Hjälp mig bli starkare i bänkpress.

Permalänk
Medlem

@Xiqt: Var väl exakt det jag skrev? Man behöver inte vara stor för att vara stark men en viss storlek kommer ändå hur man än gör.

Permalänk
Medlem

Som fler redan har skrivit så tycker jag att du ser ut att ha väldigt bråttom.

Själv kör jag i ett ganska lugnt tempo men lägger all fokus på kontakt och stabilitet. Försök att trappa ner lite och satsa på att få en riktigt fin SQUEEEZE så att säga

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Xiqt: Var väl exakt det jag skrev? Man behöver inte vara stor för att vara stark men en viss storlek kommer ändå hur man än gör.

Njea inte i det inlägget jag citerade iaf
Inte läst igenom allt då jag låg i sängen med telen
Men möjligt att du nämnt det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Sett väldigt små killar Bänka 120+
Så stor betyder inte stark alla gånger

Sant. Hur stor du är i förhållande till din styrka har att göra med var på benet musklerna är fästa.
Som i bänk tex. Sitter muskelfästet längre ner på benet(mot axeln) med bara någon enstaka mm jämfört med någon annan så behöver denna person avsevärt mycket större muskler och anstränga sig mycket för att göra samma jobb som en med fästet längre upp på benet.

Så anatomin i var och en är av yttersta vikt för hur mycket vikt du kan lyfta (emot att alla har korrekt teknik och inte fuskar).

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Har precis börjat gymma själv, kör 10x4 60kg i bänk, tänkte bara säga att det fanns mycket bra o läsa här som säkert kommer hjälpa mig med formen lite. Så tack för det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk

Marklyft är la en ryggövning, du ska inte lyfta med ben? Du kanske lyfter för tungt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Samma tips som tidigare: Tänk att du trycker bort golvet med benen. Tänk på det varje gång du gör övningen. Tänk också på att försöka börja lyftet med höften lite lägre, och TÄNK att du drar stången bakåt.

Squats: Vill du köra low-bar eller high-bar? Jag gissar att du vill ta maximal vikt, och då är det low-bar som gäller. Din rörlighet är tillräcklig isf. Du måste ladda hamstrings och glutes på vägen ner ist för att släppa fram dina knän.

Skrivet av waspen123:

Marklyft är la en ryggövning, du ska inte lyfta med ben? Du kanske lyfter för tungt?

Skickades från m.sweclockers.com

Marklyft är en bra övning för hela baksidan. Dom allra allra flesta tar mest vikt när dom involverar benen.

Permalänk

En liten uppdatering, sätter ju inga pers än men har nog hittat en bra setup där jag får mer ben och bättre brygga.

Visa signatur

Youtube-kanal: papa knut
|CPU i5-3570K @4.2ghz |RAM 8GB Kingston DDR3 HyperX1600MHz |GPU Sapphire Radeon 7870 OC @1050mhz |SKÄRM ASUS VG248QE @120hz 2D Lightboost! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

UUme389gjBY

En liten uppdatering, sätter ju inga pers än men har nog hittat en bra setup där jag får mer ben och bättre brygga.

Du ligger inte stadigt på bänken. Dina knän borde inte "darra" sådär, dom gör inte det när man har ordentligt tryck i benen.
Idealt är hela kroppen spänd som en fjäder mellan fötterna och skuldrorna. Får du till det så ser allt stadigt ut.
Jag tror förresten att bänken är för låg för en lång person som dig.

Jag tycker verkligen att du borde ta kontakt med någon som har erfarenhet av seriös styrkelyft. IRL-hjälp är ovärderligt.
(P.S. Jag hade inte försökt mig på 95% efter ett misslyckat rekordförsök.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

UUme389gjBY

En liten uppdatering, sätter ju inga pers än men har nog hittat en bra setup där jag får mer ben och bättre brygga.

http://www.elitefts.com/education/novice/benchipedia-dave-tat...

https://www.youtube.com/watch?v=EHx1gYTA-Rw

Kolla youtube serien EliteFTS har gjort, där har du styrkelyftar teknik med mera, dock som andra sagt ta hjälp av en riktigt lyftare och sök till ett styrkelyftar gym i RL då det gör mer nytta.

Permalänk
Medlem

Mitt tips, som styrkelyftare, är att du borde hälsa på hos en styrkelyftsklubb och fråga om hjälp där. Ditt senaste klipp ser bättre ut än ditt första men det ser fortfarande väldigt ostabilt ut. Försök ha hela foten i golvet, inte bara tårna. Du får mer stabilitet så. Kör lugnare tempo och mer fokus på att hitta rätt bana. Träna ALLTID med stopp på bröstet. Kan du inte kontrollera stången nere vid bröstet så är det för tungt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Dina armbågar går ner mot höfterna väldigt mycket, håll armarna vinkelrätt gentemot kroppen. Du klarar större vikt på detta sätt men du isolerar ju inte tuttarna. Skit i PT, kolla Scoobys Workshop, både hemsida och Youtube, han förespråkar och tränar med perfekt teknik i stället för att maxa vikterna. Att 'packa' skuldrorna som någon sagt är viktigt.

Gör även flys samt kör dina bröstövningar både lutande uppåt och nedåt. Musklerna behöver variation för att inte vänja sig. Kosten är dessutom lika viktig som träningen för att utveckla styrka. Kunskap, varierad träning och tid är framgångsreceptet du letar efter.

Jadå! Säljer du one-way tickets till snap city eller? Lär dig korrekt bänkpress teknik innan du kommenterar. Ska han göra front delt press eller? Kanske rekommendera suicide grip på vägen också?

Skrivet av Xiqt:

Sett väldigt små killar Bänka 120+
Så stor betyder inte stark alla gånger

Leverages matter. Mr.T-rex Arms kommer kunna bänka mer än Mr.Long Arms.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk

Svanka. Dra in/skjut ner skuldrorna. De får inte röra sig under lyftet. Tryck ner fötterna i marken. Du ska ligga stabilt. Tänk att du ska "böja" stången. Det här var tipsen jag fick av en 80-åring som gör 3x130.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=SgCX4Sm5Gm0

Lite USA-stil men ett rätt bra klipp ändå. Mark Bell är en riktigt duktig bänkpressare och Mike, som visar, är en helt okej styrkelyftare också och har fin teknik. Det viktigaste i det där klippet är korrekt setup samt att stången ska gå något nedåt när du drar ner den och sedan att när du pressar uppåt så pressar du den lite uppåt, om du förstår hur jag menar. Stången ska alltså inte gå rakt upp och rakt ner, vilket är ett vanligt nybörjarmisstag.

Lyssna bara inte för mycket på "tuck your elbows" för det är till för dom som kör utrustad bänkpress med bänkpresströja.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare