Hur hårt kan jag klocka min I5-3570K 3.40Ghz

Permalänk
Avstängd

Hur hårt kan jag klocka min I5-3570K 3.40Ghz

Hej alla.

Undrar hur hårt jag kan klocka min I5-3570K 3.40Ghz och samtidigt bevara en bra livslängd på processorn, har hittils använt MSIs automatiska överklockningsverktyg och då får jag 4.2 Ghz per automatik, men i helgen så började jag leka med manuella inställningar istället.

Kör just nu på 4.5Ghz, 1.32Volt och x45 multiplier och processorn är mycket stabil, CPU tempen går aldrig över 65 grader vid full CPU belastning (kör Aida64 för mina belastningstester).

Om jag kör Arma III på Ultra inställningar så går tempen inte över 55 Grader.

Jag trodde först att MSIs verktyg och Aida64 kanske inte rapportera den riktiga tempen men båda programmen rapporterar samma temp så jag antar att det är faktiska temperaturer.

Eftersom min CPU håller låga temperaturer vid 4.5Ghz så är man ju onekligen sugen på att gå ännu högre med klocken, men frågan är vid vilka hastigheter som man börjar tappa livslängd på CPUn.

Vill även säga att det här är ingen 24/7 klock jag är ute efter, utan jag låter MSIs klockningsprogram sätta CPUn till 4.2Ghz vid vanligt användande av datorn, och sen när jag spelar så går jag in i MSI control center och laddar min manuella klockningsprofil som ger 4.5Ghz i dagsläget.

Jag kör inte vattenkylning alls och ändå så får jag väldigt låga temperaturer på CPUn, fläktkylaren jag har är följande : https://www.komplett.se/product/656714/datorutrustning/kylnin...

Tacksam för synpunkter.

Permalänk

Det är ungefär som att fråga "när går min bil sönder?"

Den kan gå sönder imorgon och den kan hålla 10år.

Troligen kommer den hålla kortare tid ju tuffare du klockar den, det är nog det bästa svar du kan få.

Men med tanke på att den kostar ganska lite begagnad så är det väl bara att leka på, och tala om för oss när den gick sönder så vi får lite empiriska data

Permalänk

4.5 Ghz i 1.32 volt låter lite i mina öron

Tänkte passa på att fråga jag med, är det bara vcoren eller bara multiplier som skadar processorn?
I mina öron låter det mest logiskt att det är vcoren som förkortar livslängden?

Alltså att en processor i 4.5 1.32 volt borde hålla längre än en 4.2 Ghz med autovcore som brukar gå onödigt högt t.ex 1.4 volt?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Precis som @quineapig säger, så beror det på hur mycket du ska klocka den, hur hög volt du kommer att behöva!
Du verkar ha ett bra ex. så du kan nog klara dig ett bra tag med hög klockning...men man vet aldrig, den kan lägga av när du minst anar det.

Det är bara att testa och hålla tummarna(ur röven)!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Du får prova hur hårt den går att klocka, du kan väl återkomma vid vilken hz och volt den brann upp vid.

Skämt o sido, mitt råd är att hålla sig under 1.35v med den cpun och ej över 75c vid användande (24/7 klock). Vid stresstrest under 85c. Detta är mina personliga råd jag kan ge och håller du dig inom dessa så är det bara att få ut så hög hz som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Tack för tipsen!

Provade att gå upp på 4.6Ghz (x46 multiplier) men då blev datorn instabil med blåskärmar etc, spelade ingen roll att jag testade CPU Volts ända upp till 1.35v den var fortfarande instabil på 4.6Ghz (x46 multiplier).

Så det känns som om min magiska gräns är just 1.32 Volt och x45 Multiplier, 4.5Ghz.

Lite trist då jag fortfarande har fina låga temperaturer på CPUn! och då är det ju ändå bra varmt ute/inne idag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

4.5 Ghz i 1.32 volt låter lite i mina öron

Tänkte passa på att fråga jag med, är det bara vcoren eller bara multiplier som skadar processorn?
I mina öron låter det mest logiskt att det är vcoren som förkortar livslängden?

Alltså att en processor i 4.5 1.32 volt borde hålla längre än en 4.2 Ghz med autovcore som brukar gå onödigt högt t.ex 1.4 volt?

Det är nog helt klart Volten som är boven i dramat, ju högre volt ju högre temperaturer allstrar CPUn.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag kör min 3570k på 1.24 volt med LLC på ultra high. I max load ligger den på ca 1.25V. Kör 45 i multipel så 4.5ghz. Ligger på mellan 70-75 grader i stresstest.
1.32 tycker jag låter på tok för högt, dra ned volten och höj LLC istället. De inställningar jag kör på är absolut minimum på volten för att inte få blåskärmar så tror jag kan dra upp den lite mer genom att höja volten men just nu nöjer jag mig med stabila 4.5ghz.

Permalänk
Medlem

På luft med en Noctua fläkt låst på 14db, maxar runt 80c (10c under Intels rekommenderade)
För att 4.5Ghz ska vara stabilt så måste jag dra upp Vcore och då springer tempen så in i h*lvete snabbt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

1.300-1,3500 är väll brukligt att säga är max även om man skulle kunna dra på mer så ska man ha bra bra kylning och en delide skulle kunna vara bra om man siktar på fet max

håller man tempen och volten på rimlig nivår håller cpu´n en jävla massa år och moderkort och nätagg kommer ge upp före cpu´n .. skulle jag gissa har man 20 år ur cpu´n även med oc för dom håller bra ...vid extrem oc med custon loop och man verkligen pressar absolut skiten ur dom kan nog få dom vissna lite snabbare men det som tar död på dom är väldigt hög värme och väldigt hög volt och en sån vardags oc är lungt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w