Intel Skylake testas i stora mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake testas i stora mobiltelefoner

Framsteg i energieffektivitet gör att Intels fullskaliga Core-processorer på sikt kan hitta in i större mobiltelefoner, någonting Intel-chefen Kirk Skaugen avslöjar håller på att testas med Skylake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt bestämma mig om jag skulle vilja ha en mobiltelefon som är en PC med Windows eller om jag vill ha som idag med appar. Skulle helst ha båda. Men utvecklingen på appar för Windows gör väl att det ser svårt ut idag....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Bra att det går frammåt Med ytterligare en aktör på marknaden för processorer till telefoner kommer vi förhoppningsvis se pressade priser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ja, snart har vi skynet i alla enheter.... Oj, skylake menade jag ju.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare

Om det lyckas lär det inte finnas någon framtid alls för Atom, på PC-sidan känns den plattformen redan rätt meningslös p.g.a. Core M.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trevligt, hopps det kommer billigare alternativ till Microsoft Surface med Core M då.

Permalänk
Snusfri

En 6" Intel telefon med Skylake, 4-8GB ram, 128GB lagring, oled skärm och Windows 10 Mobile... GIMME NOW!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

En 6" Intel telefon med Skylake, 4-8GB ram, 128GB lagring, oled skärm och Windows 10 Mobile... GIMME NOW!

Skickades från m.sweclockers.com

Hellre med Windows 10 Home.

Permalänk
Medlem

@THB: Låter ju inte alls orimligt inom en snar framtid, min lur har 8 kärnor/3 GB RAM/128 GB lagring/AMOLED (bättre skärm än OLED) så det gäller mest att få dit Skylake och Win 10...

OT: Undrar hur många på Intel som kallar chefen Captain...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja köra Windows-desktop-GUI på min mobil, men däremot extremt intressant med W10M och projekt Continuum just i kombination med en kraftfullare processor som Core M.

Grymt spännande utveckling där olika tekniker slås samman i nya intressanta kombinationer och möjligheter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra att det går frammåt Med ytterligare en aktör på marknaden för processorer till telefoner kommer vi förhoppningsvis se pressade priser.

@Ozzed Mobiler har använt Intels CPU:er ett bra tag. Asus är ett exempel. Knappast en nyhet.

Permalänk
Medlem

@THB:
Jag tror inte att Facebook går snabbare att använda ändå

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ok, x86_64 hittar in i mobiler, men när hittar ARM in i desktops? Det är frågan, eftersom det skulle innebära konkurrens igen ...

Eller blir mobiler inom kort så kraftfulla att poängen med en desktop dator helt försvinner? Man kan ju lika gärna ha switchbart gui på mobilen för när den använder tangentbord och stor skärm.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Snusfri
Skrivet av the squonk:

Ok, x86_64 hittar in i mobiler, men när hittar ARM in i desktops? Det är frågan, eftersom det skulle innebära konkurrens igen ...

Eller blir mobiler inom kort så kraftfulla att poängen med en desktop dator helt försvinner? Man kan ju lika gärna ha switchbart gui på mobilen för när den använder tangentbord och stor skärm.

Det är det Continuum är.
När du kommer hem så dockar du din telefon till en enhet som har mus, tangentbord och skärm inkopplat och din telefon blir då en liten dator och du får Windows 10 utseendet på din stora skärm och använder det som en vanlig dator.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skönt bara hoppas att dom inte använder google & Android programvara så ska jag nog hålla utkik.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Bara jag som spontant känner att det framförallt är batteritid och inte prestanda jag saknar i dagens smartphones? Tror inte att en Core M i en phablet skulle ge många timmars batteritid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Bara jag som spontant känner att det framförallt är batteritid och inte prestanda jag saknar i dagens smartphones? Tror inte att en Core M i en phablet skulle ge många timmars batteritid...

Det finns ju Atom telefoner och dom har ungefär samma batteritid som motsvarande Qualcomm senaste gången jag tittade. Dom kan säkert trixa så att det funkar bra med större processorer.

Själv har jag varit förvånad över att Intel inte tryckt på x86-64 telefoner. Det skulle dom börjat göra för ett par år sen. Dom skulle lätt kunna ta över och dominera. Tänk att kunna köra full Linux på luren eller full Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Bara jag som spontant känner att det framförallt är batteritid och inte prestanda jag saknar i dagens smartphones? Tror inte att en Core M i en phablet skulle ge många timmars batteritid...

Varför inte? En Core M verkar dra ungefär 3,5W. Snapdragon i sista snitt drar troligtvis ungefär samma, men med lägre prestanda. Så prestanda/W lär bli bättre med Core M?

Permalänk

intressant. skulle vilja ha skylake i surfplattan.. Det behövs mer prestanda i dagens plattor.. Ett exempel spelar plant vs zombie, på level 209 i terrror from tomorrow så går det välldigt segt när det kommer mycket zombies. Det började redan gå segt vid lvl 100..
spelar även clash of clans,boom beach och battle glory...
Har samsung galaxy tab S 8.4

Och energiförbrukningen skiter jag i, har laddaren i. och kör med mobil powerbank.. prestanda förre engergi vill vi ha..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Om det lyckas lär det inte finnas någon framtid alls för Atom, på PC-sidan känns den plattformen redan rätt meningslös p.g.a. Core M.

Atom har väl fortfarande fördelen av att vara billigare än Core M eller har de lyckats dumpa priserna i och med Skylake?

Hur som helst kanske detta betyder att Asus koncept med en smartphone som man dockar in i en laptop kan bli intressant på riktigt. Konceptet telefon som dockas in i surfplatta för att få större skärm och mer batteri som sedan kan dockas med tangentbord för ännu mer batteri och kanske extra lagring kan bli en intressant plattform.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Atom har väl fortfarande fördelen av att vara billigare än Core M eller har de lyckats dumpa priserna i och med Skylake?

Hur som helst kanske detta betyder att Asus koncept med en smartphone som man dockar in i en laptop kan bli intressant på riktigt. Konceptet telefon som dockas in i surfplatta för att få större skärm och mer batteri som sedan kan dockas med tangentbord för ännu mer batteri och kanske extra lagring kan bli en intressant plattform.

Visst är Atom billigare, men för Intels del är det en produkt med mindre marginaler och för kunden skiljer det väldigt lite i totalpris om enheten i fråga har vettig byggkvalité. Kolla in priset på Surface (utan Pro) och andra 2-in-1 med bra kvalité, CPUn är en relativt liten del av BoM.

Tittar man specifikt på telefoner så är ju problemet med Atom att den har varit ungefär lika bra som samtida ARMar i det övre segmentet. Att vara lika bra fungerar inte om man har en väldigt liten marknadsandel, man måste vara bättre på något relevant sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ni som testat -Y vad tycker ni generellt om prestandan? Kollar man CPU-benchmark så ligger -Y nästan lika högt som motsvarande -U och dubbelt så högt som snabbaste Atom Baytrail. Är det en rättvis nivå?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport