Lenovo Y50 15,6" FHD Intel Core i5 & GeForce GTX 960M 2GB

Permalänk
Medlem

Lenovo Y50 15,6" FHD Intel Core i5 & GeForce GTX 960M 2GB

Är på jakt efter en hyffsad bärbar, då jag inte har någon dator alls i dag.
Primärt som allround-dator, casual surf och lite programmering i visual studio.
Men vill även helst kunna lira lite (primärt strategispel) som komplement till min xbox one.

Har letat en del men inte riktigt hittat nåt, men "sprang på" denna på SIBA, som åtminstone på pappret verkar vara helt ok.

Vad har ni för åsikter, bästa man kan få i den prisklassen?
Ni som har den, hur är ljudvolym, tangenbord och pekplatta?

  • 15,6" Full HD-skärm (1920 x 1080)

  • 4:e generationens Intel® Core™ i5-4210H Dual Core-processor 2,9-3,5GHz

  • Supersnabb 256GB SSD-hårddisk och 8GB DDR3 1600MHz arbetsminne

  • NVIDIA GeForce GTX 960M grafikkort med 2GB GDDR5-minne.

  • Bakgrundsbelyst Lenovo AccuType tangentbord

http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbara-datorer-me...

Sen att Lenovo fått en del skit för all mjukvara och spyware är en annan sak.

Den kommer mest stå stationär på vårt skrivbord eller vara med i soffan, reser vi så har vi oftast surfplattorna med så där behvöer vi ingen ultraportabel, även om det hade varit trevlig.

Permalänk
Medlem

Velar lite på om man ska satsa på denna istället som kostar en tusenlapp mer (kvällen ut), med en
i7-4720HQ på 2.6Ghz och en mekanisk 1TB disk istället.

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Alternativt en MSI GP60 2QF-1055NE Leopard istället (i5-4210H, 1TB Mekanisk, 950M) för 7650kr (Kvällen ut), http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Velar lite på om man ska satsa på denna istället som kostar en tusenlapp mer (kvällen ut), med en
i7-4720HQ på 2.6Ghz och en mekanisk 1TB disk istället.

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Alternativt en MSI GP60 2QF-1055NE Leopard istället (i5-4210H, 1TB Mekanisk, 950M) för 7650kr (Kvällen ut), http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Jag funderar också på den, i5:an. Den verkar rätt nice, men hade behövt ett utlåtande av någon som vet.

I7an har tydligen problem med throttling, iaf föregångaren. Skärmen ska tydligen inte heller vara någon hit, men jag bryr mig inte så mkt om det tror jag.

950m kommer med ddr3 minne om jag inte har fel. Det kan ge ganska mkt prestandastraff.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Slog till på den på Siba, spontant känns den bra än så länge, men skärmen är ingen hit.
Planerar att byta den.

Hojta till om det är nåt du undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Slog till på den på Siba, spontant känns den bra än så länge, men skärmen är ingen hit.
Planerar att byta den.

Hojta till om det är nåt du undrar.

Vad är dåligt med skärmen? Suger den för surf och dagligt användande också ? Eller är det betraktningsvinklarna som är kassa? Jag är extremt okräsen men kräver skarpa bokstäver på texten.

Sen undrar jag om den klarar dota 2 med höga inställningar utan att droppa under 50-60 fps!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

TN skärmen är berömt dålig, den är till och med dålig för att vara en TN skärm, hyfsat skarp kanske men färger betraktningsvinklar osv är bland dom sämre.

i7 dvs dom i7 som är HQ (fyrkärninga) är från lenovos sida medvetet lite strypta, går temperaturen över 65c så slås turbon av, var så med haswell CPU 47xxHQ

En nackdel med 50-70 är att den inte har någon M:2 eller mSATA plats, så har man en sådan med enbart mekanisk disk så kan man inte uppdatera den med en SSD utan att plocka bort den HDD som finns.

Möjligen kan vissa av dessa saker ha ändras på senare tid.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

TN skärmen är berömt dålig, den är till och med dålig för att vara en TN skärm, hyfsat skarp kanske men färger betraktningsvinklar osv är bland dom sämre.

i7 dvs dom i7 som är HQ (fyrkärninga) är från lenovos sida medvetet lite strypta, går temperaturen över 65c så slås turbon av, var så med haswell CPU 47xxHQ

En nackdel med 50-70 är att den inte har någon M:2 eller mSATA plats, så har man en sådan med enbart mekanisk disk så kan man inte uppdatera den med en SSD utan att plocka bort den HDD som finns.

Möjligen kan vissa av dessa saker ha ändras på senare tid.

Kanske är helt rätt kompromiss för mig med tanke på att jag nyttjar en extern usb 3 hdd och inte behöver mSATA. Sen när det kommer till skrämen HDMIar eller streamar jag till TV:N.

