Permalänk
Medlem

RPi2 OSMC

har skaffat RPi2 med OSMC, men har lite problem. det första är att ibland när den stått på en stund laggar filmerna som fan (även vanliga hederliga xvid), måste starta om för att det ska lösas. mitt andra problem, som är lite jobbigare, är att mina img/iso-filmer inte går att se. när jag ska starta en sån så ser det ut som den ska starta och laddar en sekund, sen händer inget mer. vad kan detta bero på?

kan problem nr 1 bero på strömförsörjning? har en rekomenderad styrka på laddaren, men har tangentbord samt trådlös hdd inkopplad. ska inköpa en usb hub med strömförsörjning vid tillfälle.

sen en sak till jag undrar, kan man lägga in filmer från hdd så dom syns direkt under "filmer" i osmc? eller måste man gå in manuellt i hddn i osmc och starta filmen? vill liksom ha ett bibliotek med alla mina filmer direkt i osmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

har skaffat RPi2 med OSMC, men har lite problem. det första är att ibland när den stått på en stund laggar filmerna som fan (även vanliga hederliga xvid), måste starta om för att det ska lösas. mitt andra problem, som är lite jobbigare, är att mina img/iso-filmer inte går att se. när jag ska starta en sån så ser det ut som den ska starta och laddar en sekund, sen händer inget mer. vad kan detta bero på?

kan problem nr 1 bero på strömförsörjning? har en rekomenderad styrka på laddaren, men har tangentbord samt trådlös hdd inkopplad. ska inköpa en usb hub med strömförsörjning vid tillfälle.

sen en sak till jag undrar, kan man lägga in filmer från hdd så dom syns direkt under "filmer" i osmc? eller måste man gå in manuellt i hddn i osmc och starta filmen? vill liksom ha ett bibliotek med alla mina filmer direkt i osmc

Kör OSMC på en Pi2 och har inga av ovanstånde problem. De enda inställningar jag pillrat på är upplösningen, default var 640x480 i interfacet vill jag minnas, ställde om till 1080p, och några grejer kring initieringen i config.txt som knappast kan påverka.

Vi kanske har lite olika hårdvara inkopplad, men det enda där som kan påverka är nog SD-kortet. Utöver det har jag en FLIRC och en dongle för ett trådlöst tangentbord jag använde när jag figgade upp klabbet, som jag inte kopplat ur än.

I korta drag; testa med ett annat SD-kort och att sätta upplösningen i OSMCs interface till någon högre, förslagsvis native för skärmen. Annars vettetusan alltså. Reserverar mig förstås för att du har en annan uppfattning av vad "stått på en stund" betyder. Har haft min igång några dagar och spelat ett gäng serieavsnitt utan problem i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@hye
Vad är det tillverkare på ditt SD-kort?
Du har inte prova openelec för att se om det är samma sak där?
Jag har heller inte märkt av nåt problem med uppspelningen och då står min rpi på 24/7.

Det borde bara vara att lägg till en mapp där du har alla filmer i som vanligt och scana så ska dom pluppar upp i biblioteket.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

DvdISO brukar vara mpeg vilket behöver codec som köpes på: http://www.raspberrypi.com/license-keys/
Övriga problem kan mycket väl bero på sdkort och strömförsörjning.
För att filmerna ska synas måste dom läggas till i biblioteket.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@hye:

Vilken version av OSMC kör du?
Hade liknande problem med en tidigare version men inte längre efter senaste uppdateringen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

Permalänk
Medlem

Jag får testa att uppdatera till en senare version. Lite jobbigt bara då jag inte har något internet hemma utan bara på mobilen. Jag installerade senaste versionen av OSMC för kanske 1-2 månader sedan, och har inte uppdaterat sedan dess. Ska testa dra ner senaste versionen och se om det blir bättre.

Har ett 16gb Samsung class 10 kort.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag bara dubbelkolla här så att jag laddar ner rätt fil, men hittar ingen annan för RPi2, så antar att det är rätt. Den här laddar jag ner nu och ska testa ikväll: raspbmc-final-25032015.img.gz

Edit: Nu hittade jag även OSMC_TGT_rbp2_20150830.img.gz, vilket jag antar det är jag ska ha! Står ju liksom inte vad skillnaden är, förutom att den första är släppt långt, långt innan. Eller är Raspbmc en helt annan media center? Jag blir helt förvirrad här!

Permalänk
Medlem

Raspbmc är inte avsedd för Pi 2.
För OSMC; ladda ner installern avsedd för det operativsystem du har på datorn du använder för att skriva OSMC till microSDkortet:
https://osmc.tv/download/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jaha, det förklarar saken. Nu känner jag mig dum. Varför framgår inte det någonstans? Då kanske det inte är så konstigt att den beter sig som den gör, för winowsinstallern har jag inte installerat. Trodde det var om man skulle köra OSMC på en windowsburk

Permalänk
Medlem

@hye:

Kan även tipsa om en helt ok fjärr som fungerar bra med RBPi2

http://www.inet.se/produkt/6101315/fjarrkontroll-for-mce-htpc

Visa signatur

:(){ :|:& };:

Permalänk
Medlem
Skrivet av leakim80:

@sebbey:

Kan även tipsa om en helt ok fjärr som fungerar bra med RBPi2

http://www.inet.se/produkt/6101315/fjarrkontroll-for-mce-htpc

Har också denna funkas kalas bra, inte helt 100 men det gör det den ska.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av leakim80:

@sebbey:

Kan även tipsa om en helt ok fjärr som fungerar bra med RBPi2

http://www.inet.se/produkt/6101315/fjarrkontroll-for-mce-htpc

Har också en sån, tyvärr så säljs den inte längre...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN:

såg att den hade utgått efter att jag postat.

Någon som har tips på en annan bra fjärr som fungerar bra med RBPi2?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

Permalänk
Medlem

för mig funkar det rätt bra med tangentbord, önskar bara att jag kunde använda mobilen istället. men en kontroll känns överflödigt

Permalänk
Medlem

Jag kör med tv'ns fjärrkontroll, den är överlägset smidigast, ska jag använda nåt annat blir det Yatse på nån av mina mobiler.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kolla om din TV fjärr funkar, annars finns "kodi remote" för iphone eller yatse för android.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: när jag skaffat mig wifi så ska jag göra det

Permalänk

OSMC och SMB-share?

Hej!

Har försökt att få igång OSMC på min RPi 2. Men OSMC hittar inte min SMB-share, har försökt det mesta, lägga till källor manuellt, ta bort lösenord på delade mappar osv. Får följande fel ''Error 2: networkshare not available''

Kan förövrigt tillägga att på OpenElec så funkar detta utan några som helst problem, det hittar direkt mina delade mappar.

Nån som har stött på samma problem o vet hur man löser det? :/ vill verkligen ge OSMC en chans men såhär var det när jag testa innan sommaren med.

Har windows 10, men hade samma problem på windows 7.

Permalänk
Medlem

@Bamsebiffen
Vet inte detta har så stor betydelse men har du satt osmc i samma arbetsgrupp som den enheter du delar ut i från?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Bamsebiffen
Vet inte detta har så stor betydelse men har du satt osmc i samma arbetsgrupp som den enheter du delar ut i från?

Japp dom ligger i samma. Det är rätt komiskt, för idag när jag stoppa i sd-kortet med osmc på så fungera det helt plötsligt och jag har inte gjort nått annorlunda än innan :/