AOC släpper gamingskärm med AMD Freesync för 1 799 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Denna skärm med 144Hz från AOC har funnits i närmare två år:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1610949

Priset har dessutom varit nere under 2000kr emellanåt. Freesync ska ju inte kosta särskilt mycket att lägga till heller, till skillnad från G-Sync.

Aja, det är kanske bara jag som förväntar mig utveckling.

kapitalism>utveckling

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu har vi Freesync på en skärm för under 2000kr, det är utveckling.

Fast utan 144Hz. Det är som att ta ett steg framåt, följt av ett bakåt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluffarn:

Tjao, om han är so oinformerad kan du väl gärna komma med lite fakta som bestrider hans påstående? Jag vill gärna se lite statistik som visar att PC's avsedda för spel är mer än en mindre nisch av den totala PC-marknaden Med påståendet "spelmarknaden på PC är väldigt liten" så är ju allt relativt.

Om anders190 menar att de datorer som säljs specifikt med "gaming in mind" är få i antal jämfört med de som inte säljs specifikt för det syftet, så kan jag inte tänka mig att han har annat än rätt

Korrekt, andelen datorer avsedda för spel men också bestyckade för att kunna spela spel med vettiga inställningar är liten. Vilket Valves Steam-statistik också bekräftar vilket togs upp i ett tidigare inlägg i tråden. Nu är förvisso Steam inte ensam plattform för spel på PC men tillräckligt stor för att få ut bra statistik då nästan alla spel som släpps idag kommer till Steam. Samtidigt måste man komma ihåg att Steam-statistiken inte visar hur hela marknaden ser ut utan just den nisch spelmarknaden består av.

PC-spelmarknaden är liten sett till PCs oavsett användningsområde men fortfarande tillräckligt stor för att tjäna pengar på med exempelvis de grafikkort men även spelkontroller och andra produkter som faktiskt säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Korrekt, andelen datorer avsedda för spel men också bestyckade för att kunna spela spel med vettiga inställningar är liten. Vilket Valves Steam-statistik också bekräftar vilket togs upp i ett tidigare inlägg i tråden. Nu är förvisso Steam inte ensam plattform för spel på PC men tillräckligt stor för att få ut bra statistik då nästan alla spel som släpps idag kommer till Steam. Samtidigt måste man komma ihåg att Steam-statistiken inte visar hur hela marknaden ser ut utan just den nisch spelmarknaden består av.

PC-spelmarknaden är liten sett till PCs oavsett användningsområde men fortfarande tillräckligt stor för att tjäna pengar på med exempelvis de grafikkort men även spelkontroller och andra produkter som faktiskt säljs.

Det där tycker jag var välskrivet och välinformerat! Tills motsatsen bevisas såklart..!

Nej det är snabbt man blir nedskjuten om man kommenterar vissa saker på det här forumet. Att PC-gaming är en liten marknad i jämförelse till annat kan agera som ett exempel. Ett annat vore kanske om man försöker vara pro-Mac på något sätt.

Permalänk
Avstängd

Finns det någon anledning till att ha AMD FreeSync stöd på en skärm som inte klarar mer än 60 Hz?
Gör det någon nytta?

Permalänk
Skrivet av rektor:

Finns det någon anledning till att ha AMD FreeSync stöd på en skärm som inte klarar mer än 60 Hz?
Gör det någon nytta?

Ja.

Detta kan mycket väl vara en perfekt skärm för GTA då inte många kan köra det med höga inställningar i 1080p och stabila 60+. Så istället för att få tearing eller 30hz stutter (inte alla gillar en "filmisk känsla") ger skärmen synkad bild i högsta möjliga frekvens upp till 60hz. The Witcher är också ett bra exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Suck, när ska Freesync börja stöda 40 - 144Hz (optimalt 30-> men 40 duger gott och väl). Tills dess är jag nog mera intresserad utav G-Sync även om kostnaden är betydligt högre.

Speciellt 144Hz skärmar men då endast stöd upp till 90Hz... istället kunde de satsa typ 500 kr i bättre hårdvara som skulle klara av det och ändå vara 1500 kr billigare än G-Sync (talar främst om 1440p prisklassens skärmar nu), I don't get it.

EDIT: Eller visst förstår jag egentligen, som någon redan sa, kapitalism.... om sisådär 1 år kanske vi äntligen börjar få det då tillverkarna pungat ut alla pengar utav first gen Freesync varianter som sedan kommer uppgraderas till ännu bättre Freesync varianter av samma köpare... hatar medvetet passiv utveckling i hårdvaru branchen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Nu har vi Freesync på en skärm för under 2000kr, det är utveckling.

Förutom att den är helt meningslös.
"upp till 60hz" menar dom då 48hz i freesync? vilket är helt oanvändbart och därmed helt meningslöst.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

144Hz finns inte i den här prisklassen.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan bli förvånad om du tittar på steams statistik
http://in2gpu.com/2015/06/10/steam-hardware-statistics-june-2...

Vill du ta en titt på vilka som är både 1 och 2 placeringen på mest använda kort?
Samt nästan 20% av marknaden för något som inte går att spela på, det är inte fy skam...

Synsam ringde också och sa att du behöver läsa priset igen.
Det är old school, det är main stream och "skräp" ja, men de flesta (icke sweclockers OC värstingar) sitter faktiskt och spelar på just 1080p @ 60Hz idag.

Jag håller med dig, men ändå inte.

Om vi säger så här. Hellre 60Hz och freesync på en dator som inte klarar mer än 40-70 fps ändå, med bra inställningar, vilket är trots allt vad många midend-lowend och värre (tänk intel HD...) sitter på. Har du en low end PC så är sync funktionen en guda sänd.

Problemet är ju att som det är nu, så är alla gamla AMD kort (low/mid osv) utan freesync funktionen. Intel har samma problem, där inte ens skylake har funktionen. Så som det är nu är det meningslös skärm... då väldigt få kan använda den under denna förutsättning.

Men det är ändå stort att Intel anammar detta, då varenda laptop har inbyggt intel HD GPU, och intel vill ju göra bättre iGPUer, så att man kan spela. Om nu det udda med broadwell i DX11, + DX12 fördelar, kan tas med i skylakes grund och förbättras i kabylake så kan det mycket väl bli en bra budget dator med intel iGPU på DDR4, med L4 cache och freesync liknande.
Detta är naturligtvis inget du skulle sätta sig och spela på, men du har lite bättre budget

Har man highend kort (290+), så tar jag också hellre 90Hz+ iaf, (120+ tom) än detta alternativ, men har man highend kort bör man också ha lite mer pengar för en bättre skärm, så då är inte denna skärm intressant heller. Dock hade en G-sync skärm i samma prisklass verkligen kunna göra nytta för många low end gamers. Men gud förbjude att Nvidia skulle vilja göra förbättring för sina kunder
Notera att Intel har länge försökt få G-sync rättigheter, men Nividia tvär-nekar, och pga det kräver jag att tekniken ska begravas också. De tjänar på varje skärm som säljs, och de kunde ta ut lite licens avgift på detta. Men att rent neka det, är bara utvecklingshämmade imho. De kunde ägt marknaden med det, men vill bara hålla det för sig själv, vilket är rent av synd.

Så vete tusan var exakt denna skärm lämpar sig, då dens kundkrets som kunde varit perfekt, aka budget gamern, har inte funktionen att använda freesync.

Dock är det gött att G-sync stannat hos Nvidia, är ju ändå en proprietär teknik. AMD hade fått det svårt annars.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Suck, när ska Freesync börja stöda 40 - 144Hz (optimalt 30-> men 40 duger gott och väl). Tills dess är jag nog mera intresserad utav G-Sync även om kostnaden är betydligt högre.

Speciellt 144Hz skärmar men då endast stöd upp till 90Hz... istället kunde de satsa typ 500 kr i bättre hårdvara som skulle klara av det och ändå vara 1500 kr billigare än G-Sync (talar främst om 1440p prisklassens skärmar nu), I don't get it.

EDIT: Eller visst förstår jag egentligen, som någon redan sa, kapitalism.... om sisådär 1 år kanske vi äntligen börjar få det då tillverkarna pungat ut alla pengar utav first gen Freesync varianter som sedan kommer uppgraderas till ännu bättre Freesync varianter av samma köpare... hatar medvetet passiv utveckling i hårdvaru branchen.

Finns free-sync skärmar med 144Hz, men det är endast TN då och en VA panel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fire_Ice:

Skrivet av rektor:

Gör det någon nytta?

Skrivet av Blazin87:

Förutom att den är helt meningslös.
"upp till 60hz" menar dom då 48hz i freesync? vilket är helt oanvändbart och därmed helt meningslöst.

För en budgetdator är det ofta bättre att den klarar Freesync i 24-60 Hz, än att den klarar det i 60-144, den orkar ofta inte driva spelen i högre takt än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluffarn:

Det där tycker jag var välskrivet och välinformerat! Tills motsatsen bevisas såklart..!

Nej det är snabbt man blir nedskjuten om man kommenterar vissa saker på det här forumet. Att PC-gaming är en liten marknad i jämförelse till annat kan agera som ett exempel. Ett annat vore kanske om man försöker vara pro-Mac på något sätt.

Instämmer. Om det var några oklarheter med vad jag menade innan så borde det vara lite klarare nu, förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

men dessa två skärmar då?

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=14...

24 eller 27 tum 1920x1080 144 hz med freesync för runt 300 dollar

verkar dock inte säljas som freesync utan bara utan freesync (på tex amazon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock är det gött att G-sync stannat hos Nvidia, är ju ändå en proprietär teknik. AMD hade fått det svårt annars.

Tror mycket väl att de hade kunnat anpassa tekniken. Det är ju inte så att det är omöjligt att göra ändringar när man designar en "ny" krets som både 290 och Fury är.

Jag anser att det är lika mycket skitsnack som att man måste köra "original patroner"... för andra kan naturligtvis inte göra dem lika bra. Eller original delar till bilen, som tillverkas i samma fabrik som "kopian"

Sen med det sagt, så ser jag hellre freesync som standard, ja. Men i dagsläget kan man inte undgå att G-sync fungerar bättre. Och om det innebär att man måste licensera tekniken, så gör det mig inget. Men att stänga tekniker, hindra utveckling och låsa ner allt, är imho något som borde vara straffbart. Patentlagarna borde ordnas så att det inte får ske, iaf inte efter X antal lämpliga år. Licens/royalty är dock en annan sak, klart man ska få betalt för sitt jobb, man ska bara inte stänga alla andra ute från den.

Skrivet av Ratatosk:

@Paddanx

R7 260x och 360 är GCN 1.1 och klarar Freesync i spel.

Bra poäng. Tänkte inte på den. Lägsta jag tänkte på var 285, vilket är ett... ja... "speciellt" kort

Permalänk
Master of Overkill

Det jag ville klargöra är att PC GAMING är enormt stort.
Inget annat.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kraniet:

Fresync 30-144 Hz, mums!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Inget annat.

Och den stora massan köper grafikkort i 1000-2000 kr klassen varpå den här skärmen är långt mycket mer intressant för gemene gamer än en 144 Hz Freesync/G-sync i 5000 kr-klassen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och den stora massan köper grafikkort i 1000-2000 kr klassen varpå den här skärmen är långt mycket mer intressant för gemene gamer än en 144 Hz Freesync/G-sync i 5000 kr-klassen.

Så är det alltid på Sweclockers. Folk skriver ur eget perspektiv om en produkt är intressant eller inte. I min mening totalt ointressant och det hade varit mycket roligare om man hade kunnat bortse från sina egna behov och önskemål när man kommenterar.

Så de som vill ha den bästa gamingskärmen skriver att denna inte är intressent. Och de som kan tänka sig något som denna kommenterar att de dyraste gamingskärmarna är just för dyra

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inget annat.

Okej, men enormt stort i relation till vad? Nog kan de flesta här på Sweclockers gå med på att PC gaming är stort, men vad jämför du med? Jag kan om du vill gå med på att det är enormt stort och avsluta det här stycket redan nu, men jag är genuint intresserad vad du just jämför PC gaming med för att anse att det är "enormt".

Jag har själv lite svårt att hitta just hur mycket pengar hårdvaran omsätter, så om du har någon sådan statistik vore det väldigt trevligt om du kunde dela med dig

Nvidia's intäkter för GeForce står ju för 5,8 miljarder kronor enligt Sweclockers artikel, men då är det ju svårt att se just hur skärmar, processorer och moderkort säljs för gaming. Jag gissar att man helt enkelt får se till produkter som marknadsförs mot gamers (Intels K-serie processorer, AMD's Fury X, Asus RoG Swift med mera) och sedan addera ihop det.

Dela gärna med dig av data Det är nog fler än jag som hade velat se en artikel eller två angående detta.

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu. Är det bara jag som inte blir imponerad på priset?

Freesync ska ju vara (iallafall enligt all PR) just "Free", dvs gratis.
Det är ju en av huvudpoängerna gentemot G-sync.

Om man då räknar med en kostnad av 0:- för Freesync i denna skärmen, så betalar man alltså 1790:- för en helt "vanlig" 24" 1080p 60 Hz-skärm.
Den typen av skärmar går att köpa för runt 1000-lappen, alltså är detta knappast ett bra pris ur den synvinkeln.

Nu är detta förvisso ett ganska bra pris för en skärm med adaptiv v-sync då detta är det bästa sedan skivat bröd, men denna skärmen bevisar att Freesync inte är gratis!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Kraniet:

Shut up and take my money! ... Får hoppas swelclockers är snabb med review på denna modell. Deras tidigare budget 144hz:are (utan freesync) var ju inte precis bäst i test om vi säger som så

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Om man då räknar med en kostnad av 0:- för Freesync i denna skärmen, så betalar man alltså 1790:- för en helt "vanlig" 24" 1080p 60 Hz-skärm.
Den typen av skärmar går att köpa för runt 1000-lappen, alltså är detta knappast ett bra pris ur den synvinkeln.

Nu är detta förvisso ett ganska bra pris för en skärm med adaptiv v-sync då detta är det bästa sedan skivat bröd, men denna skärmen bevisar att Freesync inte är gratis!

Kapitalism. Freesyncskärmar kommer alltid att kosta mera så länge de ger ett mervärde för kunden. De spelar ingen roll vad freesync kostar att implementera. Vilket i detta fall är 0 kr. AOC och alla andra återförsäljerare kommer att sätta priset så högt de kan. Företagen som inte hänger med tvingas att utveckla sina produkter för att hänga med.

Just nu är AOC först och lite unika med sin 60hz Tn panel med freesync. Vilket gör att folk är villiga att betala mera. Så fort det kommer en konkurent med samma produkt så kommer priset falla. Kommer det inget från konkurenterna så är det förmodligen en ny kartell. Det har tyvärr varit en massa karteller inom bildskärmsindustrin de senaste 15 åren.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Skrivet av anon185723:

Kapitalism. Freesyncskärmar kommer alltid att kosta mera så länge de ger ett mervärde för kunden. De spelar ingen roll vad freesync kostar att implementera. Vilket i detta fall är 0 kr. AOC och alla andra återförsäljerare kommer att sätta priset så högt de kan. Företagen som inte hänger med tvingas att utveckla sina produkter för att hänga med.

Just nu är AOC först och lite unika med sin 60hz Tn panel med freesync. Vilket gör att folk är villiga att betala mera. Så fort det kommer en konkurent med samma produkt så kommer priset falla. Kommer det inget från konkurenterna så är det förmodligen en ny kartell. Det har tyvärr varit en massa karteller inom bildskärmsindustrin de senaste 15 åren.

Jag tror liksom ni att vi (konsumunter) måste betala lite extra för nyhetens behag men glöm inte att FreeSync INTE är gratis, det krävs att skärmtillverkaren utvecklar en ny scaler och som vi sett tidigare verkar det inte helt lätt då skärmar saknat overdrive och bara fungerat i snäva intervall. Så om vi här betalar några hundralappar extra för en ny scaler (som förhoppningsvis fungerar bra) så tycker inte jag det gör så mycket.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Med tanke på att det är en av de första skärmarna med just en Sync-lösning med de specifikationerna på entry-nivån så är priset som det ska vara. Att det går att köpa liknande skärmar utan Sync för tusenlappen har att göra med att konkurrensen där är extremt hög då alla skärmföretag har en hög med sådanna skärmar vardera som slåss om marknadsandelar.

Priserna kommer sjunka bara fler aktörer lanserar produkter och börjar konkurrera. Troligen kommer större delen av marknaden ha just Adaptive Sync om ett år då det ger fördelar konkurrensmässigt, samt förutsatt att kostnaden inte drar iväg. Även scalern kostar men priserna ska vara mycket lägre än G-Sync-modulen och kostnaderna kommer gå ner ju större volymer även dessa tillverkas i.

Att företag som saknar eller anser sig kunna ta mer betalt för sin produkt faktiskt gör det är business as usual.

Permalänk
Hjälpsam

Vad jag tycker är viktigt med den här skärmen, är att den tyder på att Freesync börjar komma även till billiga skärmar.
Det verkar som att proppen börjar gå ur, om ett år kommer nog en nästan alla skärmar ha Freesync, billiga och dyra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är du på riktigt? De måste ju testa skärmarna mera osv. Mantimmar är fortfarande den dyraste komponenten.
Det betyder alltså snarare "fritt" än gratis.

Du har friheten att låta bli att köpa.

Permalänk
Hjälpsam

Priset blir väl nästan noll, när kostnaden för att utveckla de nya kretsarna har avskrivits.
Lite som att en DVI ingång kostade extra till en början, nu ingår den som standard i de flesta skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror mycket väl att de hade kunnat anpassa tekniken. Det är ju inte så att det är omöjligt att göra ändringar när man designar en "ny" krets som både 290 och Fury är.

Jag anser att det är lika mycket skitsnack som att man måste köra "original patroner"... för andra kan naturligtvis inte göra dem lika bra. Eller original delar till bilen, som tillverkas i samma fabrik som "kopian"

Sen med det sagt, så ser jag hellre freesync som standard, ja. Men i dagsläget kan man inte undgå att G-sync fungerar bättre. Och om det innebär att man måste licensera tekniken, så gör det mig inget. Men att stänga tekniker, hindra utveckling och låsa ner allt, är imho något som borde vara straffbart. Patentlagarna borde ordnas så att det inte får ske, iaf inte efter X antal lämpliga år. Licens/royalty är dock en annan sak, klart man ska få betalt för sitt jobb, man ska bara inte stänga alla andra ute från den.

Bra poäng. Tänkte inte på den. Lägsta jag tänkte på var 285, vilket är ett... ja... "speciellt" kort

Vad för fördel har g-sync? Såg test där MS var extremt lika mellan teknikerna. Men free-sync drog i från om man kunde köra 144hz+ på datorn i ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Priset blir väl nästan noll, när kostnaden för att utveckla de nya kretsarna har avskrivits.
Lite som att en DVI ingång kostade extra till en början, nu ingår den som standard i de flesta skärmar.

Precis, oavsett Adaptive Sync eller inte så behöver skärmen fortfarande en scaler. Vad som händer är att en del av en produkt utvecklas för att hänga med i den teknologiska utvecklingen. Det är ju inte som att det står helt still med skärmens övriga komponenter. Skärmens panel, speciellt IPS, som klarar högre än 60Hz är ju också ganska nytt. Även där behövde utveckling göras innan dessa klarade av detta. Grafikkort utvecklas ju också där varje generation tillför iallafall en del nyheter. Processorer likaså.

Hehe jo, jag tycker mig ha noterat att många billigare integsskärmar har börjat få bättre anslutningsmöjligheter med. DisplayPort var länge något som mest hörde till dyrare produktnivåer trots att det var en relativt billig (och royalty-fri) anslutning att använda med sina egna fördelar. Utvecklingen går framåt, dock ibland förhållandevis sakta, på alla områden. Så länge det finns konkurrenter som ökar kraven.

Permalänk
Avstängd

Dom borde släppa en vettig 1440p 144Hz Freesync skärm till rätt prislapp istället. Är nöjd med min AOC skärm men den är tänkt som skärm nr.2 när det dyker upp något vettigt med Freesync.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek