Microsofts forskningsavdelning tar startmenyn till e-papper på tangentbordet

Permalänk
Melding Plague

Microsofts forskningsavdelning tar startmenyn till e-papper på tangentbordet

Att placera finurliga verktygsfält på en extra pekskärm i tangentbordet är det senaste konceptet att hitta ut från Microsoft Applied Sciences.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

en extra skäm att spilla läsk på, och onämnbara saker

Permalänk
Medlem

Ser långsamt och dåligt ut.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Ser långsamt och dåligt ut.

Om du läser artikeln så kanske du förstår varför, detta är ett koncept och den enheten dom använder är en prototyp.
Citerar artikeln "Än så länge handlar det dock endast om en tidig prototyp".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Avstängd

Känns som något väldigt onödigt att betala extra för..

Visst kanske det är häftigt men knappast något nödvändigt:P

Permalänk
Medlem

@gabriel15:

Ungefär som en datormus för inte så länge sedan?

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Fint att kunna spara skärmyta genom att använda display cover.

Permalänk
Medlem

Det är knappast startmenyn möjligen en släkting till startskärmen. Snälla bidra inte till den begreppsförvirring som redan råder. Det är inte svårt att skilja på en knapp, en meny och en skärm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

tycker detta ser riktigt coolt och bra ut.
hoppas det läggs pengar på det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Rent spontant så känns det nästan utdaterat innan det kommer.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på 10/GUI.
Synd att det bara är ett concept

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Start-tangentbordet.
Jag gillart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet med en sådan här idé är att det blir en fråga om "split vision". Fördelen med ett tangentbord är ju att många kan använda det nästan helt utan att titta på det. Det möjliggör alltså full fokus på bildskärmen. Detsamma kan inte sägas om detta koncept, som kräver att användaren tittar bort från bildskärmen för att trycka på knappen hen söker. Låter som en skitsak för vissa, men jag tvivlar starkt på att jag själv skulle använda det just av denna anledning. Jag tror (obs) att det skulle kännas klumpigt.
Edit: Med det inte sagt att idén inte kan appliceras på ett smidigt sätt. Om någon användare kommer på någon annan tillämpning som låter praktisk så blir det hela väldigt mycket mer lovande!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

Coolt att dom vågar prova nya koncept och utforska och innovera.

Men ärligt talat, vad gäller mig personligen så är inte det här något jag eftertraktar. Jag skulle inte vilja ha det här. Jag ser inte att det skulle vara någon nytta för mig personligen.

Permalänk
Avstängd

Då är det alltså bekräftat. Microsoft är 11 år efter Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Problemet med en sådan här idé är att det blir en fråga om "split vision". Fördelen med ett tangentbord är ju att många kan använda det nästan helt utan att titta på det. Det möjliggör alltså full fokus på bildskärmen. Detsamma kan inte sägas om detta koncept, som kräver att användaren tittar bort från bildskärmen för att trycka på knappen hen söker. Låter som en skitsak för vissa, men jag tvivlar starkt på att jag själv skulle använda det just av denna anledning. Jag tror (obs) att det skulle kännas klumpigt.
Edit: Med det inte sagt att idén inte kan appliceras på ett smidigt sätt. Om någon användare kommer på någon annan tillämpning som låter praktisk så blir det hela väldigt mycket mer lovande!

Håller med om dina argument om det gällde som input till en vanlig dator. Tycker dock att det kommer mer till sin rätt just med surfplattor som har begränsad skärmyta. Samt att på covers är det ju inget avstånd från display/cover och du får en mer ergonomisk touch-yta där du slipper att sitta och vifta med händerna i luften mot skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Vid första anblick känns det onödigt och ännu en sak för att bara mjölka. Varför kan man inte ha dessa menyer som pop-up på skärmen, behöver man verkligen en TILL skärm för det.

Men när man funderar på det så känns det nog ganska naturligt att ha en arbetsyta och en verktygsyta. Jag tror jag gillar de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

en extra skäm att spilla läsk på, och onämnbara saker

Du menar att det är roligare att rengöra mellan tangenterna? Borde vara positivt hur din synvinkeln.

Permalänk
Medlem

Dom är roliga. Först smetar de skärmen full med bling-bling, tiles och en massa onödig luft, istället för vettiga saker, och sedan ger de oss en skärm till så att vi kan starta våra program

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Musikälskare

Känns helt menlöst och omständligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

E-papper ser inte speciellt snyggt ut. Känns som 80/90-tals teknologi.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén, men det krävs nog att de arbetar lite mer på saken.
Inte bara för surfplattor utan jag skulle absolut kunna tänka mig en liten petskärm på mitt stationära tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är knappast startmenyn[/b] möjligen en släkting till startskärmen. Snälla bidra inte till den begreppsförvirring som redan råder. Det är inte svårt att skilja på en knapp, en meny och en skärm.

Om denna knapp sitter på en meny på en skärm då?

Touch har redan gjort en satans massa saker förvirrande.
Folk tyckte musarm var illa... vänta bra på tumskador och axel problem vi får från smarttelefoner och pekplattor

Skrivet av simon253:

E-papper ser inte speciellt snyggt ut. Känns som 80/90-tals teknologi.

Det finns användningsområden för det.
Pebble klockorna är ju tydliga ex där det faktiskt fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Finns potential i utformningen. Speciellt när det gäller i skissprogram och liknande där man får hel skärmen som arbetsyta och kan ha verktygen i nedre skärmen. Borde kunna vara en produktivt lösning faktiskt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av simon253:

E-papper ser inte speciellt snyggt ut. Känns som 80/90-tals teknologi.

Jag håller med om att e-papper inte ser lika "snyggt" ut som en vanlig skärm, men för rätt ändamål är det grymt. Att skärmen inte drar ström vid statisk bild samt att de fungerar i direkt soljus gör enligt mig tekniken överlägsen för till exempel digitala böcker eller smartklockor. Smaksak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Får lite Windows Vista Sideshow-varning på denna ide, dock bättre/enklare utfört

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Jag håller med om att e-papper inte ser lika "snyggt" ut som en vanlig skärm, men för rätt ändamål är det grymt. Att skärmen inte drar ström vid statisk bild samt att de fungerar i direkt soljus gör enligt mig tekniken överlägsen för till exempel digitala böcker eller smartklockor. Smaksak.

En annan fördel är att det inte sänder ut något ljus och därför inte stör på samma sätt som en vanlig skärm gör.
Jag tror att en stor orsak till E papprets dåliga genomslag är att tekniken är proprietär och kontrolleras av ett mindre kompetent företag.
Det går bara att köpa det i färdiga produkter från Amazon, Sony osv. Helt omöjligt att få tag på för mindre makers, hobbyister. ingenjörer osv.
Och om man inte har något papper att labba med så blir det heller inget uppfunnet med Epapper.
Jag är tex övertygad om att tavlor med RSS feeds skulle bli storsäljare då det har lugn bild som kan drivas med batteri.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon179444:

En annan fördel är att det inte sänder ut något ljus och därför inte stör på samma sätt som en vanlig skärm gör.
Jag tror att en stor orsak till E papprets dåliga genomslag är att tekniken är proprietär och kontrolleras av ett mindre kompetent företag.
Det går bara att köpa det i färdiga produkter från Amazon, Sony osv. Helt omöjligt att få tag på för mindre makers, hobbyister. ingenjörer osv.
Och om man inte har något papper att labba med så blir det heller inget uppfunnet med Epapper.
Jag är tex övertygad om att tavlor med RSS feeds skulle bli storsäljare då det har lugn bild som kan drivas med batteri.

Jag är med på vad du menar och jag kanske missuppfattar dig, men för tydlighetens skull – säg en vanlig LCD-skärm sänder ju inte heller ut eget ljus. Även e-papper går att belysa från sidan eller bakifrån, men det blir lätt lite urvattnat samt tar bort en del av poängen med att spara energi och så vidare. En skärm av e-papper är dessutom enormt mycket bättre på att utnyttja omgivningens ljus, vilket ju givetvis är något av huvudnumret.

Vad det gäller proprietär är det väl egentligen mest E Ink du tänker på? Mer generella "e-paper" finns från bland annat LG, Samsung och Liquavista (som ägs av Amazon). Eller är hela konceptet i sig också patenterat av någon tredje part?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

ingenting jag kommer använda iallafall