Hur funkar det med företag och säljande av produkter som komplettt hur tjänar de på att sälja så billigt?

Permalänk
Avstängd

Hur funkar det med företag och säljande av produkter som komplettt hur tjänar de på att sälja så billigt?

Hej. Jag har alltid undrat hur butiker som komplett eller inet kan sälja datordelar så billigt ? Köper de kanske delarna av tillverkaren för en mindre summa i så fall hur stor är skillnaden? Sen om de säljer en dator för kanske 8 tusen och jag plockar ihop alla delar löst som datorn har då blir det dyrare för mig och hur kan de då tjänar på att sälja en färdigbyggd dator om den är billigare än delarna jag plockade ihop?

Det är lite sånt jag undrar och det skulle vara kul att få veta vad de tjänar mer på än delar är det reklambanners på sidan kanske?

Permalänk
Medlem

Ja det är väl självklart att inköpspriserna för butikerna är lägre än priset för kunder...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

@Jonny Myran: Men hur mycket brukar det variera ? Är det några tusenlappar eller några hundringar? Om vi säger att de köper in ett chassi som andra butiker säljer för 500. De köper in det för 50 kr och säljer det för 450?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Farbror Krut:

@Jonny Myran: Men hur mycket brukar det variera ? Är det några tusenlappar eller några hundringar? Om vi säger att de köper in ett chassi som andra butiker säljer för 500. De köper in det för 50 kr och säljer det för 450?

De köper knappast in ett 500kr chassi för 50kr. 300-400 kanske.
Vinstmarginalerna är små på teknik så det gäller att göra stora inköp för att få ner priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De betalar också mindre skatt. Ett företags momssatser kan vara 12% eller 6% medan du som köpare får betala 25%.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Avstängd

@Deatlev: Oj.

Jag får ju snart ett ganska gott arv. Om jag skulle starta ett AB företag och investera pengarna där runt 1 miljon om vi säger det. Och köper in delar och bygger ihop datorer och säljer de så billigt så möjligt så att jag tjänar en rimlig peng på det tror ni då att jag kommer gå plus på det?

Om vi säger att jag köper delar för en dator nu och allt går på 4k och datorn klarar av CSGO, GTA V osv. Jag bygger ihop den och säljer just den modellen för 5.5k. Det är så jag tänker att jag höjer varje färdigbyggd dator med 1500 kr bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Deatlev: Oj.

Jag får ju snart ett ganska gott arv. Om jag skulle starta ett AB företag och investera pengarna där runt 1 miljon om vi säger det. Och köper in delar och bygger ihop datorer och säljer de så billigt så möjligt så att jag tjänar en rimlig peng på det tror ni då att jag kommer gå plus på det?

Om vi säger att jag köper delar för en dator nu och allt går på 4k och datorn klarar av CSGO, GTA V osv. Jag bygger ihop den och säljer just den modellen för 5.5k. Det är så jag tänker att jag höjer varje färdigbyggd dator med 1500 kr bara.

Sett allt för många butiker med samma koncept som konkat rätt snabbt. Det är helt enkelt bara de stora kedjorna som klarar av att tjäna på datorkomponenter, då man i Sverige har en väldigt liten vinstmarginal på elektronik.

Varför skulle någon köpa en dator av din lilla butik på något torg när man kan betala ett par hundralappar mer för en dator från ett välkänt företag med bra & snabb kundservice och hela paketet?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Deatlev: Oj.

Jag får ju snart ett ganska gott arv. Om jag skulle starta ett AB företag och investera pengarna där runt 1 miljon om vi säger det. Och köper in delar och bygger ihop datorer och säljer de så billigt så möjligt så att jag tjänar en rimlig peng på det tror ni då att jag kommer gå plus på det?

Om vi säger att jag köper delar för en dator nu och allt går på 4k och datorn klarar av CSGO, GTA V osv. Jag bygger ihop den och säljer just den modellen för 5.5k. Det är så jag tänker att jag höjer varje färdigbyggd dator med 1500 kr bara.

Nej, tror att problem nummer 1 är att du inte kommer ha några kunder

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Deatlev: Oj.

Jag får ju snart ett ganska gott arv. Om jag skulle starta ett AB företag och investera pengarna där runt 1 miljon om vi säger det. Och köper in delar och bygger ihop datorer och säljer de så billigt så möjligt så att jag tjänar en rimlig peng på det tror ni då att jag kommer gå plus på det?

Om vi säger att jag köper delar för en dator nu och allt går på 4k och datorn klarar av CSGO, GTA V osv. Jag bygger ihop den och säljer just den modellen för 5.5k. Det är så jag tänker att jag höjer varje färdigbyggd dator med 1500 kr bara.

Så ska du betala skatt på det och lön/löner för den som bygger.
Det är inte mycket vinst i elektronik branschen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Deatlev: Oj.

Jag får ju snart ett ganska gott arv. Om jag skulle starta ett AB företag och investera pengarna där runt 1 miljon om vi säger det. Och köper in delar och bygger ihop datorer och säljer de så billigt så möjligt så att jag tjänar en rimlig peng på det tror ni då att jag kommer gå plus på det?

Om vi säger att jag köper delar för en dator nu och allt går på 4k och datorn klarar av CSGO, GTA V osv. Jag bygger ihop den och säljer just den modellen för 5.5k. Det är så jag tänker att jag höjer varje färdigbyggd dator med 1500 kr bara.

Ja, du kan tjäna en bra peng om du ser till att spendera en summa på marknadsföring. Det är inte så nice att sälja saker om inte någon vet att du finns till.

Sedan måste du ha en konkret affärsplan, registrera företagsnamn och företagsform med mera. Bokföring och vilken typ av sådan du vill bedriva är också viktig. Sedan har jag för mig att du måste ha en separat revisor när du har AB. Har du ett enskilt företag eller mindre företagsform får du vara din egen revisor - om du vet vad du ska göra det vill säga.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inga exakta siffror, men har för mig att en siffra som ofta dyker upp är 5-15% påslag på elektronikprodukter.

Och de mängderna som komplett och Inet köper gör att de har ett lägre inpris.

Sedan är det som i alla branscher, att de har vissa varor de har mindre marginal på, sedan har de andra som har mycket mer marginal på.

Och de grova pengarna tjänas på Avbetalning, tjänster såsom montage och liknande.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

De betalar också mindre skatt. Ett företags momssatser kan vara 12% eller 6% medan du som köpare får betala 25%.

Detta tror jag inte stämmer... Däremot får ett företag kvitta ingående moms mot utgående moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

De betalar också mindre skatt. Ett företags momssatser kan vara 12% eller 6% medan du som köpare får betala 25%.

Nej, så fungerar inte moms. Den är varken en kostnad eller en inkomstkälla för företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

De betalar också mindre skatt. Ett företags momssatser kan vara 12% eller 6% medan du som köpare får betala 25%.

Nä, moms är något privatpersoner betalar (Finns några sällsynta undantag dock). Företag betalar också moms på allt i stort sett, men varje månad eller kvartal eller år så räknar företaget ihop vad man har betalt i moms och vad man själv har tagit betalt i moms och drar bort den, dvs kvittar utgående moms och ingående moms. Är företaget sunt och gör vinst så betalar man i regel alltid in momspengar till skatteverket då försäljningen är större än inköpen. Så moms är ingen kostnad för företag, det är en mervärdesskatt som privatpersoner betalar.

Köper man man t.ex lunch på en restaurang så betalar man 12% moms. Handlar man böcker så betalar man 6%. Men för det mesta betalar man 25% moms som privatperson.

Så köper ett företag in ett chassi för 1250kr varav 250kr är moms så får man dra av dessa 250kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Deatlev: Oj.

Jag får ju snart ett ganska gott arv. Om jag skulle starta ett AB företag och investera pengarna där runt 1 miljon om vi säger det. Och köper in delar och bygger ihop datorer och säljer de så billigt så möjligt så att jag tjänar en rimlig peng på det tror ni då att jag kommer gå plus på det?

Om vi säger att jag köper delar för en dator nu och allt går på 4k och datorn klarar av CSGO, GTA V osv. Jag bygger ihop den och säljer just den modellen för 5.5k. Det är så jag tänker att jag höjer varje färdigbyggd dator med 1500 kr bara.

En miljon är inte några pengar i sammanhanget, du behöver komma upp i betydligt större summor och mängd på inköpta varor för att få så pass låga priser att du kan sälja med en ok marginal.

Sedan kanske du ska försöka lugna ner dig lite med trådskapande? Du har ju nästan mer än en tråd /30 minuter...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Jag har alltid undrat hur butiker som komplett eller inet kan sälja datordelar så billigt ? Köper de kanske delarna av tillverkaren för en mindre summa i så fall hur stor är skillnaden? Sen om de säljer en dator för kanske 8 tusen och jag plockar ihop alla delar löst som datorn har då blir det dyrare för mig och hur kan de då tjänar på att sälja en färdigbyggd dator om den är billigare än delarna jag plockade ihop?

Det är lite sånt jag undrar och det skulle vara kul att få veta vad de tjänar mer på än delar är det reklambanners på sidan kanske?

De delar som finns i färdigbyggda datorer brukar bara heta GTX 970 och inte MSI GTX 970 Gaming XXL x-tra allt, vilket är stor skillnad.
Samma sak gäller nätagg etc. Sen får företagen också bättre deals om de sätter ihop en dator med t ex. ASUS moderkort och GPU ifall de nu har ett sådant bygge. T ex. Inet har ju haft lite kampanjer, "köp ASUS moderkort och GPU och får monteringen gratis".

En enkel princip är väl att ingen gör någonting för att vara snäll, får du en bra deal på någonting så är det förmodligen i relation till priset.