Permalänk

AMD eller GeForce?

Det har blivit dags att byta ut mitt AMD Radeon HD 6970 gfx.
Jag har inte varit särskilt nöjd med kortet under tiden jag haft det. Höga temperaturer, bullrigt och inte levererat så som jag trodde det skulle leverera.

Jag börjar bli en gammal man och orkar inte hänga med längre på det senaste, dessutom känns det som det finns en miljon grafikkort med massa mumbojumbodata när jag tittar runt. Har googlat lite och sökt en del i detta forum men nu slänger jag ut frågan i en egen tråd, det får bära eller brista.

Vad har jag:
moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor: AMD FX-9590
RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz
Nätagg: 850W Corsair
Huvudskärm: Acer GD2450HQ (1680x1050)
Sidoskärm: En gammal LG
Allt monterat i ett monsterstort Corsair-chassi med fläktar både här och där.

Vad vill jag uppnå?
Jag lirar WoW (kass med ovan processor, I know), WoT och jag tänkte införskaffa nästa COD. COD Blackops 3, eller vad det kommer heta, är det jag vill kunna lira till 100% med högsta möjliga upplösning och högsta inställningarna.
Är det görligt med ovan system och nytt GFX?
Vad ska jag ha för GFX? Jag blir helt förvirrad av alla siffror. Jag kan tänka mig en budget på 4k.
Jag har lämnat allt vad överklockning heter bakom mig trots min setup.

Snälla hjälp farbror och ha överseende om jag har glömt någon viktig info. Allt var enklare med Amiga, eller? ;D

Permalänk
Medlem

Ett Asus GTX 970 Strix låter som något för dig. 3290 kr hos NetOnNet just nu. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809941

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Med den rubriken har du öppnat pandoras box.

390 som är snabbare än 970 och ej lider av 970is delade minne med en del snabbt och en del långsamt minne låter som ngt för dig.
Sök på 970 memorygate, minnesbugg (detta ska nog få igång dem), 3.5gb vram etc så får du lite att läsa så du gör ett informerat köp.

Sen kolla lite tester, jämförelser etc.

Här testar pcper 390 mot bla 970.
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...

Ännu ett test 390 vs 970 i lite mer lättsamt youtubefomat:
https://www.youtube.com/watch?v=k9cKZiJw6Pk (8:15 börjar testerna om du vill slippa försnacket)

Sen finns där 390x men dock över 4k, dvs 4290kr, men den kallas även för 980 dräparen.
I 1080 p är 390x snabbare än 980 i ca 1/3 av spelen.
I 1440p kommer det ikapp och det är ungefär lika och över det är 390x snabbare i princip allt.
Detta för ett kort som ofta kostar 1000kr mindre än de stora tillverkarna av 980:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Sapphires gör typ den bästa kylaren på 390/390x så har du plats till det kortet är det att föredra, finns kortare kort med typ MSI.

Gällande 390/390x har båda 8gb minne, låter kanske overkill för ett singelkort men är klockrent om ett par år då man sätter i ännu ett och kör crossfire för då kommer det behövas mycket minne för att driva 2x 390/x gpuer.

Även om man sitter på 1080 idag så börjar de så smått fasas ut, pcper t.ex. testar inte ens 390 i 1080, så nästa skärm iaf för mig bli minst 1440p, och jag ser TS sitter på en skärm som kanske snart bör bytas och då lär TS nog också titta på typ 1440p+ skärmar med freesync etc och i högre upplösningar är 390/390x att föredra och är mer framtidsäkra ur den synvinkeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Siktar du på framtiden AMD, Nvidias kort har inte stöd for ASync/Parallel threading, Pascal kommer förmodligen däremot ha.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Ta skydd - nu börjar kriget!

Permalänk
Medlem

För den upplösningen du kör med och de spelen du tänker spela så behövs verkligen inget grafikkort i 4000kr klassen sikta på ngt för max 2000.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

För den upplösningen du kör med och de spelen du tänker spela så behövs verkligen inget grafikkort i 4000kr klassen sikta på ngt för max 2000.

Ska du kasta "skit" på ett monster?
Observera att jag varken håller med eller säger emot dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Amd 390 alt 380 om du inte vill punga ut för mycket. AMD är bättre i dom prisklasserna du siktar på.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte riktigt vad du gör med skärmarna men om du spelar i bara 1680x1050 hade jag varit lockad av ett R9 380 eller ett GTX960.

Permalänk

Hmm. Tackar för mycket läsvärda svar. Kan det vara så att det är dags att även byta skärm för optimal uppgradering av grafiken? Det här kan bli klurigare och dyrare än vad jag tänkt, men ingen kommer ihåg en fegis. Kort+skärm, fortsatta förslag välkomnas. Prisklass på skärmen har jag ingen aning om i nuläget då det är väldigt länge sen jag kikade på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Descartes:

Hmm. Tackar för mycket läsvärda svar. Kan det vara så att det är dags att även byta skärm för optimal uppgradering av grafiken? Det här kan bli klurigare och dyrare än vad jag tänkt, men ingen kommer ihåg en fegis. Kort+skärm, fortsatta förslag välkomnas. Prisklass på skärmen har jag ingen aning om i nuläget då det är väldigt länge sen jag kikade på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har typ nada koll på vilken skärm som gäller. Men när jag ska köpa skärm nästa gång blir det garanterat minst en 1440p, att köpa 1080 idag är för mig en no no då det känns som vi är precis i skarven till att 1080p ska fasas ut och när det väl är dags så går det undan.
Freesync hade jag velat ha på skärmen.

Har själv suttit på "1200p" (1920x1200, är det korrekt att kalla det 1200p?) sen 2008 så ngnting under det är inte intressant för min egen del.
Här kör jag bf4 native 1200p på min gamle 775 burk som då hängt kvar sedan 2008! Dock hade jag ej i den prollen från början lr graffet:
https://www.youtube.com/watch?v=jcG-oBhRSjE

Som du såg i pcpers test av 390 och 970 så testar de inte ens i 1080p.

Och som sagt ska du upp i upplösning så presterar 390/390x bättre där.

Men kanske kostar mer än vad det smakar? Köp graffe idag och köp skärm när det dyker upp bra erbjudande.

Typ ngt sånt här hade jag köpt, fast har ej koll och skulle såklart kolla upp mer, men 1440p och freesync:
http://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-xg270hu-predator-g...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av Descartes:

Hmm. Tackar för mycket läsvärda svar. Kan det vara så att det är dags att även byta skärm för optimal uppgradering av grafiken? Det här kan bli klurigare och dyrare än vad jag tänkt, men ingen kommer ihåg en fegis. Kort+skärm, fortsatta förslag välkomnas. Prisklass på skärmen har jag ingen aning om i nuläget då det är väldigt länge sen jag kikade på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du nöjd med skärmen finns ingen anledning att byta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Håller med många AMD gynnar konsumenten, öppna standarder arbetas fram och används av alla. NVidia arbetar fram för eget bruk och går bara att använda för nvidia

Det nya hbm minnet, freesync, displayport och mantle -> dx12, tressfx, säkert mer har amd en stor del av nvidia nyttjar eller kommer att nyttja det mesta. Utan AMD hade det nog inte funnits eller inte på ett bra tag
Gamesworks, Gsync, Physx är enbart för nvidia kort och gynnar inte PC generellt.

Bryr du dig inte om det köp det som ger mest bang for the buck på den nivån du vill lägga dig på. Andra har nog bättre koll där men AMD brukar vara lite mer prisvärda då du slipper betala licenspengar

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är du nöjd med skärmen finns ingen anledning att byta.

Det är sant. Jag har förvisso flyttat skärmen närmare, säker 15 cm, mot vad jag brukade ha för jag tyckte inte jag såg ordentligt (getting old ;D ) men jag är på det hela nöjd med den. Har inget direkt att jämföra med. Kanske ska köpa ett hyfsat framtidssäkrat gfx och avvakta med skärm annars kanske frugan får slag när hon ser kontoutdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Håller med många AMD gynnar konsumenten, öppna standarder arbetas fram och används av alla. NVidia arbetar fram för eget bruk och går bara att använda för nvidia

Det nya hbm minnet, freesync, displayport och mantle -> dx12, tressfx, säkert mer har amd en stor del av nvidia nyttjar eller kommer att nyttja det mesta. Utan AMD hade det nog inte funnits eller inte på ett bra tag
Gamesworks, Gsync, Physx är enbart för nvidia kort och gynnar inte PC generellt.

Bryr du dig inte om det köp det som ger mest bang for the buck på den nivån du vill lägga dig på. Andra har nog bättre koll där men AMD brukar vara lite mer prisvärda

Håller med, med Nvidia får man betala extra för SLI stöd på moderkort, extra för gsync etc.
Betalar inga licenspengar till AMD för crossfire eller freesync, det heter till och med "freesync"

AMD utvecklade Mantle så Microsoft fick eld i baken och tog fram dx12 etc.

Givetvis AMDs mål att tjäna pengar, men hade de inte varit och eldat på de andra i baken så känns det som MS, nvidia, intel hade suttit och bara sugit konsumenterna på så mycket pengar som möjligt med minsta möjliga utveckling och effort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Descartes:

Hmm. Tackar för mycket läsvärda svar. Kan det vara så att det är dags att även byta skärm för optimal uppgradering av grafiken? Det här kan bli klurigare och dyrare än vad jag tänkt, men ingen kommer ihåg en fegis. Kort+skärm, fortsatta förslag välkomnas. Prisklass på skärmen har jag ingen aning om i nuläget då det är väldigt länge sen jag kikade på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, passa på att skaffa en basic 144 Hz-skärm för drygt 2 000 kr. Du kommer aldrig gå tillbaka.

Om du med "byta skärm" menar att köpa den sämsta 1080p-skärmen för 1 000 kr tycker jag att det är ovärt och att du istället ska spara pengarna och din gamla skärm.

Det vore parodi att skaffa ett GTX 970 eller liknande med en gammal sketen 1680x1050-skärm, så om du väljer att behålla den bör du stanna vid ett grafikkort för kanske max två tusenlappar. Ett sådant klarar dock även utan problem av att driva en 1080p-skärm som den jag länkade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare

Att Nvidia utnyttjar sin dominerande ställning i vissa fall är nog svårt att förneka, t.ex. så hade G-sync varit DoA om inte Nvidia haft den ställning de har.

Men lite rim och reson får det ändå vara i ryggdunkadet av AMD och gallaskvättandet mot Nvidia.

Orkar bara några exempel:

DX12 är en effekt av Mantle
Extremt osannolikt då WDDM 2.0 jobbet startade senast 2011, hela poängen med WDDM 2.0 är att kunna stödja DX12 och Mantle jobbet startades efter 2011.

Mantle var en öppen standard
Det var aldrig öppet, vad däremot numer är öppet från AMDs sida är att Mantle hela tiden var en modern form av Glide.

"DirectX is a generic API. It covers Intel hardware, it covers Nvidia hardware and it covers ours. Being generic means that it will never be perfectly optimized for a particular piece of hardware, where with Mantle we think we can do a better job. The difference will dwindle as DX 12 arrives."

Vad man säger är att DX12 aldrig kommer bli lika optimalt som Mantle då DX12 är designat att fungerar på _alla_ GPUer, inte bara CGN. Vulkan jobbet så här långt verkar ju väldigt mycket handlat om att göra om Mantle till något som faktiskt kan fungera bra på andra GPUer

TressFX är bra, Hairworks är djävulens påfund
Rent tekniskt är TressFX baserat på egna algoritmer byggda med DirectCompute. Problemet med detta är att program designade i DirectCompute instruerar GPUn väldigt exakt hur den ska göra något, olika GPUer är bra på olika saker. TressFX fungerade initialt uselt på Nvidias kort, än idag fungerar det rätt dåligt på Kepler då den kretsen helt enkelt inte är bra på GPGPU-saker.

Hairworks är baserat på en standardfunktion i DX11. Fördelen här är att det jobb Hairworks vill ha utfört går via en relativt högnivåbeskrivning, något som ger grafikkortstillverkarna betydligt mer möjlighet att optimera i drivers. Problemet är att Kepler och tidigare har väldigt dålig "tessellation" kapacitet även jämfört med GCN1.0/1.1. GCN1.2 har ungefär dubbla kapaciteten mot tidigare medan Maxwell har många gånger högre kapacitet än tidigare.

I Hairworks är det en enkel inställning i vilken nivå man vill köra, denna nivå sätts av speltillverkaren och inte Nvidia. Tyvärr verkar det som t.ex. Witcher 3 bara testats med Maxwell, blir ju problem om man bara testar med den krets som har många gånger högre kapacitet än de andra.

Men på det stora hela är Hairworks det som använder en standardfunktion i DX11 medan TressFX är en speciallösning där själva algoritmen måste specialanpassad för varje GPU-modell för att det ska fungera bra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag tackar ödmjukast för den matnyttiga informationen.
Vad tror ni om den här kombon:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8418190/2015-09-01

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Descartes:

Ser bra ut imo. Hoppas asus har gjort ett bättre jobb med sin kylare denna gång, på 290/290x var den i särklass sämst, men förhoppningsvis har de lärt sig en läxa.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt denna istället. https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/as...
Som jag förstått det så är freesync range 35-144hz jämfört mot 40-144hz på acern. Höj och sänkbar, kan vrida och vinkla den både fram och bak. Den verkar vara i princip en Rog Swift fast med freesync.
Jag har själv beställt en, och får hem den under veckan.

*edit* Här är ett förslag på grafikkort. https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Visa signatur

Fractal Design Define C | Evga SuperNova G2 850w | Asus Maximus IX Hero | Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D15 | Samsung 960 Evo 500gb | 2x8gb Corsair LPX DDR4 3000MHz | Evga GTX 1080 FTW | AOC G2460P

Permalänk

Då var man ett grafikkort rikare och plånboken lite tunnare. Det bidde R9 390. Nu infinner sig den delikata frågan: vad ska jag skaffa för skärm? Har kikat på Asus som nämns ovan och den känns ok. Har jämfört dessa två: Asus mg279q och Asus mg278q. Om vi bortser från priset, vilken är den bästa skärmen? Om vi tar hänsyn till priset, är den dyrare värd pengarna. Eller ska jag släppa mållåsningen på Asus och titta på något annat? Jag känner mig duktigt vilsen i den här djungeln så jag tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få och har fått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Descartes:

Då var man ett grafikkort rikare och plånboken lite tunnare. Det bidde R9 390. Nu infinner sig den delikata frågan: vad ska jag skaffa för skärm? Har kikat på Asus som nämns ovan och den känns ok. Har jämfört dessa två: Asus mg279q och Asus mg278q. Om vi bortser från priset, vilken är den bästa skärmen? Om vi tar hänsyn till priset, är den dyrare värd pengarna. Eller ska jag släppa mållåsningen på Asus och titta på något annat? Jag känner mig duktigt vilsen i den här djungeln så jag tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få och har fått.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett fint kort du har köpt!

Men som du skrev innan....vad skall frugan säga?
Och det som jag vill påpeka, är det värt det?

Du hade kunnat ha mer roligt för pengarna/mellanskillnaden om du köpt beggat!!

Varför gick du inte ett steg bakåt, och köpte ett beggat kort på marknaden?
Och sen köpt en ny skärm (att be säljare att skicka skärm på marknaden = omöjligt)

Finns väldigt väldigt mycket hårdvareporr på marknaden

Billigare blir det = mer hårdvara hemma

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]