Arch/Manjaro Plex media server - hjälp

Permalänk

Arch/Manjaro Plex media server - hjälp

Jag fullkomligt älskar Manjaro som jag förstått bygger på Arch, jag har lyckats installera både Handbrake, MakeMkv och Don Meltons video tanscoding scrips (via Ruby), allt detta är rätt enkelt till och med för en nybörjare i linux. Det känns mycket enklare än Ubuntu och mer... genomarbetat på något sätt.

Jag skulle dock vilja ha hjälp med Plex media server som inte vill addera några videofilmer till biblioteket, oavsett hårddiskformat eller intern/extern HDD. Jag har förstått att man måste ge Plex rättigheter att accessa filerna, men hur jag gör det i Manjaro är för mig helt obegripligt. Det borde i teorin vara samma som i Arch via pacman, eller om det går via texteditor i sysconf filen ändra behörigheter till användaren "plex".

All input är uppskattad! jag har dock redan läst plex egna (otroligt komplicerade) utlägg i sak. Samt läst dokumentation från Arch - som inte heller är direkt användarvänlig för nybörjare... Om någon med lite erfarenhet kan ge mig några konkreta "terminal hacks" eller dyl skulle jag vara väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Jag fullkomligt älskar Manjaro som jag förstått bygger på Arch, jag har lyckats installera både Handbrake, MakeMkv och Don Meltons video tanscoding scrips (via Ruby), allt detta är rätt enkelt till och med för en nybörjare i linux. Det känns mycket enklare än Ubuntu och mer... genomarbetat på något sätt.

Jag skulle dock vilja ha hjälp med Plex media server som inte vill addera några videofilmer till biblioteket, oavsett hårddiskformat eller intern/extern HDD. Jag har förstått att man måste ge Plex rättigheter att accessa filerna, men hur jag gör det i Manjaro är för mig helt obegripligt. Det borde i teorin vara samma som i Arch via pacman, eller om det går via texteditor i sysconf filen ändra behörigheter till användaren "plex".

All input är uppskattad! jag har dock redan läst plex egna (otroligt komplicerade) utlägg i sak. Samt läst dokumentation från Arch - som inte heller är direkt användarvänlig för nybörjare... Om någon med lite erfarenhet kan ge mig några konkreta "terminal hacks" eller dyl skulle jag vara väldigt tacksam.

Beror på lite hur du vill göra.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Plex

Bästa är väl att skapa en mapp och ge behörigheter för plex att nå den mappen med r/w.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@ulanddanne: mest troligt chown plex:plex filnamn eller om det var chown filnamn plex*plex
Borde gå att köra en chown -R * plex:plex

Permalänk
Skrivet av Commander:

Beror på lite hur du vill göra.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Plex

Bästa är väl att skapa en mapp och ge behörigheter för plex att nå den mappen med r/w.

Så enkelt som möjligt... Jag har en nas-disk som jag tänkt lägga alla filmer på, det är alltså en disk som inte innehåller något annat. Jag kan formatera den till vilket format som helst och den sitter internt.

Jag läste om någon kille som hade ntfs och ville ge den disken tillgång till Plex det var tydligen väldigt struligt. Jag vill knappa in något en gång och sedan skall det bara fungera... Är det möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@lappen81:

Ska testa om det fungerar... har för mig att jag läst att det bara är en del av att få det att fungera, sedan var det två moment till innan allt fungerade.

Permalänk
Medlem

Har du satt din media disk på automount i fstab till exempelvis /mnt/plex? Är ju skönt att göra så du slipper mounta varje omstart. Sen måste du ju starta servern samt ha den på autostart(inte nödvändigt men kan ju vara skönt).

systemctl start plexmediaserver && systemctl enable plexmediaserver

Skippa systemctl enable plexmediaserver om du inte vill att plexservern skall starta vid varje boot.
För att bara testa att få igång allt så kan du köra:

chmod -R 777 /mnt/plex

Detta ger ägare/grupper/övriga full read/write/exec-access. Inte optimalt då det klassas som osäkert. Bättre är väl som ovan nämnt att använda sig utav

chown -R användare:grupp /mnt/plex

Enligt svar ovan så verkar det som att det finns en användare och grupp som heter plex:plex inget jag kan bekräfta dock då jag aldrig installerat plex.

Enligt wiki:n så är det sedan bara att surfa in på http://localhost:32400/web/ för att färdigställa inställningarna