Valve fördröjer HTC Vive VR till 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Foxmaner:

Är det bara jag som inte är så hypad på vr? känns som att det aldrig kommer att släppas på den breda marknaden för att tekniken är så ung och man sätter upp nya datum att hålla för att tillfredsställa publiken fast man vet att tidsplanen kommer att spricka;(

Det är lustigt att den där inledande frasen återkommer i nästan varje tråd om VR på Sweclockers.

"Är det bara jag som inte är hypad på vr?" i lite olika tappning. Men meningen börjar alltid med "Är det bara jag som...". Inte sällan följs den av en liknelse med någon teknik som floppat, typ 3D-TV (eller vad det hette).

Ingen kritik mot dig. Bara en liten reflektion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Tony Clifton:

Det är lustigt att den där inledande frasen återkommer i nästan varje tråd om VR på Sweclockers.

"Är det bara jag som inte är hypad på vr?" i lite olika tappning. Men meningen börjar alltid med "Är det bara jag som...". Inte sällan följs den av en liknelse med någon teknik som floppat, typ 3D-TV (eller vad det hette).

Ingen kritik mot dig. Bara en liten reflektion.

Har inte varit negativ hela tiden men känns bara som att de alla ser som att det kommer vr snart i varje hus. Så känner jag inte det.
Vet inte hur jag ska beskriva det men känns lite som star citizen om du förstår.

Gillar verkligen konceptet men tycker bara inte att man ska vara så hypad då jag redan förlorat den då det inte känns som att den kommer släpas inom snart

Intel i7 4770 | GTX 980 stockkylare | Corsair Vengeance 1600MHz | Coolermaster 412S | Evga supernova G2 750w Guld | Nzxt H440 röd | MSI Gaming 5 | Logitech G502 | Benq XL2430T 144 Hz | Xtrify XG1-R | Flygprylar: Thrustmaster warthog | Saitek combat rudder pedals | Oculus rift CV1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@anders190:
nej, däremot skulle inbyggd headtracking i monitorer vara något intressant och praktiskt, ett mer naturligt steg mot VR som gör folk vana vid att styra kameran med huvudrörelser.

Inga tillägg, ett inbyggt system dedikerat enbart till headtracking med en knapp som man kan slå på/av systemet med. Något som skulle vara praktiskt och användbart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ankh-morpork
Registrerad
Maj 2012

Dom väljer att putsa på det ett tag till precis som occulus laget gör. 2016 kommer "VR-revolutionen", dom skjuter inte gärna sig själva i foten genom att släppa en produkt som inte är relativt felfri så att säga, det skulle vara en PR-katastrof och alvarligt skada folks syn på hela VR-konseptet för en lång tid framöver.

Och btw även om source-2 motorn finns så tror jag att valve ligger långt borta från en hl3-lansering Half-life 3 Will Never Release tyvärr. Portal 3 kanske dock, de är som gjort för VR.

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av str8forthakill:

@anders190:
nej, däremot skulle inbyggd headtracking i monitorer vara något intressant och praktiskt, ett mer naturligt steg mot VR som gör folk vana vid att styra kameran med huvudrörelser.

Inga tillägg, ett inbyggt system dedikerat enbart till headtracking med en knapp som man kan slå på/av systemet med. Något som skulle vara praktiskt och användbart.

Det finns redan sådanna lösningar, dock inte inbyggt. TrackIR exempelvis. En rätt nischad lösning för simulatorer och liknande men kan också användas till andra saker. Jag har själv en TrackIR 5 faktiskt, tyvärr har det blivit väldigt lite användning för den på senare år. :/

Sedan finns ju exempelvis Tobiis lösning som följer ögonen. Personligen har jag inte tittat något närmare på denna lösning men är vad jag förstått åt samma håll: http://www.sweclockers.com/artikel/20052-sweclockers-besoker-...

Visst, kunde man få ner kostnaderna och trycka in lösningarna i konsumentprodukter utan någon större kostnad kanske det skulle kunna bli populärare och ett alternativ till VR och AR. Men frågan är om det inte är lite för sent. Själv tror jag mest på AR då möjligheterna tekniken medför inom typ allt. För rent spelande så lär VR vara den dominerande lösningen skulle jag tro. Samtidigt ligger nog en riktigt bra applicering av AR längre fram i framtiden än vad VR gör. Microsofts HaloLens ser lovande ut trots de begränsningar som finns i dagsläget.

Förr eller senare har vi ett jack i nacken för direktåtkomst med Matrix förmodar jag.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@anders190:
Exakt, inte inbyggt, inte praktiskt ;).
Ett VR headset är långtifrån praktiskt och har massor med problem, samt att det helt enkelt inte fungerar med åksjuka. TrackIR och externa lösningar är heller inte praktiska. Att göra tekniken tillgänglig är första steget för att det ska slå igenom på marknaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

@str8forthakill: Vad jag har läst så är det ingen som har blivit åksjuk av Vive

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 1700 @ 3,9| 16GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Gigabyte Vega64 | Samsung 950 Pro 256gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung C27HG70 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@Hymer:
Noll procent av en stängd grupp människor där det inte finns någon info om hur många, eller om någon alls har åksjuka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Sgt. Stinger:

Ännu en sensationalistisk nyhet från Swec. Valve och HTC har hela tiden sagt att den första lanseringen skulle vara en smal lansering, och att konsumetreleasen skulle komma senare.

Jag är fortfarande intresserad av att veta när de tydligt har poängterat att släppet i år inte skulle vara den egentliga konsumentreleasen.

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Jonny Myran:

Jag är fortfarande intresserad av att veta när de tydligt har poängterat att släppet i år inte skulle vara den egentliga konsumentreleasen.

Jag väntar fortfarande. Lägg fram källor eller medge att du sitter och hittar på.

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå.
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Foxmaner:

Är det bara jag som inte är så hypad på vr? känns som att det aldrig kommer att släppas på den breda marknaden för att tekniken är så ung och man sätter upp nya datum att hålla för att tillfredsställa publiken fast man vet att tidsplanen kommer att spricka;(

Nejdå vi är fler.
Orkar inte med att ha någon klump på plytet när jag gibbar.
Monitorer is still the shit.
/Lifooz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Foxmaner:

Har inte varit negativ hela tiden men känns bara som att de alla ser som att det kommer vr snart i varje hus. Så känner jag inte det.
Vet inte hur jag ska beskriva det men känns lite som star citizen om du förstår.

Gillar verkligen konceptet men tycker bara inte att man ska vara så hypad då jag redan förlorat den då det inte känns som att den kommer släpas inom snart

Har väl vart intressant dom senaste 20 åren eller så
Nu är det snart här, VR-headset till överkomligt pris som inte kräver en superdator.
Kanske kräver grafikkort Anno 2016.. men iaf inte superdator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Jonny Myran:

Jag är fortfarande intresserad av att veta när de tydligt har poängterat att släppet i år inte skulle vara den egentliga konsumentreleasen.

Det var inte det jag sa. Jag sa att de vart tydliga med att den första releasen var smal. Här står det:

Citat:

While other manufacturers will release their own versions further down the line, HTC's Vive is the first. A developer edition is set to launch this spring, with the consumer version becoming available "later in 2015"

Sedan skjöt de på den initiala releasen, och alla trodde helt plötsligt att den första releasen var den breda konsumentreleasen.

i5 4670K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, R9 280X, Gigabyte G1.Sniper M5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det var inte det jag sa. Jag sa att de vart tydliga med att den första releasen var smal. Här står det:Sedan skjöt de på den initiala releasen, och alla trodde helt plötsligt att den första releasen var den breda konsumentreleasen.

Du snackar i nattmössan. Det första släppet (som var utvecklingsversionen) är redan genomfört och har inte alls skjutits upp. Det bestod av att utvecklare kunde anmäla sig för att få ett utvecklingskit helt gratis och sedan börja utveckla till Vive, vilket nu har skett. Detta var "vårreleasen" ifråga. De skulle sedan släppa konsumentversionen "senare under 2015".

De har aldrig antytt att släppet sent under 2015 skulle vara något annat än den riktiga konsumentreleasen.

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG