Kostnaden av en Ny Burk kontra kostnaden av en PS4a?

Permalänk
Medlem

Kostnaden av en Ny Burk kontra kostnaden av en PS4a?

Hej! Lägger kanske denna tråd fel då jag inte är så haj på forumet rätta mig gärna i såfall!

Jag tänker lite om jag skall köpa en ny dator (bara chassi med innehåll, allt annat har jag redan) eller en ps4a.

Så mina tankar går lite, hur mycket pengar samt Vilka komponenter skulle krävas att lägga på en burk för att den skall klara av tex The witcher 3, Fallout 4 Farcry 4 etc med minst lika bra grafik samt flyt som en PS4a kan leverera ? (Speciellt witcher 3)!

Förstår att burken skulle kosta mer men frågan är hur mycket mer? (den skall även så tyst som möjligt utan för mycket extra styr)

Fråga 2: Hur mycket skulle en burk kosta som klarar av The witcher 3 på högsta inställningar, utan lagg och med ett jävla flyt? (kul att veta, gärna tips på komponenter till detta oxå:)

Någon som har Ideer, tips, tankar? (gärna lite fakta bakom skriverierna oxå) ;==2q+0

Tack på förhand!

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Generellt sett om du ska köpa en dator idag som klarar de flesta spelen och inte flaskar allt på prestandan så kostar det dig runt 6-6,5k för en vettig burk. Det går att köpa skit komponenter och få ner priset en aning men inte så värst mycket du kanske kan spara runt 500 på detta.

Då har du dock en dator som klarar kanske spela de flesta nya spel på Medium i något år framöver innan den behövs uppgraderas igen.

Men med det sagt att komma under 6k för en okej burk är riktigt svårt så länge du inte kompromissar rejält.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Köpa dator är en investering, te.x nätagg, chassi och till viss del processor kan hänga med i många år, grafikkorten blir snabbare utdaterade.

Om du väljer att köpa en dator skulle jag lagt lite extra krut på processorn och köpa en lite billigare grafikkort, då kan du enkelt byta grafikkort om något år när du börjar känna att det behövs.

Min dator i signaturen har jag haft i cirka 3-4 år nu, enda uppgraderingen är att jag bytte ut mina gamla grafikkort för något år sedan och burken håller fortfarande medium-high inställningar med lite klockning

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Lägg ner 7000 på en burk så kan du spela PS4 spel i 60 fps. Krävs inte alls mycket för att gå över konsoler. Tänk också på att alla kostnader därtill, som spel är betydligt billigare på PC så du sparar i längden. Speciellt när man tänker på att Sony kräver 500/året för PSN när Steam är bättre och helt gratis.

PC är billigare och bättre i längden. PS4 är väl mest för folk som inte pallar bygga datorer eller vill spela socialt med andra vänner som är likadana. Vill också annmärka att med PC så har du tillgång till en ofantligt större bibliotek än PS4.

Angående Witcher 3, vill bara att du ska vara uppmärksam på att "max" settings är oftast sjukt overkill för det du får. Du kan få 60 fps High på Witcher 3 med de flesta kort du köper i butiken idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smegmer:

Hej! Lägger kanske denna tråd fel då jag inte är så haj på forumet rätta mig gärna i såfall!

Jag tänker lite om jag skall köpa en ny dator (bara chassi med innehåll, allt annat har jag redan) eller en ps4a.

Så mina tankar går lite, hur mycket pengar samt Vilka komponenter skulle krävas att lägga på en burk för att den skall klara av tex The witcher 3, Fallout 4 Farcry 4 etc med minst lika bra grafik samt flyt som en PS4a kan leverera ? (Speciellt witcher 3)!

Förstår att burken skulle kosta mer men frågan är hur mycket mer? (den skall även så tyst som möjligt utan för mycket extra styr)

Fråga 2: Hur mycket skulle en burk kosta som klarar av The witcher 3 på högsta inställningar, utan lagg och med ett jävla flyt? (kul att veta, gärna tips på komponenter till detta oxå:)

Någon som har Ideer, tips, tankar? (gärna lite fakta bakom skriverierna oxå) ;==2q+0

Tack på förhand!

Jag köpte en ny till Witcher, allt på Ultra med hairworks i 1440p. Får ut ca 42 fps i snitt. Burken kosta 23k. Men går ju att dra av lite krimskrams, utan vattenkylning och mindre SSD till exempel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Jag köpte en ny till Witcher, allt på Ultra med hairworks i 1440p. Får ut ca 42 fps i snitt. Burken kosta 23k. Men går ju att dra av lite krimskrams, utan vattenkylning och mindre SSD till exempel.

Till TS: Du behöver inte lägga 23 000. Jag har komponenter från 2011 fast med ett uppdaterat grafikkort. Jag kör också witcher i 1440p på high/ultra. Nypriset för min burk låg väl på 8000 om jag drar av gammalt grafikkort och lägger till det nya i uträkningen.

Med andra ord, vill du prisoptimera kika då på det begagnade utbudet av komponenter. Du kan lätt bygga en kompetent maskin som slår ps4 på fingrarna för en billig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

PS4 är väl mest för folk som inte pallar bygga datorer eller vill spela socialt med andra vänner som är likadana.

Är det någon vetenskaplig undersökning som visat det eller har du dragit slutsatsen själv, tror nog nämligen att du har fel. Äger själv flertalet konsoller och är i färd med att bygga en egen dator.

Inte vill spela socialt med andra, hur menar du då? Online spel finns ju för ps4 också.

Enda minuset jag kan ge min ps4 är att fläktarna låter väldigt mycket, ok kanske ingen jumbojet men helt klart påtagligt. I övrigt så använder jag den för att streama film både från nätet, Netflix och viaplay. Spotify finns med mera med mera. Har inte spelat Witcher 3 på ps4 så kan tyvärr inte uttala mig om kvalitén.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Kring 20k lär det gå för en burk som drar W3 i 1080p 60fps+ och allt på max.

980Ti i SLI verkar t.om klara 2560x1440p allt max utan att ramla under 60fps för ofta(avg 71fps).
120 fps allt ultra verkar inte vara en möjlighet atm, fast kommer man från ps4 lär ju 60fps kännas gudomligt.

Skrivet av LessGifted:

Till TS: Du behöver inte lägga 23 000. Jag har komponenter från 2011 fast med ett uppdaterat grafikkort. Jag kör också witcher i 1440p på high/ultra. Nypriset för min burk låg väl på 8000 om jag drar av gammalt grafikkort och lägger till det nya i uträkningen.

Varför inte nämna vad för saker du har?
Du lär ha bättre dator än mig iaf, inte illa att få den för 8k. Antar att du gav 500:- för allt utom grafikkortet sen lagt till ett 980Ti?
Min dator hade oftast 60fps i witcher3 1400p med high/ultra, dock ner mot 40fps ibland.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vänta tills efter E3 (16-17 Juni), då kommer sannolikt priset för PS4a sjunkit med några hundra

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Kring 20k lär det gå för en burk som drar W3 i 1080p 60fps+ och allt på max.

980Ti i SLI verkar t.om klara 2560x1440p allt max utan att ramla under 60fps för ofta(avg 71fps).
120 fps allt ultra verkar inte vara en möjlighet atm, fast kommer man från ps4 lär ju 60fps kännas gudomligt.

Varför inte nämna vad för saker du har?
Du lär ha bättre dator än mig iaf, inte illa att få den för 8k. Antar att du gav 500:- för allt utom grafikkortet sen lagt till ett 980Ti?
Min dator hade oftast 60fps i witcher3 1400p med high/ultra, dock ner mot 40fps ibland.

God idé! i5 2500K + R9 290X är väl det som är intressant i sammanhanget. Visst, jag kör inte allt på Ultra (endast texturer) så egentligen kan man väl säga att jag kör det på high och jag använder inte hairworks. Detta ger godtagbara FPS med lägstavärde runt 40.

Kan tillägga att jag inte ville showboata min dator med inlägget eller föreslå några monstersiffror - bara påpeka att man kommer ganska långt utan att lägga 23 000. Du och killen jag citerade har bättre garanterat bättre komponenter.

När jag köpte datorn la jag runt 8000 sen har ju nytt grafikkort tillkommit drar man av kostnaden för det gamla kortet (gtx570) hamnar jag på ungefär samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

God idé! i5 2500K + R9 290X är väl det som är intressant i sammanhanget. Visst, jag kör inte allt på Ultra (endast texturer) så egentligen kan man väl säga att jag kör det på high och jag använder inte hairworks. Detta ger godtagbara FPS med lägstavärde runt 40.

Kan tillägga att jag inte ville showboata min dator med inlägget eller föreslå några monstersiffror - bara påpeka att man kommer ganska långt utan att lägga 23 000. Du och killen jag citerade har bättre garanterat bättre komponenter.

När jag köpte datorn la jag runt 8000 sen har ju nytt grafikkort tillkommit drar man av kostnaden för det gamla kortet (gtx570) hamnar jag på ungefär samma pris.

Okey, så ganska likt vad jag får.

Ja man kommer långt utan stora summor men t.ex för fråga två ("klarar av The witcher 3 på högsta inställningar, utan lagg och med ett jävla flyt") så blir det nog kring 20k.
För 1920x1080 (vanligaste upplösningen) så tror jag det är svårt med bara ett kort att lira allt max och få ett bra flyt.
Vet ej om det finns någon som använder Novigrad som testslinga för spelet, lär ju vara det svåraste stället i spelet att driva (som jag märkt iaf).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcorc:

Köpa dator är en investering,

Nej. Investeringar tjänar man pengar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcorc:

Köpa dator är en investering, te.x nätagg, chassi och till viss del processor kan hänga med i många år, grafikkorten blir snabbare utdaterade.

Om du väljer att köpa en dator skulle jag lagt lite extra krut på processorn och köpa en lite billigare grafikkort, då kan du enkelt byta grafikkort om något år när du börjar känna att det behövs.

Min dator i signaturen har jag haft i cirka 3-4 år nu, enda uppgraderingen är att jag bytte ut mina gamla grafikkort för något år sedan och burken håller fortfarande medium-high inställningar med lite klockning

Att köpa en dator är ingen "investering" Investering är att man ökar sitt investerande kapital, det gör man garanterat inte med en dator, om man inte har jävla tur och köper en beg burk och säljer fort.

Det kanske inte är en så stor förlust snarare som en konsol är gällande pris dropp. Om du inte köper nyaste high end prylarna då "vinner" datorn i pris dropp.

Visa signatur

-

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*tråd flyttad*

Om du postar en tråd @smegmer och är osäker på placeringen går det bra att anmäla ditt egna inlägg så flyttar vi moderatorer tråden.

/Davidthedoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Till TS: Du behöver inte lägga 23 000. Jag har komponenter från 2011 fast med ett uppdaterat grafikkort. Jag kör också witcher i 1440p på high/ultra. Nypriset för min burk låg väl på 8000 om jag drar av gammalt grafikkort och lägger till det nya i uträkningen.

Med andra ord, vill du prisoptimera kika då på det begagnade utbudet av komponenter. Du kan lätt bygga en kompetent maskin som slår ps4 på fingrarna för en billig peng.

Så jag kan dra slutsatsen att den burk för mellan 6-8k (om man försöker hitta lite beg grejer etc)presterar lika bra grafik och flytmässigt som en ps4a (till och med kanske lite bättre till och mef)

Samt att jag ska satsa de större summorna på processor, grafikkort, kylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Så jag kan dra slutsatsen att den burk för mellan 6-8k (om man försöker hitta lite beg grejer etc)presterar lika bra grafik och flytmässigt som en ps4a (till och med kanske lite bättre till och mef)

Samt att jag ska satsa de större summorna på processor, grafikkort, kylning?

Den presterar omkring dubbelt så bra om du får tag på t.ex nå sånt han har. (2500k, 290x)
Här finns det t.ex en dator för 9k som får ps4 att se ut som ett skämt. Skulle inte bli förvånad om den har samma prestanda som ps5 kommer ha

På andra sidan sjön kan man bygga en ny dator för $400 som är lik en ps4a.

Stor del av pengarna går på grafikkort och cpu. Men man ska inte snåla med nätagg.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Med tanke på att PS4 versionen kör spelet i 1080p med 30 fps så är det inte helt rättvist att jämföra det med en pc som kör det med högsta inställningar. En pc som klarar av witcher 3 med samma resultat som en ps4 är billigare än en pc som ska maxa det.

Permalänk
Skrivet av Smegmer:

Så jag kan dra slutsatsen att den burk för mellan 6-8k (om man försöker hitta lite beg grejer etc)presterar lika bra grafik och flytmässigt som en ps4a (till och med kanske lite bättre till och mef)

Samt att jag ska satsa de större summorna på processor, grafikkort, kylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo typ. På SweC marknaden finns den här nu. Om du byter ut GPUn mot 290 eller 290x lär du få ganska mycket prestanda. Slutpris ~8000.

Kan ju tillägga att detta utklassar en ps4. Motsvarande prestanda är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktustagg:

Med tanke på att PS4 versionen kör spelet i 1080p med 30 fps så är det inte helt rättvist att jämföra det med en pc som kör det med högsta inställningar. En pc som klarar av witcher 3 med samma resultat som en ps4 är billigare än en pc som ska maxa det.

ja det är klart.

Tanken var att kolla vad en dator som minst presterar lika bra på spel som en ps4a gör skulle kosta, det var huvud frågan

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Den presterar omkring dubbelt så bra om du får tag på t.ex nå sånt han har. (2500k, 290x)
Här finns det t.ex en dator för 9k som får ps4 att se ut som ett skämt. Skulle inte bli förvånad om den har samma prestanda som ps5 kommer ha

På andra sidan sjön kan man bygga en ny dator för $400 som är lik en ps4a.

Stor del av pengarna går på grafikkort och cpu. Men man ska inte snåla med nätagg.

Spelar det någon roll/är det mer krävande för ett grafik kort att trycka upp bilden på tex min 55 tums samsung tv (som jag har och kommer ha som datorskärm) än tex en minde skärm ? något man ska tänka på vid val av grafik kort ?

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Smegmer:

Spelar det någon roll/är det mer krävande för ett grafik kort att trycka upp bilden på tex min 55 tums samsung tv (som jag har och kommer ha som datorskärm) än tex en minde skärm ? något man ska tänka på vid val av grafik kort ?

Nej, det är upplösningen som bestämmer hur krävande det blir, inte skärmens storlek. Kika på Sweclockers prestandatester, lär komma en hel del den sextonde juni då AMD släpper sin nya serie också så det kan ju vara värt att vänta på.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Köpa dator är en investering [...]

Definition av investering: "En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning". Alltså, att köpa en dator för att spela spel är långt ifrån en investering, så länge du inte lyckas att göra Let's Plays eller liknande som drar in pengar. Men i det fall som diskuteras i tråden pratar vi inte om någon "investering", för delarna i sig förlorar värde så fort du öppnar förpackningen.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Den presterar omkring dubbelt så bra om du får tag på t.ex nå sånt han har. (2500k, 290x)
Här finns det t.ex en dator för 9k som får ps4 att se ut som ett skämt. Skulle inte bli förvånad om den har samma prestanda som ps5 kommer ha

På andra sidan sjön kan man bygga en ny dator för $400 som är lik en ps4a.

Stor del av pengarna går på grafikkort och cpu. Men man ska inte snåla med nätagg.

Ska det vara rättvist så ska du sätta ihop en dator som kostar lika mycket som en PS4 och jämföra med, hur ska du annars kunna jämföra? 9000kr är mer än dubbelt så mycket än vad PS4 kostar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Lägg ner 7000 på en burk så kan du spela PS4 spel i 60 fps. Krävs inte alls mycket för att gå över konsoler. Tänk också på att alla kostnader därtill, som spel är betydligt billigare på PC så du sparar i längden. Speciellt när man tänker på att Sony kräver 500/året för PSN när Steam är bättre och helt gratis.

PC är billigare och bättre i längden. PS4 är väl mest för folk som inte pallar bygga datorer eller vill spela socialt med andra vänner som är likadana. Vill också annmärka att med PC så har du tillgång till en ofantligt större bibliotek än PS4.

Angående Witcher 3, vill bara att du ska vara uppmärksam på att "max" settings är oftast sjukt overkill för det du får. Du kan få 60 fps High på Witcher 3 med de flesta kort du köper i butiken idag.

För att nämna fördelarna med dagens konsoler...
Betydligt högre andrahandsvärde på fysiska spel till konsoler vilket gör att det är billigare i längden med Konsol. Allt på ett ställe, achivments blir mer värdefulla.
Mindre buggar och problem, det bara fungerar.
Man kan spela alla nya speltitlar i flera år med relativt bra grafik, inte alls långt i från very high på PC. Visst FPS skiljer men det är dyra FPS.

Dessutom finns det exklusiva spel till konsoler som utvecklarna vågar lägga extremt mycket energi på vilket visar sig med högre kvalitet i spelen än vad man brukar se i PC titlar generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ska det vara rättvist så ska du sätta ihop en dator som kostar lika mycket som en PS4 och jämföra med, hur ska du annars kunna jämföra? 9000kr är mer än dubbelt så mycket än vad PS4 kostar.

Jaha?
Var någon ute efter att göra det eller?
Lär ju knappast vara folk som vill spela på dålig prestanda som ps4 levererar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Jaha?
Var någon ute efter att göra det eller?
Lär ju knappast vara folk som vill spela på dålig prestanda som ps4 levererar.

Inte? Därför det sålts fler än 18,5 miljoner (18,5 miljoner var resultatet i Januari) av dem? Och dålig prestanda är det absolut inte, du får mycket sämre prestanda från en dator i samma prisklass, den är inte ens i närheten.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Inte? Därför det sålts fler än 18,5 miljoner (18,5 miljoner var resultatet i Januari) av dem? Och dålig prestanda är det absolut inte, du får mycket sämre prestanda från en dator i samma prisklass, den är inte ens i närheten.

18,5 Miljoner nöjda kunder menar du också då eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

18,5 Miljoner nöjda kunder menar du också då eller?

Med tanke på att de sålt 10 miljoner i augusti 2014, 18,5 miljoner i januari 2015 och nu har det gått ytterligare 7 månader och de fortsätter klättra, så absolut är majoriteten nöjda och de är nog definitivt mer nöjda att spela på en PS4 än på en dator för 4000kr.
Hittade även nyare siffror, i juli i år hade de sålts 25.3 miljoner enheter.

"Sony has revealed that its seemingly unstoppable console has now shifted a staggering 25.3m units worldwide, and its sales are only increasing."

http://www.wired.co.uk/news/archive/2015-07/30/ps4-sales-over...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Med tanke på att de sålt 10 miljoner i augusti 2014, 18,5 miljoner i januari 2015 och nu har det gått ytterligare 7 månader och de fortsätter klättra, så absolut är majoriteten nöjda och de är nog definitivt mer nöjda att spela på en PS4 än på en dator för 4000kr.
Hittade även nyare siffror, i juli i år hade de sålts 25.3 miljoner enheter.

"Sony has revealed that its seemingly unstoppable console has now shifted a staggering 25.3m units worldwide, and its sales are only increasing."

http://www.wired.co.uk/news/archive/2015-07/30/ps4-sales-over...

Jo det tror jag säkert. En komplett dator för 4000 kr är absolut ingen speldator i alla fall. Bara en skärm går ju på ca 1000 kr om man inte ska nöja sig med absolut minimum. Finns ju begagnat också såklart.

Även om det nu bara är själva datorlådan med sitt innehåll man ska ha så blir det inte så mycket speldator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Jo det tror jag säkert. En komplett dator för 4000 kr är absolut ingen speldator i alla fall. Bara en skärm går ju på ca 1000 kr om man inte ska nöja sig med absolut minimum. Finns ju begagnat också såklart.

Även om det nu bara är själva datorlådan med sitt innehåll man ska ha så blir det inte så mycket speldator.

Va just det jag menade, ska man jämföra PS4 med en PC så ska man åtminstone jämföra i samma prisklass för att det ska vara en rättvis jämförelse på vad man får för pengarna, för ingen ifrågasätter ifall en speldator för 20,000kr är bättre än en PS4.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.