Grafikkort till Asus MG279Q AHVA 27"

Permalänk
Medlem

Grafikkort till Asus MG279Q AHVA 27"

Funderar på att uppgradera min datorskärm till en Asus MG279Q AHVA 27"

Jag antar att jag kommer behöva köpa grafikkort till den också eftersom jag kör på intern grafik nu med en i5 2500k och Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3 moderkort. Övriga komponenter är 16 GB ram en Samsung 830 SSD och två 2GB Caviar Green diskar. Nätagget är ett Corsair CX V2 430W.

Eftersom jag inte är någon datorspelare kan jag inget om grafikkort. Vad behöver jag för att driva skärmen här ovan och jobba i photoshop, titta på youtube i högre upplösningar. Om datorn klarar spela moderna spel är det ju också ett plus eftersom min son börjar komma upp i åldern för det men det är inte högsta prioritet. Hoppas slippa byta nätaggregatet på 430W. Skärmen har freesync, passar ett kort från AMD bättre än Nvidia då?

Hoppas ni kan hjälpa mig med tips och råd.

Visa signatur

Desktop i5 2500k - SilverStone Argon SST-AR01 - Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3 - 4 x 8GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Samsung 850 500GB SSD - WD Caviar Green 2TB - Corsair CX V2 430W PSU - Fractal Design Define Mini
Laptop MacBook Air - i5 - 8GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nattvakt:

Funderar på att uppgradera min datorskärm till en Asus MG279Q AHVA 27"

Jag antar att jag kommer behöva köpa grafikkort till den också eftersom jag kör på intern grafik nu med en i5 2500k och Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3 moderkort. Övriga komponenter är 16 GB ram en Samsung 830 SSD och två 2GB Caviar Green diskar. Nätagget är ett Corsair CX V2 430W.

Eftersom jag inte är någon datorspelare kan jag inget om grafikkort. Vad behöver jag för att driva skärmen här ovan och jobba i photoshop, titta på youtube i högre upplösningar. Om datorn klarar spela moderna spel är det ju också ett plus eftersom min son börjar komma upp i åldern för det men det är inte högsta prioritet. Hoppas slippa byta nätaggregatet på 430W. Skärmen har freesync, passar ett kort från AMD bättre än Nvidia då?

Hoppas ni kan hjälpa mig med tips och råd.

Allt ser bra ut förutom ditt nätagg som jag skulle byta innan jag bytte grafikkort. Vad är din budget? Bra med plats i chassit? Vilket?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Har ingen speciell budget. Känner bara att jag inte vill lägga allt för mycket pengar på topp-prestanda i spel men för låg ljudnivå och att det är någorlunda framtidssäkrat kan jag tänka mig att betala för, även låg stömförbrukning är ett +

Chassit är Fractal Design Define Mini. mATX, mITX står det i spec. Maxlängd grafikkort 260 mm.

Visa signatur

Desktop i5 2500k - SilverStone Argon SST-AR01 - Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3 - 4 x 8GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Samsung 850 500GB SSD - WD Caviar Green 2TB - Corsair CX V2 430W PSU - Fractal Design Define Mini
Laptop MacBook Air - i5 - 8GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nattvakt:

Tack för svar!

Har ingen speciell budget. Känner bara att jag inte vill lägga allt för mycket pengar på topp-prestanda i spel men för låg ljudnivå och att det är någorlunda framtidssäkrat kan jag tänka mig att betala för, även låg stömförbrukning är ett +

Chassit är Fractal Design Define Mini. mATX, mITX står det i spec. Maxlängd grafikkort 260 mm.

Som sagt ditt nätagg är inte av den kvalitet att jag skulle lita på det om jag kör med ett "bättre" graffe. Ett nVidia GTX960 eller på AMD-sidan ett R9 380 2GB, alltså i runda slängar 2kkr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Så jag gör inget stort misstag om jag väljer ett Nvidia kort till en freesync-skärm? Är nämligen riktigt sugen på ett Asus GeForce GTX 960 Strix. Freesync är väl främst för spelande? och det kommer det bli väldigt lite av på min skärm.

Visa signatur

Desktop i5 2500k - SilverStone Argon SST-AR01 - Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3 - 4 x 8GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Samsung 850 500GB SSD - WD Caviar Green 2TB - Corsair CX V2 430W PSU - Fractal Design Define Mini
Laptop MacBook Air - i5 - 8GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nattvakt:

Så jag gör inget stort misstag om jag väljer ett Nvidia kort till en freesync-skärm? Är nämligen riktigt sugen på ett Asus GeForce GTX 960 Strix. Freesync är väl främst för spelande? och det kommer det bli väldigt lite av på min skärm.

Skärmen bör fungera även till GTX960 ja så där är det inga stopp. Dock är Radeonkortet snabbare överlag, om du nu behöver spela på/med det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Skulle definitivt bytt det där nätaggregatet.

Och om du nu ska skaffa en Freesync-skärm borde du helt klart köra på ett AMD-kort. Men då är det ännu viktigare att du byter nätagg.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tack för era kloka råd och tips! Hade hoppats kunna behålla nätagget ett tag till men smakar det så kostar det. Ska räkna på det lite till innan jag bestämmer mig

Visa signatur

Desktop i5 2500k - SilverStone Argon SST-AR01 - Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3 - 4 x 8GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Samsung 850 500GB SSD - WD Caviar Green 2TB - Corsair CX V2 430W PSU - Fractal Design Define Mini
Laptop MacBook Air - i5 - 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ett GTX 750 Ti kanske skulle kunna duga till att driva en 1440p skärm till photoshop, surf och youtube om jag inte spelar?

Har mätt upp att mitt nuvarande system drar ca 80w från väggen. Läste att 750:n drar upp till 75w, då borde det finnas en liten säkerhetsmarginal även om jag bara har ett klent 430w nätagg.

Visa signatur

Desktop i5 2500k - SilverStone Argon SST-AR01 - Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3 - 4 x 8GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Samsung 850 500GB SSD - WD Caviar Green 2TB - Corsair CX V2 430W PSU - Fractal Design Define Mini
Laptop MacBook Air - i5 - 8GB RAM