Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Inte så våldsamt ofta jag är i Stockholm, men jag har hittat ett par favoriter.

Grill - För köttälskaren, bra kött i intressanta lokaler.
Nam Kank - Koreansk - testa den Koreanska råbiffen (Yukhe) som förrätt.
Le Rouge - ett par år sen jag var där och de verkar ha bytt regi, men menyn ser fortfarande intressant ut.

Nam Kang e grym.
En annan koreansk är Arirang. Trevligt ställe med bra service men dyrare och inte godare än Nam Kang.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Zink en bisto på bibloteksgatan häfftig liten lokal med mycket bra mat.
http://www.zinkgrill.se/

Permalänk
Medlem

Fondueboden. Vanadisvägen 42.

Väldigt mysigt. Tar sin tid att pilla med fondue, kan tänka mig att det är rätt romantiskt om man bara är två. Annars ett kul ställe att prova

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

En av stans bästa burgare finns på Flippin Burgers. Har stort sortiment på öl. Man måste dock vara där i god tid pga väldigt populärt.
http://flippinburgers.se/

Permalänk
Medlem

Var på Docklands som ligger där det gamla hederliga ravestället låg, i finnboda, förra fredagen.
Mycket bra mat och service, rekommenderas starkt.

www.docklands.nu

Permalänk
Medlem

Burgare - Oljebaren. Tveklöst stans godaste "finburgare". Flippin om man vill ha mer dinerstuk på det hela.
Kött - AG, de har även mycket gott som inte är på deras speciella köttmeny. Jag åt ren senast jag var där och det var bättre än någon av deras vanliga köttbitar.
Fisk - Wedholms (och inte B.A.R som de flesta tror är den bästa fiskrestauranger stan har att erbjuda)
Italienskt - Mancini som det redan tipsats om, fantastisk service och mat. Lite av ett smultronställe då det ligger ganska udda. Tentazione vid S:t Johannes kyrkogård är bra och mysig också
Husman - Tradition Vasastan
Japanskt - Shibumi. Högt tryck så boka bord.
Franskt - Le rouge har varit bra, men de har väl tappat lite? Operakällarens bakficka är en bra klassiker annars.

Vill man åka en bit utanför stan så finns Bockholmen i Solna som gör väldigt god mat och som ligger väldigt fint till. I Djursholm finns också två smultronställen; Yolo (fusionmat, väldigt prisvärt. Ligger på White Guides internationell mästarklass) och Monrad (väldigt bra kött och fisk).

Permalänk
Skrivet av zeleni:

@griid_83: Been there done that

Prisklass spelar ingen eller lite roll. Behöver inte kosta 1000 spänn för huvudrätten, viktigaste är att maten är GOD.
Tar jätte lång tid att lista alla restauranger, men vi har varit på de kända, typ kohpanyang, vassa eggen, the grill, le rouge, marie leveau, gondolen, hemma hos kaj, etc etc.

Jag är mer ute efter mindre smultronställen om jag får kalla de så
Födelsedagen är nästa vecka, plan A är klar, men om det skär sig, så behöver jag plan B

Många intressanta förslag här, kommer absolut lägga dom på listan. Surfers, bonbon och opiazzo verkar grymma. Bra tecken på en god restaurang för mig är en enkel meny.

Ok, om priset inte spelar någon roll och du inte varit där så är det ju Frantzén eller Esperanto som gäller. Min fru tog mig på en tågresa till Fäviken, det är kul om du vill överraska. De är oändligt mycket bättre än alla de som du listar. Kan vara svårt med bord med så kort varsel dock. Det gäller alla andra "heta" restauranger också, som Woodstockholm och Lilla Ego. Och Aloe - så nytt att jag inte hunnit prova.

Bland de mer realistiska alternativen så skulle jag fundera på Shibumi (outstanding asiatiskt), eller kanske Pubologi (enormt bra "comfort food"-smårätter). Gastrologik är ett bra budgetalternativ till Franzén, men jag har fått usel service där. [Edit: Volt] och Smörgåstårteriet är nästan på den nivån, och blir bättre och bättre för varje månad som går (Smörgåstårteriet kan vara stans mest okända smultronställe, även om de kan vara ojämna). Många håller Oaxen för att vara på "Frantzen"-nivån, men jag håller inte med personligen.

Sorry "alla andra", men med undantag för BonBon så håller jag inte med om de andra tipsen. Lite för mycket "trist Svenson" över dem. Bonbon däremot är jättekul, även om jag alltid känner mig osäker på om jag fick de bästa rätterna eller inte...

Permalänk
Medlem

Restaurang AG på kungsholmen. Paradis för köttälskaren.
Dim Sum Room vid Norra Bantorget. Mysigt ställe. Även dereas systerrestaurang Cloud 9 är bra val.

Permalänk

Resturang Göteborg i Hammarby sjöstad är en liten mysig resturang precis vid vattnet. Skitbra ställe för en dejt http://restauranggoteborg.se/

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Högt och lågt; Lilla Ego, Adam och Albin Matstudio, Bonbon, Woodstockholm, Smak, Sushi Sho, Shibumi, Esperanto, Råkultur, Minh Mat, Volt, Babette, Chez Betty (kanske hunnit stänga tyvärr), T/Bar, B.A.R, Broms, Cafe Facile, Campoloro, Ekstedts, Lennart & Bror, Oaxen, Bar Nombre....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Ligger inte "Kebab City" i Sundsvall? Härnösand har sitt kända "Minikrogen"

Kanske det gör också, men Kebab City är ganska nyöppnat och definitivt i Härnösand

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Kanske det gör också, men Kebab City är ganska nyöppnat och definitivt i Härnösand

Det är jag säker på! Du måste mena det som ligger mittemot teatern, antar jag?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Skrivet av beejac:

Kohpangan på söder är sjukt bra och super mysigt. Du kan dock inte boka bord för middag utan man får skriva upp sig på väntelista och hänga i baren.

Har för mig att det går att boka men att de endast har ett fåtal bord för detta eftersom de gillar drop-in. Eller har jag snurrat till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Det är jag säker på! Du måste mena det som ligger mittemot teatern, antar jag?

Jupp. Är fan beroende av deras kebabrullar

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jupp. Är fan beroende av deras kebabrullar

Synd att man börjat med LCHF.. Kanske får ta en lördag och chocka kroppen med lite kolhydrater!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT