Corsair Link ser fläktar men reagerar inte på hög/sänk fläkthastighet

Permalänk

Corsair Link ser fläktar men reagerar inte på hög/sänk fläkthastighet

Tjena! Satte ihop nya datorn för ett tag sen och bestämde mig idag för att göra mig av med H80i standard medföljande fläktar. Har ersatt dem med 2st SP120 High Performance fläktar. Det som händer nu är att vare sig jag höjer eller sänker fläkthastighet så reagerar inte fläktarna korrekt. Dem går på ca 1850->2000 rpm vad jag än gör. om jag har dem på quiet hamnar dem på 1850, om jag sätter den på fixed rpm 1500 så går den upp i 2000. verkar som att den flippar helt. båda 3pins kontakten + h80i är installerat 100% korrekt.

Ska jag ominstallera mjukvara eller vad tror nu är problemet ? :s

Visa signatur

Fractal Design North Mesh (White) | ASUS ROG X570I Strix | AMD Ryzen 9 3900X | ASUS RTX 4080 TUF | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Corsair HX850i | EK-Nucleus 240

Permalänk
Medlem

Det är för dom inte har PWM kontakten alltså 4 Pin kontakten, därav så går SP fläktarna på Default hur du än vrider o vänder på det(testade och göra samma sak då jag har två stycken liggandes i en kartong( Ett tips med dom fläktarna, använd dom inte och montera på chassit då har sönder infästningen i dämpningen).

Permalänk
Skrivet av CrispyCustoms:

Tjena! Satte ihop nya datorn för ett tag sen och bestämde mig idag för att göra mig av med H80i standard medföljande fläktar. Har ersatt dem med 2st SP120 High Performance fläktar. Det som händer nu är att vare sig jag höjer eller sänker fläkthastighet så reagerar inte fläktarna korrekt. Dem går på ca 1850->2000 rpm vad jag än gör. om jag har dem på quiet hamnar dem på 1850, om jag sätter den på fixed rpm 1500 så går den upp i 2000. verkar som att den flippar helt. båda 3pins kontakten + h80i är installerat 100% korrekt.

Ska jag ominstallera mjukvara eller vad tror nu är problemet ? :s

Vill du kunna styra fläktarna genom Corsair Link så måste de vara PWM-fläktar.

Jag rekommenderar dessa:
http://www.inet.se/produkt/5322331/corsair-air-series-sp120-h...

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Asus STRIX X470-F Gaming | MSI Geforce RTX 2070 Super Gaming X Trio | 2x Corsair Vengeance LPX 8GB 3200Mhz | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Fractal Design Define R6C | Cryorig R1 Ultimate | Samsung Evo 970 500GB + WD Black 1TB