Den kostar trots allt bara 8k så något har de snålat in på, men den måste gå att surfa på och läsa artiklar och PDFs samt jobba powerpoints/word utan att jag blir alltför kinkig. Kanske borde kolla den IRL.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Kanske är helt rätt kompromiss för mig med tanke på att jag nyttjar en extern usb 3 hdd och inte behöver mSATA. Sen när det kommer till skrämen HDMIar eller streamar jag till TV:N.

Den kostar trots allt bara 8k så något har de snålat in på, men den måste gå att surfa på och läsa artiklar och PDFs samt jobba powerpoints/word utan att jag blir alltför kinkig. Kanske borde kolla den IRL.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte på intern M:2 eller mSATA för att komplettera den HDD som sitter i med en snabb SSD att ha systemet på.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tänkte på intern M:2 eller mSATA för att komplettera den HDD som sitter i med en snabb SSD att ha systemet på.

Mm. Men den som säljs på netonet inkluderar 256gb SSD! Men tror du det är ett bra köp prestandamässugt för dota2. Är den inte det jöper jag en billigare dator för officeanvändning och filmkollande.

Jag är petig med just fps och har en budget på ca 8k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

Har en Lenovo Y50-70 som jag sitter på i skrivande stund. i7 4710hq med 860m kortet
har satt i en 1tb Samsung 850 pro disk, och har beställt en ny panel. byta panel gör man på 5 min och det är värt det.
Finns ett par trådar om skärmbyte på Lenovo forumet.

själv så beställde jag en IPS panel (B156HAN01.2) från ebay fick ge 450kr inkl frakt. Och dem som har bytt till den har upplevt från natt till dag skillnad till det bättre.
Finns även massor av bilder före och efter.

f.ö så lirar den 60fps stabilt på BF4 med medium inställningar. Detta dock med 860m

typo!
Permalänk
Medlem

Tänkte med byta skärm, men har inte sett dom så billiga.
Har du länk till din säljare om han har några kvar?

Permalänk
Medlem

Uhm har tydligen dota 2 på mitt steam konto, kanske skulle testas

Permalänk
Medlem

Testa gärna, för jag själv är i tankarna om att köpa just denna modell för att kunna spela dota 2 när jag är på restande fot.

Skrivet av Dhanjel:

Uhm har tydligen dota 2 på mitt steam konto, kanske skulle testas

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Medlem

Hur får man fram FPS:en? Aldrig lirat det innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hur får man fram FPS:en? Aldrig lirat det innan

Tror det är net_graph 1

Du måste dock lögga till -console steamstart!

Det hade varit snällt håll koll på fin fps o floden i mitten av kartan och under teamfights!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Snabb snabb test, kan testa mer frammåt helgen då schemat inte är lika fullbokat (föroppningsvis)

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Har en Lenovo Y50-70 som jag sitter på i skrivande stund. i7 4710hq med 860m kortet
har satt i en 1tb Samsung 850 pro disk, och har beställt en ny panel. byta panel gör man på 5 min och det är värt det.
Finns ett par trådar om skärmbyte på Lenovo forumet.

själv så beställde jag en IPS panel (B156HAN01.2) från ebay fick ge 350kr inkl frakt. Och dem som har bytt till den har upplevt från natt till dag skillnad till det bättre.
Finns även massor av bilder före och efter.

f.ö så lirar den 60fps stabilt på BF4 med medium inställningar. Detta dock med 860m

Skulle du vilja PMA försäljare?

Sitter på en Lenovo Y50-70 ... i7 4720HQ modellen med GTX 960M, och det jag är trött på är väl skärmens betraktningsvinkar och HDDn som har brutal prestanda!

HDDn får vänta på byte fram tills jag har råd med en 500GB ssd minst.

I övrigt är jag dock mycket nöjd med den släpbara.

Permalänk
Avstängd

Var visst Aliexpress. same shit different name

säljarens affär

http://www.aliexpress.com/store/product/B156HTN03-0-B156HAN01...

Permalänk
Medlem

Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Coffe81:

Var visst Aliexpress. same shit different name

säljarens affär

http://www.aliexpress.com/store/product/B156HTN03-0-B156HAN01...

Kalas, har du möjligtvis länken till lenovo-tråden också? Blir lättöverskådligt då

Permalänk
Medlem

Kan påpeka att jag startade en skärmbytartråd här . http://www.sweclockers.com/forum/trad/1386339-lenovo-y50-70-b...

Kan ju ta dom bitarna där.

Permalänk
Medlem

Har de höjt priset på laptopen? sist jag kollade så var det 7999KR nu ligger den på 8999?

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr så