Vår katt försvann tidigt imorse. Vad kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

Vår katt försvann tidigt imorse. Vad kan ha hänt?

Ja som sagt, han var tydligen inne 5-6 imorse enligt farsan, men sen gick han ut och efter det har vi inte sett honom. Han brukar komma in och be om mat vid frukost och lunchtid, men nu har han inte käkat sen igår. Bor i ett villaområde. Lite skogar i närheten, så det finns nog nån räv häromkring, men det här är en katt på 8kg och väldigt snabb när han väl vill (en orange tabby).

Har varit ute sen 9 och gått rundor på grannarnas tomter och i skogen och ropat med en timmes intervaller. Han brukar aldrig gå långt bort från huset, kommer nästan alltid när man ropar. Kollat under varenda vrå på tomten, men som sagt om han var hemma så hade han kommit in. Det har regnat hela dagen idag också, så då tycker man att han borde vilja komma in också. Lite suspekt att han är borta såhär precis den dagen som det regnar. Tänkte att han kanske gömmer sig under nån veranda hos någon granne då, men tvivlar mer och mer på det ju längre han är borta. Måste vara jäkligt hungrig nu iaf, och det regnar inte så mycket att han inte kan vara ute och gå hem i regnet.

Tvivlar starkt på att han sprungit bort bara sådär också, för han älskar det verkligen här och är otroligt tillgiven och går nästan ingenstans utan en. Det är sällan han ens lämnar hans revir här på tomten. Han är inte skygg för människor, så finns ju risk för att nån har snott honom. Men han är en 11 år nånting, så finns ju inget vidare vits att sno en så gammal katt. Och det är väldigt sällan det är skumt folk häromkring vad jag vet. Speciellt sådär på morgonen.

Han har en rival katt hos en granne som är starkare än honom, och de har rykt ihop så att han blivit blodig, men det har aldrig varit så allvarligt att han inte kunnat halta hem. Lodjur, duvhök eller kungsörn kanske? Men de drar väl inte iväg sina byten, och hursomhelst borde man sett något tecken på slagsmål? Eller hört något på morgonen?

Näe, jag fattar ingenting, och det hjälper inte att det regnar ute heller. Vad kan ha hänt liksom? Har kollat överallt inom 300m, så kan inte göra mer än att hålla tummarna nu. Det värsta är nästan att inte veta.

Permalänk
Medlem

Det är en katt! Katter försvinner och kommer tillbaka sätt upp en lapp i området om ni oroar er, kan va nån granne som sett nåt!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Säger som #1. Min katt kan vara borta flera veckor innan han kommer hem igen.

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Det är en katt! Katter försvinner och kommer tillbaka sätt upp en lapp i området om ni oroar er, kan va nån granne som sett nåt!

Jo, de gör ju det, men det är första gången på år för denna. Med tanke på att han är 11 år och kastrerad så är han inte så himla upptäcks-sugen. Förra gången han försvann var det för att hans förra ägare hade plockat upp och hämtat hem honom, men vi snackade med honom och han har inte sett katten. En granne som var hemma när jag knackade på hade inte sett nåt heller. Aja. Sucks. :/

Permalänk
Medlem

Sätt upp lite lappar med bild, beskrivning och ditt telefonnummer. Fler ögon är bättre än få.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Har han halsband så kan han ha fastnat i en gren eller något. Hände en av våra katter för några år sedan. Lyckligtvis så lyckades farsan höra honom jama när han var runt och letade i skogen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Hyffsat vanligt katter går in i grannars förråd, hus etc vid obevakat tillfälle och blir instängda tills de öppnar igen.
Så man kan kanske på lappen snällt be grannar kolla sina förråd, garage etc.

Är det et schysst område så där inte bor nån jekla nötter?

Uppdatera gärna om katten kommer tillrätta, har själv katt o hoppas er kommer hem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Kanske smitit in i något förråd/garage i grannskapet och blivit instängd?

[Blev ninjad]

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Katter är ju ganska loja individer och kan få för sig att bryta sina till synes hårdkodade mönster.
Min grannes katt har gjort som din ett par ggr men kommer alltid tillbaks. O den är mysigast mysig och tror att den bor hos alla som har dörren öppen.

Jag hoppas att han kommer tillbaks snart!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Acriax:

Förra gången han försvann var det för att hans förra ägare hade plockat upp och hämtat hem honom, men vi snackade med honom och han har inte sett katten.

?..varför plockade den förra ägaren upp honom överhuvudtaget? Kan vara värt att ta en titt där?

Permalänk
Medlem

Om en hankatt får vittring på en honkatt kan han gå flera timmar för hitta honan.
Dessutom kanske katten hittat en bit mat under dagen och därav ej återkommit hem.

Återkommer troligen ikväll eller imorgon!
Och för förebygga sådan här oro i framtiden kan jag inte annat än rekommendera GPS halsband

Permalänk
Medlem

Har varit ute och sökt i en timme till nu, men hittade bara en annan katt och några rådjur. Inte ens några hårtussar, blod eller dragspår nånstans. Måste vara ett stort djur om den ska ha kunnat dragit/flygit iväg med en sån tung katt. Enda jag kan tänka mig nu är att nån har roffat upp honom i en bil och åkt. Menmen, tack för alla svar ändå! väntar väl och ser om man oroat sig i onödan. Dyker han upp så postar jag det här.

Skrivet av anon4992:

?..varför plockade den förra ägaren upp honom överhuvudtaget? Kan vara värt att ta en titt där?

Den hade bosatt sig hos oss utan att varken vi eller förra ägaren ville det. Sov över på altanen och försökte smita inomhus varje chans den fick. Bar tillbaka honom flera gånger men han kom alltid tillbaka samma dag eller nästa. Till slut gav vi upp och lät han få mat och komma in och så, men förra ägaren ville fortfarande ha tillbaka honom, så han bar hem honom flertalet gånger tills även han gav upp typ förra året.

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt, hoppas allt får ett lyckligt slut vilket jag tror, själv har vi fyra katter som har elastiskt halsband, chippmärkning, namnburk och GPS. Man mår ju skitdåligt när de är borta

Reflex också.

Permalänk
Medlem

Vi har en katt som var borta i 8 månader har jag för mig att det var, vi trodde att han hade försvunnit helt och var död. Men sen en dag så såg vi han gåendes i trädgården igen. Då var han lite skraj för människor men det har blivit bra nu. Vi har ingen aning om vart han var under den tiden, men han var i alla fall inte i närheten av hemma.

Hoppas att ni hittar eran katt med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acriax:

Den hade bosatt sig hos oss utan att varken vi eller förra ägaren ville det. Sov över på altanen och försökte smita inomhus varje chans den fick. Bar tillbaka honom flera gånger men han kom alltid tillbaka samma dag eller nästa. Till slut gav vi upp och lät han få mat och komma in och så, men förra ägaren ville fortfarande ha tillbaka honom, så han bar hem honom flertalet gånger tills även han gav upp typ förra året.

Hahaha ofrivillig kattägare

Jag har hört att en välriktad vattenslang hjälper att få katter på andra tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Tråkigt, hoppas allt får ett lyckligt slut vilket jag tror, själv har vi fyra katter som har elastiskt halsband, chippmärkning, namnburk och GPS. Man mår ju skitdåligt när de är borta

Jo, det får definitivt bli det om han dyker upp!

Skrivet av jakob55:

Vi har en katt som var borta i 8 månader har jag för mig att det var, vi trodde att han hade försvunnit helt och var död. Men sen en dag så såg vi han gåendes i trädgården igen. Då var han lite skraj för människor men det har blivit bra nu. Vi har ingen aning om vart han var under den tiden, men han var i alla fall inte i närheten av hemma.

Hoppas att ni hittar eran katt med!

Oj! Har hört ett par såna historier. Han måste verkligen velat komma hem då.

Skrivet av Ixos:

Hahaha ofrivillig kattägare

Jag har hört att en välriktad vattenslang hjälper att få katter på andra tankar?

"Släng ut han ba!" som förra ägaren brukade säga, men vi hade inte hjärta.

Permalänk
Medlem

Good news everyone!

Efter att ha varvat mellan att ha varit orolig och deppig hela dagen och fått träningsvärk och hes röst av allt letande så hittade jag honom till slut. Han var under våra näsor hela tiden. Bokstavligen. Han var nere i källarvåningen inomhus och sov. Han var tilltuffsad och trött med blodiga skador på ryggen, så han måste antingen varit i slagsmål eller fastnat eller ramlat från ett träd i morse innan vi vaknade, sen kommit in och smygit ner och gömt sig. När vi kom ner med mat till honom nu så var han riktigt glad och kurrade, så jag tror han repar sig.

Nu lär han få ligga och vila upp sig ett tag.

Permalänk
Medlem

bra att han var hemma trots allt fin katt ju

Permalänk
Medlem

Slutet gott allting gott. Man blir ju alltid orolig om ens katt är borta längre än normalt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Tack för att du delade mig dig av historien!

Permalänk
Medlem

Skönt att pälsbollen behagade dyka upp och, oj vilka minnen det väckte till liv för mig!

En sen kväll hörde vi ett dj-vla liv på verandan. Slagsmål och kattskrik. Ryade ut i beckmörkret och regnet, senhöst. Hörde vrål och skrik på andra sidan vägen. Svårt att bedöma om det var i skogen eller åkern.

Blev orolig. Timmarna gick. Var ute och hojtade och plingade med hans tallrik och sked, han kom alltid på studs då. Var till och med ut med bilen och försökte lysa med inkopplad spotlight i cigarettändaruttaget. Körde fram och tillbaks på vägen.

Efter fem timmar, mitt i natten satt han i fönstret igen. När han kom in och åt hade han lera upp till skuldrorna och blev mäkta glad är vi tryckte ner hon i diskhon *ironi*. Han hatade att bli blöt, var tydligen förenat med livsfara för honom.

Han i min signaturbild. Död sedan elva år tillbaks. Saknar honom än. Han blev 19 år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av anon41947:

Tråkigt, hoppas allt får ett lyckligt slut vilket jag tror, själv har vi fyra katter som har elastiskt halsband, chippmärkning, namnburk och GPS. Man mår ju skitdåligt när de är borta

Reflex också.

Nu blir jag nyfiken, vad har dom för GPS-burkar?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Nu blir jag nyfiken, vad har dom för GPS-burkar?

http://www.zoosajten.se/hund/halsbandkoppel/halsband/gps-spar...

Man får byta halsbandet till helelastiska vanliga utan säkerhetsspänne då de annars tappar det då GPSen väger ca 45 gram och är ganska stor på ett katt. Har redan tappat bort en GPS då jag skickade ut katten utan att slå på enheten och med ett halsband som hade säkerhetsspänne så den tappade den. Coolt att kunna ringa upp GPSen då man sätter i ett kontantkort i den och sedan får upp positionen via Google maps.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Puh, vilken tur att det slutade lyckligt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Våran förra katt råkade bli instängd i en garderob i 3 dagar utan att säga ett knyst. Luriga djur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Började läsa tråden från början och fick en klump i magen redan från första början, sedan stegrade sig ovissheten ända fram till det lyckliga slutet på historien.

Det här fick bli min mysrysare för idag

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006