Permalänk

Datorn låter mycket Varför?

Hej! Som rubriken lyder så låter datorn som en dammsugare när jag statar den (i ca 20 sekunder) vad kan det bero på?

Tack På Förhand!

Permalänk

@captianpontap

Min gör samma sak. men jag Kör pumpen på en syskontakt så det verkar som att mobot tar lite tid på sig att meddela syskontakten att köra på högsta hastighet och därför ökar alla andra fläktar. Vet inte varför, men den blir tyst när pumpen får den ström (varv) den vill ha. tar ca 20sekunder detta.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av captianpontap:

Hej! Som rubriken lyder så låter datorn som en dammsugare när jag statar den (i ca 20 sekunder) vad kan det bero på?

Tack På Förhand!

För att dina fläktars inställningar laddas inte in förrän du är i Windows.

Permalänk
Permalänk

@Ruzikx: det låter när jag äe inne i windows i ca 4 sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av captianpontap:

Det är inget konstigt alls.

Det är en drivrutin som styr fläktkurvan och den går igång i samband med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det är inget konstigt alls.

Det är en drivrutin som styr fläktkurvan och den går igång i samband med Windows.

om ni vet detta kan ni kanske hjälpa han med vad som skall göras för att ändra fläktarna?
Bara svara som ni gör hjälper ingen med sitt fel.

Ingen som undrade vad han hade för kylning eller fläktar utan allt blev taget i luften .

Ingen negativ kritik , och han undrade bara vad det beror på och inte vad man kan göra åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtBoy:

om ni vet detta kan ni kanske hjälpa han med vad som skall göras för att ändra fläktarna?
Bara svara som ni gör hjälper ingen med sitt fel.

*suck* Det är inget fel. I stort sett nästan alla datorer fungerar likadant.

Vill han fixa "problemet" så måste han koppla fläktarna via nätagget tillsammans med en adapter som sänker volten. Men det skulle vara ett oehört slöseri med pengar.

Bara vänta 20sec och sluta bry dig så mycket.

Det är inget fel på din dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

*suck* Det är inget fel. I stort sett nästan alla datorer fungerar likadant.

Vill han fixa "problemet" så måste han koppla fläktarna via nätagget tillsammans med en adapter som sänker volten. Men det skulle vara ett oehört slöseri med pengar.

Bara vänta 20sec och sluta bry dig så mycket.

Det är inget fel på din dator

Du behöver inte sucka bara för att jag försöker hjälpa någon .
du tog dig besväret med att svara på mitt inlägg att det inte var något problem med hans dator, och det var bra.
Hoppas han är nöjd med ditt svar och står ut med det i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

TS kan ju börja med att berätta vad för grejer denne har i sin dator osv, blir betydligt enklare att hjälpa till då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtBoy:

Du behöver inte sucka bara för att jag försöker hjälpa någon .
du tog dig besväret med att svara på mitt inlägg att det inte var något problem med hans dator, och det var bra.
Hoppas han är nöjd med ditt svar och står ut med det i fortsättningen.

Okey. Ursäkta. Blir bara lite trött på folk som tror att minsta lilla konstighet med datorn måste vara ett fel ;_;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Okey. Ursäkta. Blir bara lite trött på folk som tror att minsta lilla konstighet med datorn måste vara ett fel ;_;

Vad trodde du ett forum var till för? Och han sa heller aldrig att han trodde något var fel, han undrade vad det berodde på. Läs ordentligt nästa gång.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

TS kan ju börja med att berätta vad för grejer denne har i sin dator osv, blir betydligt enklare att hjälpa till då.

Det var något sådant jag var ute efter.

Jag kunde med ställt en fråga varför min dator låter så mycket ( typ 10 meter bort)
och fått till svar att det är som det skall.

Jag " hade" i nästa mening valt att säga att jag hade i7-3930K , dubbla 690 gtx och corsair h100i som kylning då.

Då hade dom flesta förstått varför min dator låter , men ingen frågade om vad han hade.

Permalänk

@ArtBoy: Tack äntligen någon som förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vad trodde du ett forum var till för? Och han sa heller aldrig att han trodde något var fel, han undrade vad det berodde på. Läs ordentligt nästa gång.

Läs ordentligt nästa gång

Skrivet av ArtBoy:

om ni vet detta kan ni kanske hjälpa han med vad som skall göras för att ändra fläktarna?
Bara svara som ni gör hjälper ingen med sitt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtBoy:

om ni vet detta kan ni kanske hjälpa han med vad som skall göras för att ändra fläktarna?
Bara svara som ni gör hjälper ingen med sitt fel.

Ingen som undrade vad han hade för kylning eller fläktar utan allt blev taget i luften .

Ingen negativ kritik , och han undrade bara vad det beror på och inte vad man kan göra åt det.

Eftersom nästan alla cpu och gpu fläktar går på fulltblås tills drivrutinerna har laddats så är detta helt normalt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@bärplockaren: jag har detta Moderkortet GIGABYTE F2A88XM-HD3
Grafikkort AMD Radeon HD 8670D
Nätaggregat CORSAIR CX430M Ram 4GB
Processor A10-6800K
(är min andra dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Läs ordentligt nästa gång

Suck..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

jag fårstår att du suckar .

men som sagt det ger fortfarande inga svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eftersom nästan alla cpu och gpu fläktar går på fulltblås tills drivrutinerna har laddats så är detta helt normalt.

Men om min datorn låter mer när jag kommit in i windows?

Mina fläktar går på typ 2000 rpm hela tiden i windows och cpu ligger på 40 grader, men låter ändå som ett kraftverk?
vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eftersom nästan alla cpu och gpu fläktar går på fulltblås tills drivrutinerna har laddats så är detta helt normalt.

och om det fortsätter efter windows är laddat?

Det jag vill komma fram till är vad han kan prova för att tysta datorn. jag är inte ute efter någon , men försök och hjälp han i stället för att bara svara att det är normalt, bry dig inte om det . hade det varit normalt och han inte hade brytt sig hade han inte behövt ställa frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

*suck* Det är inget fel. I stort sett nästan alla datorer fungerar likadant.

Vill han fixa "problemet" så måste han koppla fläktarna via nätagget tillsammans med en adapter som sänker volten. Men det skulle vara ett oehört slöseri med pengar.

Bara vänta 20sec och sluta bry dig så mycket.

Det är inget fel på din dator

det är inget fel på min dator i heller. den låter bara för mycket när jag sitter bredvid den.
Jag har 6 kärnig processor , Dubbla grafikkort med 4 kärnor och 32 Gb 2133 mhz minne. Men datorn låter fortfarande mycket ?

Jag tror ju att det är corsair H100i som inte orkar med , men vad vet jag ? Jag kör på för det är säkert normalt och inget fel på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtBoy:

Men om min datorn låter mer när jag kommit in i windows?

Mina fläktar går på typ 2000 rpm hela tiden i windows och cpu ligger på 40 grader, men låter ändå som ett kraftverk?
vad kan jag göra?

Du har du mest troligt någon mjukvara som ändrar fläktarna.

Skrivet av ArtBoy:

och om det fortsätter efter windows är laddat?

Det jag vill komma fram till är vad han kan prova för att tysta datorn. jag är inte ute efter någon , men försök och hjälp han i stället för att bara svara att det är normalt, bry dig inte om det . hade det varit normalt och han inte hade brytt sig hade han inte behövt ställa frågan.

Man kan lösa det genom att flasha om korten, lär dock inte finnas någon som rekommenderar att ta bort säkerhetsåtgärder.

Tips: Sluta bumpa tråden och använd edit/citera flera.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

*suck* Det är inget fel. I stort sett nästan alla datorer fungerar likadant.

Vill han fixa "problemet" så måste han koppla fläktarna via nätagget tillsammans med en adapter som sänker volten. Men det skulle vara ett oehört slöseri med pengar.

Bara vänta 20sec och sluta bry dig så mycket.

Det är inget fel på din dator

Har inte en enda dator själv som kör fläktar på max i 20 sekunder. Detta oavsett med vätskekylning eller luft, laptop eller stationär.
Förstår inte hur detta du säger ska anses normalt. De flesta vettiga BIOS har fläktstyrning, och det finns ingen anledning till varför de ska gå mer än 1-2 sekunder på max.

De har dock startat inom 10-15 sek till Windows i de flesta fall också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du har du mest troligt någon mjukvara som ändrar fläktarna.

Man kan lösa det genom att flasha om korten, lär dock inte finnas någon som rekommenderar att ta bort säkerhetsåtgärder.

Tips: Sluta bumpa tråden och använd edit/citera flera.

Tack för ett ärligt svar. Skall göra så i fortsättningen , tryckte bara på citera. Sorry.

Permalänk
Medlem

Har du stock kylare? har du dammsugit din dator ? har du fläktarna kopplat till mobo eller direkt till Nätagg? @ArtBoy:

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letintin:

Har du stock kylare? har du dammsugit din dator ? har du fläktarna kopplat till mobo eller direkt till Nätagg? @ArtBoy:

som sagt har jag H100i som kylare, och har inte dammsugit datorn.
Kylaren är kopplad till mobo vad jag vet , men får kolla upp detta bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtBoy:

som sagt har jag H100i som kylare, och har inte dammsugit datorn.
Kylaren är kopplad till mobo vad jag vet , men får kolla upp detta bättre.

Får be om ursäkt om jag trampat någon på tårna , men TS undrade och jag ville bara hjälpa honom.

Nu är det dax för sängen , och hoppas Ts fått svar på sin fråga. Ville bara få fram att vissa svar är lite luddiga occh ger inga direkta svar som man kan göra något åt, utan bara låta det vara som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letintin:

har du dammsugit din dator ?

@captianpontap

Dammsug aldrig datorn, enorm risk för ESD skada.

EDIT Råkade tagga fel person

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eftersom nästan alla cpu och gpu fläktar går på fulltblås tills drivrutinerna har laddats så är detta helt normalt.

Det stämmer inte, normalt kontrolleras det på hårdvarunivå av BIOS. Men om man har klantat till allt fullständigt så kan man ju ha "fixat" problemet med fläktstyrning i Windows, med det är inte normalt så man ska göra.