Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Avstängd

Jag har en stationär dator och en intel nuc med openelec installerat båda kopplade med nätverkskabel till min router. Är intresserad av att skaffa en vpn tjänst för Nucen därför att det finns en del saker som inte fungerar från Sverige, tex Pandora, XBMCTORRENT addon m.m och även en del live channels går inte att spela. Någon som vet en bra lösning, en bra vpn tjänst?

Permalänk
Medlem

Kodi 15.1 släppt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Igår fick jag äntligen tummen ur och skulle fixa "kodi-setupen" men såklart så stöter jag på problem när jag tror att allt ska funka.

Tanken är att jag ska streama videos från min stationära dator till min NUC som är kopplad till tvn.
Jag använder Windows network (SMB) sharing.
I Kodi hittar jag den stationära datorn och under den hittar jag mappen som innehåller den media som jag vill kunna se på nucen.

Här får jag problem dock. När jag trycker på mappen så kommer texten "Working" upp och efter en stund så stannar den utan att man ser materialet i mappen.

Kan någon vänligen upplysa mig om vad jag har missat?

båda stationära och NUCen kör på Windows 10

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag stjäl fokus från er andras frågor men jag har kollat runt lite och tycks inte hitta något alls om det som följer.

Jag önskar att XBMC endast ändrade refresh-raten till vad som anses mest lämplig *utan* att ändra *tillbaka* efter uppspelningen avslutats. Detta skulle ge en mycket trevligare upplevelse för en som gillar att se en serie i taget.
Kan såklart ändra manuellt varje gång jag byter serie, men det vore perfekt om någon visste ett sätt att få XBMC att göra detta åt mig
Någon ide någon? ^^

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Ursäkta om jag stjäl fokus från er andras frågor men jag har kollat runt lite och tycks inte hitta något alls om det som följer.

Jag önskar att XBMC endast ändrade refresh-raten till vad som anses mest lämplig *utan* att ändra *tillbaka* efter uppspelningen avslutats. Detta skulle ge en mycket trevligare upplevelse för en som gillar att se en serie i taget.
Kan såklart ändra manuellt varje gång jag byter serie, men det vore perfekt om någon visste ett sätt att få XBMC att göra detta åt mig
Någon ide någon? ^^

Jag vet inte riktigt hur de menar. Kolla adjustrefreshrate i advancesettings.xml, det går göra mer finjusteringar med den filen.

Permalänk
Skrivet av Qwertan:

Igår fick jag äntligen tummen ur och skulle fixa "kodi-setupen" men såklart så stöter jag på problem när jag tror att allt ska funka.

Tanken är att jag ska streama videos från min stationära dator till min NUC som är kopplad till tvn.
Jag använder Windows network (SMB) sharing.
I Kodi hittar jag den stationära datorn och under den hittar jag mappen som innehåller den media som jag vill kunna se på nucen.

Här får jag problem dock. När jag trycker på mappen så kommer texten "Working" upp och efter en stund så stannar den utan att man ser materialet i mappen.

Kan någon vänligen upplysa mig om vad jag har missat?

båda stationära och NUCen kör på Windows 10

Låter som du bara gett utdelningsrättigheter till huvudmappen, men inget till underliggande mappar/filer.

I XP var det bara att dela ut mappen så var allt fixat, i Win 7 så krävdes lite andra inställningar. Jag misstänker det är lika i Win 10. Dock så sitter jag inte på min dator hemma, för där har jag en länk till en guide som jag följde och efter det hade jag inga problem med utdelningen.
Googla och kolla efter utdelning av filer/mappar i Win 7, som sagt skulle tro det är liknande för Win 10.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Skrivet av Tim_Beluga:

Låter som du bara gett utdelningsrättigheter till huvudmappen, men inget till underliggande mappar/filer.

I XP var det bara att dela ut mappen så var allt fixat, i Win 7 så krävdes lite andra inställningar. Jag misstänker det är lika i Win 10. Dock så sitter jag inte på min dator hemma, för där har jag en länk till en guide som jag följde och efter det hade jag inga problem med utdelningen.
Googla och kolla efter utdelning av filer/mappar i Win 7, som sagt skulle tro det är liknande för Win 10.

Kör win 10 och win 7, delar ut från win 7 och Win 10 är lik Win 7/8. Delar ut och sen skriva in lösenord på win 10 burken, sen är det bara att köra

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag försöker få Kodi att fungera i mitt nätverk, men det strular på två punkter och jag känner mig rätt vilsen.

Första biten är att jag har alla filmer på en extern HDD som jag skulle vilja koppla till min Asus RT-N66U router via USB; vilket sätt ska jag använda för att hitta mappen lokalt i den PC jag vill titta på?

Det andra är att jag försöker fixa Kore till min Android för att kunna fjärrstyra det. Dock har min telefon inte kunnat koppla upp sig alls mot någon dator jag försökt med, förstår inte vad felet kan vara då jag gör exakt vad alla guider säger...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Jag försöker få Kodi att fungera i mitt nätverk, men det strular på två punkter och jag känner mig rätt vilsen.

Första biten är att jag har alla filmer på en extern HDD som jag skulle vilja koppla till min Asus RT-N66U router via USB; vilket sätt ska jag använda för att hitta mappen lokalt i den PC jag vill titta på?

Det andra är att jag försöker fixa Kore till min Android för att kunna fjärrstyra det. Dock har min telefon inte kunnat koppla upp sig alls mot någon dator jag försökt med, förstår inte vad felet kan vara då jag gör exakt vad alla guider säger...

Har du ställt in rätt i kodi. Du har dels port, standard 80 eller 8080 och namn/lösen (sen får du se till att du är på rätt ställe), finns ett till ställe i kodi som ser lika dant ut men är till internet.

Sen routern ska du ställa in porten på just 80 eller 8080 två gånger, sen vilken dator det gäller (om jag inte kommer ihåg fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Jag vet inte riktigt hur de menar. Kolla adjustrefreshrate i advancesettings.xml, det går göra mer finjusteringar med den filen.

Tack för tipset!

Kollade igenom de relaterade raderna till refreshrates utan att hitta något som liknar vad jag söker dock .

Önskar som sagt att XBMC bara bytte till och inte från den refresh-rate som den nuvarande filen matchar. Har ställt in skrivbordet på 60Hz (via windows), så sätter jag på något med ex.vis 25 fps eller 23.97 fps så slocknar skärmen i några sekunder medans den byter till 50 Hz resp 23.97 Hz. Problemet uppstår när jag väl trycker på X för att stoppa uppspelningen medans jag söker något annat avsnitt att kolla på, vilket gör att bilden blir blinkar svart två gånger i onödan eftersom nästkommande fil med största sannolikhet innehåller samma fps som tidigare.

Har försökt att göra profiler i AMDs CCC bara för att upptäcka att den inte ser skillnad på bl.a 23.97 Hz och 24 Hz , eller 59.97 Hz och 60 Hz, vilket gör det något värdelöst..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Hallå Sweclockers. Har fått ett problem med Kodi i windows 10. Om jag försöker starta en film så får jag inget ljud, har testat ett antal filmer och ingen film får ljud. har sedan kontollerat via windows inbyggda filmuppspelare (som IMO är skräp jämfört med Kodi), och där får jag ut ljud. Jag har kollat ljudinställningarna i Kodi, men där ser inget skumt ut. Värt att nämna är att jag får ljud i menyerna tills jag startar en film. Då försvinner ljudet, och trycker jag på stopknappen och går tillbaka till menyerna kommer ljudet inte tillbaka. Någon som haft liknande problem med Kodi 15.1 (Isengard) och Windows 10?

EDIT: Efter ominstallation av Kodi försvann problemet temporärt, och ljudet kom tillbaka. men efter en omstart av datorn kom problemet tillbaka igen, oavsett typ av ljudkälla (dolby, DTS etc.)
Hjälp uppskattas.

Citera så hittar jag tillbaka!

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Hallå Sweclockers. Har fått ett problem med Kodi i windows 10. Om jag försöker starta en film så får jag inget ljud, har testat ett antal filmer och ingen film får ljud. har sedan kontollerat via windows inbyggda filmuppspelare (som IMO är skräp jämfört med Kodi), och där får jag ut ljud. Jag har kollat ljudinställningarna i Kodi, men där ser inget skumt ut. Värt att nämna är att jag får ljud i menyerna tills jag startar en film. Då försvinner ljudet, och trycker jag på stopknappen och går tillbaka till menyerna kommer ljudet inte tillbaka. Någon som haft liknande problem med Kodi 15.1 (Isengard) och Windows 10?

Citera så hittar jag tillbaka!

Nix, funkar som vanligt på min gamla HTPC som kör Windows 10 och Kodi 15.1.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

Hallå Sweclockers. Har fått ett problem med Kodi i windows 10. Om jag försöker starta en film så får jag inget ljud, har testat ett antal filmer och ingen film får ljud. har sedan kontollerat via windows inbyggda filmuppspelare (som IMO är skräp jämfört med Kodi), och där får jag ut ljud. Jag har kollat ljudinställningarna i Kodi, men där ser inget skumt ut. Värt att nämna är att jag får ljud i menyerna tills jag startar en film. Då försvinner ljudet, och trycker jag på stopknappen och går tillbaka till menyerna kommer ljudet inte tillbaka. Någon som haft liknande problem med Kodi 15.1 (Isengard) och Windows 10?

Citera så hittar jag tillbaka!

Kolla om det är DTS-ljud i filmerna, har för mig att Kodi har någon bugg när det kommer till att switcha till och från just det formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmard:

@MatteN @Cinder, problemet löste sig med en ominstallation av Kodi. Boven var förmodligen att Kodi försökte läsa in cirka 150 nya filmer på en gång samtidigt som jag gjorde inställningar för Skin & undertexter, Kodi tyckte förmodligen inte om att alla filmer låg i samma mapp.

Det har ingen betydelse för Kodi om alla filmer ligger i samma mapp, bockar man även i "Recursive scan" så söker den även igenom undermappar, men det är sant att man kan ta det lite lugnt med att ställa in saker medans scanningen sker. Kodi är känsligt just vid scanningen i min erfarenhet.

Permalänk

Jag tycker 15 är sämre än 13 , sist jag provade spela upp en film i win 7 så lagga det till mitt i filmen, som det aldrig gjort på 13.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tycker 15 är sämre än 13 , sist jag provade spela upp en film i win 7 så lagga det till mitt i filmen, som det aldrig gjort på 13.

Inget jag upplevt med varken 14, 15 eller 15.1.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow
Du har inget annat program eller liknande som kanske ligger och stör i bakgrunden?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Broken-arrow
Du har inget annat program eller liknande som kanske ligger och stör i bakgrunden?

Tja vet inte vad det skulle vara har skype,orgin,steam,avast,ccleaner i bakgrunden minst plus drivers.

Kör på andra burken finfint med 13 Dessutom verkar serier fungera sämre med 15, sorterar inte som förr med advancedsettings (då sorterar den inte dom).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Funkar nerladdning av subs med 15 och 15.1?

Permalänk
Medlem

Tjenare

Ännu ett problem här. Bytte till SSD och passade på att uppgradera till 15.1 Isengard. När jag nu ska spela upp filmerna startar ljudet men men resten fryser. ser alltså menyn fortfarande medans ljudet rullar på. Jag är tvungen att gå via aktivitetshanteraren för att stänga av det.

Någon som stött på liknande och/eller har förslag på lösning?

Windows 7, samsung 850 evo, AMD A8-3850 APU.

Mvh /Johan

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

@Oetzi
Jag hade liknande problem, blåste rent Kodi och har för mig de fixa biffen.

En annan sak med 15.1 när jag ska stänga av, tar det lång tid och det slutar ofta med att programmet kraschar, nån mer som råkat ut för detta?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med Kodi som jag inte haft tidigare.
Det verkar som att den "glömmer bort" passthrough inställningarna.
När det är nystartat och jag sätter igång en film med t.ex. DTS ljud så skickar den ut PCM.
När jag pausar och går in i inställningarna så ser allting rätt ut och allting är inställt på passthrough som det ska.
När jag startar filmen igen så kommer DTS signalen fram och allting är rätt.
Men det är ju lite irriterande att behöva ändra det varje gång och det är lätt hänt att jag glömmer.

Någon som vet hur man kan låsa passthrough?
Eller andra lösningar på problemet?

Kan det ha att göra med att jag har min förstärkare avstängd när jag startar programmet så den känner av att det inte finns någonting som kan avkoda DTS och stänger av det automatiskt?

För det är ett problem jag inte alls haft tidigare...

Permalänk
Medlem

@Kilroy
Jag tyvärr ingen lösning på ditt problem men jag har liknande problem, det gäller då att filmer som har DTS-ljud funkar som dom ska men ej film utan då är det helt tyst.
Brukar också få gojsa runt i inställningarna och boota några gånger innan de löser sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har du ställt in rätt i kodi. Du har dels port, standard 80 eller 8080 och namn/lösen (sen får du se till att du är på rätt ställe), finns ett till ställe i kodi som ser lika dant ut men är till internet.

Sen routern ska du ställa in porten på just 80 eller 8080 två gånger, sen vilken dator det gäller (om jag inte kommer ihåg fel).

Gäller inte port-forward endast utåt internet?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Gäller inte port-forward endast utåt internet?

Prova, vad jag vet måste man göra detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Port forward har bara betydelse för trafik som kommer utifrån internet, och vidare in till en specifik port på ditt lan. Det påverkar inget som har med din mobil att göra, såvida du inte tänkt fjärrstyra den över 3g/4g, då måste du skicka trafiken från port 80/8080 till lanporten på din pc. Antar att du kör via wifi? Det viktiga då är att din mobil och din kodi-installation ligger på samma nät, och att du enablat allt som har med services/tjänster att göra under upnp etc. Sitter inte framför min installation nu, men du ska även aktivera något liknande att "allow kodi to be controlled" by other units.

Permalänk
Skrivet av joalin:

@Broken-arrow:

Port forward har bara betydelse för trafik som kommer utifrån internet, och vidare in till en specifik port på ditt lan. Det påverkar inget som har med din mobil att göra, såvida du inte tänkt fjärrstyra den över 3g/4g, då måste du skicka trafiken från port 80/8080 till lanporten på din pc. Antar att du kör via wifi? Det viktiga då är att din mobil och din kodi-installation ligger på samma nät, och att du enablat allt som har med services/tjänster att göra under upnp etc. Sitter inte framför min installation nu, men du ska även aktivera något liknande att "allow kodi to be controlled" by other units.

Märkligt, utan att ställa in portar i router får jag det inte att fungera ens på wifi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fusion

Någon som kan förklara hur man installerar Fusion till 15.1? Alla nybörjarguider börjar med att välja system - file manager. Detta val hittar jag inte i 15.1

Permalänk
Medlem

Löst

Skrivet av TO:

Någon som kan förklara hur man installerar Fusion till 15.1? Alla nybörjarguider börjar med att välja system - file manager. Detta val hittar jag inte i 15.1

Genom att byta skin

Permalänk
Medlem

Hej, kan ni kära sweclockare hjälpa mig... har köpt en popcorn hour Chamelon, och installerat Kodi till den, men SMB vägrar hitta nåt när jag ska lägga till filmer... vet att man ska kunna lägga till manuellt, men fattar inte...
HTPC datorn heter htpc, disken där alla filmer/serier ligger på heter D:, den användare jag skapat med adminrättigheter heter shared... så hur ska jag gå till väga för att lägga till D: disken så jag kan hitta allt där..? :/