Permalänk
Proffsmoddare

FRAMED | by timpelay

Tidigare har mina byggen haft för avsikt att stilfullt innesluta all hårdvara. Men nu tänkte jag göra en helomvändning och istället bygga ett showcase där hårdvara och chassi mer är som en och samma enhet. Dessutom ska jag för första gången utgå från ett chassi, new ground.

Projektet utgår från ett In Win D-frame mini som ska få sig en make-over.
Vad det gäller modifikationer och tema så kommer detta att framgå allt eftersom.
Men jag tror allt loggan skvallrar en smula. Tanken är att hitta på något unikt.

___________________________________________________________________________________

Komponenter

MB: Gigabyte Z97N Gaming 5
CPU: Intel i7 4790k
GPU: Gigabyte GTX 980Ti 6GB Xtreme Gaming
RAM: 16GB Corsair Dominator Platinum DDR3 1600MHz
SSD: 2st Corsair Force LX 256GB
CPU-kylning: Corsair H100i GTX
PSU: Corsair RM750i

Ett stort tack till Johan och Corsair som återigen tror på mina projekt. Jag är otroligt glad att få möjlighet att kunna genomföra detta projekt med Corsair som huvudsponsor!

Jag välkomnar och tackar även Josefin och Gigabyte som väljer att hjälpa mig med detta projekt.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

In Win D-frame mini

Vi smyger väl igång då

Jag köpte chassit i januari och sedan dess har det stått. Våren ägnade jag åt att slutföra IP66-M och skruva bil. Men under tiden kunde en plan smidas. Mina tidigare projekt har en genuin känsla av bland annat rostfritt stål och aluminium. Så jag har funderat på hur jag vill att detta projekt ska uppfattas.

Tanken är att INTE efterlikna någon annans bygge av detta chassi. Det här problemet är lite nytt för mig eftersom jag inte baserat mina projekt på något chassi förut. Men det ska bli kul och utmanande att försöka med något unikt.

Här är i alla fall ursprungschassit direkt ur kartong:

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Alltid roligt att få stödja dina projekt. Ska bli väldigt roligt att se vad du gör denna gång!

Permalänk
Proffsmoddare

Nedmontering & 3D-modell

Att montera ned chassit var snabbt gjort. Allt sitter smidigt och med lättåtkomliga skruvar.

För det här projektet är en 3D-modell inte lika viktig som i mina tidigare. Nu kommer jag gå mer på känsla och arbeta från hur det ser ut inuti mitt huvud. Men ändå har jag slängt ihop en grov modell för att kunna visa lite vad jag planerar.

Det är inte så svårt att lista ut att chassit inte längre kommer vara svart. Det kommer inte heller lackas.

Det ska högglanspoleras.

Vad har jag gett mig in på.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Material och verktyg

Steg ett är att få bort den annars så fina pulverlacken. Blästring är ett givet tillvägagångssätt men om jag förstått det rätt är pulverlack svårt att få bort utan en bra bläster och grov sand. Detta skulle resultera i en grov yta som kräver ordentligt med slipning. Då kan jag ju lika gärna slipa direkt från start. Jag provar helt enkelt utan blästring och ser vad som händer.

Bara ladda upp med material och verktyg för metallbearbetning och finish.

Följande inhandlades:
• Nylonrondell
• Lamellrondeller
• Slipnylon
• Maskinslipmattor
• Våtslippapper
• Polerrondell
• Polerskivor
• Polerpasta, Autosol, Meguiars Nxt

Det blev en hel del testkörande för att se vad som fungerade bäst. Klart är att det behövs ganska grov kornstorlek för att det ska hända något överhuvudtaget. Pulverlacken sitter nå grymt! Efter lite laborerande kom jag fram till att nylonrondellen troligtvis är rätt väg att gå. Ytan blir ojämn och skrovlig men det blir inte alls lika djupa repor som med de roterande sliprondellerna. Dessutom kommer jag åt svetsarna med denna. I alla fall hälften av dem..

Jag konstaterade ganska snabbt att hörselskydd och skyddsglasögon inte är tillräcklig skyddsutrustning. Kompletterade genast med ett munskydd för att slippa snyta slipdamm.

Lite progress!

Två timmar senare hade jag kommit ungefär ingenstans alls. Det här kommer ta brutalt lång tid har jag märkt. En snabb bedömning är att det kommer gå åt cirka 20 timmar till bortslipning av pulverlacken. Därefter blir det finslipning och sedan polering. Jag har lite att göra framför mig.

I nästa update kan vi nog förvänta oss en del hårdvara!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Låter väldigt spännande, ser fram emot kommande uppdateringar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Måste ju finnas ett snabbare sätt att ta bort pulverlacken? Testa med färgborttsgningsmedel? Som man stryker på, sen får det värka någon timma? Vet inte hur det funkar på just pulverlack...
Men på mina SSDer funkade det klockrent!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av lowngcawt:

Låter väldigt spännande, ser fram emot kommande uppdateringar!

Kul!

Skrivet av Nizr:

Måste ju finnas ett snabbare sätt att ta bort pulverlacken? Testa med färgborttsgningsmedel? Som man stryker på, sen får det värka någon timma? Vet inte hur det funkar på just pulverlack...
Men på mina SSDer funkade det klockrent!

Jag har provat med en burk Bums jag hade hemma. Det äter ju på allt trodde jag, men icke. Kanske hade det funkat om jag samtidigt kunnat värma för att få starkare reaktion. Men antar att pulverlacken inte är uppbyggd på samma sätt som annan lack.

Bromsolja har jag hört kan funka, fast då sån som fanns förr i tiden.. Jag får slipa och ska höra med en bekant angående glasbläster för de allra knivigaste ställena.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

@timpelay: Har du stor ugn? Släng in chassit där i 200grader....

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Haha, jävla dåre! Måste ju finnas snabbare sätt? Blir nog kanon när du börjar polera sen iaf! Lycka till!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

@timpelay: Har du stor ugn? Släng in chassit där i 200grader....

Tyvärr inte.. Farsan har bastu, kanske går att elda på ordentligt där.
Några öl och ett chassi som sällskap är ju inte fel

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av sj6:

Haha, jävla dåre! Måste ju finnas snabbare sätt? Blir nog kanon när du börjar polera sen iaf! Lycka till!

Haha Ja en kan ju tycka det..

Men kommer nog kännas rätt gött när allt slit förhoppningsvis lönar sig!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmobbare

Kommer bli så jäkla snyggt! Väldigt spänd inför nästa update.

Permalänk
Medlem

Spännande projekt! Gillar dina tidigare verk, så det ska bli roligt att se dig arbeta med detta.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Kommer bli så jäkla snyggt! Väldigt spänd inför nästa update.

Jag hoppas och tror detsamma!

Skrivet av Snövit:

Spännande projekt! Gillar dina tidigare verk, så det ska bli roligt att se dig arbeta med detta.

Kul att höra! Vi får se ifall jag kan leva upp till dina förväntningar

Jag passar på att slänga in en liten progress-bild från förra arbetspasset. Det blir vansinnigt dammigt så ska försöka köra utomhus i fortsättningen. Men då kräver det ju lite av vädret.. Dessutom börjar det visst bli mörkt på kvällarna

Hög tid att presentera lite hårdvara!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Bra progress,
bara att kämpa på med slipandet nu, pulverlack är inte alls kul att få bort!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av lowngcawt:

Bra progress,
bara att kämpa på med slipandet nu, pulverlack är inte alls kul att få bort!

Tack, ja det var visst lite värre än jag räknat med

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Hårdvara

Äntligen dags att presentera lite hårdvara!

Corsair och Gigabyte ser minsann till att leverera. Utan er skulle jag stå och slipa i min ensamhet utan hopp haha.

Jag smög ner i källaren med kameran på axeln.

Gigabyte Z97N Gaming 5
Jag har inte kört med ett Gigabyte mobo sedan LGA775 så det ska bli riktigt intressant. Gillar designen skarpt, rent och kommer kunna anpassas till projektet. Jag vet inte riktigt vad som har hänt i och med Z170 då de flesta moderkortstillverkarna verkar ha fått dille på plastkåpor och rymdskeppsdesign. Det är inte vad jag vill ha här och nu i alla fall. Återkommer till moderkortet lite senare när det ska modifieras.

