Permalänk
Medlem

Nya fläktar till Corsair Carbide Air 540

Hej!

Jag har som sagt ett Corsair Carbide Air 540 som jag söker nya fläktar till

Just nu har jag:

3st: Cougar Vortex CF-V12S 120mm som insug
1st: Cougar Vortex CF-V12S 120mm som utsug

Jag letar nya fläktar med samma eller bättre prestanda och lägre ljudnivå och om det är så att 2 st 140mm är bättre än 3st 120mm kan jag ha det fram och 1st 140/120mm bak

Tack på förhand!
Mvh OskisD

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5322116/corsair-air-series-af140-q...
använder denna. Är mycket nöjd blåser på riktigt mycket och är knappt hörbar.

Permalänk
Skrivet av oskisd:

Hej!

Jag har som sagt ett Corsair Carbide Air 540 som jag söker nya fläktar till

Just nu har jag:

3st: Cougar Vortex CF-V12S 120mm som insug
1st: Cougar Vortex CF-V12S 120mm som utsug

Jag letar nya fläktar med samma eller bättre prestanda och lägre ljudnivå och om det är så att 2 st 140mm är bättre än 3st 120mm kan jag ha det fram och 1st 140/120mm bak

Tack på förhand!
Mvh OskisD

I alla lägen rekomenderar jag noctua fläktar. så stora som möjligt då de kan snurra långsammare med högre luftflöde.
noctuas 140mm PWM fläktar är de bästa du kan få tag på. nej de kanske inte är de snyggaste i världen men de är världens bästa fläktar

Permalänk
Medlem

@oskisd:

Jag uppfattar det som att du inte har fläktar monterade på radiatorer? I sådana fall, kan du välja "airflow" fläktar istället för de som riktar in sig på static pressure.

Samtidigt kan det vara en god idé att gå på 140mm varianter istället, som bla @Valpjäveln har nämnt.

Jag kör själv med Noctua Redux 140mm 1200rpm pwm (2st insug i fronten, 1st ut i bakdelen) De bästa 140mm fläktar jag har provat hitills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valpjäveln:

I alla lägen rekomenderar jag noctua fläktar. så stora som möjligt då de kan snurra långsammare med högre luftflöde.
noctuas 140mm PWM fläktar är de bästa du kan få tag på. nej de kanske inte är de snyggaste i världen men de är världens bästa fläktar

okej tack så mycket, ska kolla på detta är de bättre med 2st 140 där fram å 1 140 där bak ist för 3st 120 och 1 st 120?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@oskisd:

Jag uppfattar det som att du inte har fläktar monterade på radiatorer? I sådana fall, kan du välja "airflow" fläktar istället för de som riktar in sig på static pressure.

Samtidigt kan det vara en god idé att gå på 140mm varianter istället, som bla @Valpjäveln har nämnt.

Jag kör själv med Noctua Redux 140mm 1200rpm pwm (2st insug i fronten, 1st ut i bakdelen) De bästa 140mm fläktar jag har provat hitills.

nej ingen radiator

Permalänk
Skrivet av oskisd:

okej tack så mycket, ska kolla på detta är de bättre med 2st 140 där fram å 1 140 där bak ist för 3st 120 och 1 st 120?

Ja! 140mm flyttar mer luft på lägre hastighet. skulle oavsett iallafall sätta 140mm som utsug om du tycker det är snyggare med 3st 120mm som intag. när det gäller luftflöde tror jag inte det gör någon större skillnad med 3*120 /2*140 eftersom du inte använder dig av vattenkylning?

om du har mycket saker ivägen för intaget (t.ex. HDD burar) så skulle jag satsa på fläktar med högt tryck så har luften enklare att komma genom ordentligt

Permalänk
Skrivet av oskisd:

nej ingen radiator

http://www.inet.se/produkt/6308853/noctua-nf-a14-ippc-2000-pw...

dessa är den modell jag använder mig av. knäpptyst och lång garanti med det högsta statiska trycket på marknaden vid under 1000rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valpjäveln:

Ja! 140mm flyttar mer luft på lägre hastighet. skulle oavsett iallafall sätta 140mm som utsug om du tycker det är snyggare med 3st 120mm som intag. när det gäller luftflöde tror jag inte det gör någon större skillnad med 3*120 /2*140 eftersom du inte använder dig av vattenkylning?

om du har mycket saker ivägen för intaget (t.ex. HDD burar) så skulle jag satsa på fläktar med högt tryck så har luften enklare att komma genom ordentligt

jag kan ta en bild och skicka upp i tråden om jag listar ut hur man gör (ny här)

Permalänk
Skrivet av oskisd:

jag kan ta en bild och skicka upp i tråden om jag listar ut hur man gör (ny här)

Air 540 har väl HDD och sånt i en egen kammare?
då behöver du inte SP fläktar utan AF är ett bättre val då!

http://www.inet.se/produkt/6308861/noctua-nf-p14r-redux-1500-...

