Intel Core M "Skylake" går upp till 3,1 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel Core M "Skylake" går upp till 3,1 GHz

Med fokus på passiv kylning väntas Skylake-Y inte enbart ge längre batteritid än föregångaren Broadwell. Nu talar nya uppgifter också om högre klockfrekvenser och prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt nice, dax att köpa en fläktlös skylake laptop

Permalänk
Datavetare

Som jag förstått det är det verkligen 4.5W TDP i Skylake medan Intel aldrig specificerade TDP i Broadwell Core M. Där var det 4.5W SDP (Scenario Design Power).

Oavsett vilket, ska bli spännande att se hur Skylake Core M presterar i praktiken. Var redan rätt förväntat att krympningen till 14nm inte skulle göra någon större skillnad för modellerna med högre TDP, är främst i de lägre TDP-segmenten man kan vänta sig rejäla förbättringar i perf/W

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alltid lika tråkigt att läsa att marknaden vant sig vid kort batteritid och att designval av batteri baseras på detta

(fast samtidigt erkänner jag att jag tittar mycket på vikten när jag väljer surfplattor)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Riktigt nice. Gillar verkligen Core M. Laptops utan fläkt är verkligen otroligt trevligt, finns inget mer störande än små fläktar som låter illa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

detta är bra nyheter faktiskt. Då diminished returns har kickat in sen länge för intels IPC så börjar de fokusera på allt annat som är jävligt viktigt också. Nu får vi hoppas på liknande desktop komponenter i minimalt format.

En dag kanske man kan göra sin egna bärbara till en tredjedel utav priset.

Typ att ta en äldre defekt bärbar och byta ut moderkortet samt cpu. Hoppas iaf på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Riktigt nice. Gillar verkligen Core M. Laptops utan fläkt är verkligen otroligt trevligt, finns inget mer störande än små fläktar som låter illa.

Största fördelen lär väl ändå vara att man slipper damm å skit i datorn. Finns ju många modeller med tysta fläktar, tills de blir fyllda med damm Lär öka livslängden avsevärt också.

Nu får det gärna börja dyka upp modeller snart. Laptopen dog för några månader sen så sitter å väntar på att det ska dyka upp W10 skylake laptops. Xps 13 eller en zenbook med 940m, eller en med core m... Val, alla dessa val... Sen får man ju hoppas att de fortfarande kommer varianter med matt 1080p skärm, annars är det nogo ändå. Eller är det nån som kör skalning i W10 på 13", hur funkar det? Känns fortfarande som det ger bäst upplevelse att köra oskalat eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oavsett vilket, ska bli spännande att se hur Skylake Core M presterar i praktiken. Var redan rätt förväntat att krympningen till 14nm inte skulle göra någon större skillnad för modellerna med högre TDP, är främst i de lägre TDP-segmenten man kan vänta sig rejäla förbättringar i perf/W

Fast skiftet till 14nm kom ju redan i och med Broadwell, och jämförelser mellan desktop versionerna av processorerna visar inga väsentliga förbättringar hos Skylake. Däremot har Intel förändrat beteendet vad Turbo-Pewer Draw beteendet anbelangar. "Benchmark mode".
Så vid korta benchmarks kan nog skillnaderna bli ganska stora. Det kan man ju tycka vad man vill om, "race-to-idle" har ju sina poänger, men.....

Permalänk
Entusiast

Då är frågan, varför har de stöd för DDR3L och inte DDR4? DDR3L går ju på en något högre spänning, 1,35 V mot DDR4 som kör på 1,2 V, samma som LPDDR3. Jag kan köpa att de bara vill ha en minneskontroller i CoreM för att spara kisel i så kompakta enheter. Eller drar dagens DDR4 för mycket ström på grund av de högre klockfrekvenserna kontra de generellt väldigt lågt klockade LPDDR3? Nästa fråga är, var är LPDDR4 och DDR4L någonstans? Specifikationerna är ju klara hos JEDEC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Fast skiftet till 14nm kom ju redan i och med Broadwell, och jämförelser mellan desktop versionerna av processorerna visar inga väsentliga förbättringar hos Skylake. Däremot har Intel förändrat beteendet vad Turbo-Pewer Draw beteendet anbelangar. "Benchmark mode".
Så vid korta benchmarks kan nog skillnaderna bli ganska stora. Det kan man ju tycka vad man vill om, "race-to-idle" har ju sina poänger, men.....

Sant att krympningen kom i Broadwell (ett "tick"), men det är i "tock" som man börjar utnyttja de möjligheter som den nya processen ger. "Tick" är i stort sett föregående generation på en färsk process, man ändrar så lite som möjligt då det är svårt nog ändå.

Jämför med Ivy Bridge som var den första på 22nm (ett "tick") med Haswell (22nm "tock), var först med Haswell man fick saker som 20 gånger lägre strömförbrukning i "idle", var också med Haswell batteritider på 8 timmar eller mer blev hyfsat vanligt.

Så Skylake är första vändan där man verkligen utnyttjar 14nm. Blir spännande att se vad ett andra "tock", Kaby lake, för med sig. Vi har ju sett från andra tillverkare som blev kvar på 28nm att det är fullt möjligt att göra massor med saker inom ramen för samma grundläggande process om man verkligen måste.

Just "race-to-idle" är en av de saker man fokuserat mycket på i Skylake. Kretsen har nu mycket mer information tillgängligt just för att så tidig som möjligt förutsäga ett "race" och därmed förbereda sig genom att maximera frekvens. Kretsen vet också mycket mer om faktiskt strömförbrukning i närtid, både från sig själv och andra saker i samma paket, detta gör det möjligt att ligga kvar längre i "turbo".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Då är frågan, varför har de stöd för DDR3L och inte DDR4? DDR3L går ju på en något högre spänning, 1,35 V mot DDR4 som kör på 1,2 V, samma som LPDDR3. Jag kan köpa att de bara vill ha en minneskontroller i CoreM för att spara kisel i så kompakta enheter. Eller drar dagens DDR4 för mycket ström på grund av de högre klockfrekvenserna kontra de generellt väldigt lågt klockade LPDDR3? Nästa fråga är, var är LPDDR4 och DDR4L någonstans? Specifikationerna är ju klara hos JEDEC.

Oj vad mycket förkortningar. Fattar att det handlar om olika typer av minnen men vad är skillnaden mellan DDR3L och LPDDR3? Har för mig att DDR3L är "low voltage" men LP kan det vara "Low Power"?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Oj vad mycket förkortningar. Fattar att det handlar om olika typer av minnen men vad är skillnaden mellan DDR3L och LPDDR3? Har för mig att DDR3L är "low voltage" men LP kan det vara "Low Power"?

DDR3L står för Low Voltage och kör på 1,35 V istället för 1,5 V för vanlig DDR3. De stödjer officielt lägre frekvenser än vanliga DDR3 också. De är designade för att dra mindre ström.

LPDDR3 står mycket riktigt för Low Power och går på 1,2 V och är ännu mer optimerat för att dra mindre ström.

Väldigt grovt förenklat kan man säga att DDR3L är inriktat mot laptopar som ska dra lite ström och LPDDR3 är till för telefoner och surfplattor. Finns såklart laptopar som kör vanliga DDR3 och det finns surfplattor som väljer DDR3L. Nexus 7 har till exempel DDR3L medan Nexus 10 kör LPDDR3. Finns även servrar som kör DDR3L.

Sen håller jag med om att namnen inte är jättebra. Bara en sådan sak som att L ligger i slutet och LP i börjar är störande. Finns en uppsjö andra bokstäver att hålla reda på utöver L och LP. DDR3U tar 1,25 V och är ett steg under DDR3L men inte riktigt nere på LPDDR3. Fast om det står ett U någon annanstans i namnet så betyder det istället Unbuffered. Letar man efter buffrade minnen står det antagligen ett R för Registred någonstans. Eller F eller FB för fully buffered. LR i namnet är inte Low voltage registerd utan Load Reduced. Fast allt det där rör i princip bara servrar. Vi vanliga dödliga ser bara DDR3 och kanske DDR3L. I vanlig ordning är namnscheman sämst i datorvärlden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någon som vågar gissa prestandaförbättringen mot Broadwell-M?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shogun-r:

Någon som vågar gissa prestandaförbättringen mot Broadwell-M?

Det är svårt. 0-5 % extra IPC beroende på last och sedan linjär skalning på klockfrekvensen så 5-10 % till där. Fast nu blir det snabbt krångligt eftersom klockfrekvensen är en funktion av kylningen och TDP. Går Skylake svalare kan de ligga på höga frekvenser längre. Tyvärr kan man ju inte enkelt bara utgå från att datorn snällt kommer ligga på högsta möjliga frekvens som i en stationär. De verkar ha gjort mer optimeringar för race to sleep vilket också är bra för upplevd prestanda och batteritid men gör inte lika mycket nytta vid lång belastning.

Så en vild gissning är 0-10 %.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är svårt. 0-5 % extra IPC beroende på last och sedan linjär skalning på klockfrekvensen så 5-10 % till där. Fast nu blir det snabbt krångligt eftersom klockfrekvensen är en funktion av kylningen och TDP. Går Skylake svalare kan de ligga på höga frekvenser längre. Tyvärr kan man ju inte enkelt bara utgå från att datorn snällt kommer ligga på högsta möjliga frekvens som i en stationär. De verkar ha gjort mer optimeringar för race to sleep vilket också är bra för upplevd prestanda och batteritid men gör inte lika mycket nytta vid lång belastning.

Så en vild gissning är 0-10 %.

Lägger jag på din gissning på IPC och "linjär skalning" så får jag 5-15%

Blir spännande att se när prestandatesterna och benchmarks kommer ut. Inbillat mig att Skylake är effektivare och som du själv skrev så är det vid dessa CPU man kan förvänta sig förbättringar. Så hoppas på 15% och bättre batteritid + rejält bättre grafik så klart, som klarar högupplöst video galant. Gärna 4K

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Alltid lika tråkigt att läsa att marknaden vant sig vid kort batteritid och att designval av batteri baseras på detta

(fast samtidigt erkänner jag att jag tittar mycket på vikten när jag väljer surfplattor)

Håller med sen precis står man där sen och vill ha den där slimmade datorn/surfplattan framför större batteri.

Men fördelen är då om batteriet går att byta ut mot större t.ex Då kan man ju själv välja klumpigheten efter behov.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så Skylake är första vändan där man verkligen utnyttjar 14nm. Blir spännande att se vad ett andra "tock", Kaby lake, för med sig. Vi har ju sett från andra tillverkare som blev kvar på 28nm att det är fullt möjligt att göra massor med saker inom ramen för samma grundläggande process om man verkligen måste.

Rykten säger att Kaby lake kommer att fokusera på grafikdelarna av CPUn. Även om det stämmer, kan förbättringar av hanterandet av L3/L4 cachen t.ex. hjälpa CPUn likväl som GPUn, så man skall nog inte dra förhastade slutsatser om vad Kaby lake kan erbjuda, även om min magkänsla säger "refresh".
2016/2017 kommer att bli riktigt intressant. Skylake kommer att utmanas av Zen vid högre effektnivåer, och lite senare Kaby lake av Apple och de andra ARM aktörerna (som kommer att ha tiilgång till TSMC/Samsung 10nmFF) i det lägre effektsegmentet.
Forumen kommer att koka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shogun-r:

Lägger jag på din gissning på IPC och "linjär skalning" så får jag 5-15%

Blir spännande att se när prestandatesterna och benchmarks kommer ut. Inbillat mig att Skylake är effektivare och som du själv skrev så är det vid dessa CPU man kan förvänta sig förbättringar. Så hoppas på 15% och bättre batteritid + rejält bättre grafik så klart, som klarar högupplöst video galant. Gärna 4K

Skulle faktiskt inte förvåna mig om de optimerar mer på batteritid än prestanda om jag ska vara ärlig. Dagens ultrabooks har ju redan helt ok batteritid för att vara laptops. Generellt räcker det ju med 8-10 timmars användande på en laddning så man får ut en arbetsdag. Men om man kan sänka strömförbrukningen mer så kan man ha ett mindre batteri vilket ger lättare, tunnare och billigare enheter.

Skylake har hårdvaruavkodning för HVEC. VP9 verkar ha någon sorts hybridavkodning som de körde med HVEC i Broadwell. Det vill säga en kombination av CPU och shader. Vore extremt konstigt om de dumpade det blocket i Core M.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hoppas vi får se bra implementationer också.
Jag minns att Broadwells Core M presterade VÄLDIGT olika beroende på vilken laptop den satt i.
Skräckexemplet tror jag var nån Lenovo Yoga som delvis hade "den starkaste" Core M CPU'n men presterade både sämre och blev varmare än konkurrenter med klenare Core M.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!