Permalänk

Höga CPU-temps trots Noctua NH-D15

Tjena!

Jag köpte precis en Noctua NH-D15 kylare till min dator, då jag tröttnade på pumpljudet hos min Corsair H80i. Jag blev mäkta imponerad av LinusTechTips video på denna kylare då den verkade hålla vansinnigt låga temperaturer trots stresstest.

Nu till saken. När jag kör t.ex Prime95 så ligger mina kärnor och tickar runt 85 grader, när t.ex LTT video visar temperaturer på ungefär 60 grader. Jag har även läst tråden här ovan som heter något i stil med "Posta era temperaturer och kylare här", där folk med samma kylare ligger runt just 60 grader.

Vad kan detta bero på? Jag har bra luftflöde i chassit och jag kör lägre volt än i LTTs video. Det enda jag kan tänka mig är kylpastan, jag använder den som följer med kylaren.

Blir tokig på detta, hjälp!

Mvh

Permalänk

Om du känner med fingret på kylflänsen så märker du om kylaren har dessa 85 grader eller om det bara är processorn som överhettar på grund av dålig värmeöverföring.

Man kan använda för mycket kylpasta så den verkar som isolering. Om du tar bort kylaren igen så ser du hur pastan har fördelat sig över ytan. Man skall bara använda pastan i storleken av ett riskorn och eventuellt glida omkring kylaren över processorn (för att få bort luftfickor) innan den fästs permanent.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Vad är det för processor vi pratar om?
Hur mycket kylpasta har du haft på?
Hur blåser fläktarna? åt vilket håll?
Vad hade du för temp med corsairen?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Jag hade ungefär samma temps med Corsair kylaren.

Processorn vi snackar om är en i5:a 4690K klockad till 4,4ghz med Core Voltage på 1.254V

Kör med 2 fläktar, riktade mot utblåset bak på chassit, där det också sitter en fläkt.

Jag körde "Prick" metoden i mitten, men kan hända att jag hade lite för mycket kylpasta! Ska prova att applicera om den och se om det hjälper!

Några andra idéer än kylpastan?

Mvh

Permalänk

@Fjellreven: Känn med fingrarna på kylaren innan du lossar den !!! Annars vet du inte om överföringen funkat.
Känn så nära processorn du kan. Dessa 85 grader bör kännas hett.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Haswell går jäkligt varmt under Prime95. Så använd inte Prime. Vad får du för temps under vanligt spelande?

EDIT: Om de är en nyare version än 28.5 som har AVX stöd så kommer volten att öka till processorn om du har den ställt på adaptive under VCORE i bios. Rekommenderar att stresstesta med Aida64 istället.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk

Nu har jag applicerat om kylpastan med lite mindre mängd. Prime95 går NÅGOT svalare, ungefär runt 82 på varmaste kärnan. Däremot känns inte kylaren särskilt varm, inte ens nere på rören =/

När jag spelar är det mycket svalare, runt 55-60grader. Har både provat CS:GO, Witcher 3 samt GTA V.

Vad kan nu detta vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Nu har jag applicerat om kylpastan med lite mindre mängd. Prime95 går NÅGOT svalare, ungefär runt 82 på varmaste kärnan. Däremot känns inte kylaren särskilt varm, inte ens nere på rören =/

När jag spelar är det mycket svalare, runt 55-60grader. Har både provat CS:GO, Witcher 3 samt GTA V.

Vad kan nu detta vara?

Om den inte är varm så har du monterat fel. 100% på att du har monterat mer rätt fästen osv?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

@Carlj: Jajemen, är ett ganska idiotsäkert monteringsystem. Men man börjar ju undra =/

Permalänk
Medlem

Hur mäter du temperaturerna?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@FatherOfThree: RealTemp och kollar samtidigt i SpeedFan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakoP95:

Haswell går jäkligt varmt under Prime95. Så använd inte Prime. Vad får du för temps under vanligt spelande?

EDIT: Om de är en nyare version än 28.5 som har AVX stöd så kommer volten att öka till processorn om du har den ställt på adaptive under VCORE i bios. Rekommenderar att stresstesta med Aida64 istället.

Jag tror detta är problemet, att volten skenar under prime, hände mig också + att om AVX eller andra tilläggsmoduler i CPU används, så blir den sjukt mkt varmare än vid spelande(t.ex. video konvertering i Adobe Premiere, kör alla features i cpu:n, blir mkt varmare än stresstest, gäller även opensource Handbrake som ger cpu:n en ordentlig omgång).

Jag bytte från en H100i som jag tyckte var oduglig, seglade över 80+ grader när jag konverterade video i mer än 60 minuter - kör nu DH15 o har aldrig kommit över 73 grader trots timtals körande.

Har LÅST o LIMMAT fast alla volt:er i BIOS, både vCore och CPU Cache Volt

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag tror detta är problemet, att volten skenar under prime, hände mig också + att om AVX eller andra tilläggsmoduler i CPU används, så blir den sjukt mkt varmare än vid spelande(t.ex. video konvertering i Adobe Premiere, kör alla features i cpu:n, blir mkt varmare än stresstest, gäller även opensource Handbrake som ger cpu:n en ordentlig omgång).

Jag bytte från en H100i som jag tyckte var oduglig, seglade över 80+ grader när jag konverterade video i mer än 60 minuter - kör nu DH15 o har aldrig kommit över 73 grader trots timtals körande.

Har LÅST o LIMMAT fast alla volt:er i BIOS, både vCore och CPU Cache Volt

// Lazze

Sen att Intel drog en fuling och inte använde fast lödd IHS är en annan faktor. Kommer ihåg dagarna då jag hade min 2500K där jag hade krämat på med 1.35 V och fick kämpa för att få den över 65 grader.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk

Tack för all hjälp, har nu fått ner temperaturerna på två sätt. Har applicerat om kylpastan några gånger och tillslut hittat en sweetspot dom sänkte temperaturerna med cirka 8 grader. Sedan har jag även bytt Prime95 version, tydligen ska man köra v266 och inget annat när man har en Haswell processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Tack för all hjälp, har nu fått ner temperaturerna på två sätt. Har applicerat om kylpastan några gånger och tillslut hittat en sweetspot dom sänkte temperaturerna med cirka 8 grader. Sedan har jag även bytt Prime95 version, tydligen ska man köra v266 och inget annat när man har en Haswell processor.

Håll koll på att du inte kör program som använder AVX nu och i framtiden. Kör du igång (som nämnts ovan) tex handbrake så kan du nu ha en ostabil dator för att du inte kört senaste prime.

Jag rekommenderar senaste Prime95 för en dator som ska vara stabil i 100% av tillgängliga program och framtida program/uppdateringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waxinator:

Om du känner med fingret på kylflänsen så märker du om kylaren har dessa 85 grader eller om det bara är processorn som överhettar på grund av dålig värmeöverföring.

Man kan använda för mycket kylpasta så den verkar som isolering. Om du tar bort kylaren igen så ser du hur pastan har fördelat sig över ytan. Man skall bara använda pastan i storleken av ett riskorn och eventuellt glida omkring kylaren över processorn (för att få bort luftfickor) innan den fästs permanent.

Jag hade samma problem med värme med min cm v8 gts. Blend testet med prime höll i några sekunder sedan blev det blåskärm.

Plockade av cpu och fläkt och noterade på tok för mycket kylpasta, låg utsmetat över hela cpu n. Tvättade rent och lade endast en liten klick. Som ett häftstiftshuvud i storlek.

Nu ligger min klock på 4.4 ghz stabilt på Blend med högsta temp på 71 grader i full load. Körde 12 timmar inatt utan problem

Skickades från m.sweclockers.com