3 st av den modellen är mer än tillräckligt för ditt behov!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oskisd:

Hej!

Jag har som sagt ett Corsair Carbide Air 540 som jag söker nya fläktar till

Just nu har jag:

3st: Cougar Vortex CF-V12S 120mm som insug
1st: Cougar Vortex CF-V12S 120mm som utsug

Jag letar nya fläktar med samma eller bättre prestanda och lägre ljudnivå och om det är så att 2 st 140mm är bättre än 3st 120mm kan jag ha det fram och 1st 140/120mm bak

Tack på förhand!
Mvh OskisD

Kör med 140mm fläktar istället. De går tystare och flyttar mer luft
Dessa kan jag varmt rekommendera: http://www.inet.se/produkt/6308863/noctua-nf-p14s-redux-1200-...

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan här som utsug baktill och måste säga att den är fullständigt knäpptyst.
http://www.inet.se/produkt/6911789/aerocool-ds-black-140mm#/s...
Mycket nöjd med den.
Sen har jag 5st av dessa på mina radiatorer med filter som inblås
http://se.wesellcd.dk/index.php?ref=affiliate|prisj12&page=pr...
inte dom tystaste fläktar man kan komma över men absolut dom mest prisvärda i förhållande ljudnivå/pris/prestanda.
Dock har jag fläktstyrning på dom, så dom styrs av temp på vattnet vilket gör att dom sällan varvar upp om inte något går riktigt varmt under längre tid.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valpjäveln:

Air 540 har väl HDD och sånt i en egen kammare?
då behöver du inte SP fläktar utan AF är ett bättre val då!

http://www.inet.se/produkt/6308861/noctua-nf-p14r-redux-1500-...

3 st av den modellen är mer än tillräckligt för ditt behov!

Skrivet av makn:

Kör med 140mm fläktar istället. De går tystare och flyttar mer luft
Dessa kan jag varmt rekommendera: http://www.inet.se/produkt/6308863/noctua-nf-p14s-redux-1200-...

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t34.0-12/... såhär ser det ut i datorn

Permalänk

okey men om tystnad och bra luftflöde är målet så skulle jag kört på 3 st 140mm redux från noctua.
då VET du att du får bra fläktar som är mycket tystare än andra tillverkare samt längre garantier.

noctua är den enda tillverkaren vars fläktar jag aldrig haft minsta problem med under alla byggen jag gjort och är det enda jag ärligt kan rekommendera.
och ja jag VET att de kostar mer än andra fläktar men det är det värt enligt min erfarenhet.

testade 5 st corsair i nya bygget men de åkte ut efter 2 dagar pga ljudnivån och in med 5 st noctuas istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag har en sådan här som utsug baktill och måste säga att den är fullständigt knäpptyst.
http://www.inet.se/produkt/6911789/aerocool-ds-black-140mm#/s...
Mycket nöjd med den.
Sen har jag 5st av dessa på mina radiatorer med filter som inblås
http://se.wesellcd.dk/index.php?ref=affiliate|prisj12&page=pr...
inte dom tystaste fläktar man kan komma över men absolut dom mest prisvärda i förhållande ljudnivå/pris/prestanda.
Dock har jag fläktstyrning på dom, så dom styrs av temp på vattnet vilket gör att dom sällan varvar upp om inte något går riktigt varmt under längre tid.

den som du har som utsug kanske kan köra på 3 sådana för dom hade mycket flöde och lite ljud, jag vet ju inte riktigt hur mycket flöde jag behöver...

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få ut någon prestanda vist av att byta fläktar.
Köp motstånd eller en smart fläkthub som du kan kontrollera hastigheten på alla fläktar istället om ljudnivån stör dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valpjäveln:

okey men om tystnad och bra luftflöde är målet så skulle jag kört på 3 st 140mm redux från noctua.
då VET du att du får bra fläktar som är mycket tystare än andra tillverkare samt längre garantier.

noctua är den enda tillverkaren vars fläktar jag aldrig haft minsta problem med under alla byggen jag gjort och är det enda jag ärligt kan rekommendera.
och ja jag VET att de kostar mer än andra fläktar men det är det värt enligt min erfarenhet.

testade 5 st corsair i nya bygget men de åkte ut efter 2 dagar pga ljudnivån och in med 5 st noctuas istället.

okej men vad tycker du om dessa http://www.inet.se/produkt/6911789/aerocool-ds-black-140mm#/s... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Du kommer inte få ut någon prestanda vist av att byta fläktar.
Köp motstånd eller en smart fläkthub som du kan kontrollera hastigheten på alla fläktar istället om ljudnivån stör dig.

det är inte de, det är en som börjat låta konstigt så tänkte kan likaväl byta dom då och kanske få lägre ljudnivå på köpet

Permalänk
Skrivet av oskisd:

jag har aldrig testat dem, och känner ingen som kört dem en längre stund heller.
tycker oftast inte det är värt att "spara" 20kr per fläkt istället för att köpa något som jag av erfarenhet vet kommer fungera

såg nu att reduxen och denna har samma pris dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskisd:

den som du har som utsug kanske kan köra på 3 sådana för dom hade mycket flöde och lite ljud, jag vet ju inte riktigt hur mycket flöde jag behöver...

