Starta MacBook Pro i normalläge och göra backup.

Permalänk
Medlem

Starta MacBook Pro i normalläge och göra backup.

Hej
Fick min brors gamla Mac som jag tänkte byta till och använda i skolan men jag har några problem med den.
När jag startat datorn kommer jag till Mac OS X utilities där jag får fyra alternativ: återställa med timemachine, installera om Mac OS, hjälp online och disk utilities.
Det jag vill göra är att starta datorn i normalt läge så jag kan göra en backup på alla hans dokument och timemachine backup från den nya datorn som ligger här till en extern hdd.
Efter att jag gjort detta skulle jag vilja göra en backup på allt så att om jag installerar Windows eller Ubuntu på datorn så ska det gå att återställa OS X med alla dokument och inställningar m.m. (som en Nandroid backup på Android). Denna backupen har jag tänkt att lägga på en annan extern HDD.
Har googlat men inte hittat ett bra svar på hur jag startar i normal mode, sen är Mac OS enligt mig jobbigt att använda så förklara gärna som att jag vore puckad.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Låter som datorn redan är tömd då du kommer till recovery mode alt så har du en installationsskiva som du startar ifrån.

Testa och tryck alt (option) samtidigt som du startar datorn för att se vilka val du får i startupmanager.

Permalänk
Medlem

Enligt min bror så startade han i något annat läge och sa åt mig att starta i normalt läge men han inte visste hur man gjorde. Men det är mycket möjligt att han har lyckats tömma den på något vis.
Håller jag ned alt när jag startar så kommer det upp Macintosh HD och Recovery HD.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Klickar du på Macintosh HD när du startar upp med ALT bör det bli normal uppstart.

Gör det ej det så är något fel.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Klickar du på Macintosh HD när du startar upp med ALT bör det bli normal uppstart.

Gör det ej det så är något fel.

Tog Macintosh HD men den kom bara till OS x Utilities.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Enligt min bror ska det finnas ett OS på den bara att den är inställd att agera som en extern hdd. Testade N+PWR och ett jordklot började blinka och sedan kom jag till Utilities igen.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kom på lösningen. Istället för att göra en backup så var det enklaste att ta ut hårddisken och sätta i en SSD.
Antar att om jag installerar Windows på SSDn så är det bara att byta tillbaka till hårddisken som satt i från början när han vill komma åt sina filer igen? Bör väl inte vara några problem?

Visa signatur

Hej