Permalänk

USB-kontakterna sitter i vägen...

Hej!

Jag orkar inte dra historien varför det är på det sättet,
men min fråga är ifall en Bluetooth-mottagare går att koppla in till en USB-hubb och därför slippa hubbens kabel till laptopen? Mao, kommer trådad mus och externa hårddiskar kopplade i hubben att vara tillgängliga samtidigt för laptopen?
Något annat att tänka på?

Permalänk
Medlem

Nej, går inte.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Ok, kan du eller någon förklara varför?

Permalänk
Medlem

Väldigt luddig fråga...
Du får nog förtydliga hur du vill/tänker koppla bluetooth, USB-hub(utan kabel?), laptop och dator.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Väldigt luddig fråga...
Du får nog förtydliga hur du vill/tänker koppla bluetooth, USB-hub(utan kabel?), laptop och dator.

Bluetooth-mottagare in i hubbs ingång istället för kabel från laptop till hubbs ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merulezbig:

Bluetooth-mottagare in i hubbs ingång istället för kabel från laptop till hubbs ingång.

Menar du att du vill koppla en en bluetoothmottagare i hubben och sedan på så sätt koppla ihop hubben och datorn? Isåfall så nej, det går inte.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Menar du att du vill koppla en en bluetoothmottagare i hubben och sedan på så sätt koppla ihop hubben och datorn? Isåfall så nej, det går inte.

Tack. Jag har redan fått ett nej på frågan men jag söker fortfarande en förklaring varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merulezbig:

Tack. Jag har redan fått ett nej på frågan men jag söker fortfarande en förklaring varför.

Hur menar du att det skulle fungera? Blåtandsdongeln är inte inställd på att skicka vidare usbsignaler den får från en usbhubb. Det den gör är att den snackar med andra blåtandssaker du synkar den mot. Men din usbhubb har ju troligen ingen programvara för att kommunicera via blåtand.

Förklaringen till varför det inte fungerar är helt enkelt att sakerna inte är gjorda för att användas så.

Det är något i stil med:
https://www.dustinhome.se/product/5010588059/usb-hub-4-port-u...
du letar efter.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Hur menar du att det skulle fungera? Blåtandsdongeln är inte inställd på att skicka vidare usbsignaler den får från en usbhubb. Det den gör är att den snackar med andra blåtandssaker du synkar den mot. Men din usbhubb har ju troligen ingen programvara för att kommunicera via blåtand.

Förklaringen till varför det inte fungerar är helt enkelt att sakerna inte är gjorda för att användas så.

Det är något i stil med:
https://www.dustinhome.se/product/5010588059/usb-hub-4-port-u...
du letar efter.

Tack för länken. Och jag förmodade precis som du säger att hubben inte har något stöd. Men jag ville höra det från någon annan.

Permalänk

Det du kan göra är att skaffa en trådlös mus USB-hårddiskar finns routrar som klarar

Teoretiskt fysiskt går det koppla 7 enheter Bluetooth men mjukvara och hård var är normalt anpassad till det tråd lös USB kan vara en sådan hårdvara mjukvara som gör det möjligt gå runt problemet.
Som du ser nedan kostar sådana lösningar och jag är osäker hur bra de fungerar.
Du utnyttjar Wireles USB i datorn till den trådlösa hubben sen kolar du in vad du vill till den.
Tyvärr utgången produkt så för närvarande inte någon tillgänglig lösning
https://www.dustinhome.se/product/5010588059/usb-hub-4-port-u...

Det du kan göra är att skaffa en trådlös mus USB-hårddiskar finns routrar som klarar så det finns lösning på problemet men inte billiga. Om du inte har en router som klarar USB en trådlös mus är överkomlig.

Det finns andra USB begränsningar som är billigare att gå runt så som 5m gränsen för USB2
det går runt med USB hubb om USB2 räcker, för USB3 är bara 3m och är betydligt dyrare hubb.
Jag har läst om trådlöst USB men det slog inte igenom så via router är ett bra alternativ.

Tyvärr behövs det både hårdvara och mjukvara för att klara hantera en Bluetooth-USB anslutning finns i dator inte i en hubb många NAS klarar det och även upptill AC uppkopplingar.