Corsair Dominator Platinum 2x8GB DDR3 1600MHz + Corsair Light Bar kit
Dominator Platinums är givet för projektet. Denna gång med Light Bar kit för att high-lighta minnena mer när de väl är monterade. Eventuellt med lättare modifikation.

2st Corsair Force LX 256GB
I tidigare projekt har jag använt Corsair Force GT och Neutron GTX och varit lika nöjd med båda två. Därför har jag höga förväntningar även på Force LX som jag nu kommer att använda. Likt alla Corsairs SSDer har dessa också MLC NAND. En liten skillnad är det dock i sekventiell skrivhastighet mellan 256GB- och 512GB versionen. (300MB/s > 450MB/s). Tveksamt är om detta har någon som helst betydelse i praktiken. Men vi får väl se, kanske kompletteras det med en eller två 512GB..

Corsair RM750i
Johan rekommenderade nätaggregat ur RMi -serien och jag nappade självklart. Med en ordentlig uppdatering på RMs svagare punkter så ska detta nätagg representera premium inom 80 Plus Gold cert. 7 års garanti, enbart japanska kondensatorer, högkvalitativ fläkt och Corsair Link. Upp till bevis!

Corsair H100i GTX
Många här skulle väl inte komma på tanken att använda en slutet vattenkylningssystem, men själv har jag bara positiva erfarenheter. Däremot blir det för första gången Corsair och första gången 240 mm. Ska man tolka tester är nog denna kylare även bland den bästa som marknaden har att erbjuda för tillfället.

Som ni kan se är det genomgående svarta komponenter med ett stänk av grönt. Precis som jag vill ha det. (Undantag rött på mobo, men det löser jag nog )

Lite mer smått och gott finns också på hyllan men det håller jag på Nu har jag annat att göra, typ slipa!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

HW; Hard Work?

Nu börjar det äntligen ta sig lite. Jag körde en stund i lördags och sedan bjöd gårdagen på ett saftigt arbetspass i kvällssolen. Stämplar ut på totalt 6 timmar slipning hittills! En grovkörning till och sedan kan jag äntligen på vidare till nästa moment Skitig blir man i alla fall.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Så jävla vackert det blir!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Vilken seger när du väl är klar med slipandet!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av lowngcawt:

Så jävla vackert det blir!

Ja jag tror nog det kan bli riktigt bra tillslut!

Skrivet av Nizr:

Vilken seger när du väl är klar med slipandet!

Då blir det att fira. Kanske nåt på postorder

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Awesome work so far, and the build log has been a pleasure to read so far! Keep it up!!

/J

Permalänk
Proffsmoddare

@MetallicAcid:

Ty Justin! I'll put a lot of hard working hours into this one

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Permalänk
Proffsmoddare

@Corsair Johan:

Ja det är ganska omfattande! Bråkade en del nu i helgen
Jag förstår varför det inte är något man sett så mycket av tidigare..

Samma här! Längtar tills det börjar närma sig montering.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Steg 1, check.

I helgen pysslade jag en del med min verkstad nere i källaren. Börjar äntligen likna något. Ska bli riktigt trevligt med en plats gjord för lite mellan/grov mek. Jag vill inte behöva hålla på ute i garaget. Där är det enbart bilmek!

När arbetsbänken nu börjar bli klar firade jag med att grovslipa klart chassit! Jag har dock problem att bestämma hur jag ska göra med hållaren för nätaggregatet. Måste hitta på något där.

I alla fall är det nu dags för nästa steg, en lite finare slipning. Tror det blir 180/240 korn för att få bort alla ojämnheter. Ska införskaffa lite mer material imorgon då jag har en idé hur jag ska kunna slipa med maskin och slippa bli galen på handslipning. Återkommer om jag får det att funka

Med grovslipningen klar så kunde jag inte hålla mig utan la ner lite tid på att polera upp ett ställe mest på prov. Fy så gött det blir!

Tänkte även att jag kan bidra med en bonusbild Den hör ju faktiskt till projektet.

Det är jobbigt att vara katt.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Härligt, vilken finish, mycket fint kommer det bli!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Kommer bli så jävla fint med polerat chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Proffsmobbare

Vilket jäkla arbete, men usch vad snyggt det blir!