Permalänk

Galaxy S5 laga skärm

Tappade min S5:a med en spricka över skärmen. På min drulle kostar det 750 kr att få det fixat. Semesterdagarna har tärt på lädret och sprickan bekymrar mig inte så mycket. Har nog för avsikt att behålla telefonen åtminstone ett år till. Hur ser begagnatmarknaden ut på en sådan telefon om ett till två år? Är det värt att laga sprickan enkom för ev försäljning senare?

Permalänk
Medlem

Har sett S5or gå för ca 500 med skärmskada. Men det var några månader sedan.
Tvivlar att du får mer än 1000kr om ett år.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Tappade min S5:a med en spricka över skärmen. På min drulle kostar det 750 kr att få det fixat. Semesterdagarna har tärt på lädret och sprickan bekymrar mig inte så mycket. Har nog för avsikt att behålla telefonen åtminstone ett år till. Hur ser begagnatmarknaden ut på en sådan telefon om ett till två år? Är det värt att laga sprickan enkom för ev försäljning senare?

Ingen vill ha en telefon med spräckt skärm. Folk kommer slänga ord hit och dit och använda den spruckna skärmen som argumentation. 750kr är ett okej pris för reparation. Eller gör det själv och beställ glaset för en hundralapp från ebay.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk

En S4:a idag ligger väl på ca 2000 kr hel. Kanske lönt att laga min S5:a för 750 kr till trots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Eller gör det själv och beställ glaset för en hundralapp från ebay.

Nu ska du inte fara med osanning. Ja, glaset kan du köpa billigt, dock är det bara glaset och det är näst intill omöjligt att själv byta bara glas.
Man behöver köpa delen som innehåller glas, digitizer och LCD display. Och de brukar ligga på 500kr typ. Sen ska den bytas också, vilket innebär demontering av hela telefonen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Nu ska du inte fara med osanning. Ja, glaset kan du köpa billigt, dock är det bara glaset och det är näst intill omöjligt att själv byta bara glas.
Man behöver köpa delen som innehåller glas, digitizer och LCD display. Och de brukar ligga på 500kr typ. Sen ska den bytas också, vilket innebär demontering av hela telefonen.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med 'osanning', tycker du att jag ljuger?

Glas kan köpas självt och bytas ut på befintlig display. Givetvis måste man demontera telefonen. Att hävda att det är omöjligt är att ta i. Har själv bytt på liknande modeller, och en snabb sökning på youtube verkar inte visa att det ska vara särskilt svårt om man är händig.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

De skärmar man köper från eBay håller långt ifrån samma kvalite som originalskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

De skärmar man köper från eBay håller långt ifrån samma kvalite som originalskärmar.

Källa på detta? Eller antar du bara?

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Källa på detta? Eller antar du bara?

Räcker med att ta OEM skärmar till iPhones. Apples originalskärmar säljs bara av dem själva eller deras Premium Resellers. Så går du exempelvis någon mobilbutik som erbjuder att byta skärmen till en iPhone som inte är en Apple Premium Reseller så kommer du inte garanterat att få en originalskärm. Har själv köpt skärmar från eBay för att byta på iPhones. Skärmen var i sämre kvalite, den fungerade i ungefär 1 år innan den gav upp, fick senare byta tillbaka till originalskärmen som var sprucken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Räcker med att ta OEM skärmar till iPhones. Apples originalskärmar säljs bara av dem själva eller deras Premium Resellers. Så går du exempelvis någon mobilbutik som erbjuder att byta skärmen till en iPhone som inte är en Apple Premium Reseller så kommer du inte garanterat att få en originalskärm. Har själv köpt skärmar från eBay för att byta på iPhones. Skärmen var i sämre kvalite, den fungerade i ungefär 1 år innan den gav upp, fick senare byta tillbaka till originalskärmen som var sprucken.

Okej, tack! Detta gäller ju dock endast för iphone då, och inte Samsung S5. Men TS gör som han vill. Enklast är ju givetvis att han betalar 750kr så slipper han lyfta ett finger, dessutom behöver TS inte vara orolig över att han skulle göra något fel.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Okej, tack! Detta gäller ju dock endast för iphone då, och inte Samsung S5. Men TS gör som han vill. Enklast är ju givetvis att han betalar 750kr så slipper han lyfta ett finger, dessutom behöver TS inte vara orolig över att han skulle göra något fel.

Finns det kopior på iPhone-skärmar finns det garanterat till alla andra också. Kom just på att jag bytte skärmen på syrrans LG G2, samma sak där, fick en skärm med bristande kvalité, men men, den var billig och fungerade

Att betala 750kr är lätt värt det, du får skärmen bytt, och garanterat originaldel om kör den hos de auktoriserade verkstäderna, samt att man behåller garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med 'osanning', tycker du att jag ljuger?

Glas kan köpas självt och bytas ut på befintlig display. Givetvis måste man demontera telefonen. Att hävda att det är omöjligt är att ta i. Har själv bytt på liknande modeller, och en snabb sökning på youtube verkar inte visa att det ska vara särskilt svårt om man är händig.

Japp. Att säga till OP att han kan köpa ett glas för en hundring och byta själv är SKITSNACK.
Här har du en video på vad som behövs för att byta enbart glaset på displayenheten:
https://www.youtube.com/watch?v=rgwiajTaxFA

I videon, ser det ut som verktyg man har liggandes hemma bara av en slump?

Byta hela displayenheten ja, det är bara till att följa en disassembly video på YouTube och gå loss med skruvmejsel och hårtork. Men byta glas på displayenheten utan erfarenhet och rätt verktyg, GLHF!

Puss haj!

Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Att betala 750kr är lätt värt det, du får skärmen bytt, och garanterat originaldel om kör den hos de auktoriserade verkstäderna, samt att man behåller garantin.

Verkligen, särskilt med tanke på att den billigaste screen assembly jag hittade på aliexpress kostar 91 dollar, typ 760kr. Och då är det utan allt jobb man har med att byta skärmen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB