa mount och 2 till vesamounts som går att montera på och av snabbt så att man inte alltid behöver ha 3 skärmar uppe på riggen.

Här ser ni ungefär hur en skärm blir i proportion. (biten här är lite för stor men ganska nära endå)

På återseende.

Visa signatur
Permalänk

Möjligtvis lite sent att fråga om nu, men du har inga fler bilder från tillverkningen av bordet? Om inte så hoppas jag åtminstone på fler bilder i senare uppdateringar! Desto fler bilder desto bättre! Snyggt jobbat

Permalänk
Desk Master

@Oscargrundstrom: Jag skall bättra mig:D. Det kommer bli en hel drös av bilder då jag testassemblerar allt inför målning osv.
Till näst så kommer metallarbetet att slutföras. Träpanelerna att sandas och sedan assemblera trädelarna till bordet. Beställa glasskiva. Skruva in alla datorkomponenterna--->skicka in för målning. Assemblera allt pånytt;D

Visa signatur
Permalänk
Desk Master
Skrivet av oolllee:

Tror inte den går under "lan dator" klassen iaf

Jag kommer faktiskt göra så det går att komma till event som dreamhack och dylikt med den. Tänkte göra en gigantisk resväska:D

Skrivet av bmawn:

Hittade denna tråden nu, riktigt grymt och rejält bygge. Ingen plast och skit för gamingbordet här inte

If it's worth doing, it's worth doing right:)

God jul på er alla skall skåla för konungen och börja hugga i sikrommen snart så sköt om er och tack för feedbacken hittils, jag hoppas jag inte gör er besvikna under det här projektets gång:D

Visa signatur
Permalänk
Desk Master
Skrivet av Oscargrundstrom:

Update?? Vill se mer då jag själv funderat på liknande bygge Vad kostade allt material till ramen osv?

Satt och räknade lite på detta för dig. Metallen ligger med ämnesrör etc på 3500-4000 kronor + arbete om du inte kan svetsa själv så klart.
Träpaneler + låna maskiner och annat ca 6000 kronor, alla lacker osv sandpapper 3000 kronor till.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Desk Master

Dags att fortsätta då mina vänner. Den här gången har vi ett 1800 mm långt flatstål skarvats och svetsat för att skapa detta aningen "tunga" skärmstödet. Måste göra hål för vesa mounts men jag har stöd för 3x3
2 tums skärmar om jag så önskar/behöver.

Lite bilder på det hela:D

Systemet är "interlocking" så man kan ha bara stöd för 1 skärm så slipper man sidorna eller så monterar man upp allt för upp till 3.
Jag är rätt så nöjd med resultatet. Färgen kommer ändra efter målning:D

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Lite störra updatering idag!

Det är dags att börja testmontera allt och dra looparna osv innan ramen skall iväg för målning.

Då kör vi!

Benen såg ni redan men här är fästanordningen. Jag använder 4 st m5 bultar som jag skruvar fast i muttrar som är svetsade fast i själva bordet.

Vinklade tvärslået så det ser lite slimmare ut. Vet inte vad ni tycker:D

Bultarna

Dags att skruva in radiatorerna då. Först en 360 alphacool ut60 med 3 noiseblockers i pull.

En ut60 140 från alphacool

Monstah 560 Nexxos nr 1

Ganska så tight.

Och in med den sista!

Behöver någonting för hårdskivorna. Jag hade tidigare tänkt använda 2 såna här men en räcker nu då hårdskivor är 8/12 tb stora. Plasten här ser hemsk ut dock, så får ta och borra bort den

Bättre! Där är nu också PSU'et. Corsair ax1500i

För de som kanske missa tidigare här är pumpfästena

En enorm röra men satt up lite bord så man får plats att arbeta

Pumparna går och Nätagget fungerar!

Visa signatur
Permalänk

Grymt detta!
Följer.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Medlem

Snyggt so far! Följer med nöje!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk

Häftigt bygge än så länge, men hur blir det med pumparna på de där rätt svaga plåtarna? skallrar det inte som en maracas ungefär?

Permalänk
Desk Master
Skrivet av lanbonden:

Häftigt bygge än så länge, men hur blir det med pumparna på de där rätt svaga plåtarna? skallrar det inte som en maracas ungefär?

Det är 3 mm bockad plåt med gummi mellan både pumpen och ramen. Den låter inte alls:D

Visa signatur