Google öppnar Youtube Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komaqtion:

Jag vet inte riktigt vilken jag ska tro på...
Från ArsTechnica:
"Starting tomorrow, YouTube says gaming.youtube.com should work for users "in any country where YouTube is available.""

Sweclockers säger tydligt att det bara är USA och UK och dem säger tydligt att det är alla som har tillgång till Youtube.

Verkar som att ArsTechnica hade rätt. Youtube Gaming funkar för mig. Kvalitén var dock ingen höjdare, men det är väl en smäll man får ta när det är Youtube. Bra med lite konkurrens i alla fall.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Verkar som att ArsTechnica hade rätt. Youtube Gaming funkar för mig. Kvalitén var dock ingen höjdare, men det är väl en smäll man får ta när det är Youtube. Bra med lite konkurrens i alla fall.

Vi får väl hoppas att alla nya streamare som blivit handikappade utav Twitch går över till Youtube nu där dom kan streama i 60@1080p med en bitrate över 9000 så kvalitén höjs ett snäpp!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Twich har aldrig haft en ärlig chans.

Pewdiepie har 39 miljoner subscribers, jobbar heltid med videos, varje video ses av 2-5 miljoner i snitt och han tjänar mångmiljonbelopp.
Största streamen på Twich har inte ens 20000 live, och tjänar... ?? Mycket tveksam att någon "jobbar" heltid med att streama på twich.

Han har över 20000 live varje gång han streamar. Kolla http://www.twitch.tv/lirik streamar 6 dar i veckan...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Jag tror att Twitch har blivit alldeles för stort för att ens Google ska kunna göra någonting åt det.

@kevve1
Jag pratade men en stremare igår, och han sa att om han skulle gå över till "Youtube gaming" så skulle det vara det mest korkade då alla hans tittare och broadcastare är på twitch. Då skulle hans stream ich donationer minska avsevärt tills alla som (orkar) byta till Youtube gaming gör så..

Så ska bli roligt att se.

Skrivet av 13ers3rk:

Vadå största streamen på twitch har inte ens 20000 live, Sodapoppin streamade här om dagen med 48000 viewers.

@13ers3rk
Visst fick sodapoppin nån sjuk donation på runt 50000 dollar eller vad det nu var?:D

Skrivet av bärplockaren:

Hur ska all bandbredd räcka till?

Inte vårat problem

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Twich har aldrig haft en ärlig chans.

Pewdiepie har 39 miljoner subscribers, jobbar heltid med videos, varje video ses av 2-5 miljoner i snitt och han tjänar mångmiljonbelopp.
Största streamen på Twich har inte ens 20000 live, och tjänar... ?? Mycket tveksam att någon "jobbar" heltid med att streama på twich.

http://www.twitch.tv/sodapoppin

Behöver nog inte jobba med annat..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Vi får väl hoppas att alla nya streamare som blivit handikappade utav Twitch går över till Youtube nu där dom kan streama i 60@1080p med en bitrate över 9000 så kvalitén höjs ett snäpp!

60fps finns väl redan hos Twitch. Fast folk på mottagarsidan har haft problem och få det och flyta på. Kvalitén är iaf mindre viktig i sammanhanget, då man är där för att uppleva eller vara interaktiv med en nöjesshow.

Iaf trist och läsa hur många här som inte har någon pejl på hur stor(t) Twitch egentligen är. Det finns då många som livnär sig genom sidan utan att behöva knega extra.

De som inte gillar Twitch egen sida borde testa Livestreamer, som man kan använda till och se streams via VLC/MPC-HC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad blir skillnaden?

Att youtube kommer kasta 30000 copyright strikes på dig konstant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Mycket tveksam att någon "jobbar" heltid med att streama på twich.

Det är en hel del streamers som jobbar heltid och tjänar bra pengar på det. Subscribers, donationer, sponsorships, affiliate-länkar o.s.v.. Många som tjänar 7-siffriga belopp i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulukai:

Det är en hel del streamers som jobbar heltid och tjänar bra pengar på det. Subscribers, donationer, sponsorships, affiliate-länkar o.s.v.. Många som tjänar 7-siffriga belopp i månaden.

Även om det är rätt uppenbart att många tjänar stora pengar på Twitch så är jag förbannat skeptisk till att någon drar in sjusiffriga belopp i månaden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulukai:

Det är en hel del streamers som jobbar heltid och tjänar bra pengar på det. Subscribers, donationer, sponsorships, affiliate-länkar o.s.v.. Många som tjänar 7-siffriga belopp i månaden.

Har du en källa på att "många tjänar 7-siffriga belopp i månaden"???

Jag har mycket svårt att tro på det nämligen eftersom twitch inte betalar per viewer på samma sätt som youtube och eftersom det är så mkt färre viewers ( = liten bas att börja med som blir ännu mindre när du skall räkna på hur många som donnerar eller blir subscribers ).

Dessutom pratar vi om inkomst från själva streamandet här, inte orelaterade inkomster så som vinster i turneringar ( eller sponsorships som resultat av deras spel-proffskarriär ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Har du en källa på att "många tjänar 7-siffriga belopp i månaden"???

Jag har mycket svårt att tro på det nämligen eftersom twitch inte betalar per viewer på samma sätt som youtube och eftersom det är så mkt färre viewers ( = liten bas att börja med som blir ännu mindre när du skall räkna på hur många som donnerar eller blir subscribers ).

Dessutom pratar vi om inkomst från själva streamandet här, inte orelaterade inkomster så som vinster i turneringar ( eller sponsorships som resultat av deras spel-proffskarriär ).

Är flera streamare som får rätt stora donationer då och då, eller många många små under en stream så det är inte bara proffs som får pengar och många tittare. Sedan mängder med subscribers under en och samma stream. Allting handlar om vilken typ av publik du drar till dig.

Kollar du själv på Twitch eller gissar du bara att de inte är mycket donationer och subscribers till vissa som streamar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Är flera streamare som får rätt stora donationer då och då, eller många många små under en stream så det är inte bara proffs som får pengar och många tittare. Sedan mängder med subscribers under en och samma stream.

Kollar du själv på Twitch eller gissar du bara att de inte är mycket donationer och subscribers till vissa som streamar?

Ser inte hur det är relevant för frågan vad de tjänar om jag kollar på Twitch eller ej?

Om det inte bara är proffsen som får pengar så betyder ju de att de som tjänar mest får mindre eftersom pengarna blir mer utspridda, vilket iofs är bra ur ett rättviseperspektiv men knappast stödjer caset att "många tjänar 7-siffriga belopp i månaden"...

I följande artikel (iofs 1år gammal) så lyfter det upp positivt att någon lyckades tjäna hela $8000 på en månads twitch streaming, det är en bit ifrån 7-siffrigt!

http://www.gq-magazine.co.uk/entertainment/articles/2014-02-/...

En annan artikel från 2012:

https://games.yahoo.com/blogs/plugged-in/want-paid-play-games...

"What we're seeing is that, yes, this is becoming a viable career path," Kan says, "It's something where the content creators, who are oftentimes pretty young, in their early 20s, can make $5,000 to $8,000 a month just streaming games"

Hur mkt har antalet viewers ökat från 2012 eller 2014 tills idag? Det borde ge oss en rätt bra uppskattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Ser inte hur det är relevant för frågan vad de tjänar om jag kollar på Twitch eller ej?

Om det inte bara är proffsen som får pengar så betyder ju de att de som tjänar mest får mindre eftersom pengarna blir mer utspridda, vilket iofs är bra ur ett rättviseperspektiv men knappast stödjer caset att "många tjänar 7-siffriga belopp i månaden"...

I följande artikel (iofs 1år gammal) så lyfter det upp positivt att någon lyckades tjäna hela $8000 på en månads twitch streaming, det är en bit ifrån 7-siffrigt!!!

http://www.gq-magazine.co.uk/entertainment/articles/2014-02-/...

Det var inte jag som skrev något om sjusiffrigt. Det är relevant eftersom du själv säger att ingen lever på Twitch.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Det var inte jag som skrev något om sjusiffrigt.

Nej med det var du som svarade på min kommentar om att jag är skeptisk att någon tjänar sjusiffrigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nej med det var du som svarade på min kommentar om att jag är skeptisk att någon tjänar sjusiffrigt...

Anledningen att jag quotade dig var pga detta:
Dessutom pratar vi om inkomst från själva streamandet här, inte orelaterade inkomster så som vinster i turneringar ( eller sponsorships som resultat av deras spel-proffskarriär ).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Anledningen att jag quotade dig...

Du kan klippa i quoten så framgår det vilken del av det jag skrev du svarar på.

Hittade fler artiklar.

http://www.huffingtonpost.com/jesse-aaron/how-much-can-you-ma...

However, a popular streamer with 20,000 concurrent viewers and $2.00 eCPM on the same schedule would make $40/hour or $1600/week or $6400/month.

$6400 = 54000 SEK per månad... ( innan skatt ), Så visst det kanske går att leva på det och jobba heltid numera om du är någon av de största, Men jag väntar fortfarande på var de där sjusiffriga beloppen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du kan klippa i quoten så framgår det vilken del av det jag skrev du svarar på.

Hittade fler artiklar.

http://www.huffingtonpost.com/jesse-aaron/how-much-can-you-ma...

However, a popular streamer with 20,000 concurrent viewers and $2.00 eCPM on the same schedule would make $40/hour or $1600/week or $6400/month.

$6400 = 54000 SEK per månad... ( innan skatt ) Jag väntar fortfarande på var de där sjusiffriga beloppen finns.

http://www.twitch.tv/lirik
Taggar dig när han börjar streama (blir imorgon, eller så kollar du igenom en tidigare idag) så räknar du på hur många donationer + subscribers han har under en stream. En mindre streamare får hälften utav pengarna från subs medans en större som honom får en större del.

Jag vill också veta vem som tjänar sjusiffrigt under en månad.

Edit: Jag vet inte varför du gett dig fan på att det inte ligger pengar bakom någon som streamar på Twitch?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

http://www.twitch.tv/lirik
Taggar dig när han börjar streama (blir imorgon, eller så kollar du igenom en tidigare idag) så räknar du på hur många donationer + subscribers han har under en stream. En mindre streamare får hälften utav pengarna från subs medans en större som honom får en större del.

Skrivet av kevve1:

Det är relevant eftersom du själv säger att ingen lever på Twitch.

Jag föredrar fakta framför magkänsla.

Fakta kan man komma fram till eller hitta utan att subjektivt titta själv för att försöka bilda sig en känsla av hur mkt som doneras eller betalas ut.

Permalänk
Medlem

Ja ger upp. Du verkar inte vilja förstå att det finns pengar att tjäna inom Twitch och det är okej. Hoppas någon av oss kommer ihåg att återuppliva denna tråden om ett år när YG kommit igång. Annars kanske Sweclockers gör en "how did it go".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Edit: Jag vet inte varför du gett dig fan på att det inte ligger pengar bakom någon som streamar på Twitch?

För att det bevisligen inte ligger speciellt mycket pengar bakom att streama på Twitch...

( enligt de 3 artiklar jag hittat hitils som uppskattar det till runt $5-10k per månad för top profilerna ).

Om vi jämför $10000 ish per månad från att vara top streamer på Twich med de $300000 ish per månad pewdiepie tjänat på youtube så blir det ju ganska uppenbart eller att det är småpotatis?

Skrivet av kevve1:

Ja ger upp. Du verkar inte vilja förstå att det finns pengar att tjäna inom Twitch och det är okej. Hoppas någon av oss kommer ihåg att återuppliva denna tråden om ett år när YG kommit igång. Annars kanske Sweclockers gör en "how did it go".

Jag har faktiskt ändrat uppfattning från att du inte kan leva/jobba heltid på att streama på Twitch, till att det nog går om du är top 10 eller kanske t.o.m. top 50 i subscribers/donationer...

Efter att jag hittat fakta kring ämnet.

Det är det som skiljer oss, du går på magkänsla och jag går efter bästa tillgängliga fakta. Kan du hitta bättre fakta från pålitlig källa så kommer jag ändra uppfattning igen.

Vi verkar båda vara skeptiska till att det går att tjäna sjusiffriga belopp i månaden på twitch iaf, så där är vi ju till och med överens.

Permalänk
Medlem

Många youtube personligheter som har spel kanaler kommer nog använda sig av youtube gaming

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Du kan klippa i quoten så framgår det vilken del av det jag skrev du svarar på.

Hittade fler artiklar.

http://www.huffingtonpost.com/jesse-aaron/how-much-can-you-ma...

However, a popular streamer with 20,000 concurrent viewers and $2.00 eCPM on the same schedule would make $40/hour or $1600/week or $6400/month.

$6400 = 54000 SEK per månad... ( innan skatt ), Så visst det kanske går att leva på det och jobba heltid numera om du är någon av de största, Men jag väntar fortfarande på var de där sjusiffriga beloppen finns.

Det du nu citerar från artikeln är bara annonsintäkter. Sen tillkommer inkomsterna från subscribers (2,5 dollar och uppåt per sub) En streamer som tex Towelliee har strax över 3000 subscribers just nu och får ungefär 3 dollar på subscriber/månad bara det ger 9000 dollar i månaden sen tillkommer även donations eller tips som många streamers kallar dom på åtskilliga 1000 i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag får använda musik till en video om jag vill, där håller ju Youtube med så undrar vem som har fel? Dock skillnad om jag laddar upp bara låten, men det är ju inte samma sak som att ha en låt/delar utav den i bakgrunden vilket streamare och Youtubeare använder det till.

Nej, du får inte använda ensamrättsskyddad musik i dina videos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Nej, du får inte använda ensamrättsskyddad musik i dina videos.

Uppenbarligen vet du inte vad Fair use är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Uppenbarligen vet du inte vad Fair use är

*Uppenbarligen vet youtube inte vad Fair use är*

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Ixos:

Ett mer klart exempel kommer här då.

Lirik firade att han kom över 10000 aktiva subscribers i maj(?). Av de $4.99 det kostar att subscriba får Lirik ut ungefär $2.5 av detta (före skatt, vilket de flesta av oss räknar våra löner i). Efter detta har han (och även via Twitch Admins i chatten) verifierat att han fortfarande ligger kvar över 10k och ökar stadigt.
Till detta tillkommer _minst_ 300st minimum-donationer som ligger på $3 och utöver detta oräkneliga donationer på allt från $5-$100+ ... per kväll. Givetvis finns det donationer som blir satta som "Charge Back" (ett av många problem med att streama på Twitch om man vill försöka tjäna pengar på det) men det är ofta de galna donationerna på $500+.
Från detta tar Twitch Alerts en procent per transaktion som går via dom (typ allt i Liriks fall), och PayPal tar mindre än 3% (varierar beroende på kontots månadsflöde) och en fast avgift på $0.30 per transaktion för sina Business Accounts.
Källor:
Lirik: http://www.twitch.tv/lirik/profile/past_broadcasts, hans youtube- och säkerligen twitterhistorik.
Paypal: https://www.paypal.com/webapps/mpp/merchant-fees
Twitch Alerts: https://www.twitchalerts.com/faq

Men, så den ökända "sjusiffriga belopp"-biten är luddig och blir nog rätt svår att bekräfta. Ingen streamer jag sett har ärligt gått ut med och sagt vad slutsumman blir med donationer och allt runt omkring blir, men någon slags reddit/interwebs konsensus är att han i donationer drar in 2-4 gånger hans subscriber-inkomst per månad. Återigen, detta är the power of internet som uppskattat detta utan några fasta fakta.
Är det någon som driver en ratsitliknande firma i USA här eller så kanske? ...

Hoppas det gav lite klarhet!

stvafle
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

*Uppenbarligen vet youtube inte vad Fair use är*

thomas_skane =/= Youtube

Permalänk
Entusiast

Provade att streama lite idag till Youtube, och jävlar vilken skillnad det är. Har alltid lirat på Twitch men blir fan sugen på att flytta över alltså. 60fps @ 6k (5840video,160audio) bitrate utan några som helst lagg eller problem vad jag såg. Skarpt och bra flyt i videon. Kan tänka mig att detta kommer bli oerhört populärt bland casual streamers som kanske mest bara har polarna som kollar ändå.

På Twitch, eftersom jag inte är partnered får jag alltid nöja mig med lite drygt 720p30fps @ 2.8k bitrate annars så buffrar det å har sig för dem flesta inklusive mig själv.

@Bamsis jag är ganska säker på att ju fler subscribers en streamer har ju större del får de utav dem $5. Naniwa sa det på sin stream vill jag minnas(kan ha varit någon annan) att han hellre ser att folk subscribar än donerar små summor av just den anledningen. Så jag skulle tippa på att Lirik får ganska mycket mer än bara hälften vid det här laget.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Har hört det åxå men inget jag hade bekräftat, gött att att det var fler som hört samma sak!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Jag tror det är du som behöver ett meddelande om lagen. Det är inte tillåtet att sprida skyddad musik, oavsett om du tjänar på det eller ej.

Däremot finns det undantag så som om du sitter på ett café och det råkar finnas musik i bakgrunden.

Tror du har fel. De är hårdare än så. Fick med en handklapp och ordet You Got it i ett GTA 5 klipp och fick en anmärkning.

anmärkning