Permalänk
Medlem

PS4 vs XBOX ONE

Tänkte köpa mig en ny konsol nu. Och jag undrar lite vad ni tycker för och emot båda, egna erfarenheter osv. !

Permalänk

Du kommer säkerligen få många svar/tips i tråden, Men det viktigaste när du väljer (enligt mig) är:

1. Exklusiva speltitlar
2. Handkontroll (Stor skillnad mellan PS4 och Xbox one handkontrollerna, Gillar man inte handkontrollen så blir det inte speciellt roligt att spela)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Haft både PS4 och Xbox One ett bra tag men helt gått över till min Xbox One och sålt min PS4.

Tror det är för att Xbox:en verkar helt enkelt får mer uppgraderingar, snart kommer ett nytt snabbare och bättre UI t.ex.

Sedan så tycker jag kontrollen är skönare på Xbox One också, dessutom är achievement systemet bättre om man tycker sånt är kul!.. Kände mig mer nöjd med Xboxen överlag helt enkelt.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Haft både PS4 och Xbox One ett bra tag men helt gått över till min Xbox One och sålt min PS4.

Tror det är för att Xbox:en verkar helt enkelt får mer uppgraderingar, snart kommer ett nytt snabbare och bättre UI t.ex.

Sedan så tycker jag kontrollen är skönare på Xbox One också, dessutom är achievement systemet bättre om man tycker sånt är kul!.. Kände mig mer nöjd med Xboxen överlag helt enkelt.

Okej a har bara haft xbox 360 och har feta händer så gillar dom kontrollerna mer men de finns ju xbox kontroller till ps så. Men typ alla EA spel har jag hört att de är bättre på Xbox en ps nått du märkt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Du kommer säkerligen få många svar/tips i tråden, Men det viktigaste när du väljer (enligt mig) är:

1. Exklusiva speltitlar
2. Handkontroll (Stor skillnad mellan PS4 och Xbox one handkontrollerna, Gillar man inte handkontrollen så blir det inte speciellt roligt att spela)

Det är dessa 2 punkter man alltid ska välja konsol efter, om man vill ha bra grafik och liknande saker spelar man på en PC

Själv sålde man PS4 och behöll PC och Wii U

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@st0rken: spelen som finns på ps4 och xbox one är precis likadana med utdaterad grafik, skillnaden brukar vara att de körs i lite lägre upplösning på xbox one men de märks inte förrän du gör en jämförelse mellan dom och då är skillnaderna knappt märkbara.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

@st0rken: spelen som finns på ps4 och xbox one är precis likadana med utdaterad grafik, skillnaden brukar vara att de körs i lite lägre upplösning på xbox one men de märks inte förrän du gör en jämförelse mellan dom och då är skillnaderna knappt märkbara.

okej annars får jag bara köpa båda jämföra en vecka lämna tillbaka andra haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

okej annars får jag bara köpa båda jämföra en vecka lämna tillbaka andra haha

det är enbart distansköp man kan lämna tillbaka när de är ej plomberade så du kan inte gå in på elgiganten och köpa spel precis

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

det är enbart distansköp man kan lämna tillbaka när de är ej plomberade så du kan inte gå in på elgiganten och köpa spel precis

De vet jag haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

Tänkte köpa mig en ny konsol nu. Och jag undrar lite vad ni tycker för och emot båda, egna erfarenheter osv. !

Har du kompisar som äger PS4/Xbox One? Kan vara värt att satsa på samma system på dem, då onlinespel kan bli rätt tråkiga annars.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Jag tycker som ett par ovanför; välj konsol efter kontroll och exklusiva speltitlar

Jag köpte PS4 av massa andra olika anledningar, men ska inte starta något flame war idag tänkte jag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag tycker som ett par ovanför; välj konsol efter kontroll och exklusiva speltitlar

Jag köpte PS4 av massa andra olika anledningar, men ska inte starta något flame war idag tänkte jag.

Nej säg bara varför du valde PS4 istället vill veta vad du tycker osv

Permalänk
Skrivet av st0rken:

Tänkte köpa mig en ny konsol nu. Och jag undrar lite vad ni tycker för och emot båda, egna erfarenheter osv. !

Håller med de flesta ovan. Men OP varför ska du köpa en konsol, vad tänkte du ha den till?
Jag spelar bara GTA V (online) gick från 360 som gick stenhårt. Kör nu både PS4 (90%) och XBO (10%)

Not. Ingen av konsolerna har en vettig chatheadset lösning än, likt PS3 och 360

stavning
Visa signatur

[Dell 8200] [P4, 2,0][256RDRAM][GF4 Ti 4600] [w2k3] [80+80 HD] []

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwestlund:

Håller med de flesta ovan. Men OP varför ska du köpa en konsol, vad tänkte du ha den till?
Jag spelar bara GTA V (online) gick från 360 som gick stenhårt. Kör nu både PS4 (90%) och XBO (10%)

Not. Ingen av konsolerna har en vettig chatheadset lösning än, likt PS3 och 360

Tänkte mer ha de som typ för EA spel kanske lite cod online

Permalänk
Skrivet av st0rken:

Tänkte mer ha de som typ för EA spel kanske lite cod online

Då är det väl vad cod polarna (och FIFA) spelar som avgör vad som passar bäst.

Not.
DS4:an (handkontrollen till Playstation 4) är STÖRRE än Xbox 360. Alla handkontroller går att modda till viss del, http://www.kontrolfreek.com/fps.html

Visa signatur

[Dell 8200] [P4, 2,0][256RDRAM][GF4 Ti 4600] [w2k3] [80+80 HD] []

Permalänk
Medlem
Skrivet av st0rken:

Nej säg bara varför du valde PS4 istället vill veta vad du tycker osv

Jag bojkottar Xbox för Microsofts hantering av PR innan konsolen släpptes, pudel efter pudel och vände kappan efter vinden. När väl lanseringen skulle ske, så skedde Sverige-lanseringen ett år senare. Man är TVUNGEN att ha deras guldmedlemskap för att ens kunna använda nätverksfunktionerna och skype.

Sony skötte sin PR fantastiskt bra och det med hjälp av Microsofts fadäser. PS4 är kraftfullare, rolig maskin om man gillar Twitch med för övrigt. Kontrollen är uppdaterad och är mer ergonomisk (men där föredrar jag Xbox-kontrollen ändå, skönare)
De har äntligen stöd för DLNA vilket för mig är ett stort plus som har en hemmaserver med filmer och skit.
Spelutbudet var för bara ett halvår sedan uselt men nu börjar det arta sig i alla fall.
Konsolen i sig är väldigt mycket mer slimmad, genomtänkt och snyggare.
Plusmedlemskap för 480 spänn om året, massvis med gratisspel (mycket indie) varje månad.
Man kan surfa och tjata med sina polare utan plusmedlemskap men man kan inte spela online.

Sen kan en del bli bättre med PS4, tex menyerna. Jag föredrog utformningen på PS3 så hoppas på ett bättre interface inom en framtid.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag bojkottar Xbox för Microsofts hantering av PR innan konsolen släpptes, pudel efter pudel och vände kappan efter vinden. När väl lanseringen skulle ske, så skedde Sverige-lanseringen ett år senare. Man är TVUNGEN att ha deras guldmedlemskap för att ens kunna använda nätverksfunktionerna och skype.

Sony skötte sin PR fantastiskt bra och det med hjälp av Microsofts fadäser. PS4 är kraftfullare, rolig maskin om man gillar Twitch med för övrigt. Kontrollen är uppdaterad och är mer ergonomisk (men där föredrar jag Xbox-kontrollen ändå, skönare)
De har äntligen stöd för DLNA vilket för mig är ett stort plus som har en hemmaserver med filmer och skit.
Spelutbudet var för bara ett halvår sedan uselt men nu börjar det arta sig i alla fall.
Konsolen i sig är väldigt mycket mer slimmad, genomtänkt och snyggare.
Plusmedlemskap för 480 spänn om året, massvis med gratisspel (mycket indie) varje månad.
Man kan surfa och tjata med sina polare utan plusmedlemskap men man kan inte spela online.

Sen kan en del bli bättre med PS4, tex menyerna. Jag föredrog utformningen på PS3 så hoppas på ett bättre interface inom en framtid.

Okej! Jag är inte så inne på att spela online så jätte mycket utan mer typ titta på film lira lite EA spela utmana polarna när dom kommer över osv

Permalänk
Skrivet av dwestlund:

Håller med de flesta ovan. Men OP varför ska du köpa en konsol, vad tänkte du ha den till?
Jag spelar bara GTA V (online) gick från 360 som gick stenhårt. Kör nu både PS4 (90%) och XBO (10%)

Not. Ingen av konsolerna har en vettig chatheadset lösning än, likt PS3 och 360

Ingen vettig löning för chatheadset?

Jag använder samma headset som till PC, ljud och mic via dela 3,5mm-plugg, vad mer kan man begära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Ingen vettig löning för chatheadset?

Jag använder samma headset som till PC, ljud och mic via dela 3,5mm-plugg, vad mer kan man begära?

Jag bad om hans åsikt på grejerna. Och han tycker så ?

Permalänk
Skrivet av skurtbert:

Ingen vettig löning för chatheadset?

Jag använder samma headset som till PC, ljud och mic via dela 3,5mm-plugg, vad mer kan man begära?

Trådlöst, endast för chat, typ ear piece. Och direkt från konsollen (med eller utan dongel)
https://www.dustinhome.se/product/5010608849/ps3-wireless-blu...

https://support.xbox.com/sv-SE/xbox-360/accessories/set-up-wi...

Så Nä det finns inget, och det är skandal. För mycket begärt?

Visa signatur

[Dell 8200] [P4, 2,0][256RDRAM][GF4 Ti 4600] [w2k3] [80+80 HD] []

Permalänk
Medlem

Vilka spel man vill spela avgör valet av konsol enligt min mening.
Och håller med om att handkontrollerna är väldigt olika. Kör X360 kontroll till PCn och sen PS4 på TVn och skillnad är det.

Skrivet av dwestlund:

Håller med de flesta ovan. Men OP varför ska du köpa en konsol, vad tänkte du ha den till?
Jag spelar bara GTA V (online) gick från 360 som gick stenhårt. Kör nu både PS4 (90%) och XBO (10%)

Not. Ingen av konsolerna har en vettig chatheadset lösning än, likt PS3 och 360

PlayStation Gold Wireless Headset skall vara grymt bra
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2479553

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

PlayStation Gold Wireless Headset skall vara grymt bra
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2479553

Jag har det där, och visst går att endast ha chat ljud i det. Men man stänger ute soundet från TV'n (hemmabion) och blir helt mosig i huvudet av att ha "hörselkåpor" på sig.
Men visst kör man game&chat ljud i lurarna (7.1) och det riktigt coolt, men då det inte finns nån profil alla ladda in för GTA är det inte optimal för det heller.
Sen är micken inte den bästa heller enligt de andra i lobbyn.

Visa signatur

[Dell 8200] [P4, 2,0][256RDRAM][GF4 Ti 4600] [w2k3] [80+80 HD] []

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwestlund:

Jag har det där, och visst går att endast ha chat ljud i det. Men man stänger ute soundet från TV'n (hemmabion) och blir helt mosig i huvudet av att ha "hörselkåpor" på sig.
Men visst kör man game&chat ljud i lurarna (7.1) och det riktigt coolt, men då det inte finns nån profil alla ladda in för GTA är det inte optimal för det heller.
Sen är micken inte den bästa heller enligt de andra i lobbyn.

Äger det inte själv (har dock funderat på att köpa det för Destiny) så kan bara gå efter rekommendationer från kompisar. Tråkigt att du inte är helt nöjd med dem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Funderar på att köpa ett ps4 pga att Project Morpheus såg jävligt ballt ut

Permalänk
Medlem

Skulle inte denna tråden kunna slås ihop med http://www.sweclockers.com/forum/trad/1384078-xbox-one-vs-ps4

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Kommer du att spela en massa spel i multiplayer? Har du kompisar? Spelar de på konsol? Köp samma konsol som dem.

Har du inga kompisar? Spelar du mestadels singleplayerspel? Köp konsolen vars spel lockar mest.

Vill du vara en fanboy? Köp konsolen vars fanboys skriker högst så du också kan vara en av de coola pojkarna/flickorna.

Allt annat kvittar eftersom att det är så små skillnader mellan konsolerna.

Permalänk
Medlem

Det kan nog vara värt att vänta till Steam Link kommer ut i november, fast det är ju ett litet tag tills dess.

Permalänk
Medlem

jag köpte hem ett ps4 förra veckan för 2000 på tradera, med fifa 15! Bra deal.

Sålde idag mitt PS3 för 1500. (Hade en limited edition).

Jag köpte ps4 enbart för Uncharted 4. Älskar den serien.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Eftersom du hade en 360 förut skulle jag säga PS4 om du har spelat de flesta exklusiva spelen till 360. Jag har inte haft playstation sen ettan och blev ny "tvingad" över till PS4 eftersom alla mina kompisar köpte det, jag ville egentligen ha en xbox one men kände inte för att spela själv.

Nu när det kommer remakes på alla spel så är det sååå skönt att inte ha spelat dem förut, har förbokat uncharted triologin (3 spel för 589kr!!!!) och så kommer det en 4, spelade igenom last of us som är det bästa spelet jag någonsin har spelat. Rocket League har jag lagt ned åtskilliga timmar på, Until Dawn är ett spel jag ska köpa (spelade det hos en kompis, sjukt bra) och det finns säkert mer!

xbox one är ingen dålig konsoll, men JAG hade iaf ångrat mig om jag satt där med en xbox one nu när det är populärt med remakes (gears of war t.ex.) jag har ju redan spelat alla dem.

Sen är det som andra säger man får välja vad man vill spela inte vilken konsoll som är "mest kraftfull"

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Köpte ett PS4 vid lanseringen men sitter idag med ett Xbox One och är grymt nöjd, PS4:an är värdelös så fort det kommer till mediahantering jämnfört med Xbone sedan tycker jag om Live funktionerna bra mycket mer än PS4:ans online funktioner. Tycker även att One har bra mycket intressantare exklusiva titlar men det är ju en smaksak, köpte PS4:at för det tog sån jävla tid för Microsoft att släppa Xbone i Sverige.

I slutändan handlar det om vilka spel du är ute efter.