Köpte begagnad bil där försäkring skulle ingå, på grund av att säljaren sålde bilen via sitt företag fick jag inte försäkringen, vem har ansvaret?

Permalänk
Medlem

Köpte begagnad bil där försäkring skulle ingå, på grund av att säljaren sålde bilen via sitt företag fick jag inte försäkringen, vem har ansvaret?

Tjena, istället för att starta en ny tråd försöker jag i tråden om blocket då det var där mitt problem startade.

Jag köpte en bil för ca 2 veckor sedan och idag fick jag en straffavgift från trafikförsäkringsföreningen. Jag började såklart gräva i det med en gång då bilen skulle ha 2 veckor försäkring via blocket (trygg hansa). Det visade sig att säljaren hade bilen på sitt företag men sålde den via en privatannons. Det betyder att dessa 2 veckors gratis försäkring inte gäller då affären måste vara mellan två privatpersoner.

Varken trygg hansa eller TFF kan eller vill hjälpa mig. Vem har ansvaret?! Det står klart och tydligt längst ner i annonsen att två veckor försäkring ingår.

Permalänk
Medlem

@Xaran

TFF känns som fel väg att gå, det enda de gör är att gå in om bilen ej är försäkrad (vilken den inte varit). Vems fel det är att den inte är försäkrad bryr nog de sig inte mycket om.

Blocket? Njaaaa, det är VÄLDIGT tydligt att det är vid köp mellan två privatpersoner som försäkringen kickar igång... http://www.blocket.se/insurances/free_about.htm

Själv hade jag nog gått på säljaren, säljer han under privatannons, så ska det ju vara en privataffär, vilket dessutom blir extra viktigt i det här fallet....

Reagerade du inte när du inte fick papperna angående försäkringen i brevlådan efter ett par dagar?

Permalänk
Medlem

Det är (vad jag förstår) vanligt att trygg hansa kan vara sega att skicka iväg försäkringspapper när det gäller blocketköp. Dessutom så bor jag inte där jag är folkbokför för tillfället så någon post har jag inte haft någon möjlighet att kolla upp.

Jag tecknade en egen försäkring 5 dagar efter köpet så den där gratisversionen skulle enbart vara för att ta mig till och från jobbet några dagar tills jag hade tid att ordna upp resten.

Permalänk
Hedersmedlem

@xaran
*Tråd delad*

Jag delade upp tråden så att det blir lättare för dig att få många bra svar. Titeln jag skrev kanske blev lite långrandig, hör av dig om du vill ha en annan.

Hoppas att det löser sig för dig i alla fall.

Permalänk

Är väl upp till köparen att se till så bilen är/blir försäkrad som den ska innan den får användas.
så tveksamt att du kommer undan denna faktura tyvärr.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad stod det för ägare när du skrev på ägarbeviset, företag eller privatperson?

Det enda hoppet du kan sätta, det är att säljaren står för det fel den har gjort när den skrivit att det är en privatannons och att blocketförsäkringen skall gärra.

Dvs sammanställ ett brev där du sakligt förklarar varför du vill ha ersättning från säljaren på XXX:- som motsvarar det du skall betala till TFF.

Och nu är det viktigaste att du faktiskt försäkrar bilen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är bilägarens ansvar att försäkra bilen !

Själv har jag alltid tecknat försäkring samma dag som köpet, även om ägarbytet tar flera dagar. Detta då dels: straffavgiften är stor i förhållande till kostnaden för försäkring, att köra oförsäkrat är en mycket stor risk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

När man kollar bilannonser på blocket så står det ibland "När du köper den här bilen ingår automatiskt två veckor gratis försäkring från Trygg-Hansa".

Om det stod i annonsen för bilen du köpte så tycker jag att man ska kunna förutsätta att det stämmer. Eftersom säljaren sålde visade sig vara ett företag så är det ju ett företag som är motparten och då gäller väl konsumentköplagen (förutsatt att du köpte bilen som privatperson).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Du bör kontakta blocket, då det är de som förmedlar försäkringen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Bilen är försäkrad och kördes tack och lov bara 5 dagar utan en.

Tänkte bara förtydliga lite. Bilen såldes enligt trygg Hansa av ett AB och det är därför den inte blev försäkrad. Så jag måste nog anta att företaget stog som ägare på ägarbeviset..

Däremot så har jag bildbevis att annonsen var ute som en privatannons och att texten "När du köper den hör bilen ingår automatiskt två veckor gratis försäkring från trygg-hansa" fanns med. Jag förstår såklart att bilen måste vara försäkrad och att det är mitt ansvar är det blir så.. Men när det stog så i annonsen så trodde jag på det.

Jag får kontakta köparen och förklara problemet och varför det blev som det blev. Har han lite goodwill så betalar han eller delar, annars får jag betala.

Permalänk

Finns inget som tvingar företag att använda företagsannonser på blocket utan de får väl göra som de vill. Om de vill märka med företag eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det kanske går att få säljaren att betala försäkringen från trafikförsäkringsföreningen. Annars har du konsumentvägledaren att ty dig till samt att du går på blocket och klagar på säljaren. Han kan bli av med sina möjligheter att sälja via blocket om du har "tur". Det är trots allt en form av bedrägeri om de inte vill betala försäkringen.
Själva fakturan tror jag du behöver betala då det är samhället som utfärdat den, de har lite egna regler om saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det kanske går att få säljaren att betala försäkringen från trafikförsäkringsföreningen. Annars har du konsumentvägledaren att ty dig till samt att du går på blocket och klagar på säljaren. Han kan bli av med sina möjligheter att sälja via blocket om du har "tur". Det är trots allt en form av bedrägeri om de inte vill betala försäkringen.
Själva fakturan tror jag du behöver betala då det är samhället som utfärdat den, de har lite egna regler om saker och ting.

Det är inte bedrägeri att sälja en bil som står på ett företag via privatannons. Däremot så måste oavsett vad det står, köparen kolla så den verkligen är försäkrad, det är ett samtal så slipper man sånt här.

Det är inte säljaren som sagt att det ingår försäkring. Det är blockets automatiska text. Och klickar man på den så står det ganska tidigt "Köper du bil av en privatperson på Blocket". Vilket han inte gjort då bilen stod på ett företag. Hade köparen vetat detta hade han frågan om bilen var privatägd eller inte.

Inte så lätt att veta innan det händer en själv. Eventuellt hoppas på att säljaren är snäll och förslå att dela på fakturan. För han har absolut ingen skyldighet att betala den åt köparen.

Permalänk
Medlem

@johan184:
Är det inte säljarens skyldighet att se till att det som står i annonsen är korrekt?

Sen kan jag väl hålla med om att köparen inför köpet bör kolla upp bilen, bl.a. vem som äger den, att det inte finns skulder på den, etc.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Har köpt, sålt bilar för både privat och företag. De har nämligen ändrat till endast privat. Man måste ringa upp trygghansa och be om 2 veckors fria försäkring (privat). Företaget kan erbjuda hjälp till kund att teckna försäkring från ett bolag, mer än det kan de inte göra. Du får ingen automatisk försäkring via bolaget när du har skickat in ägarbeviset. DVS du får ta och bita i det sura äpplet. Du ska vara tacksam att det inte har hänt något med bilen under den tiden för då hade du fått problem! Man ska alltid ringa upp försäkringsbolaget innan man kör iväg med bilen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Har köpt, sålt bilar för både privat och företag. Man måste ringa upp trygghansa och be om 2 veckors fria försäkring. Du får ingen automatisk försäkring via de när du har skickat in ägarbeviset. DVS du får ta och bita i det sura äpplet. Du ska vara tacksam att det inte har hänt något med bilen under den tiden för då hade du fått problem!

Har du nån källa på det? Enligt Blocket själva så börjar försäkring gälla direkt vid ägarbytet:
http://www.blocket.se/insurances/free_about.htm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Har du nån källa på det? Enligt Blocket själva så börjar försäkring gälla direkt vid ägarbytet:
http://www.blocket.se/insurances/free_about.htm

Jag ändrar fortfarande läs igen . Själv köpte jag min bil från februari månad av ett företag och då fick jag 2 veckors gratis ifrån trygghansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Jag ändrar fortfarande läs igen . Själv köpte jag min bil från februari månad av ett företag och då fick jag 2 veckors gratis ifrån trygghansa.

Du skriver att man MÅSTE ringa och be om försäkringen. Men det stämmer inte enligt Blocket själva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

@johan184:
Är det inte säljarens skyldighet att se till att det som står i annonsen är korrekt?

Sen kan jag väl hålla med om att köparen inför köpet bör kolla upp bilen, bl.a. vem som äger den, att det inte finns skulder på den, etc.

Ägaren är skyldig till att se efter:

1. bilens historik, anmälda skador, servicen , antal ägare, skulder osv

2. skicket på bilen

3. Alltid 14 dagars ångerrätt och 6 månaders garanti enligt konsumentlagen

4. Teckna försäkring på plats

5. köra hem säkert

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Du skriver att man MÅSTE ringa och be om försäkringen. Men det stämmer inte enligt Blocket själva

Hur ska blocket veta i vilken tidpunkt du kör bilen? Det är du själv som begär försäkringen för just det tillfället, där det börjar att gälla. Du kan inte bara köpa bilen och åka utan att ha tecknat försäkring, helt olagligt. Det räcker att du slå ner en lyckt stolpe och då kommer du få se tio tusentals av kostnader. Bara för att du inte har tecknat försäkring innan du har börjat att rulla.

registreringsbeviset kommer fram efter ett par arbetsdagar. Du får besked efter nån vecka, om ägarbytet.

Permalänk
Avstängd

Du kommer att åka på att betala eftersom att det alltid är din skyldighet som ägare av bilen att se till att den är försäkrad vid köpet oavsett vad säljaren, blocket eller trygg-hansa har för policy i det här fallet.

Om du har väldigt tur så kanske Trygg-Hansa kan gå med på att bakdatera försäkringen från datumet då du blev ägare på bilen om du kan intyga med bildbevis om att bilen är i gott skick. Detta är något som normalt sett aldrig görs av försäkringsbolagen såvida det inte handlar om extrema undantag där Trygg-Hansa själva trasslat till det.

Är fd försäkringstroll och har dessutom jobbat på Trygg-Hansa en gång i tiden.

Permalänk
Avstängd

@Barren Wuffet:

EXAKT! kan inte mer än att hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Hur ska blocket veta i vilket tidpunkt du kör bilen? Det är du själv som begär försäkringen för just tillfället, där det börjar att gälla. Du kan inte bara köpa bilen och åka utan att ha tecknat försäkring, helt olagligt. Det räcker att du slå ner en lyckt stolpe och då kommer du få se tio tusentals av kostnader. Bara för att du inte har tecknat försäkring innan du har börjat att rulla.

registreringsbeviset kommer fram efter ett par arbetsdagar. Du får besked efter nån vecka.

Läser du inte vad det står på Blockets sida????? Den försäkringen som säljaren köpt till hoppar automatiskt igång på den köparen vid ägarbytet

Så här står det:
Köper du bil av en privatperson på Blocket ser vi till att den är försäkrad de första 14 dagarna* från ägarbytet. Det kostar dig ingenting, du binder dig inte och du behöver inte göra någonting. Du köper bilen, kör iväg och kan känna dig trygg.
Ett par dagar efter bilköpet får du din bekräftelse på 14-dagarsförsäkringen, som är en gruppförsäkring, hem i brevlådan (men försäkringen börjar förstås gälla direkt vid ägarbytet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barren Wuffet:

Du kommer att åka på att betala eftersom att det alltid är din skyldighet som ägare av bilen att se till att den är försäkrad vid köpet oavsett vad säljaren, blocket eller trygg-hansa har för policy i det här fallet.

Om du har väldigt tur så kanske Trygg-Hansa kan gå med på att bakdatera försäkringen från datumet då du blev ägare på bilen om du kan intyga med bildbevis om att bilen är i gott skick. Detta är något som normalt sett aldrig görs av försäkringsbolagen såvida det inte handlar om extrema undantag där Trygg-Hansa själva trasslat till det.

Är fd försäkringstroll och har dessutom jobbat på Trygg-Hansa en gång i tiden.

Skrivet av niclasc:

Läser du inte vad det står på Blockets sida????? Den försäkringen som säljaren köpt till hoppar automatiskt igång på den köparen vid ägarbytet

Så här står det:
Köper du bil av en privatperson på Blocket ser vi till att den är försäkrad de första 14 dagarna* från ägarbytet. Det kostar dig ingenting, du binder dig inte och du behöver inte göra någonting. Du köper bilen, kör iväg och kan känna dig trygg.
Ett par dagar efter bilköpet får du din bekräftelse på 14-dagarsförsäkringen, som är en gruppförsäkring, hem i brevlådan (men försäkringen börjar förstås gälla direkt vid ägarbytet).

Som sagt blocket säger men man är ändå själv skyldig till att höra av sig till bolaget. Jag har alltid fått som svar av andra försäkringsbolag att man ska höra av sig innan man åker iväg så att man får ett klar tecken, även om annonsen säger annat. Dessutom pratar jag om FÖRETAG.

"Köpte begagnad bil där försäkring skulle ingå, på grund av att säljaren sålde bilen via sitt företag"

Barren Wuffet vet nog mer ang detta.

Permalänk
Avstängd

TS har så klart möjligheten att kontakta Trygg-Hansa och förklara läget och gärna länka till annonsen (om den finns kvar) samt ge dem kontaktuppgifterna till säljaren.

Men hoppas dock inte för mycket för det är som sagt fortfarande köparens skyldighet att se till så att bilen är försäkrad. Ett samtal till Trygg-Hansa hade räckt i det här fallet (såvida inte köpet skedde under helgen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Ägaren är skyldig till att se efter:

1. bilens historik, anmälda skador, servicen , antal ägare, skulder osv

2. skicket på bilen

3. Alltid 14 dagars ångerrätt och 6 månaders garanti enligt konsumentlagen

4. Teckna försäkring på plats

5. köra hem säkert

En bilägare är skyldig att ha minst trafikförsäkring på en bil som inte är avställd alldeles oavsett.

En köpare är inte skyldig att kolla bilens skick, historik, skador, etc, men om man som köpare inte gör det så kan man åka på en skräll, t.ex. om bilen är en leasingbil eller om bilen har skulder som "följer" bilen.

Ångerrätt gäller bara vid distansavtal, vilket bilköp normalt inte är. Det kan också ingå en variant av "ångerrätt" i form av att man utan avgift kan frånträda köpet om säljaren erbjuder det, men mig jag har svårt att se att man skulle få någon ångerrätt som innebär att man tar bilen i besittning och sen kan lämna tillbaka den.

Garanti kan man ibland få när man köper en begagnad bil från en bilhandlare. Däremot har man sex månaders reklamationsrätt mot ursprungliga fel. Om man då inte har kollat upp bilens skick, etc så kan det vara svårt att hävda denna rätt.

Skrivet av Alle22:

Hur ska blocket veta i vilken tidpunkt du kör bilen?

Dom vet det iom att dom får kännedom om ägarbytet och försäkring registreras att gälla från datumet för ägarbytet. Jag köpte själv en begagnad bil via en blocket annons förra året. Iofs tecknade jag själv en försäkring på plats med ett annat bolag, men nog kom det papper hem ett par dar senare om att jag också hade en försäkring i Trygg-Hansa som gällde i 14 dagar from datumet på köpeavtalet.

Som köpare och ny ägare är man som sagt skyldig att ha minst en trafikförsäkring på bilen och har man inte det åker man på att betala en ofrivillig försäkring hos trafikförsäkringsföreningen (har jag för mig att det är). Säljaren är inte skyldig att betala detta eftersom det är den nya ägaren som är betalningsskyldig.

Däremot så torde det vara så att om säljaren åtagit sig att ordna med något, som sen inte medföljer/görs och som också leder till kostnader för köparen, så torde köparen ha fog för att rikta ett krav mot säljaren på ersättning för dessa kostnader.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

En bilägare är skyldig att ha minst trafikförsäkring på en bil som inte är avställd alldeles oavsett.

En köpare är inte skyldig att kolla bilens skick, historik, skador, etc, men om man som köpare inte gör det så kan man åka på en skräll, t.ex. om bilen är en leasingbil eller om bilen har skulder som "följer" bilen.

Ångerrätt gäller bara vid distansavtal, vilket bilköp normalt inte är. Det kan också ingå en variant av "ångerrätt" i form av att man utan avgift kan frånträda köpet om säljaren erbjuder det, men mig jag har svårt att se att man skulle få någon ångerrätt som innebär att man tar bilen i besittning och sen kan lämna tillbaka den.

Garanti kan man ibland få när man köper en begagnad bil från en bilhandlare. Däremot har man sex månaders reklamationsrätt mot ursprungliga fel. Om man då inte har kollat upp bilens skick, etc så kan det vara svårt att hävda denna rätt.

Dom vet det iom att dom får kännedom om ägarbytet och försäkring registreras att gälla från datumet för ägarbytet. Jag köpte själv en begagnad bil via en blocket annons förra året. Iofs tecknade jag själv en försäkring på plats med ett annat bolag, men nog kom det papper hem ett par dar senare om att jag också hade en försäkring i Trygg-Hansa som gällde i 14 dagar from datumet på köpeavtalet.

Som köpare och ny ägare är man som sagt skyldig att ha minst en trafikförsäkring på bilen och har man inte det åker man på att betala en ofrivillig försäkring hos trafikförsäkringsföreningen (har jag för mig att det är). Säljaren är inte skyldig att betala detta eftersom det är den nya ägaren som är betalningsskyldig.

Däremot så torde det vara så att om säljaren åtagit sig att ordna med något, som sen inte medföljer/görs och som också leder till kostnader för köparen, så torde köparen ha fog för att rikta ett krav mot säljaren på ersättning för dessa kostnader.

Fast Det är ju som sagt blocket som lägger till texten om försäkringen eftersom han lagt in den som en privatannons. kollar man på länken så står alla villkor. Det bör nog vara köparens ansvar att se till så de kraven är uppfyllda genom att fråga. Jag hade nog till och med ringt och kollat istället för att förlita sig på att det ska ha gått igenom.

Säljaren kanske inte ens är medveten om att det stod på hans annons.

Permalänk
Medlem

En uppdatering.

Tack för alla svar och råd jag fick. Vart en del intressanta diskussioner.

Mitt problem är i alla fall löst nu. Jag kontaktade blocket som i sin tur kontaktade trygghansa. Då jag hade blivit felinformerad av annonsen så la dom till en försäkring i efterhand för dom dagarna. I framtiden så kommer jag helt klart att ordna med försäkring innan jag rullar iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaran:

En uppdatering.

Tack för alla svar och råd jag fick. Vart en del intressanta diskussioner.

Mitt problem är i alla fall löst nu. Jag kontaktade blocket som i sin tur kontaktade trygghansa. Då jag hade blivit felinformerad av annonsen så la dom till en försäkring i efterhand för dom dagarna. I framtiden så kommer jag helt klart att ordna med försäkring innan jag rullar iväg.

Bra att det löste sig för dig! Aldrig roligt när man åker på sånt här. Blocket borde kanske göra något åt de så de inte händer fler personer.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II