Är det insug och det är filtrerat så vill du ha så mycket flås du kan bara kan få in.
Då minimerar du risken för dam inne i lådan i och med positivt tryck.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

@Valpjäveln:
jag skulle gärna vilja ha fläktar med 3 pin kontakter för vad jag kan hitta så har jag en 4pin kontakt bara...

Permalänk
Medlem

@RainesX:
tänkte mig 2st 140mm som insug och 1st 140mm som utsug

Permalänk
Skrivet av oskisd:

@Valpjäveln:
jag skulle gärna vilja ha fläktar med 3 pin kontakter för vad jag kan hitta så har jag en 4pin kontakt bara...

om du betalar frakt så kan jag sponsra dig med 5 st 120mm corsair af120 quiet som är 3pin och har vita LEDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskisd:

@Valpjäveln:
jag skulle gärna vilja ha fläktar med 3 pin kontakter för vad jag kan hitta så har jag en 4pin kontakt bara...

Du kan köra 4pin på en 3pin och tvärt om. Så det skall inte vara några problem.

Skrivet av oskisd:

@RainesX:
tänkte mig 2st 140mm som insug och 1st 140mm som utsug

Det skall absolut kunna fungera.
Men är det som Valpjäveln säger så tycker jag du skall kolla upp lite om nf p14. Mycket kompetenta fläktar vad jag vet.
Dock inga jag har erfarenhet av själv.

Fatta inga förhastade beslut på vare sig det jag eller Valp säger. Läs runt på dessa två fläktar och skaffa dig en uppfattning.
Just nu har du en som säga att fläkt A är bra och mycket tyst och är nöjd samt en annan som säger samma om fläkt B.

Tror visseligen du blir nöjd vilken av dom du tar men man vill aldrig ångra sig efteråt för att man inte gjorde sin research.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valpjäveln:

om du betalar frakt så kan jag sponsra dig med 5 st 120mm corsair af120 quiet som är 3pin och har vita LEDs

det låter väldigt snällt, hur vill du att betalning ska ske isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Du kan köra 4pin på en 3pin och tvärt om. Så det skall inte vara några problem.

Det skall absolut kunna fungera.
Men är det som Valpjäveln säger så tycker jag du skall kolla upp lite om nf p14. Mycket kompetenta fläktar vad jag vet.
Dock inga jag har erfarenhet av själv.

Fatta inga förhastade beslut på vare sig det jag eller Valp säger. Läs runt på dessa två fläktar och skaffa dig en uppfattning.
Just nu har du en som säga att fläkt A är bra och mycket tyst och är nöjd samt en annan som säger samma om fläkt B.

Tror visseligen du blir nöjd vilken av dom du tar men man vill aldrig ångra sig efteråt för att man inte gjorde sin research.

okej tack för infon! det är sant de du säger, men kollat endel och blir inte klok på de haha, men vad jag har fattat de som så ska man ha airflow om man inte har rad för man behöver inte samma tryck

Permalänk

@oskisd:
swish funkar snabbast. 5 fläktar borde gå in i en XL postpåse som kostar 95 kr. skicka pm vid intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskisd:

okej tack för infon! det är sant de du säger, men kollat endel och blir inte klok på de haha, men vad jag har fattat de som så ska man ha airflow om man inte har rad för man behöver inte samma tryck

Helt rätt flöde före tryck vil vanlig luftkylning om det gäller chassiefläkt. När det kommer till kylaren så gäller det tryck igen, samma som för rads.
Det skadar inte med högt tyck heller om du har något som ligger framför fläkten eller bara är tajt utrymme.
Air 540 är dock väldigt luftigt och en fint filter i så du tjänar inte på tryckoptimerade fläktar emot högt flöde.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Helt rätt flöde före tryck vil vanlig luftkylning om det gäller chassiefläkt. När det kommer till kylaren så gäller det tryck igen, samma som för rads.
Det skadar inte med högt tyck heller om du har något som ligger framför fläkten eller bara är tajt utrymme.
Air 540 är dock väldigt luftigt och en fint filter i så du tjänar inte på tryckoptimerade fläktar emot högt flöde.

hittade dessa http://www.inet.se/produkt/5321908/cougar-vortex-hdb-cf-v14h#... va tror du om dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskisd:

Jag tittade på dom innan jag valde aerocoolfläkten.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av cougar men vet att många tycker dom är bra och tysta. Den hade dock högre ljudtryck än aerocool vill jag minnas. Dock är inte det hela sanningen då jag inte känner till karaktären av ljudet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt